MuscleMeat

Schouderinklemming, Sholder impingement

Bezoekers in dit topic

AceKing

Cool Novice
10 jaar lid
Lid sinds
2 jan 2009
Berichten
47
Waardering
1
Lengte
1m83
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
Beste allemaal,

Zeker 5 maanden heb ik last van een schouderinklemming. Ik heb dit hoogstwaarschijnlijk opgelopen, omdat ik ontzettend enthousiast ben begonnen aan een nieuw eet en trainingsprogramma door een ervaren professionele bodybuilder, dus aan deze schema's zal het hoogstwaarschijnlijk niet hebben gelegen. Echter stond er anders dan op de crosstrainer geen warm-up vermeld waardoor ik deze blessure wellicht heb opgelopen. Ik ben ontzettend vooruit gegaan vooral qua borst, maar met erg veel last van de schouder. Mijn schouder is hierdoor te veel naar voren gaan staan waardoor de inklemming geleidelijk is toegenomen. Nu op een punt waarop het lijkt dat ik dit niet meer kan compenseren...

Huisarts --> Echo + Röntgen (alles in orde, aanhechting/bot) --> Fysio voor 2 maanden (oefeningen altijd netjes uitgevoerd !) --> Ergste pijn is verdwenen --> Traject gestopt --> 2 weken rust genomen --> oefeningen gezocht op internet en uitgevoerd --> pijn blijft stabiel --> huidarts gevraagd voor cortisone (dit kon ik krijgen, maar liever niet, dus niet gedaan) --> weer rust 3 weken --> pijn blijft ! --> Shockwave therapie --. kleine verlichting, maar pijn blijft.

Ik ben opzoek naar succesverhalen, een programma dat werkt om meer ruimte te creëren in de schouder en daardoor de inklemming te verlichten. Dit is mijn laatste redmiddel voor spuit/operatie denk ik, ik hoop dat jullie kunnen helpen !

p.s. supplementen toegevoegd: vis-olie, glucosamine
 
Laatst bewerkt:
Wat voor oefeningen heeft je fysio gedaan?

Dat je schema door een ''pro bodybuilder'' is gemaakt zegt niks, dus post die ook ff.

Operatie/spuit gaat overigens niks oplossen, is alleen maar contraproductief.
 
Wat voor oefeningen heeft je fysio gedaan?

Dat je schema door een ''pro bodybuilder'' is gemaakt zegt niks, dus post die ook ff.

Operatie/spuit gaat overigens niks oplossen, is alleen maar contraproductief.

Fysio heeft mij
1. elke dag laten strekken (packs)
2. Bent over dumbbell, rear leterals
3. Tsja...liggen, armen gestrekt achter je (steunend op de vloer), face-up en vanuit je schouders je lichaam omhoog duwen
4. Dubbbell pakken voorover laten zakken, omhoog komen met arm 90 graden en iets naar achter aanspannen.
5. Band external rotation

Schema:

IMG_20150410_WA0000.jpg

IMG_20150410_WA0002.jpg

IMG_20150410_WA0004.jpg


p.s. ook nog Shockwave gedaan...alleen de échte verlichting brengt het niet ! Daarom ben ik opzoek naar een succesverhaal. Ik lees er veel over, maar ik zie weinig of eigenlijk geen reacties dat iemand van deze blessure definitief is afgekomen en op welke manier.
 
p.s. ook nog Shockwave gedaan...alleen de échte verlichting brengt het niet ! Daarom ben ik opzoek naar een succesverhaal. Ik lees er veel over, maar ik zie weinig of eigenlijk geen reacties dat iemand van deze blessure definitief is afgekomen en op welke manier.

wow...boor mijn moed maar gelijk de grond in :mad:
 
Allereerst upright rows / incline press eruit gooien. Zijn redelijk risicovolle oefeningen om te doen als je last hebt van impingement. Vind het overigens sws vrij belastend schema als je last hebt maar goed.

Verder is het natuurlijk lastig om te zeggen wat je moet doen zonder zelf onderzoek te hebben gedaan. Zoveel dingen die bij jou voor impingement kunnen zorgen. Beste is om ff een goeie fysio op te zoeken die echt verstand heeft van de schouder. Als ik de oefeningen van je fysio zo nl zie, zie ik er geen één die ''extra ruimte'' creëeren (als dat echt je probleem is). Nou is er uberhaupt niet echt een oefening die dat ''echt'' kan. Maar als je last hebt van een licht beperkte schouder (wat veel mensen met impingement hebben), kom je idd eerder tegen je schouderdak aan. Dat behandelen kan je die ''extra ruimte'' opleveren (bestaat meestal uit thorocale/cto extensie/rotatie oefeningen, serratus anterior trainen, optrainen laterotatie etc. afhankelijk van wat afwijkend is)

Shockwave zijn wel aanwijzingen voor dat het kan helpen, maar alleen als het natuurlijk herstel afwijkend is. Onderliggende oorzaak van de klachten moet eerst behandeld worden.
 
wow...boor mijn moed maar gelijk de grond in :mad:

Zie je...ook op deze post geen succesverhaal, helaas :(

---------- Toegevoegd om 22:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:36 ----------

Allereerst upright rows / incline press eruit gooien. Zijn redelijk risicovolle oefeningen om te doen als je last hebt van impingement. Vind het overigens sws vrij belastend schema als je last hebt maar goed.

Verder is het natuurlijk lastig om te zeggen wat je moet doen zonder zelf onderzoek te hebben gedaan. Zoveel dingen die bij jou voor impingement kunnen zorgen. Beste is om ff een goeie fysio op te zoeken die echt verstand heeft van de schouder. Als ik de oefeningen van je fysio zo nl zie, zie ik er geen één die ''extra ruimte'' creëeren (als dat echt je probleem is). Nou is er uberhaupt niet echt een oefening die dat ''echt'' kan. Maar als je last hebt van een licht beperkte schouder (wat veel mensen met impingement hebben), kom je idd eerder tegen je schouderdak aan. Dat behandelen kan je die ''extra ruimte'' opleveren (bestaat meestal uit thorocale/cto extensie/rotatie oefeningen, serratus anterior trainen, optrainen laterotatie etc. afhankelijk van wat afwijkend is)

Shockwave zijn wel aanwijzingen voor dat het kan helpen, maar alleen als het natuurlijk herstel afwijkend is. Onderliggende oorzaak van de klachten moet eerst behandeld worden.

Bedankt voor je antwoord Daantje Groot ! Waarom raad je spuit/operatie af ? En hoe kijk jij aan tegen een deca kuur, puur voor herstel ?
 
Bedankt voor je antwoord Daantje Groot ! Waarom raad je spuit/operatie af ? En hoe kijk jij aan tegen een deca kuur, puur voor herstel ?

Spuit is af te raden omdat je daarmee kans loopt op verdere blessures. Pijn veranderd het motorisch patroon van de schouder (als beschermingsreactie). Als die pijn er dan niet meer is (vanwege zo'n injectie) gaat dat patroon weer terug naar normaal (zie je bv. bij mensen die een ruptuur hebben gehad en dan een cortisone injectie krijgen). Maar dat houd dus in dat die structuren die ''eigenlijk'' nog niet hersteld zijn weer als ''normaal'' gebruikt worden en geprovoceerd kunnen worden. Hetgeen rupturen e.d. tot gevolg kan hebben. Injectie is dus alleen aan te raden bij uit de hand gelopen onstekingsreacties zoals een frozen shoulder.

M.b.t. operatie. Hangt er af van wat voor operatie geïndiceerd is. Maar als we het over impingement en ''te weinig'' ruimte onder je schouderdak hebben, heeft men het dan meestal over neerplastiek. Die plastiek is gebaseerd op het idee dat je verschillende vormen van een schouderdak heb. Er zouden dan een paar vormen zijn die minder ruimte opleveren onder je dak (type III zou bv. het ergst zijn). En de operatie grijpt daarop in door een deel van het schouderdak af te halen. Echter is het nu zeer de vraag of die verschillende typen schouderdaken (met name type III) wel echt bestaan. De typen zijn het idee van meneer Neer en die zag op foto dus meerdere vormen. Echter denkt men nu dat het hele idee van type III gewoon gebaseerd is op het iets afwijken van de hoek waaronder beeldvormende techniek word gebruikt (als je met een iets andere hoek er naar kijkt veranderd ook de vorm). Dus als die type III niet bestaat is chirurgisch ingrijpen ook vrij onzinnig. Er zijn dan ook een heel veel studies gedaan die geen verschil laten zien na 1 jaar. Als het goed is voert de bergman clinics ze daarom ook niet meer uit.

AAS heb ik echt totaal geen verstand van. Ook nog nooit gehoord dat dat als behandelingsmogelijkheid gebruikt kan worden. Maar neem aan dat dat ingrijpt op je herstelcapaciteiten. In dat geval kan je dezelfde wijsheid gebruiken als bij de shockwave. Zolang je het onderliggend probleem niet oplost schiet je niks op.
 
Als beeldvorming volledig normaal is zal er geen enkele operatie helpen. Dan zit je met een functioneel impingement. Vreemd dan dat ze schockwave uitvoeren als er geen structurele veranderingen zijn.

Ga eens naar een therapeut die je schouder manueel kan testen. Manueel therapeut dus. Oorzaak van je impingement moet gevonden worden (slechte werking infraspinatus, korte dorsale kapsel, protractie schoudergordel, verstoord scapulohumeraal ritme,...)

Je hebt nog niet gepost waar je precies pijn hebt en bij welke dingen precies.
 
Zie je...ook op deze post geen succesverhaal, helaas :(



Heb je ook mijn karma gelezen dan?
Ik heb oefeningen gekregen (o.a. band pull aparts, triggerpoint oefening supraspinatus met lacrossebal)
Ik heb dry-needling gehad en vast nog meer, vergeet e.e.a.
Pas twee behandelingen verder, wel verbetering, nog niet weg.

eerder fysio deed er alleen maar plakkers op, kreeg toen zelfs dat de rest van mijn bewegingsketen ook helemaal vast ging zitten, zo erg dat ik nauwelijks meer op een stoel kon zitten.
 
Spuit is af te raden omdat je daarmee kans loopt op verdere blessures. Pijn veranderd het motorisch patroon van de schouder (als beschermingsreactie). Als die pijn er dan niet meer is (vanwege zo'n injectie) gaat dat patroon weer terug naar normaal (zie je bv. bij mensen die een ruptuur hebben gehad en dan een cortisone injectie krijgen). Maar dat houd dus in dat die structuren die ''eigenlijk'' nog niet hersteld zijn weer als ''normaal'' gebruikt worden en geprovoceerd kunnen worden. Hetgeen rupturen e.d. tot gevolg kan hebben. Injectie is dus alleen aan te raden bij uit de hand gelopen onstekingsreacties zoals een frozen shoulder.

M.b.t. operatie. Hangt er af van wat voor operatie geïndiceerd is. Maar als we het over impingement en ''te weinig'' ruimte onder je schouderdak hebben, heeft men het dan meestal over neerplastiek. Die plastiek is gebaseerd op het idee dat je verschillende vormen van een schouderdak heb. Er zouden dan een paar vormen zijn die minder ruimte opleveren onder je dak (type III zou bv. het ergst zijn). En de operatie grijpt daarop in door een deel van het schouderdak af te halen. Echter is het nu zeer de vraag of die verschillende typen schouderdaken (met name type III) wel echt bestaan. De typen zijn het idee van meneer Neer en die zag op foto dus meerdere vormen. Echter denkt men nu dat het hele idee van type III gewoon gebaseerd is op het iets afwijken van de hoek waaronder beeldvormende techniek word gebruikt (als je met een iets andere hoek er naar kijkt veranderd ook de vorm). Dus als die type III niet bestaat is chirurgisch ingrijpen ook vrij onzinnig. Er zijn dan ook een heel veel studies gedaan die geen verschil laten zien na 1 jaar. Als het goed is voert de bergman clinics ze daarom ook niet meer uit.

AAS heb ik echt totaal geen verstand van. Ook nog nooit gehoord dat dat als behandelingsmogelijkheid gebruikt kan worden. Maar neem aan dat dat ingrijpt op je herstelcapaciteiten. In dat geval kan je dezelfde wijsheid gebruiken als bij de shockwave. Zolang je het onderliggend probleem niet oplost schiet je niks op.

Je spreekt over Bergman clinics, wat is jouw relatie met deze plek? Ik heb hier gewerkt.
 
Deca gaat alleen gewrichtspijn minderen maar niet herstellen
Als het echt om een blessure gaat en niet een slechte balance van je spieren is hgh en Peptides als igf/tb500 een optie
 
Deca gaat alleen gewrichtspijn minderen maar niet herstellen
Als het echt om een blessure gaat en niet een slechte balance van je spieren is hgh en Peptides als igf/tb500 een optie

En hoe kan dit bijdragen aan een mechanische blessure zoals functionele impingement (zonder aantoonbare weefselschade op beeldvorming)?
 
En hoe kan dit bijdragen aan een mechanische blessure zoals functionele impingement (zonder aantoonbare weefselschade op beeldvorming)?

ik zei als het om een blessure (zoals een scheur)gaat niet een impingement
 
Ik heb precies hetzelfde als ts. Had het opgelopen met bankdrukken, voelde eerst als bewtje opgerekt maar paar dagen later was het wel duidelijk. Zwaar irritant heb 8 maanden niet getraind en ook naar de fysio geweest maar fysio kon niet zoveel doen. Ja ze maakte het even los en dan was het 5 minuten goed en daarna weer het oude liedje. Op een gegeven moment zei de beste man dat ik maar na een chiropractor moest gaan. De pijn is wel weg voor 90% maar zodra ik boven een bepaalde hoogte kom zit mijn schouder vast en dan doet het pijn. Ook voel ik mijn pees letterlijk over iets heen gaan als ik benchpress vooral Incline en krakt mijn schouder behoorlijk


Heb bepaalde oefeningen eruit gehaald, namelijk alles dat maar een beetje pijn doet. Flys kan ik vergeten ook geen fan meer van barbells icm met bankdrukken helemaal incline de rest gaat allemaal verder nog wel. Ik heb pas geleden op internet iets gelezen waar ik nu mee bezig ben. Ik weet niet in hoeverre het werkt maar ben op het punt dat ik alles wel wil proberen. Ik pak dan een bezemsteel met 2 handen vast en begin onder en dan met een boog van 180 graden naar overhead en dan naar je rug toe halen. En dan elke keer je handen net iets dichtbij als de vorige keer en 50x totAal. Het schijnt dat wat mensen er succes mee hebben gehad maar ja wat is wijsheid ? Ben geen expert. Maar een af ander bekend iemand zegt dat hij veel schouder problemen er mee heeft opgelost.

Ik denk wat ook niet echt helpt is het feit dat ik op mijn schouder slaap. Net is wel rot blessure laat je nog wel weten of het bij mij geholpen heeft.

Ps: oh ja wat wel helpt bij mij een beetje is dat je je schouders goed naar beneden houd tijdens het trainen en dat je actief je schouder ontziet. Met bankdrukken door je armen niet 90graden maar langs je lichaam borst vooruit uitsparing in rug kan ik voor groot gedeelte mijn schouders ontzien van spanning. Ook voor dingen die pijn doen alternatief voor zoeken geen flys dan maar met kabels werken. Dumbell ipv barbell. En proberen rotator cuff spieren te trainen en de achterste schouderspier denk dat deze blessure ook door een onbelans komt.

Dit is de post trouwens waar ik over schreef

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=129803633
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic en reacties.
Ikzelf jaren ervaring met slijmbeursontsteking in schouder en impingement. Nog altijd niet pijnvrij, maar gaat wel een STUK beter dan jaren geleden, met af en toe een terugval waarin in twee/drie dagen wel flink pijn heb en me afvraag of ik weer bij af ben.

Wat bij mij voor een HEEL groot deel heeft geholpen: alle presses uit je schema, geen schouderoefeningen meer, en niet als een idioot je grenzen opzoeken.
Heeft een poos geduurd voordat ik mezelf zover heb gekregen, maar je kan een prima fysiek opbouwen en WEL naar je lichaam luisteren.
 
Ik heb dit ook een maandje geleden gehad in mijn schouders, en door schouder rotatie oefeningen met de kabel te doen is het bij weg gegaan. En face pull met externe rotatie (face pull niet naar je neus,maar over je hoofd naar achteren). En deze dus o.a: http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html

En een weekje mijn schouders helemaal niet belasten met trainen of heel licht.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n inklemming kan idd hevige pijn geven, niet weten hoe zitten,liggen.

Heb er ook enige tijd mee gelopen. Raar maar waar, dit door vekeerde houding tijdens het zetel hangen :rolleyes:
Nu na enige door een osteopaat ben ik volledig pijn vrij.
Heeft wel tijdje over gegaan. En doe ik nu oef. Of werken die boven mijn hoofd plaats vinden dan duikt de pijn lichtjes terug op.

Nu buiten enkele oefeningen, helpte bij mij wel om met een ijsblokje de pees te masseren. Doe op de moment zelf geen deugt.
Zo zou ze koelen en daarna een middel als voltaren. Dit helpt tegen de pijn.

Het zijn vooral,de behandelingen door de osteopaat die mij er van af geholpen hebben.

Even ter info, ook al heb je een "inklemming"(te weinig ruimte tussen 2 gewrichten). Daarom ligt het niet zo zeer aan enkel die pees. Volgens mijn osteopaat lag de oorzaak ergens anders, en heeft vooral nek/rug behandeld. Mijn schouders miniem.

Verder heb ik geen advies, stond zelf mijn rug tegen de muur het was aanslagen van osteopathie of operatie of kans op afscheuren van de betreffende pees.

Groeten,
Stijn
 
Back
Naar boven