Ga Terug   DutchBodybuilding.com Forum > Focus op de Leden > Post Je Eigen Artikels

Antwoord

LinkBack Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 24 September 2007, 15:31   #1
Competitive Bodybuilder

Leeftijd: 23
Geslacht: M
Karma Power: 12
philosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realm
Spierpijn

Spierpijn wat is het nu eigenlijk?

We kennen het allemaal. Na een zware training flink wat last van de spieren. Voor sommige een teken “yes ik heb goed getraind” voor andere “ik moet de volgende keer maar is wat rustiger aan doen”. Maar wat is spierpijn nu eigenlijk?

Als eerste moeten we kijken wat nu eigenlijk de definitie van spierpijn is. De dikke van Dale geeft het volgende antwoord; pijn in de spieren nadat ze zich hebben ingespannen. Logisch toch?
Eigenlijk is deze vertaling niet helemaal juist. Simpel gezegd zou dit betekenen dat je na elke inspanning spierpijn hebt, maar zoals jullie al lang weten is dit natuurlijk niet het geval. Om spierpijn te krijgen zal er toch een bepaalde overbelasting plaats moeten vinden. Niet alleen door sporten kan men spierpijn krijgen maar ook als je bv griep hebt. Je lichaam staat dan bepaalde stoffen af waardoor men ook spierpijn ervaart.

Vroeger dacht men nogal eens dat spierpijn werd veroorzaakt door melkzuur. Dit is ondertussen allang achterhaald. Lactaat bleek al na 1 uur weer terug op zijn basiswaarde te zijn wat dus de pijn vele uren later niet kon verklaren[1]

Maar waar komt het dan wel vandaan?

Spierpijn komt in twee vormen voor:
1. Acute spierpijn oftewel immidiate soreness
Deze vorm van spierpijn ontstaat direct na of tijdens het sporten. De pijn die men voelt is afkomstig van het melkzuur. Melkzuur prikkelt de vrije zenuwuiteinden waardoor men pijn of een brandend gevoel ervaart. Deze vorm van spierpijn verdwijnt vrij snel weer.

2. Verlate spierpijn oftewel Delayed onset muscle soreness
Deze vorm van spierpijn treedt pas na het trainen op 24- 48 uur erna. Gaat vaak gepaard met een gevoel van stijf zijn, pijn in de spieren en krachtverlies. De precieze oorzaak weten we nog steeds niet. Een van de theorieën is dat de spierpijn de oorzaak is van kleine microscheurtjes in het bindweefsel en het celmembraan van de spier.
De vorm van contractie is erg bepalend voor de mate van spierpijn. Zo levert een excentrische contractie meer spierpijn dan een concentrische contractie[2].

Hoe voorkom ik nu dat ik spierpijn krijg?
- Als beginnend bodybuilder/powerlifter/gewichtheffer is het zaak om rustig te beginnen. Bouw de oefeningen en intensiteit langzaam uit zodat spierpijn verminderd word.
- Abrupt veranderen van trainingsschema’s zorgt ook nogal wat spierpijn. Ook hier is het dan zaak om weer rustig op te bouwen als je DOMS wilt voorkomen.
- Goede voeding is ook van groot belang. Voeding zorgt ervoor dat je herstelt. De mate waarin goede voeding aanwezig is, is dan ook bepalend voor het herstel. Betere aangepaste voeding kan dan ook zorgen voor minder spierpijn.
- Zorg voor een goede warming up en cooling down. Stretchen behoort ook tot de mogelijkheden hoewel de meningen hierover verdeeld zijn.

Kan ik gewoon doortrainen als ik spierpijn heb?
Dat kan zeker alhoewel het wel erg onprettig kan zijn. Onderzoek wijst uit dat het geen negatieve effecten heeft[3], toch zijn de meningen ook hierover nog steeds verdeeld

Wat doe ik als ik spierpijn heb?
Er is eigenlijk niet heel veel aan te doen. Gewoon wachten is een optie want een paar dagen later zal de pijn steeds minder worden.
Een rustige massage of een warm bad kan nog wel een wat verlichting brengen.

Spierpijn in relatie met hypertrofie
Vele verhitte discussies zijn er al over gevoerd. De trend van het moment is dat het niet met elkaar in relatie staat. The jury is still out en het antwoord zal nog wel even op zich laten wachten.

Voor de doorgewinterde DBB lezer zal dit natuurlijk peanuts zijn. Toch hoop ik een leuk stukje neer te hebben gezet waar men iets van kan leren. Reacties en vragen zijn natuurlijk altijd welkom

- Philo

1. Freund H, Gendry P. Lactate kinetics after short strenuous exercise in man. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1978 Aug 15;39(2):123-35
2. Roth, S. (2006, January 23). ScientificAmerica.com. Retrieved on July 24, 2006.
3. Yu, Ji-Guo. Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study
philosopher is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 September 2007, 23:05   #2
A.K.A. M a r c e l
Elite Member

SHUTTERSPEED's Avatar

Karma Power: 60
SHUTTERSPEED is een Sotapanna - eerste graad van verlichting bereiktSHUTTERSPEED is een Sotapanna - eerste graad van verlichting bereiktSHUTTERSPEED is een Sotapanna - eerste graad van verlichting bereiktSHUTTERSPEED is een Sotapanna - eerste graad van verlichting bereiktSHUTTERSPEED is een Sotapanna - eerste graad van verlichting bereiktSHUTTERSPEED is een Sotapanna - eerste graad van verlichting bereikt
Karma CrownKarma CrownKarma Crown

goed stukje
SHUTTERSPEED is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2007, 08:20   #3
Competitive Bodybuilder

philosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realm
^^Thanks
Oud 25 September 2007, 12:48   #4
King of the hill
Elite Member

RougeMonkey's Avatar

Leeftijd: 25
Karma Power: 30
RougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma King
Goed stukje, vooral voor beginners.

Maar:
Citaat:
Stretchen behoort ook tot de mogelijkheden hoewel de meningen hierover verdeeld zijn.
Citaat:
Kan ik gewoon doortrainen als ik spierpijn heb?
Dat kan zeker alhoewel het wel erg onprettig kan zijn. Onderzoek wijst uit dat het geen negatieve effecten heeft[3], toch zijn de meningen ook hierover nog steeds verdeeld
Wat ik zou verwachten in een artikel is juist dat de schrijver een stelling inneemt over dit soort onderwerpen en deze probeert (op basis van wetenschappelijk studies, maar ook eigen interpretatie etc) te onderbouwen, ipv zeggen dat de meningen verdeeld zijn. En als je dan echt geen keuze kan maken, belicht dan de bestaande theorieen en meningen, beschrijf de goede en zwakke punten etc.

Maar voor beginners is t ok.
Oud 25 September 2007, 15:15   #5
Competitive Bodybuilder

Citaat:
Origineel gepost door Reinier Bekijk Post
Goed stukje, vooral voor beginners.

Maar:
Wat ik zou verwachten in een artikel is juist dat de schrijver een stelling inneemt over dit soort onderwerpen en deze probeert (op basis van wetenschappelijk studies, maar ook eigen interpretatie etc) te onderbouwen, ipv zeggen dat de meningen verdeeld zijn. En als je dan echt geen keuze kan maken, belicht dan de bestaande theorieen en meningen, beschrijf de goede en zwakke punten etc.

Maar voor beginners is t ok.
Klopt, maar het was zeker niet mijn bedoeling een zeer wetenschappelijk stukje te schrijven. Heb me gefocussed op de basis en ben daarin objectief gebleven.
Bedankt voor je reactie, zal het zeker in gedachten houden als ik me er nog eens aan waag.
Oud 26 September 2007, 14:57   #6
Cool Novice

Michelw's Avatar

Leeftijd: 19
Karma Power: 0 Michelw is op een gedistingeerde weg
Bekijk Galerij (3 foto's)
ik heb egt nooit spierpijn en dat is niet omdat ik nie goed train m aik heb gwoon nergens last van
Michelw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2007, 11:13   #7
Dutch Bodybuilder

turo's Avatar

Leeftijd: 21
Karma Power: 1 turo is een juweel in het ruweturo is een juweel in het ruweturo is een juweel in het ruweturo is een juweel in het ruwe
Stuur een bericht via MSN naar turo
goed stukje hier zocht ik nog info over, af en toe voel ik na de training mijn linker arm maar niet echt pijn maar meer een soort vermoeidheid. Is dat erg of kan het geen kwaad dat ik de dag erna gewoon verder train want het liefst train ik 5 dagen per week ik heb immers doelstellingen die ik wil bereiken en ik geloof in dingen waarvan ik vind dat die moeten gebeuren en misschien dat pijnleiden deel van het proces is.

Laatst aangepast door turo : 16 October 2007 om 11:15. Reden: wil geen taal/ typ foutjes
turo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2007, 15:25   #8
Competitive Bodybuilder

Citaat:
Origineel gepost door turo Bekijk Post
goed stukje hier zocht ik nog info over, af en toe voel ik na de training mijn linker arm maar niet echt pijn maar meer een soort vermoeidheid. Is dat erg of kan het geen kwaad dat ik de dag erna gewoon verder train want het liefst train ik 5 dagen per week ik heb immers doelstellingen die ik wil bereiken en ik geloof in dingen waarvan ik vind dat die moeten gebeuren en misschien dat pijnleiden deel van het proces is.
Nee dat is niet erg. Moet je wel aanraden om voldoende te rusten. 5x per week is wel de max. Vergeet niet dat je groeit/hersteld als je rust. Een goede arbeits/rust verhouding is dan ook een vereiste om flink te groeien.
Oud 17 October 2007, 10:10   #9
Dutch Bodybuilder

turo's Avatar

Karma Power: 1 turo is een juweel in het ruweturo is een juweel in het ruweturo is een juweel in het ruweturo is een juweel in het ruwe
ok bedankt, meestal kom ik aan 10uur slaap
Oud 17 October 2007, 10:22   #10
King of the hill
Elite Member

RougeMonkey's Avatar

Karma Power: 30
RougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma KingRougeMonkey is DBB's Karma King
Citaat:
Origineel gepost door turo Bekijk Post
ok bedankt, meestal kom ik aan 10uur slaap
STUDENT ZEKER?!?!? LAat Socrates het maar niet horen. Hij stuurt al zijn arbeidersvrienden op je af.
Oud 17 October 2007, 10:26   #11
Dutch Bodybuilder

turo's Avatar

nee man even geen werk ik voel me net een alloch of een tokkie, maar ik ben wel aan het zoeken dus als iemand nog een klus heeft p.m. me even
Oud 17 October 2007, 10:58   #12
Dutch Bodybuilder

lobstar's Avatar

Karma Power: 3 lobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijn
Citaat:
Origineel gepost door philosopher Bekijk Post
Vroeger dacht men nogal eens dat spierpijn werd veroorzaakt door melkzuur. Dit is ondertussen allang achterhaald. Lactaat bleek al na 1 uur weer terug op zijn basiswaarde te zijn wat dus de pijn vele uren later niet kon verklaren[1]

Deze vorm van spierpijn ontstaat direct na of tijdens het sporten. De pijn die men voelt is afkomstig van het melkzuur. Melkzuur prikkelt de vrije zenuwuiteinden waardoor men pijn of een brandend gevoel ervaart. Deze vorm van spierpijn verdwijnt vrij snel weer.
OK.....

Clean & Jerk maakt mij supersterk

Big Lobstar Lovers Club

God is als Sinterklaas,
gewoon een ouwe lul met een baard.
lobstar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 October 2007, 11:41   #13
Freaky Bodybuilder
Powerlifter

MacB's Avatar

Karma Power: 16
MacB is herboren in de Halfgod realmMacB is herboren in de Halfgod realmMacB is herboren in de Halfgod realmMacB is herboren in de Halfgod realmMacB is herboren in de Halfgod realmMacB is herboren in de Halfgod realm
Bekijk Galerij (1 foto's)
Citaat:
Origineel gepost door lobstar Bekijk Post
OK.....

Big Ass lover Club FTW!
MacB is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 October 2007, 11:47   #14
Advanced Bodybuilder

Leeftijd: 24
Karma Power: 6 marc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te wordenmarc181982 heeft een sterk verlangen om herboren te worden
Bekijk Galerij (1 foto's)
Citaat:
Origineel gepost door Michelw Bekijk Post
ik heb egt nooit spierpijn en dat is niet omdat ik nie goed train m aik heb gwoon nergens last van

Hier precies hetzelfde , hoe zwaar de training ook is . Soms een klein beetje spierpijn als ik van oefening verander . Maar voor de rest eigenlijk nooit , wel lekker
Oud 17 October 2007, 12:14   #15
Dutch Bodybuilder

Strawberry's Avatar

Geslacht: V
Karma Power: 3 Strawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te wordenStrawberry heeft een sterk verlangen om herboren te worden
Citaat:
Citaat:
Origineel gepost door philosopher

Origineel gepost door lobstar
OK
.....
De uitleg staat er wel degelijk bij dacht ik zo..
Oud 18 October 2007, 20:41   #16
Freaky Bodybuilder

olddutch's Avatar

Leeftijd: 38
Geslacht: V
Karma Power: 25
olddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universumolddutch heerst over het Universum
voor mij persoonlijk nog steeds een indikator.
veel spierpijn -> niet goed, beetje spierpijn met snel herstel -> perfekt

http://forum.dutchbodybuilding.com/group.php?groupid=38

-----------------------------------------
olddutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2007, 22:31   #17
Competitive Bodybuilder

Citaat:
Origineel gepost door Strawberry Bekijk Post
Thanks for the help
Oud 30 October 2007, 14:48   #18
Dutch Bodybuilder

lobstar's Avatar

Karma Power: 3 lobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijnlobstar heeft veel om trots over te zijn
Citaat:
Origineel gepost door Strawberry Bekijk Post
Nee, acute spierpijn zoals beschreven in het artikel behoort niet tot DOMS.

Anders zou je elke (pijn)sensatie in combinatie met een spier er bij kunnen zetten.

bvb zwaar traumatische spierpijn: pijn in de spier die wordt veroorzaakt door een ongeval/ongeluk waarbij de spier is gescheurd.

snappie?

Clean & Jerk maakt mij supersterk

Big Lobstar Lovers Club

God is als Sinterklaas,
gewoon een ouwe lul met een baard.
lobstar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 November 2007, 20:09   #19
Cool Novice

Whodamn's Avatar

Karma Power: 0 Whodamn is op een gedistingeerde weg
Wtf, afgelopen dinsdag benen getrained en nu nog last van! Doe ik iets verkeerd ofzo. Tering zeg, vandaag neemt het af maar gister kon ik geeneens de trap afdalen op een normale manier. Is dit normaal? Ben nu sinds kort mijn benen aan het trainen in squatrek met kniebuigen en uitstappen maar iedere keer heb ik weer zo veel last als ik dit programma doorloop. Iemand tips/suggesties?
Whodamn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 November 2007, 14:31   #20
Advanced Bodybuilder

Bzar's Avatar

Leeftijd: 16
Karma Power: 2 Bzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijnBzar heeft veel om trots over te zijn
Citaat:
Origineel gepost door Whodamn Bekijk Post
Wtf, afgelopen dinsdag benen getrained en nu nog last van! Doe ik iets verkeerd ofzo. Tering zeg, vandaag neemt het af maar gister kon ik geeneens de trap afdalen op een normale manier. Is dit normaal? Ben nu sinds kort mijn benen aan het trainen in squatrek met kniebuigen en uitstappen maar iedere keer heb ik weer zo veel last als ik dit programma doorloop. Iemand tips/suggesties?
Ik denk dat het te maken heeft met het abrupt veranderen van je trainingsschema. Zoals je zei ben je sinds kort bezig met een andere oefeningsmethode. In het artikel van Philosopher staat dat je hiermee rustig opbouwen moet. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?

Neem eens een kijkje in m'n log!

They Can Trigger Me,
But They'll Never Figure Me Out!

.
Bzar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmark topic

Tags
spierpijn doms
Onderwerp Opties
Weergave Modus

Post Regels