Ga Terug   DutchBodybuilding.com Forum > Oefeningen > Blessure Preventie en Herstel

Antwoord

LinkBack Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Weergave Modus
Oud 5 May 2008, 18:37   #1
Novice

Geslacht: M
Karma Power: 0 happymonday is op een gedistingeerde weg
Overtraining of mentale moeheid?

Ik voel me al een paar weken serieus uitgeput en heb moeite om me te concentreren op het werk, met een enorme mentale moeheid vooral in het begin van de werkweek.
Ik train 4 keer/week met volgend schema:
D1: borst + biceps
D2: benen
D3: rust
D4: rug + triceps
D5: schouders + buik
D6: rust
D7: rust

Na de workout telkens nog 20 min lichte cardio + stretching.
In totaal ben ik er zo’n 1,5 uur per sessie mee bezig.

Bloedbeeld lijkt niet afwijkend. Ik moet wel zeggen dat ik me na de training meestal een stuk beter en alterer voel. Misschien heeft dit te maken met verhoogde zuurstofcirculatie in de hersens en endorfines.
Ook trainingmotivatie is niets mis mee, doe het nog altijd even graag.

Ben nu beginnen lezen over overtraining en vond volgende beschrijving op http://sportsmedicine.about.com/cs/o.../aa062499a.htm

• Washed-out feeling, tired, drained, lack of energy => ja
  • Mild leg soreness, general aches and pains => valt mee
  • Pain in muscles and joints => nee
  • Sudden drop in performance => nee
  • Insomnia => nee
  • Headaches => ja
  • Decreased immunity (increased number of colds, and sore throats) > niet meer dan anders
  • Decrease in training capacity / intensity > 1 keer ik bezig ben valt dit goed mee
  • Moodiness and irritability > ja
  • Depression > vooral moedeloos van me zo uitgeput te voelen
  • Loss of enthusiasm for the sport > nee
  • Decreased appetite > nee, integendeel
  • Increased incidence of injuries.> nee
  • A compulsive need to exercise > absoluut

Ben van plan een weekje te stoppen om eens te kijken wat het geeft maar klinkt dit de als overtraining in de oren of is het eerder mentale moeheid?
Tegen mentale moeheid wordt namelijk wel sport aangeraden dus lijkt me een delicate oefening...
Alle suggesties welkom.
happymonday is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 May 2008, 18:42   #2
Competitive Bodybuilder

Leeftijd: 23
Karma Power: 12
philosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realm
De term overtraining word naar mijn mening te snel toe bedeeld. Je raakt niet zomaar overtraint, je zult er vele weken serieuse moeite voor moeten doen en ben je het dan echt dan kost het ook maanden om helemaal te herstellen.
Ik weet niet of je een stressvole baan hebt want ook dit zou mee kunnen helpen. Zorg dat je voldoende eet en neem ook wat tijd voor jezelf om eens lekker bij te tanken, verder kan een weekje rust zo af en toe ook geen kwaad.
philosopher is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 May 2008, 19:13   #3
Novice

Citaat:
Origineel gepost door philosopher Bekijk Post
De term overtraining word naar mijn mening te snel toe bedeeld. Je raakt niet zomaar overtraint, je zult er vele weken serieuse moeite voor moeten doen en ben je het dan echt dan kost het ook maanden om helemaal te herstellen.
Ik weet niet of je een stressvole baan hebt want ook dit zou mee kunnen helpen. Zorg dat je voldoende eet en neem ook wat tijd voor jezelf om eens lekker bij te tanken, verder kan een weekje rust zo af en toe ook geen kwaad.
Ik heb toch wel een serieus stressvolle job, ja.
Salesfunctie in IT dus elke maand pompen om het cijfer.

Ben wel een keertje qua trainen serieus in het rood gegaan, hele week en toen voelde ik dat ik wat gas moest terugnemen, vandaar overstap op een serieuze splittraining.

Wat is dan de consensus qua overtraining? Dat je echt geen zin meer hebt in sporten en de performantie ook achteruit gaat?
Oud 5 May 2008, 19:19   #4
Competitive Bodybuilder

Leeftijd: 23
Karma Power: 12
philosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realmphilosopher is herboren in de Mens realm
Vaak ben je gewoon iets aan het overreachen. dit levert ongeveer dezelfde symtonen op als overtraining (vermoeidheid, verminderde eetlust, lager libido, slapeloosheid etc.). Overtraining zelf duurt veel langer en kun je een beetje vergelijken met de ziekte van pfeifer.
Als je prestaties structureel achteruit gaan is het vaak een teken dat je iets te veel van het goede aan het doen bent. Neem dan wat gas terug en las bijv elke 3-4 weken een deload week in om wat op adem te komen.
philosopher is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 May 2008, 19:29   #5
Cool Novice

wimpienl's Avatar

Leeftijd: 43
Karma Power: 1 wimpienl zal spoedig beroemd wordenwimpienl zal spoedig beroemd worden
Stuur een bericht via MSN naar wimpienl
Bekijk Galerij (3 foto's)
lijkt me eerder overwerkt dan overtrained..
wimpienl is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 May 2008, 19:51   #6
Novice

Citaat:
Origineel gepost door philosopher Bekijk Post
Vaak ben je gewoon iets aan het overreachen. dit levert ongeveer dezelfde symtonen op als overtraining (vermoeidheid, verminderde eetlust, lager libido, slapeloosheid etc.). Overtraining zelf duurt veel langer en kun je een beetje vergelijken met de ziekte van pfeifer.
Als je prestaties structureel achteruit gaan is het vaak een teken dat je iets te veel van het goede aan het doen bent. Neem dan wat gas terug en las bijv elke 3-4 weken een deload week in om wat op adem te komen.
Klinkt aannemelijk, is alleen wel zo dat ik bv. me de hele dag vermoeid kan voelen op het werk en me moeilijk kan concentreren terwijl ik in de gym wel goed presteer. Ik slaap ook wel goed maar kan 's morgens al aanvoelen hoe ik me de rest van de dag ga voelen. Ik vind ook dat trainen tijdens de week nogal stresserend is, wilde de weekends vrijhouden voor 't vrouwtje maar vind dat ik net dan minder gestressed ben en ook rustiger kan trainen.
Alleen al parking bij de gym vinden is door de week een echte opgave, plus het feit dat ik meestal pas begin te trainen om 21u.

Was van plan dit toch terug te verzetten naar 2 keer tijdens de week en dan za+zo inplannen.
Antwoord

Bookmark topic

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus

Post Regels