AndroidHealthClinic

spierpijn

Bezoekers in dit topic

Anja2

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
2
Waardering
0
na een intensieve training, heb ik altijd veel last van spierpijn, die naar mijn zin te lang aanduurt. ??? Weet iemand wat ik kan doen om sneller te herstellen? alvast bedankt
 
goed eten. voldoende eiwitten en koolhydraten. En wellicht een whey shake direct na de training in combinatie met snelle koolhydraten zoals dextrose of vitargo. En wellicht BCAA drankje tijdens de training.
 
Inderdaad. Goed eten helpt.
Wat meer tips, ligt er natuurlijk aan wat voor spierpijn het is, is het verzuring:
- Veel drinken, hele rustige cardio zodat je spieren goed doorbloed raken en melkzuur kunnen afvoeren, voor sommigen werkt de sauna. Maar dat is eigenlijk tegenstrijdig omdat dan het bloed vanuit de spieren naar het huidoppervlak gaat. Maar geef het eens een gooi. Een goede massage, lang genoeg rusten tot de volgende training.
- Is het andere spierpijn: lang genoeg rust houden tussen de trainingen.

Waar en wanneer heb je met name spierpijn? En hoe lang is te lang?
 
Ik begin met cardio oefeningen om op te warmen en eindig er ook mee om af te bouwen.
Drink voldoende tussendoor water.
Douche me gelijk na het eten af.
En hou rekening met eiwitrijke voeding.
Heb eigenlijk nooit last van spierpijn als ik me hieraan hou.
 
bedankt voor de snelle reacties, tijdens het trainen voel ik mijn spieren wel maar de pijn komt vaak een dag of twee erna. Ik heb een voedingsschema met voor mij voldoende eiwitten en koolhydraten, water heb ik altijd voldoende tijdens het trainen. de spierpijn houd zeker twee dagen aan en is het ergst al ik benen heb getraint.
Ik train op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag woensdag, zaterdag en zondag zijn rustdagen. Ik train per keer twee spiergroepen, benen-buik, armen- borst rug-schouders en dat rouleert, dus geen vaste dagen. cardio doe ik voor en na het trainen.
 
Ik mis het antwoord Magnesium ;)
 
ik drink bij elke training een flesje water met een bruistablet magnesium erin en de dagen dat ik niet train ook
 
ik drink bij elke training een flesje water met een bruistablet magnesium erin en de dagen dat ik niet train ook

Merk je daar echt wat van dan?
En weet je ook waarom dat zou werken tegen spierpijn (of iemand anders)?
 
Magnesium kan de vochthuishouding van spieren verbeteren, waardoor de spieren zich meer en beter kunnen ontspannen. Dit kan dus weer kramp en spierpijn voorkomen.

Maar spierpijn kan natuurlijk ook wel meer oorzaken hebben, zoals bv kleine scheurtjes in je spierweefsel (microrupturen), dat hoeft niet slecht te zijn. Er kan zich ook 'melkzuur' opgehoopt hebben. (late en vroege spierpijn).

Of een tablet magnesium tijdens trainen helpt? Geen idee, maar als het werkt voor je. Volgens mij kan het geen kwaad?
 
verkeerd uitvoeren van de oefeningen?
eerst warme douche daarna ff koud!

en wat ik heb gelezen in een medisch boek met geneeskrachtige planten en kruiden: masseer een halfe citroen over de plek heen.
 
ik heb nooit geen spierpijn en wel het gevoel dat ik echt gwerkt heb en de spieren zijn dan ook lekker warm.
ook de volgende dag geen spierpijn maar kan wel merken welke spieren ik gehad heb voelen gewoon lekker aan.
 
Magnesium kan de vochthuishouding van spieren verbeteren, waardoor de spieren zich meer en beter kunnen ontspannen. Dit kan dus weer kramp en spierpijn voorkomen.

Maar spierpijn kan natuurlijk ook wel meer oorzaken hebben, zoals bv kleine scheurtjes in je spierweefsel (microrupturen), dat hoeft niet slecht te zijn. Er kan zich ook 'melkzuur' opgehoopt hebben. (late en vroege spierpijn).

Of een tablet magnesium tijdens trainen helpt? Geen idee, maar als het werkt voor je. Volgens mij kan het geen kwaad?


Melkzuur zorgt niet voor spierpijn. Het kan alleen zorgen voor een korte pijn tijdens of net na de training het zorgt zeker niet voor DOMS.
 
Inderdaad melkzuur zorgt niet voor DOMS (voor de liefhebbers: Delayed Onset of Muscle Soreness) oftewel late spierpijn. plm 12 uur na training, dat kan variëren.

Maar ophoping van melkzuur kan wel degelijk voor spierpijn zorgen, dit is meestal een acute spierpijn, vlak na of tijdens training en is na een paar uur al weer over. Gewoon wat actieve rust, bloedcirculatie op gang houden en je lijf voert het af of gebruikt het. Zoals je kan begrijpen heeft een 'massage de volgende dag' totaal geen zin bij dit type spierpijn. En of het bij die andere gunstig is, wil ik even uit blijven.

Melkzuur is trouwens geen afval product, het ontstaat in de spieren als er bij belasting te weinig zuurstof in de spieren aanwezig is om de arbeid te leveren.

En nu ik toch bezig ben:

Ik heb nergens gezegd dat melkzuur de oorzaak is van DOMS. Geef alleen twee, meest voorkomende, mogelijke oorzaken op en noem 'vroege en late spierpijn'. Want ga er een beetje van uit, misschien onterecht, dat de meeste mensen hier niet echt gelukkig worden van afkortingen zoals DOMS ;)

Oh, en zeker bedankt voor je reactie, kritiek, of commentaar, kan heel prettig zijn, dwingt mij dingen even beter te formuleren en helderder op een rijtje te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad melkzuur zorg niet voor DOMS (voor de liefhebbers: Delayed Onset of Muscle Soreness) oftewel late spierpijn. plm 12 uur na training, dat kan variëren.

Maar ophoping van melkzuur kan wel degelijk voor spierpijn zorgen, dit is meestal een acute spierpijn, vlak na of tijdens training en is na een paar uur al weer over. Gewoon wat actieve rust, bloedcirculatie op gang houden en je lijf voert het af of gebruikt het. Zoals je kan begrijpen heeft een 'massage de volgende dag' totaal geen zin bij dit type spierpijn. En of het bij die andere gunstig is, wil ik even uit blijven.

Melkzuur is trouwens geen afval product, het ontstaat in de spieren als er bij belasting te weinig zuurstof in de spieren aanwezig is om de arbeid te leveren.

En nu ik toch bezig ben:

Ik heb nergens gezegd dat melkzuur de oorzaak is van DOMS. Geef alleen twee, meest voorkomende, mogelijke oorzaken op en noem 'vroege en late spierpijn'. Want ga er een beetje van uit, misschien onterecht, dat de meeste mensen hier niet echt gelukkig worden van afkortingen zoals DOMS ;)

Oh, en zeker bedankt voor je reactie, kritiek, of commentaar, kan heel prettig zijn, dwingt mij dingen even beter te formuleren en helderder op een rijtje te zetten.

Helemaal mee eens:D
 
nou ik weet niet wat er mis is met spier pijn
ik vind het juist een lekker gevoel dan weet ik dat ik goed me spieren een optetter heb gegeven
maar na 2 dagen hoord het wel weg te zijn als dat niet zo is en je blijft er mee lopen zou ik me wel afvragen of het wel goed is de spierpijn
 
eiwit shake met water of melk na training en 1 shake met melk voor het slapen gaan spierherstel zal sneller gaan werken waardoor minder spierpijn.
 
Zorg dat je voor het slapengaan genoeg eiwitten hebt ingenomen om de nacht door te komen. Tijdens je slaap worden je spieren in alle rust groter en sterker (is mij verteld en ik merk persoonlijk wel verschil). En ook op de rustdagen genoeg eiwitten eten.
Hoeveel eiwitten krijg je per dag gemiddeld binnen (just curious)?
En anders misschien een weekje rust houden (bijv. alleen cardio of krachttraining op 60%). Werkt bij mij om de zoveel tijd ook prima.
Succes iig.
 
Ik mis het antwoord Magnesium ;)

ja, magnesium helpt bij mij ook.. ik had altijd spierpijn ( vooral benen ) en 's ochtends heel stijf. Totdat ik na het sporten een sportdrank dronk, sindsdien geen last meer gehad..:D
 
Back
Naar boven