| | #1 |
| Novice Geregistreerd: Mar 2008 Locatie: België Geslacht: M
Karma Power: 0 | Overtraining of mentale moeheid? Ik voel me al een paar weken serieus uitgeput en heb moeite om me te concentreren op het werk, met een enorme mentale moeheid vooral in het begin van de werkweek. Ik train 4 keer/week met volgend schema: D1: borst + biceps D2: benen D3: rust D4: rug + triceps D5: schouders + buik D6: rust D7: rust Na de workout telkens nog 20 min lichte cardio + stretching. In totaal ben ik er zo’n 1,5 uur per sessie mee bezig. Bloedbeeld lijkt niet afwijkend. Ik moet wel zeggen dat ik me na de training meestal een stuk beter en alterer voel. Misschien heeft dit te maken met verhoogde zuurstofcirculatie in de hersens en endorfines. Ook trainingmotivatie is niets mis mee, doe het nog altijd even graag. Ben nu beginnen lezen over overtraining en vond volgende beschrijving op http://sportsmedicine.about.com/cs/o.../aa062499a.htm
Ben van plan een weekje te stoppen om eens te kijken wat het geeft maar klinkt dit de als overtraining in de oren of is het eerder mentale moeheid? Tegen mentale moeheid wordt namelijk wel sport aangeraden dus lijkt me een delicate oefening... Alle suggesties welkom. |
| | |
| | #2 |
| Competitive Bodybuilder Geregistreerd: Mar 2005 Locatie: Nederland Leeftijd: 23 Geslacht: M
Karma Power: 12 | De term overtraining word naar mijn mening te snel toe bedeeld. Je raakt niet zomaar overtraint, je zult er vele weken serieuse moeite voor moeten doen en ben je het dan echt dan kost het ook maanden om helemaal te herstellen. Ik weet niet of je een stressvole baan hebt want ook dit zou mee kunnen helpen. Zorg dat je voldoende eet en neem ook wat tijd voor jezelf om eens lekker bij te tanken, verder kan een weekje rust zo af en toe ook geen kwaad. |
| | |
| | #3 | |
Karma Power: 0 | Citaat:
Salesfunctie in IT dus elke maand pompen om het cijfer. Ben wel een keertje qua trainen serieus in het rood gegaan, hele week en toen voelde ik dat ik wat gas moest terugnemen, vandaar overstap op een serieuze splittraining. Wat is dan de consensus qua overtraining? Dat je echt geen zin meer hebt in sporten en de performantie ook achteruit gaat? | |
| | |
| | #4 |
| Competitive Bodybuilder Geregistreerd: Mar 2005 Locatie: Nederland Leeftijd: 23 Geslacht: M
Karma Power: 12 | Vaak ben je gewoon iets aan het overreachen. dit levert ongeveer dezelfde symtonen op als overtraining (vermoeidheid, verminderde eetlust, lager libido, slapeloosheid etc.). Overtraining zelf duurt veel langer en kun je een beetje vergelijken met de ziekte van pfeifer. Als je prestaties structureel achteruit gaan is het vaak een teken dat je iets te veel van het goede aan het doen bent. Neem dan wat gas terug en las bijv elke 3-4 weken een deload week in om wat op adem te komen. |
| | |
| | #5 |
| Cool Novice | lijkt me eerder overwerkt dan overtrained..
__________________ BP-4*90 (pr) DL-6*90 SQ-6*80 |
| | |
| | #6 | |
Karma Power: 0 | Citaat:
Alleen al parking bij de gym vinden is door de week een echte opgave, plus het feit dat ik meestal pas begin te trainen om 21u. Was van plan dit toch terug te verzetten naar 2 keer tijdens de week en dan za+zo inplannen. | |
| | |