Fitness Seller

Sticky De relatieve affiniteit van anabolen voor de androgene receptor in spierweefsel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dit artikel is geschreven in opdracht van Bodybuilding.nl, niets ervan mag gekopieerd worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van Bodybuilding.nl.
_______________________________________________________

De relatieve affiniteit van anabolen voor de androgene receptor in spierweefsel

Veel misverstanden duiken vaak op over de androgene actie van steroiden. Mensen blijken niet te verstaan dat anabole activiteit kan berusten op meer dan een factor en niet enkel de androgene binding.

Hoewel dit nu al meer dan een paar jaar bekend is hoor ik nog vaak zeggen van mensen dat Dianabol en anadrol sterke androgenen zijn, of een hoog androgeen risico inhouden omdat ze goed massa opbouwen, en dat primobolan goed is voor vrouwen en weinig androgeen omdat het slechts weinig resultaten oplevert.

Aan de hand van deze studie :

Saartok T, Dahlberg E, Gustafsson JA.Relative binding affinity of anabolic-androgenic steroids: comparison of the binding to the androgen receptors in skeletal muscle and in prostate, as well as to coïtus hormone-binding globulin.Endocrinology. 1984 Jun;114(6):2100-6.

ga ik nu eens de feiten uit de doeken doen. Deze studie vergelijkt de relatieve binding van steroiden aan de androgene receptor van spierweefsel in vergelijking met methyltrienolone, ook bekend als methyl-trenbolone of R1881, een middel dat vaak gebruikt wordt om androgene binding te testen. De resultaten volgens de studie waren als volgt :

Methyltrienolone bond uiteraard het sterkts. Op de tweede plaats kwam nandrolone, die een gelijkaardig product is, dan methenolone (primobolan), dan pas testosteron, en daarna mesterolone (proviron). Bepaalde middelen hadden een zeer zwakke binding waaronder stanozolol (winstrol) , methandienone (dianabol) en Fluoxymesterone (halotestin). In die volgorde. Nog andere middelen hadden zo laag een binding dat het zelfs niet kon bepaald worden of ze wel bonden, met name anadrol en ethylestronol.

Ter bespreking :

1. Nandrolone of deca-durabolin, bindt erg goed in spierweefsel, sterker dan testosteron. En toch is er niet zo'n groot androgeen risico omdat het in androgeen-specifieke weefsels omgezet wordt naar een zwakker androgeen (DHN) en dus niet meer androgene verschijnselen veroorzaakt. Dit maakt het een extreem goed middel in medische behandelingen. Toch zullen jullie al opgemerkt hebben dat ik ondanks dit alles sterk gekant ben tegen het gebruik van nandrolone. Ten eerste is dit resultaat bedriegend, vooral omdat ik in dit stuk probeer te wijzen op het feit dat er meer dan AR binding alleen nodig is voor spiergroei. Hierin komt nandrolone drastisch te kort. De te kleine estrogene omzetting zorgt voor een lage hoeveelheid IGF-1 en de grote progestagene activiteit (groter dan progesterone zelf) maakt dit een weinig gebruiksvriendelijk middel die makkelijk vet-opslag bevordert. Daarnaast heeft een hele hoop nare neven-effecten op lange termijn, wat meer dan eenmalig gebruik sterk af te raden maakt.

2. Methenolone of Primobolan, wordt vaak aangeraden aan vrouwen als een weinig androgeen middel. Hier zien we dus dat methenolone een sterker androgeen is dan testosteron. Het is ook een 5-alpha gereduceerd hormoon, dus het ondergaat geen veranderingen. Wat kun je hieruit afleiden? Wel, met name dat androgene neveneffecten lineair gaan toenemen met de dosis. Als je dan rekening houdt met het weinig anabole effect van dit middel dan zie je dat dit voor vrouwen weinig effectief is, want een effectieve dosis is mg voor mg zo androgeen als testosteron (meer, maar testo zal natuurlijk converteren naar DHT). Dit is nogmaals, zoals hierboven het bewijs dat er meer dan AR binding alleen nodig is voor spiergroei, daar testosteron zwakker bindt in spierweefsel en toch tot tienmaal sterker anabool is dan methenolone.

3. Testosteron. Temeer gewroken als het meest anabole middel ter wereld en toch niet half zo androgeen als velen wel vrezen. Als je methenolone noemt als een weinig androgeen middel dan moet je ook echt niet gaan vrezen voor massieve haaruitval of prostaatproblemen met testo. Die komen niet zo vaak voor als door tegenstanders van AAS en testo in het bijzonder vaak beweerd wordt. Door zijn breed spectrum aan andere anabole paden blijft testo ondanks zijn minder AR binding in spierweefsel, die toch nog HEEL sterk is, een tienmaal beter anabool dan om het even welk ander middel. Hieruit kunnen we besluiten dat het merendeel van de mensen, zeker degenen die nog geen haar of prostaatproblemen hebben, echt meer gebaat zijn met het gebruik van testo ZONDER het gebruik van 5AR blokkers, die nodeloos onze gezondheid ondermijnen.

4. Mesterolone of Proviron. Beetje een verassend resultaat als je weet dat DHT makkelijk en rap inactief wordt gemaakt in spierweefsel, is het toch wat raar te zien dat dit nog bij de sterke androgenen geklasseerd wordt. Hier is waarschijnlijk weinig rekening gehouden met de afbrekende enzymen, maar bewijst toch dat mesterolone mogelijk iets meer te bieden heeft dan pure DHT, en minder androgeen is door zijn 1-methylgroep. Deze zelfde studie toont ook nog eens de sterke SHBG binding van mesterolone, dus voor degenen die nu dachten dat mesterolone plots wel een goed anabool was, think again. Je zult er geen spieren mee opbouwen.

5. Winstrol of stanozolol, wederom genoemd als een erg zwak androgeen. Wel is de androgene binding nog steeds significant. Dat komt omdat er een bepaalde AR is, in de mitochondriën, waaraan stana zeer sterk bindt. Dit geeft ook stana zijn uitzonderlijke karakteristieken. Maar het overgrote deel van de anabole effecten wordt veroorzaakt door niet genomische (niet receptor gebonden) progestagene effecten die het middel lijkt te hebben. Weinig efficiënt anabool, maar een mooie toevoeging aan de meeste stacks voor energie consumptie en als ondersteuning.

6. Dianabol of methandienone (aka methandrostenolone). Jaja, nog iemand die mij wil zeggen dat dit een sterk androgeen is ? haha, ik preek dit nu al jaren, en deze studie toonde het al aan in 1984. Maar ja, niemand die mij wou geloven. Dianabol is dus een erg zwak androgeen, ondanks zijn sterke anabole eigenschappen. Het is voor meer dan 80% afhankelijk van zijn estrogene conversie voor de anabole eigenschappen, dus het gebruik van anti-estrogenen bij dianabol is het stomste wat je ook maar kunt doen. Meer dan één trial heeft ook al aangetoond dat dianabol in combinatie met een anti-estrogeen, of niet-estrogene analogen, nagenoeg geen anabool effect heeft. Patrick Arnold probeerde dit nog enigzins tegen te spreken door erop te wijzen dat de anabole activiteit ook zeer sterk mindert met androgeen blokkers, maar dit is enkel te wijten aan het feit dat er altijd een minieme hoeveelheid androgene activiteit moet zijn voor estrogeen gebonden anabolisme. Dit middel vormt dus weinig of geen risico voor androgene neveneffecten en blijft een effectief anabool in combinatie met inspuitbare langere esters.

7. Halotestin of fluoxymesterone. Eigenlijk de enige verrassing in de lijst. Toont aan dat dit middel weinig anabool is, wat eigenlijk al geweten was, aangezien het niet estrogeen is, een zwakke AR binding heeft in spieren en geen alternatieve anabole paden. Over de androgene neven-effecten kan ik geen uitspraak doen, omdat ik tot heden nog niet weet of het nu wel dan niet omzet in een 5-alpha gereduceerde vorm. De één beweert dat het sterk androgeen is in specifieke weefsels, de ander juist dat het nagenoeg niet androgeen is. Wat wel bekend is, is dat het sterk de aggresiviteit verhoogt. Dus er is altijd een risico dat het wel zo is.

8. Oxymetholone of Anadrol. Dit middel is ook een van die sterke anabolen waarvan vaak beweerd wordt dat het een sterke androgene nevenwerking heeft, terwijl dit alles behalve waar is. Dit middel is zelfs zo zwak als een androgeen dat het niet te meten valt. Het converteert ook niet tot een estrogeen en heeft geen enkel progestageen effect. De enige logische verklaring voor het sterke anabool effect is dat de A-ring van de structuur sterk acidisch is en dat anadrol zelf dus de estrogene receptor bind. Dat wil zeggen dat we anadrol dus eigenlijk moeten classificeren als een estrogeen. Iets wat je dus best samengebruikt met een sterker androgeen. Temeer blijkt het enkel de goede effecten van estradiol te hebben, en niet die van andere estrogenen. Dat maakt dit een zeer efficient middel in veel stacks, met als enige nadeel de leverbeschadiging, het waterophoudend effect en het feit dat het ernstige bloedverdikking veroorzaakt. Pas op, het is niet omdat anadrol zelf geen enkel androgeen neveneffect kan veroorzaken dat dit niet voorkomt, het kan in minieme mate gehydrolyseerd worden tot DHT. Dus het kan wel gebeuren. Bij mannen mag dit geen enkele zorg wezen, en raad ik het dan ook zeker duizendmaal meer aan dan Dianabol voor snelle massa opbouw, maar voor vrouwen valt dianabol duidelijk te verkiezen.

9. Ethylestrolonol. Ja valt niet veel over te zeggen. Heeft geen 3-keto op zijn A-ring en kan dus eigenlijk de AR niet binden. Het heeft enige AR-activiteit door conversie naar norethandrolone. Maar dit middel is te zwak om zelfs een anorectische vrouw te helpen, laat staan een mannelijke bodybuilder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:thumb: top artikel kerel.
Zo worden eindelijk de feiten van fictie gescheiden.

Misschien nog wat aanvullende info over Tren en Boldenone en Masteron?
 
zeer interessant
 
geinig, ik snap dus echt geen ene reet van wat hier besproken wordt :cool: (maar dan ook echt helemaal niks)
 
zeer nuttig dit:thumb:
 
Misschien nog wat aanvullende info over trenbolone en Boldenone en Masteron?
Hij bespreekt die as niet omdat de gebruikte studie ze niet vergelijkt.
 
Hij bespreekt die as niet omdat de gebruikte studie ze niet vergelijkt.


Duidelijk
Maar had er graag ook meer van willen weten.
Heb tot nu toe niet veel studies hierover gevonden.
Helaas.
 
Interessant leesvoer.
 
:thumbs: Top bigcat!!
Op een één of andere manier neem ik altijd zonder twijfel aan wat je zegt.
Vaak komen we er door jou achter dat die mensen die het altijd zo goed weten dus niet altijd gelijk hebben doordat ze elkaar napraten en dus iedereen hetzelfde verteld, waardoor je uiteindelijk gaat twijfelen of je ze zelfs gaat geloven :)
 
Inderdaad, zéér duidelijk verhaal. Voor mij des te meer een bevestiging. Reageer amper tot niet op dianabol en anadrol, i.t.t. sustanon. Bij dianabol krijg ik last van gyno en vocht en anadrol puur vocht. Sustanon heb ik van beiden nagenoeg geen last, tenzij ik meer dan 1000mg p/w zou nemen.

Ben Big Cat ook geregeld 'tegengekomen' op Bodybuilding.com en zou mijns inziens onderhand een medaille en/of talkshow moeten krijgen/hebben!!
 
Back
Naar boven