XXL Nutrition

Schouder problemen

Bezoekers in dit topic

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
Lid geworden
2 mei 2003
Berichten
34.296
Waardering
1.445
Lengte
1m89
The Don'ts of Weight Training: Protect the Shoulder

No bench pressing with a straight bar
No lat pulls behind the neck
No overhead pressing
No upright rows
No "empty can" exercises

http://www.chiroweb.com/archives/21/26/05.html

Die Buchberger schijnt er wel verstand van te hebben (heb ik van horen zeggen). Toch is zijn advies niet bepaald dat wat ik graag wil horen :( Anyways, als je last van je schouders hebt (of dat wilt voorkomen) kijk hier toch eens naar.
 
bij overhead pressing 8er je nek, upright rows, lat pulls behind neck, kan ik het voorstellen

maar dan nog.. verschilt het enorm
 
Hoeveel mensen zijn er niet die deze oefeningen al jaren zonder blessures doen , en vaak heel zwaar!
Maar ja, doemdenkers heb je overal
 
Het is natuurlijk alles een beetje op een hoopje. Overhead presses gaan voor mij met m'n instabiele schouder prima. De voordelen die je hebt door het versterken van je scapulaire spieren zijn niet te verwaarlozen.
 
Ja, oefeningen met dumbbells lijken mij ook gevaarlijker voor je schouders, dit heb ik ook een beetje uit eigen ondervinding
Met een halter ben je stabieler vind ik
 
Aangezien ik vrijwel al die oefeningen doe.. en ik een behoorlijke blessure heb.. kan ik me er iets bij voorstellen.. van de andere kant.. niet blind op staren.. is van persoon tot persoon anders!
 
wazzup zei:
The Don'ts of Weight Training: Protect the Shoulder

No bench pressing with a straight bar
No lat pulls behind the neck
No overhead pressing
No upright rows
No "empty can" exercises

http://www.chiroweb.com/archives/21/26/05.html

Die Buchberger schijnt er wel verstand van te hebben (heb ik van horen zeggen). Toch is zijn advies niet bepaald dat wat ik graag wil horen :( Anyways, als je last van je schouders hebt (of dat wilt voorkomen) kijk hier toch eens naar.

Bankdrukken met een barbell is het bekend van, dus ook niet met dumbbells op dezelfde manier drukken als je met een bb zou doen (als je er last van hebt)

Beter is dan een hamergreep of een tussenin greep (weet niet of die een naam heeft)

Upright rows zijn sowieso schouderkillers

De andere oef: overhead presses geven niet echt een prob bij mij
Het probleem bij de behind the head oefeningen is dat er te laag gegaan wordt, als je deze doet slechts tot bovenkant hoofd of maximum tot oorhoogte gaan, tot in je nek trekken is inderdaad niet zo best
 
Over upricht rows gesproken, ben ik de laatste tijd weer eens gaan doen er werd over geroemd dat die zo goed waren met wijde grip voor zijkant schouders???
Voelde er niks van hoor!
Ik wist eigenlijk wel beter
Op een gegeven moment dat ik die oefening deed was het net als er iets onder mijn onderste rib uit schoot en er weer in ging
Ik doe die oefening nooit meer!
 
johncs zei:
Over upricht rows gesproken, ben ik de laatste tijd weer eens gaan doen er werd over geroemd dat die zo goed waren met wijde grip voor zijkant schouders???
Voelde er niks van hoor!
Ik wist eigenlijk wel beter
Op een gegeven moment dat ik die oefening deed was het net als er iets onder mijn onderste rib uit schoot en er weer in ging
Ik doe die oefening nooit meer!
:rolleyes:

Anyways...het lichaam wordt door veel medici zo onderschat. Het werkt heel simpel. Functie bepaald vorm, dus als jij aan je lichaam een bepaalde functie vraagt zal het lichaam zich daaraan aanpassen (hoe zouden we anders groot en sterk kunnen worden? ;) ). Dit geld dus niet alleen voor spieren maar zeker voor bindweefsel, het weefsel waar je voor 80% uit bestaat en waaruit dus ook je kapsel-bandapparaat van je gewrichten is opgebouwd. Als je je oefeningen dus rustig opbouwt en je lichaam de tijd geeft zich aan te passen zal je geen blessures oplopen...sim-pel. Let wel sommige weefsels hebben minimaal 3 maanden nodig zich aan te passen (peesweefsel bijvoorbeeld). Daarom komen vervelende pectears en dergelijke ook alleen voor bij mensen die met "hulpmiddelen" te snel in kracht vooruitgaan, zonder dat bijvoorbeeld het peesweefsel de tijd heeft zich aan te passen.
 
Ik ben 14 jaar. En ik heb schouderinstabiliteit,al naar de huisarts,Orthopeed in het ziekenhuis,en fysio-therapeut geweest.. Alleen het heeft niets geholpen..toen ben ik er 4 maand maar meegestopt,dus ik ben niet meer geweest..alleen nu heb ik hele erge steken in m'n schouder..er zit wel wat tijd tussen die steken..maar het doet erg veel pijn :'(
Wie weet ongeveer wat het is ??

Diana
 
straalt de pijn uit naar je arm? tintelingen? doet het alleen pijn als je hem beweegt? of ook als je hem stilhoudt.
als jezelf de pijn een cijfer mag geven (1 valt wel mee, en 10 voor heel erg pijn) wat voor cijfer geef je dan.
heb je moeite (pijnlijk) om je arm omhoog te brengen zowel zijwaarts als voorwaarts?
 
Nee,het straalt niet uit naar m'n arm..ook geen tintelingen..allebei wel..als ik m'n schouder stil houdt,en als ik mn schouder beweeg..alleen als ik m'n arm helemaal omhoog doe of recht naar voren dan maakt m'n schouder die beweging dat hij bijna uit de kom gaat(die instabilteit)
Het is niet constant..maar als die steken er zijn..euhh...cijfer tussen de 4 of 5 ongeveer..want dan doet het ook echt pijn :(
Ik heb er geen moeite mee..alleen die beweging zit me in de weg ! :(
 
:rolleyes:

Anyways...het lichaam wordt door veel medici zo onderschat. Het werkt heel simpel. Functie bepaald vorm, dus als jij aan je lichaam een bepaalde functie vraagt zal het lichaam zich daaraan aanpassen (hoe zouden we anders groot en sterk kunnen worden? ;) ). Dit geld dus niet alleen voor spieren maar zeker voor bindweefsel, het weefsel waar je voor 80% uit bestaat en waaruit dus ook je kapsel-bandapparaat van je gewrichten is opgebouwd. Als je je oefeningen dus rustig opbouwt en je lichaam de tijd geeft zich aan te passen zal je geen blessures oplopen...sim-pel. Let wel sommige weefsels hebben minimaal 3 maanden nodig zich aan te passen (peesweefsel bijvoorbeeld). Daarom komen vervelende pectears en dergelijke ook alleen voor bij mensen die met "hulpmiddelen" te snel in kracht vooruitgaan, zonder dat bijvoorbeeld het peesweefsel de tijd heeft zich aan te passen.

Dit is wel veel tekort door de bocht. Deels heb je wel gelijk, maar je ziet iets over het hoofd.

Bij veel bodybuilders is sprake van patho-kinematica. Deze predisponderen c.q. veroorzaken schouderklachten waaronder inderdaad impingement.

Voorbeelden:
-verminderde cleidoscapulaire mobiliteit
indien je cleidoscapulaire mobiliteit onvoldoende is zal de angulus inferior van je schouderblad onvoldoende naar anterolateraal roteren en dus zal je acromion ook dichter bij de subacromiale structuren blijven. Dus predispondeert dit voor impingement. Daarnaast loopt bij een verminderde cleidoscapulaire mobiliteit je clavicula niet eerst naar voren/boven en dan naar achter/onder, maar anderzom. Als je scapula dan toch roteert, krijg je ook torsie in het AC gewricht en kun je dus AC-klachten krijgen. Indien je cleidoscapulaire mobiliteit is verminderd en je hebt een laxide glenohumeraal gewrichtskapsel, dan kan inderdaad ook instabiliteit ontstaan. Je schouderkom dient namelijk voortdurend je humeruskop te volgen. Als deze dat niet doet heeft bij een laxide kapsel je kop de neiging te luxeren. Bij een normaal kapsel is deze kans niet zo groot. Dan is de kans veel groter dat de cleidoscapulaire beperking leidt tot subacromiaal impingement.
-verkorting weke delen van het glenohumerale gewricht
deze veroorzaken een dorsocraniale migratie van je humeruskop tijdens bewegen en door voor impingement. Daarnaast vermoed ik dat een verkorting van de weke delen van het glenohumerale gewricht ook je cleidoscapulaire complex beperkt. Deze beschrijving laat ik even achterwege vanwege haar relatieve complexiteit, maar voor de geinteresseerden, pm me.
Andere oorzaken die in verband staan met een verminderde cleidoscapulaire mobiliteit zijn:
-versterkte thoracale kyfose
-versterkte protractie van de scapulae door bijv. hypertonie van de m. pectoralis minor en zwakte van de retractoren van de scapula
-zwakte van de laterorotatoren, waaronder de m. serratus anterior

verder kan zeker ook cuffzwakte een oorzaak zijn van schouderklachten. Zwakke cuffspieren kunnen een craniale migratie van de humeruskop toelaten waardoor je ook subacromiaal impingement kunt krijgen. Dit wordt weer verergerd, wanneer je cleidoscapulaire complex beperkt is. Zwakke cuffspieren i.c.m. een laxide kapsel, kunnen juist weer glenohumerale instabiliteit veroorzaken.

wat je dus kunt doen is:
-je schouderblad mobiliseren (richting latero-rotatie en in de eindstand richting protractie)
-je dorsale weke delen van je glenohumerale humerale gewricht oprekken
-je pectoralis minor rekken
-je schouderblad retractoren versterken
-je schouderblad latero-rotatoren versterken
-je cuffspieren versterken

Verminderde cleidoscapulaire mobiliteit kan zich heel subtiel presenteren. Je kunt het in principe simpel testen. Anteflecteer 1 arm volledig en kijk dan of de meest laterale punt van je margo lateralis in 1 lijn is met je oksel-haar grens. Is dit niet zo, is je cleidoscapulaire mobiliteit beperkt. Een verkorting van de weke delen aan de dorsale zijde presenteerd zich vaak met een verminderde endorotatie aan die zijde. Daarnaast beweegt dan bij horizontale adductie je scapula voor de 90 graden anteflexie mee. Dit hoort pas vanaf 90 graden te gebeuren.

Binnen de fysiotherapie en body-building is vaak veel aandacht aan weefseladaptiviteit en kwaliteit maar helaas te weinig aan de patho-kinematica die daarin ten grondslag ligt. Terwijl deze juist de atleet of therapeut van pragmatische informatie voorzien.

groet,

brian
 
Laatst bewerkt:
@ brian: Stenvers zou het er niet mee eens zijn. Vooral de laatste test die je beschrijft is erg kort door de bocht.

Wat bedoel je trouwens precies met cleidoscapulaire beperking?
 
@ brian: Stenvers zou het er niet mee eens zijn. Vooral de laatste test die je beschrijft is erg kort door de bocht.

Wat bedoel je trouwens precies met cleidoscapulaire beperking?

1. Stenvers zou het hier absoluut wel eens zijn gezien ik bovenstaande informatie uit het boek ''het kissing coracoïd'' heb gehaald. De kans is dus klein dat hij het niet met mij eens is.

2. De test is niet kort door de bocht. Wel moet je meer testen uit voeren om een valide uitspraak te kunnen doen over cleidoscapulaire bewegelijkheid. Het betreft 5 tests waarvan er 3 positief moeten wil je spreken van een beperkte cleidoscapulaire bewegelijkheid. Maar er is onderzocht door Stenvers en Overbeek dat bij een normaal bewegelijke schoudergordel, ALTIJD de meest laterale punt van de margo lateralis uitkomt op de axillaire haargrens. Uit ervaring met patiënten weet ik dat de axillaire haargrens test meestal positief is als er ook 2 andere positief zijn. De test is dus inderdaad kort in de zin van vlot uitvoerbaar, maar als ik 'kort door de bocht' mag interpreteren als 'het geeft te weinig informatie om tot uitspraken te komen' moet ik het daar toch om bovenstaande redenen niet mee eens zijn.

3. Cleidoscapulaire beperking
cleido=clavicula(sleutelbeen)
scapulaire=scapula(schouderblad)
deze botstukken horen concomitant te bewegen tijdens bewegingen met de schoudergordel. Het meest vinden deze bewegingen plaats boven de 90 graden anteflexie/abductie. Als deze beweging onvoldoende is spreekt men van een cleidoscapulaire beperking. En dit kan zorgen voor verscheidene schouderklachten.

Groet,

Brian
 
1. Stenvers zou het hier absoluut wel eens zijn gezien ik bovenstaande informatie uit het boek ''het kissing coracoïd'' heb gehaald. De kans is dus klein dat hij het niet met mij eens is.

2. De test is niet kort door de bocht. Wel moet je meer testen uit voeren om een valide uitspraak te kunnen doen over cleidoscapulaire bewegelijkheid. Het betreft 5 tests waarvan er 3 positief moeten wil je spreken van een beperkte cleidoscapulaire bewegelijkheid. Maar er is onderzocht door Stenvers en Overbeek dat bij een normaal bewegelijke schoudergordel, ALTIJD de meest laterale punt van de margo lateralis uitkomt op de axillaire haargrens. Uit ervaring met patiënten weet ik dat de axillaire haargrens test meestal positief is als er ook 2 andere positief zijn. De test is dus inderdaad kort in de zin van vlot uitvoerbaar, maar als ik 'kort door de bocht' mag interpreteren als 'het geeft te weinig informatie om tot uitspraken te komen' moet ik het daar toch om bovenstaande redenen niet mee eens zijn.

Hier doelde ik op inderdaad.
één van Stenvers tests levert nog te weinig info.
Daarnaast is cleidoscapulair natuurlijk niet het enige wat beperkt kan zijn op scapulair vlak, maar goed dat zal je ook wel weten.

Verder is de info prima natuurlijk.
 
[Link niet meer beschikbaar]

op dit filmpje kun je mooi kijken hoe een volledig bewegelijke schoudergordel beweegt tijdens volledige anteflexie. Let op hoe de processus coracoïdeus (ravenbekuitsteeksel) zich in de eindstand voor de clavicula (sleutelbeen) projecteerd. Dit kan alleen dan gebeuren, wanneer de clavicula een aanzienelijke rotatie maakt. Door Stenvers en Overbeek wordt deze rotatie op 70 graden geschat. Als je goed kijkt, zie je ook dat terwijl de processus coracoïodeus zich voor de clavicula gaat projecteren, dat het acromion zich achter de humeruskop gaat bevinden (en dus niet meer zichtbaar is) en dat de schouderkom nagenoeg horzintaal gaat staan. Als je nu een beetje een goed 3D beeld gaat vormen, kun je nagaan dat vanaf lateraal het acromion zich exact ACHTER de humeruskop bevind(staat vrijwel verticaal), en de kom er direct onder(staat vrijwel horizontaal). Dientengevolge zien acromion en schouderkom er uit als een stoel. Is nu de cleidoscapulaire mobiliteit beperkt, ziet het eruit als een sta op stoel. De kom en het acromion, staan schuin naar voren. Je kunt je voorstellen dat weefsel tussen humeruskop en acromion dan kunnen inklemmen (impingement) en wanneer het kapsel laxide is, dat dan de humeruskop makkelijk van de kom kan glijden (instabiliteit).

Nu is het niet zo dat alleen de eindstand pathologisch is. Deze verminderde bewegelijkheid heeft zijn oorsprong vanaf het begin van de beweging, en dus kan over de hele beweging, impingement dan wel instabiliteit worden veroorzaakt door een cleidoscapulaire beperking.

Oorzaken van deze patho-kinematica kunnen zijn:
-verzwakte laterorotatoren van het schouderblad
-versterkte thoracale kyfose
-verkort glenohumeraal gewrichtskapsel
-hypomobiliteit CTO
-stugheid thorax/ribben
-protractiestand schouderblad (door bijv. zwakte retractoren/verkorte m. pectoralis minor)
-hypomobiliteit AC/SC gewricht

Gevolgen van deze patho-kinematica kunnen zijn:
-AC pijn (bij een beperkte cleidoscapulaire mobiliteit bewegen clavicula en scapula niet meer gelijk en ontstaat er excessieve torsie in dit gewricht)
-subacromiaal impingement
-glenohumerale instabiliteit
-coracoclaviculaire pijn (als clavicula niet roteert, botst processus coracoïdeus tegen clavicula aan)
-costoclaviculaire pijn (als clavicula te vroeg naar achteren beweegt, loopt hij vast tegen de thorax en kan thoracic outlet compressie veroorzaken)
 
Hier doelde ik op inderdaad.
één van Stenvers tests levert nog te weinig info.
Daarnaast is cleidoscapulair natuurlijk niet het enige wat beperkt kan zijn op scapulair vlak, maar goed dat zal je ook wel weten.

Verder is de info prima natuurlijk.

inderdaad, er kunnen zich niet alleen 'movement impairment problemen' voordoen maar ook 'motor impairments' ;) of doelde je ergens anders op???
 
inderdaad, er kunnen zich niet alleen 'movement impairment problemen' voordoen maar ook 'motor impairments' ;) of doelde je ergens anders op???

Ik doelde er op dat de schoudergordel uit vier gewrichten bestaat, plus CTO, bij drie daarvan staat de scapula aan 1 kant.
Cleidoscapulair is maar 1 van die drie gewrichten.

Maar dat is eigenlijk redelijk logisch, maar doet er verder neit veel toe.
 
:rolleyes:

Anyways...het lichaam wordt door veel medici zo onderschat. Het werkt heel simpel. Functie bepaald vorm, dus als jij aan je lichaam een bepaalde functie vraagt zal het lichaam zich daaraan aanpassen (hoe zouden we anders groot en sterk kunnen worden? ;) ). Dit geld dus niet alleen voor spieren maar zeker voor bindweefsel, het weefsel waar je voor 80% uit bestaat en waaruit dus ook je kapsel-bandapparaat van je gewrichten is opgebouwd. Als je je oefeningen dus rustig opbouwt en je lichaam de tijd geeft zich aan te passen zal je geen blessures oplopen...sim-pel. Let wel sommige weefsels hebben minimaal 3 maanden nodig zich aan te passen (peesweefsel bijvoorbeeld). Daarom komen vervelende pectears en dergelijke ook alleen voor bij mensen die met "hulpmiddelen" te snel in kracht vooruitgaan, zonder dat bijvoorbeeld het peesweefsel de tijd heeft zich aan te passen.

dus wat ik wilde zeggen: er zit wel een kern van waarheid in je verhaal, maar die gaat alleen op wanneer er geen sprake is van patho-kinematica en/of mechanical constraints.

Hoewel ik persoonlijk de upright row redelijk risky vindt. Voor de kenners: deze oefening lijkt enigzins op de hawkins-kennedy test voor schouderimpingent... De combinatie van anteflexie/endorotatie vind ik redelijk 'risky'.
 
Back
Naar boven