| | #1 |
| Novice Geregistreerd: Mar 2008 Locatie: Nederland Geslacht: M
Karma Power: 0 | Vraagje over spieren Beste bodybuilders, Kon de topic om mezelf voor te stellen zo snel niet vinden, dus bij deze; Ik train puur en alleen MMA, en ben dus niet zozeer bezig met zo groot mogelijke spieren, maar met zo effectief mogelijke spieren. Wellicht heb ik nu al iets doms gezegd, en daar gaat mijn vraag dan ook over. Ikzelf zit niet in een omgeving waar mensen aan bodybuilding doen, het gaat enkel om vechten en binnen bepaalde gewichtsklassen blijven. Ikzelf heb de luxe dat mijn gewicht halverwege de gewichtsklasse zit (ik weeg normaal rond de 88 terwijl de grens van mijn gewichtsklasse op 93 kilo ligt. Ik heb dus nog ruimte voor ongeveer 5 kilo spier. Mijn vraag is eigenlijk als volgt: Bestaat er een mogelijkheid om zo veel mogelijk spierkracht in zo weinig mogelijk massa te krijgen? Of is het zo dat 2 keer zoveel spier ook automatisch betekent 2 keer zoveel kracht? Ik weet uit ervaring dat sommige gasten die er dun en ongetraind uitzien een enorme kracht kunnen hebben, terwijl sommige gasten die er groot en sterk uitzien vaak erg tegenvallen qua kracht. Heeft dit te maken met techniek en inzet, of zijn ze ook daadwerkelijk minder sterk per gram spier? Ik hoop dat jullie de vraagstelling begrijpen, het is ietwat moeilijk uitleggen, maar ik denk dat het moet lukken. Bij voorbaat alvast zeer bedankt. edit: Was aanvankelijk hier voor een vraag over pijn aan mijn elleboog, zag toen al een topic hierover, stelde toen deze vraag. Kom er nu achter dat ik in het verkeerde forum zit voor deze vraag. Excuses. Laatst aangepast door Jitsu : 29 March 2008 om 02:26. Reden: typo |
| | |
| | #2 |
| Banned | ik zou dan voornamelijk op explosieve lifts trainen cleans, snatches, squats en wat presses, 3 keer in de week full body, en misschien nog wat crossfit erbij? |
| | |
| | #3 |
| Competitive Bodybuilder Geregistreerd: May 2007 Locatie: Nederland Geslacht: M
Karma Power: 7 | inderdaad. Ga voor die oly lifts vooral. |
| | |
| | #4 |
| Advanced Bodybuilder Geregistreerd: Nov 2006 Locatie: Nederland Leeftijd: 24 Geslacht: M
Karma Power: 3 | Waarom niet omlaag naar een lichtere gewichtsklasse? Normaal gesproken is het aanzienlijk makkelijker om gewicht te verliezen dan om zwaarder te worden, zeker als je meerdere malen in de week mma traint.
__________________ functie>vorm Perverse... almost Religious. |
| | |
| | #5 | ||
| Cool Novice Geregistreerd: Nov 2007 Locatie: Nederland Leeftijd: 22 Geslacht: M
Karma Power: 1 | Citaat:
Misschien dat je uit dit topic iets wijzer wordt: Vraagje over bankdrukken.. En vooral deze post: Citaat:
__________________ 1,75 m Stats: Bodyweight: 73 BP: 4 x 90 DL: 4 x 100 Push-ups: 50 x bw Pull-ups: 15 x bw | ||
| | |
| | #6 |
Karma Power: 0 | Iedereen erg bedankt voor de uitleg. @ Vegan: Ik vecht liever met wat zwaardere gasten, die zijn over het algemeen minder snel, terwijl ik voor mijn gewichtsklasse juist weer enorm snel ben, en zo komt mijn technische kennis van het vechten beter tot zijn recht. Ik ga niet voor de KO maar voor de klem of verwurging, en dat lukt me beter bij grotere loggere tegenstanders. @ Partyzan: Thanks voor de info, daar heb ik veel aan. Wellicht een domme vraag maar, gaan zo weinig reps niet ten koste van mijn spierconditie? Ik wil inderdaad zoveel mogelijk kracht met zo min mogelijk massa, maar moet tegelijkertijd ook 3 keer 5 minuten aan de bak kunnen. |
| | |
| | #7 | |
| Advanced Bodybuilder Geregistreerd: Oct 2007 Locatie: Nederland Leeftijd: 16 Geslacht: M
Karma Power: 2 | Citaat:
Succes! Even tegen alle lezers; Als ik ergens naast zit zeg het me dan!
__________________ Disciplin starts with focus! | |
| | |
| | #8 | |
| Banned | Citaat:
waarom zou hij zo hoog moeten zitten met 15 reps? | |
| | |
| | #9 | ||
| Cool Novice Geregistreerd: Nov 2007 Locatie: Nederland Leeftijd: 22 Geslacht: M
Citaat:
De beste manier om ergens goed in te worden is datgene ook echt trainen, maar krachttraining kan je net naar een plateau hoger brengen.
__________________ 1,75 m Stats: Bodyweight: 73 BP: 4 x 90 DL: 4 x 100 Push-ups: 50 x bw Pull-ups: 15 x bw | ||
| | |
| | #10 |
| Cool Novice | kijk welke spieren je het meest gebruikt en train die (zal voornamelijk de benen zijn denk ik en misschien wat benchpress voor het stoten en evt biceps voor een wurggreep). Zwaar explosief en met weinig herhalingen (3-5x). Hoe groot een spier is zegt idd niet altijd wat over de kwaliteit ervan; vaak is dit genetisch bepaalt enook speelt de plek van de aanhechtingen een rol. Zo zag ik laatst een magere "junktype" (met moeite) 120 benchen terwijl hij zelf maar 63 kilo woog een erg knappe prestatie |
| | |
| | #11 |
Karma Power: 0 | @ Partyzan: Ik begrijp dat mijn cardio me uiteindelijk door die 3 rondes heen moet halen, maar wat ik meer bedoel is, loop ik met te weinig reps niet het risico dat ik weliswaar erg explosief kan beginnen, maar na een paar minuten compleet verzuurde en verzwaarde armen heb? Ik ben primair afhankelijk van snelheid en techniek, waar ik ook erg goed in ben, wil dit dus vooral aanvullen met kracht zonder dat cardio en snelheid hier veel onder lijden. Wellicht denk je, weet je trainer dat allemaal niet, nou nee. Ik heb er bewust voor gekozen om niet bij een MMA-school te trainen, maar puur op jiu jitsu, waar primair techniek en souplesse voorop staan, er is dus weinig ervaring met krachttraining. Vandaar dus mijn wellicht dom ogende vragen. Desondanks alvast erg bedankt, evenals solo. |
| | |
| | #12 | ||
Citaat:
| | |
| | #13 | |
| Dutch Bodybuilder Geregistreerd: Aug 2004 Locatie: Nederland Leeftijd: 38 Geslacht: M
Karma Power: 5 | Origineel gepost door Jitsu @ Partyzan: maar wat ik meer bedoel is, loop ik met te weinig reps niet het risico dat ik weliswaar erg explosief kan beginnen, maar na een paar minuten compleet verzuurde en verzwaarde armen heb? Ik ben primair afhankelijk van snelheid en techniek, waar ik ook erg goed in ben, wil dit dus vooral aanvullen met kracht zonder dat cardio en snelheid hier veel onder lijden. Citaat:
De Maximal Effort methode, het trainen met gewichten zo rond de 90% van je maximum of meer traint sec gezien met name je maximale kracht. Wat je je moet realiseren dat het niveau van alle andere krachtsvormen en hun combinaties van deze maximale kracht afhankelijk zijn. Simpelgezegd, hoe groter de maximale kracht, des te beter het potentieel is om bijv, explosieve kracht, snelkracht, krachtuithoudingsvermogen etc. te ontwikkelen. Zolang je maar alle andere factoren die nodig zijn om te verbeteren in een bepaalde tak van sport niet verwaarloosd of vergeet. In jou geval zou ik bijv. naast het ontwikkelen van maximale kracht in het algemeen en naast het sport-specifieke deel (flexibiliteit, techniek, balans, behendigheid en meer algemene snelheid e.d. ) me toeleggen op het ontwikkelen van de combi snelkrachts-uithoudingsvermogen. Stel, het algemene activiteitenpatroon van 3 minuten sparren in de ring bestaat uit reeksen van explosieve trappen, stoten en andere uitvallen, gevolgd door korte momenten waarop je weer op adem probeert te komen....... De reeksen duren gemiddeld 5 a 10 seconden en de "pauzes" 15 a 20 seconden. Dan zou ik bijv. in training oefeningen doen: sets van explosieve herhalingen ongeveer 10-15 seconden lang (of misschien iets) langer, met 40-50% van je 1RPM, korte pauzes van 10 -15 sec. en dat 3 - 5 minuten achter elkaar. Het is maar een suggestie en je zult dat voor jezelf op maat moeten afstemmen. Waar het me om gaat is dat je idee krijgt de samenhang en overdracht van specifieke vaardigheden: Maximale Kracht --> sportspecifieke krachtsvormen + andere sportspecifieke vaardigheden = betere specifieke sportprestaties.... | |
| | |