| | |||||||
| Forumregels | Registreer | FAQ | Doneren | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Post's van vandaag | Markeer Forums als Gelezen |
![]() |
| | LinkBack | Onderwerp Opties | Weergave Modus |
| | #1 |
| Cool Novice Geregistreerd: Sep 2006 Locatie: Nederland Leeftijd: 26 Geslacht: M
Karma Power: 2 | Beginnende (serieuze) bodybuilders Ik ben nou bijna een jaar bezig met trainen en ik heb heel veel geleerd het afgelopen jaar. Wat ik veel zie op het forum is dat veel beginners niet weten waar ze moeten beginnen als ze serieus met deze sport willen bezig zijn. Men begint al gelijk met supplementen zonder bv een degelijk voedingsschema. Iedereen wil snel resultaat, maar met deze sport is het juist zo belangrijk om een goede fundering neer te zetten in je eerste jaren van bodybuilding. Ik ga hier niet schrijven wat je precies moet doen, want dat is voor iedereen verschillend. Ik som hier alleen een aantal punten op waarover je moet nadenken en actie op moet nemen. Met dit artikel wil ik beginnende bodybuilders helpen met het realiseren van die transitie, zowel fysiek als geestelijk…bodybuilding is a way of life! Stap1: Zoek een goede sportschool Ik denk dat dit erg belangrijk is. Als jij in een goede sportschool traint, krijg je ook motivatie en feedback van anderen, waar je veel van kan leren. Wat ik wel heb gemerkt is dat iedereen je advies probeert te geven, terwijl de meeste de oefeningen zelf verkeerd doen. Ik denk dat een sportschool vele voordelen heeft boven thuis trainen, maar iedereen z'n eigen ding natuurlijk. Enkele voordelen zijn bv: begeleiding, motivatie, meer apparatuur (tenzij je heel rijk bent Stap 2: Opstellen van een trainingsschema / bestuderen van de anatomie van spieren Als je begint met trainen kan je het beste met hulp hier op het forum of met hulp van andere ervaren bodybuilders een trainingschema opstellen. Het is belangrijk om een gebalanceert trainingsschema op te stellen om blessures te voorkomen. Wat je nogal eens ziet is dat beginners vooral gaan zitten bankdrukken en bezig zijn met hun biceps. Als je fysiek uit balans raakt kan je gemakkelijk blessures oplopen. Richt je in het begin vooral op compoundoefeningen, zodat je een goede basis legt. Om je op weg te helpen met een schema kan je ook boeken raadplegen zoals "Krachttraining, een anatomische benadering" of bijvoorbeeld"Encyclopedia of Modern Bodybuilding" van Arnold Schwarzenegger. Hier staan erg veel plaatjes in en geeft een redelijk beeld van de basis oefeningen. Daarnaast zijn de Sticky's in dit forum erg behulpzaam. Stap 3: Voeding!! Goede voeding is extreem belangrijk voor een bodybuilder. Het is de brandstof waarop je traint en gaint. Hier is geen korte weg in te kiezen, als je serieus wilt bezig zijn met deze sport zal je hier ook serieus mee bezig moeten zijn. Het is belangrijk om eerst je voeding op een hoog niveau brengt voordat je begint met supplementen. Voeding is hoofdzaak, supplementen zijn bijzaak. Hier op het forum kunnen mensen je helpen met een voedingsschema. Je kan op verschillende websites terecht om te kijken wat de voedingswaarde van producten zijn. Een prettige site vind ik bv Voedingswaarden overzicht, de voedingswaarde van producten . Wat ook handig is om te weten voordat je met een voedingsschema begint want je gewicht en vetpercentage is. Op die manier kun je je VVM (Vet Vrije Massa) berekenen en je energiebehoefte, op GIANT!'s Fitness En Bodybuilding Site staat een calculator. Stap 4: Doelen Stel haalbare doelen. Op die manier kan je je training hier op afstemmen. Als je geen doelen stelt ben je eigenlijk doelloos bezig . Als je doelloos bezig bent, hoe weet je dan waar je naartoe wilt ? Het is belangrijk om te weten naar wat voor fysiek je streeft. Kies ook voor bulk of cut perioden. Als je je vetpercentage wil verlagen zul je moeten cutten. Als je spiermassa wilt opbouwen zul je moeten bulken. In het begin kan je op beide tereinen verbeteren, maar hoe verder je komt hoe sneller je een keuze zal moeten maken, spiermassa of droger ? Stap 5: Voortgang Hou je voortgang bij. Op die manier kan je kijken of dingen werken. Werkt het niet dan kan je dit aanpassen. Je kan bv een trainingsdagboek bijhouden, je kan bijhouden hoe zwaar je gaat bij oefeningen wat je eet etc. Ik moet zelf erkennen dat ik nog kan verbeteren op dit punt, maar het is maar net hoe serieus je het neemt. Ik zal in ieder geval ook bijhouden wat je vetpercentage en gewicht is, (en misschien vocht). Je kan je het beste 's morgens wegen voor je ontbijt. Ik zou om de week je wegen en om de twee weken je vetpercentage meten. Op die manier kun je kijken of je op de goede weg zit om je doelen te bereiken. Stap 6: Geduld Kwaliteitmassa opbouwen heeft tijd nodig. Ga niet te snel aan dure supplementen beginnen, later zal dat je voortgang kunnen belemmeren. Zie het als iets achter de hand. Ik zou bijvoorbeeld pas creatine proberen als je een plateau bereikt. Probeer je lichaam het eerst zelf te laten oplossen…Nogmaals spieren opbouwen heeft tijd nodig en door jou standvastigheid onderscheid je jezelf van de rest…en dat zullen ze zien ook! Stap 7: Plezier Zonder plezier ben je nergens natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat je er ook lol aan beleefd, anders zou ik een andere sport gaan zoeken! Laatst aangepast door bartjeh : 22 July 2007 om 01:31. |
| | |
| | #2 |
| Super Moderator Geregistreerd: Apr 2002 Locatie: افغانستان Geslacht: V
Karma Power: 26 | Plezier
__________________ As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000 The only easy day was yesterday...............Life is hard, so am I Geloof niets, probeer alles |
| | |
| | #3 |
| Competitive Bodybuilder | Plezier is inderdaad geen onbelangrijk punt!
__________________ http://forum.body-fitness.nl/ "Let me see this big pit I saw earlier tonight. This one is called In Search For I... Let me see it, let me see it!!! COME ON!!!" |
| | |
| | #4 |
| Huge Freak | Rust? |
| | |
| | #5 |
| Dutch Bodybuilder | Ik weet niet of ik in een goede gym zit ja of nee .. Zijn er mensen die een goeie gym weten rond Schoten (Provincie antwerpen) Ik train nu bij franco's powergym
__________________ DBB forum is full of retards .. |
| | |
| | #6 | |
| Cool Novice Geregistreerd: Jan 2008 Locatie: Nederland Leeftijd: 17 Geslacht: M
Karma Power: 1 | Citaat:
Mike's power gym - Body building op de foto's ziet het er opzich goed uit, volgens mij een goed gym voor een bodybuilder. en als je een doel stelt kun je ook inspiratie zoeken. af en toe kijken naar filmpjes en foto's en je wilt weer naar de sportschool | |
| | |