AndroidHealthClinic

Sticky De 10 Gouden Bodybuilding Regels (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Veel mensen hebben de tendentie om alles altijd veel ingewikkelder te maken dan het eigenlijk hoeft te zijn. Dat is bij bodybuilding niet anders. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is. Het moeilijkste aan bodybuilding is de discipline kunnen opbrengen, daarnaast is het slechts een kwestie van de basisregels volgen. In dit stukje zal ik enkele belangrijke punten kort overlopen.

1. Plan alles van tevoren

Dit is de belangrijkste regel van bodybuilding. Je moet eigenlijk alles reeds een jaar op voorhand gepland hebben voor je begint. Je moet vervolgens ook de maanden, weken en dagen op voorhand plannen. Je moet weten wanneer je gaat trainen, wanneer je gaat eten, wanneer je gaat slapen en wanneer je moet werken. Je hebt een schema nodig voor je voeding en voor je training. Als je AAS gaat gebruiken heb je daar natuurlijk ook een schema voor nodig, maar daar hoef je als beginner nog niet aan te denken.

2. Voer je plannen strikt uit

Wat je plant, moet je ook strikt uitvoeren. Je hoeft niet te stoppen met feesten in het weekend (hoewel het kan helpen) maar als je in je programma schrijft "Zaterdag trainen" dan moet je dat ook doen. Als je je programma gaat beginnen veranderen in de praktijk, dan loopt het mis. Je gaat zaken verwaarlozen en na een tijdje volg je nog amper de helft van je schema. Als je altijd strikt bent, dan zal je altijd doen wat je moet doen. Dan krijg je het gevoel dat je ook voor elkaar krijgt wat je plant en dat geeft motivatie en resultaten.

3. Gebruik vooral zware compound oefeningen

Verlies geen tijd met lichte oefeningen of machines. Natuurlijk zal je hiervan groeien, maar als je massa wilt, kies je beter meteen voor de massabouwers. Er zijn honderden oefeningen, maar je hebt in principe maar enkele tientallen echt nodig. Leer de uitvoering goed, focus op progressie en gebruik hiervoor ook een schema zodat je weet dat je vooruit gaat over een bepaalde periode. Als je toch isolatieoefeningen nodig hebt, gebruik dan alleen de zwaarste en meest efficiënte. Probeer zoveel mogelijk dumbbells te gebruiken, indien niet mogelijk dan barbells en indien dat niet mogelijk is kabels. Als zelfs kabels niet beschikbaar zijn, dan pas kan je denken aan andere machines. Ga naar het Oefeningen subforum om meer te leren.

4. Eet, eet, eet!

Spieren komen niet uit de lucht vallen. Er is een ongelooflijke hoeveelheid voeding nodig om 1 kg spiermassa op te bouwen. We zijn namelijk, anders dan bepaalde dieren, niet gemaakt om veel spiermassa te groeien. Bereken het aantal kcal dat je nodig hebt, groei je niet, dan moet je dat aantal verhogen. Als BB moet je eigenlijk eten voor 2: voor jezelf en voor je spieren. 500-800 kcal bovenop je onderhoud is normaal gezien een goede richtlijn. Heb je een snelle stofwisseling, dan moet je mogelijk het aantal kcal nog verhogen. Ga naar het Voeding subforum om meer te leren.

5. Volg een strikt maar eenvoudig voedingsschema

Eet alleen wat in je voedingsschema staat en niets anders. Als je graag eenmaal door de week een junkfood maaltijd wil eten, schrijf deze dan ook op in je schema. Kies voor eenvoudige maaltijden die op voorhand (snel) klaargemaakt kunnen worden en goedkope ingrediënten bevatten. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Zorg dat je het schema kan volhouden door smakelijke maaltijden te bereiden. Als je weinig tijd hebt, maak dan je maaltijden op voorhand klaar op een moment dat je wel tijd hebt. Sla bij voorkeur nooit een maaltijd over. Als het toch gebeurd, probeer dan iets meer te eten in de overige maaltijden.

6. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk

Dit kan ik niet genoeg benadrukken, daarom een eigen puntje. Maak je schema's zo makkelijk mogelijk, zorg dat je een vaste routine hebt in alles wat je doet. Verander niet steeds je schema's als ze werken. Zoek niet teveel naar technieken om je training te verbeteren. Kennis opdoen is leuk, maar 90% van BB is hard werk en doorzettingsvermogen. Zolang je hard traint en goed eet zal je vooruitgaan. Details kan je later nog altijd finetunen.

7. Probeer liever niet "voor een tijdje te stoppen"

Eén van de grootste gevaren is vroegtijdig stoppen omdat je het even beu bent. Het gevaar bestaat dat je te lang stopt en uit je routine raakt. Dit gaat makkelijker dan je denkt. De mens is een gewoontedier, maak er een gewoonte van om te gaan trainen, eten, enz. Het op één na moeilijkste aan bodybuilding is eraan beginnen, het moeilijkste is het volhouden...

8. Maak realistische doelen

Denk niet dat je heel snel je gewenste fysiek zal halen. Je moet goed weten hoeveel tijd je nodig hebt om een doel te halen. Maak voor jezelf duidelijk wat je doel is en bepaal wanneer je dat doel bereikt wil hebben. Voor een beachboy fysiek moet je toch minimaal 1 tot 1,5 jaar goede training rekenen afhankelijk van je aanleg. Een beetje bodybuilding fysiek gaat al snel naar de 2-5 jaar, hoger niveau bereiken kan wel 10-15 jaar duren, afhankelijk van je aanleg en of je naturel blijft.

9. Hou het leuk

Dingen die je leuk houdt kan je langer volhouden, dat spreekt voor zich. Daarom moet je alles wat je doet op een zo aangenaam mogelijke manier doen. Accepteer dat je levensstijl verandert als je aan BB doet, maar zorg er tegelijk voor dat niet alles een sleur en vervelend wordt. Er zijn voldoende hulpmiddelen om het leuk te houden en zo gemotiveerd te blijven. Als je iets echt niet graag doet (zoals een bepaalde vervangbare oefening of maaltijd) gooi die dan ook uit je routine. Want als je deze regel niet kan volgen dan zal je al snel ook regel 7 gaan overtreden.

10. Blijf positief denken

Je zal sowieso door tijden gaan dat je het allemaal even beu bent. Iedereen heeft het meegemaakt en de ene al wat vaker dan de andere. Je moet dan denken aan de positieve punten om jezelf te motiveren. BB levert een hele lijst aan voordelen op: een betere gezondheid (afhankelijk van het programma), meer zelfvertrouwen, een doel in het leven, meer zin in het leven, goed in je vel zitten, beter libido, meer spierkracht, meer respect (voor jezelf en van anderen) enz... Denk daar ook aan als je down bent. Durf de sleur ook eens te doorbreken door eens een week iets helemaal anders te gaan doen (een andere sport, een reis,...). Ga naar het Gemoed en Motivatie subforum om meer te leren.

Succes!

Zie ook:

 
Goed stuk! Mensen vergeten vaak de basis en grijpen vaak te snel naar hulpmiddelen.
 
Mooi stukje, misschien nog linken naar compund oefeningen voor de beginnelingen.
 
mooi stukje!
 
leest heel vlot, alles mooi overzichtelijk op een rijtje..
Thx T :thumbs:
 
Als ik dit zo lees dan ben ik eigenlijk helemaal geen bodybuilder. :D
 
Punt 3 en 4 vind ik het belangrijkste, ben 2 weken op vakantie geweest en vanaf maandag ga ik ook weer volle bak aan de slag met nadruk op die 2 punten!
 
Mooi stukje
 
Hehe ik word al moddervet van mijn "onderhoud"
 
Door dit soort stukjes raak ik altijd weer prima gefocussed!
 
Leuk stukje, vooral nummer 7 komt me bekend voor. :(

Voorlopig maar geen vakantie meer nemen....;)
 
+1
mooi stukkkje gevoel erin gebracht :D !!
full with passion and build musscles! ...
 
10 Gouden Bodybuilding Regels

Prima, makkelijk leesbaar stuk (zeker voor een beginner) dat zeker extra motivatie geeft om r morgen weer extra tegen aan te gaan!:cool:

Maar die hoeveelheid eten kan ik echt niet aan beginnen... Ik moet nog 10 tot 15 % vet kwijt zien te raken.:o
 
Goed stuk! Mensen vergeten vaak de basis en grijpen vaak te snel naar hulpmiddelen.

Mooi stukje, misschien nog linken naar compund oefeningen voor de beginnelingen.


leest heel vlot, alles mooi overzichtelijk op een rijtje..
Thx T :thumbs:





zegt genoeg toch?

goed stukje Big T
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Naar boven