XXL Nutrition

patella femoraal syndroom

  • Topic starter YuRi
  • Startdatum
  • Reacties 10
  • Weergaven 7K
  • Volgers 0

Bezoekers in dit topic

YuRi

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
516
Waardering
7
Hey mensen

ik heb al een tijdje last van mijn linkerknie. Ben bij de dokter geweest en die heeft geconcludeerd dat het een patella femoraal syndroom is http://www.mtchuizen.com/patella.php
Ik kon me goed vinden in de symptomen, zoals:
- pijn rond en onder de knieschijf;
- pijn bij het trappen op- en aflopen;
- bij fietsen slotverschijnselen;
- het bewegen gaat gepaard met kraken.

Nu is mijn vraag, wie heeft dit ook wel eens gehad en hoe ben je er af gekomen?
 
Dus de dokter kon wel vertellen wat je had? Maar hij had geen flauw idee hoe je eht moest oplossen?
 
Hey mensen

ik heb al een tijdje last van mijn linkerknie. Ben bij de dokter geweest en die heeft geconcludeerd dat het een patella femoraal syndroom is http://www.mtchuizen.com/patella.php
Ik kon me goed vinden in de symptomen, zoals:
- pijn rond en onder de knieschijf;
- pijn bij het trappen op- en aflopen;
- bij fietsen slotverschijnselen;
- het bewegen gaat gepaard met kraken.

Nu is mijn vraag, wie heeft dit ook wel eens gehad en hoe ben je er af gekomen?

Lekker triest dat hij niet wist wat je ermee moest doen. Die huisarts weet toch ook dat er fysiotherapeuten bestaan? Zal ik je dan maar gratis van advies voorzien? ;)

Here goes: Patella femoraal syndroom is een vaak voorkomende knieklachten en heeft zeer vaak als oorzaak een dysbalans in de musculatuur rondom de knie. Vaak is het vastus medialis (de teardrop of druppel in de BB wereld) of ook wel het binnenste deel van de quads minder ontwikkeld en zorgt dat ervoor dat de knieschijf niet goed spoort in de "geul" op het bovenbeen. Vandaar ook het kraken, knarsen of beter crepiteren wat je merkt bij het buigen en strekken. Soms zit hier wat kraakbeen schade bij in de vorm van verweking. Dit is niet ernstig en kan gewoon herstellen (kraakbeen houd dan niet genoeg vocht vast).

Je moet dus zorgen dat de vastus medialis weer sterker wordt. Dit kan je doen door je been in gestrekte positie (in ruglig of langzit) en een graad of 45 naar buitengedraaid een stukje op te tillen (cm of 10) en dit een paar seconden vast te houden. Als dit makkelijk gaat kan je kijken of je in de sportschool op een leg extention apparaat alleen de laatste 15-20 graden van de beweging kan maken. Dus helemaal gestrekt, 15-20 graden laten buigen en weer strekken. In dit traject wordt de vastus medialis het meest aangesproken.
Soms/vaak is er sprake van instabiliteit van het kniegewricht (spieren en gewricht werken niet goed samen). Of dit het geval is kan ik van een afstandje niet zeggen.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Een aktief ingestelde fysiotherapeut zou dus geen overbodige luxe zijn. Let wel alleen training helpt! Dus als je een idiote therapeut treft die er een stroompje of iets dergelijks op wil zetten moet je dat weigeren, heeft absoluut geen meerwaarde, die therapeut is een beunhaas! :D
 
De dokter raadde me rust aan en eventueel onder begeleiding van een fysio bepaalde oefeningen doen om mijn bovenbeen te sterker te maken.

Ik was al naar een sportfysio geweest die heeft tijdens onderzoek geconcludeerd dat het waarschijnlijk een peesontsteking zou zijn. Maar ik kon daarmee geen verband leggen met het knarsen en kraken van mijn knie, daarom heb ik toch maar even een dokter geraadpleegd.

Maar ik was gewoon benieuwd of iemand het ook heeft gehad en hoe diegene er van af is gekomen, hoe lang dat heeft geduurd etc.

Btw 2jaar geleden pakte ik nog 200 kilo op de squat, heb het daarna wat rustiger aan gedaan (meer cardio). Toen is het ook ontstaan eigenlijk in combinatie met fietsen en hardlopen denk ik.
 
De dokter raadde me rust aan en eventueel onder begeleiding van een fysio bepaalde oefeningen doen om mijn bovenbeen te sterker te maken.

Ik was al naar een sportfysio geweest die heeft tijdens onderzoek geconcludeerd dat het waarschijnlijk een peesontsteking zou zijn. Maar ik kon daarmee geen verband leggen met het knarsen en kraken van mijn knie, daarom heb ik toch maar even een dokter geraadpleegd.

Maar ik was gewoon benieuwd of iemand het ook heeft gehad en hoe diegene er van af is gekomen, hoe lang dat heeft geduurd etc.

Btw 2jaar geleden pakte ik nog 200 kilo op de squat, heb het daarna wat rustiger aan gedaan (meer cardio). Toen is het ook ontstaan eigenlijk in combinatie met fietsen en hardlopen denk ik.

Waarschijnlijk ook een stabiliteitsprobleem dan.
 
* VMO training (vastus medialis obliquus)
* stabiliserende oefeningen voor de knie
* eventueel mobiliseren patello-femoraal voor "slijpen" van de geul van je bovenbeen waar je knieschijf in glijdt.
* ff niet overbelasten; als er vocht rondom je knieschijf zit ga je alleen maar meer last krijgen.

je fysio weet wel wat ie moet doen.
 
hmm
das toevallig
nog iemand met hetzelfde probleem :p

ik kan er wel niet zoveel uitleg over geven
30 juni moet ik naar het UZ naar de sportafdeling
dan zal ik meer weten
 
mooie filmpjes, genoeg oefeningen voor TS.
 
met het patellofemoraal pijnsyndroom correleren vaak:
- zwakke vastus medialis
- zwakke heupexorotatoren
- zwakke heupabductoren
- x benen
- overmatige pronatie voet
- endorotatie in de knie (de tibia)
- verkort lateraal retinaculum/tractus iliotibialis
- verkorte hamstrings/gastrocnemius musculatuur

over de oorzaak en de meest effectieve behandeling is niets bekend. Behandelaars zullen dus bovenstaande beelden moeten diagnosticeren en vervolgens behandelen in de hoop dat er een causaal verband bestaat tussen PFPS en gevonden tekenen. Het is dus niet zwart op wit dat 1 behandeling de beste is.
 
Laatst bewerkt:
wat ik verder op mijn stage heb gehoord: verkorte m. rectus femoris kunnen een hoogstansd van de patella ( patella alta ) veroorzaken waardoor deze niet goed in de patellofemorale groeve komt te liggen. Osteoclastenactiviteit is dientengevolge lager waardoor de groeve minder diep word en dientengevolge de patello minder goed 'spoort' (aangegeven als een mogelijke oorzaak van PFPS).

Op t nation stond dat rectus femoris verkorting gevolg kan zijn van m. iliopsoaszwakte
 
Back
Naar boven