Fitness Seller

Wanneer weer voluit na meniscus-operatie? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Pumpin'

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
27 feb 2004
Berichten
4.197
Waardering
1
Dag mensen van het forum!!

ik ben op 13 februari geopereerd aan mijn binnenmeniscus.

Ik heb 5-6 dagen met krukken gelopen en daarna ging het langzaam aan beter. Op dit moment is het nog niet helemaal hersteld (denk ik) Onder mijnlittekens zitten harde knobbeltjes en als ik mijn hak tegen mijn bil wil doen om mijn bovenbeenspier te rekken, lukt dat niet omdat de wondjes een beetje pijn doen. Voor de rest heb ikniet veel pijn meer.

Laatst moest ik de hele dag werken van 8.00 - 3.15 waarbijde hele tijd moest staan en lopen (horeca). Savonds was de knie behoorlijk dik.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand van jullie ervaring met (binnen) meniscus-operaties en wanneer was je zodanig hersteld dat je weer voluit kon trainen met je been?

Groeten Pumpin'
 
Beste Pumpin' , zelf heb ik er geen last van maar heb ik wel een hoop patienten die ik heb helpen revalideren. Tegenwoordig gaat het steeds sneller het revalideren na een meniscus operatie. Als het goed is heb je een briefje van het ziekenhuis mee gekregen met zogenaamde "do's en don'ts".
Het allerbelangrijkste is is dat je vanaf nul begint. Maak gebruik van machine oefeningen zoals de leg press, leg extension, leg curl enz. Samengestelde oefeningen laten nog even op zich wachten. Maar doe ook stabiliteitstrainingen. Dit kan ik echter niet allemaal via een reply duidelijk maken. Zorg dat je iemand bij je hebt die verstand van zaken heeft.
Wanneer je een goede basisconditie had voordat je onder het mes ging, verwacht ik dat je binnen twee maanden weer op een redelijk niveau zit. En (optimistisch) na een half jaar op je oude niveau. Lopen gaat na een week al goed.

Succes,
The_Oak
 
thanks Oak,

op zich kan ik al best veel met mijnknie. Leg pres doen ik makkelijk 3 setjes van 20 reps met 30 kilo. (ikmocht niet te zwaar pakken van een instructeur)

Ik heb overigens geen lijstje met do's en dont's gehad. Alleen wat basisoefeningen voor het soepel houden de 1e week na de operatie.

Maar die harde knobbels onder mijn wondjes gaan die nog weg? En zijn die de oorzaak van het niet kunnen strechen van mijn bovenbeen?

Ik zal wel us om een speciaal schema vragen, want tot nu toe mag ik alleen fietsen en beetje legpress.

Dus jij zegt: geisoleerde oefeningen en dan niet te zwaar en langzaam opbouwen?

Hoe zit het met de reps?? Hoog / laag?
 
bump?
 
Ja die harde knobbels gaan nog weg, is normaal dat die nog gezwollen zijn zo kort na de opperatie.

Prijs u gelukkig dat ge al zo snel kunt lopen en trainen, ik had 2 weken nodig eer is er kon op staan. Heb wel interne bloedingen gehad ( bij beide opperaties ). En idd stabiliteitstraining is ook wel belangrijk ... zou toch eens bij een kiné gaan kijken voor oefeningen.

Greetz
 
thanx man.

ja het is nu 7 weken geleden (13 februari). Ik kan op zich alles maar nog niet hak tegen de bil. Maar ik wou dat ik al fatsoenlijk mijn benen kon trainen :( Op zich kan ik ze wel trainen, maar dan voelt de knie de dag erna beetje stijf aan.
 
mijn broertje heeft psies dezelfde operatie ondergaan...
voor de operatie had ie een perfecte conditie enzo en vet goed met taekwondo, en nu (paar weken verder) mocht hij van de chirurgen weer beginnen, maar dan wel op een laag pitje (dus oa niet sparren). Ze stelden em wel voor om leg extension oefeningen te doen, en sqaut met zn eigen lichaamsgewicht dus met een stok in zn nek en squatten. Maar alles met heel weinig gewicht en veel heralingen. hij mag sinds kort weer springen :D haha
 
Ik zou begeleiding zoeken van een fysio, die zullen je de stabilisatieoefeningen precies uitleggen en begeleiden. Vaak mag je de dag na een training wel een reactie hebben (stijf, vrijwel geen vocht), maar de dag daarna moet die weer weg zijn, anders heb je te veel gevraagd van je knie.

Succes
 
thanx guys :D ik zal maar us langs die fysio gaan.
 
Pumpin' zei:
thanx man.

ja het is nu 7 weken geleden (13 februari). Ik kan op zich alles maar nog niet hak tegen de bil. Maar ik wou dat ik al fatsoenlijk mijn benen kon trainen :( Op zich kan ik ze wel trainen, maar dan voelt de knie de dag erna beetje stijf aan.

Ah is al 7 weken.

Het belangrijkste is ( trouwens altijd ) luisteren naar je lichaam, kan dit niet genoeg benadrukken. En dat je zo lenig niet bent is normaal, stretchen zou hier wel kunnen bij helpen. Je voet ergens op laten leunen als je zit, zodat je been gestrekt is en je je spieren strecht. Niet kunstmatig extra druk gaan op zetten, gewoon in rust. Maar dit zal de cirurg ook wel gezegd hebben na de opperatie.

Maar idd een bezoek aan de fysio zou een goed idee zijn, die kan je situatie individueel bekijken en zien wat er goed voor jou is.
 
Back
Naar boven