MuscleMeat

Onderrugblessure (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

saint

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 jan 2004
Berichten
1.673
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
94kg
Helaas overkomt het me nu toch. 15 jaar trainen en nooit echt een serieuze blessure gehad, behalve wat pijntjes van het te lang zwaar trainen. Ik heb alleen ooit een keer een onderrugblessure gehad omdat ik te snel te zwaar ging deadliften. Een jaar mee rond gelopen en pas na een rustperiode van 2 maanden trok dat weer weg.

Nu maak ik jaren later weer dezelfde stomme fout. Tijdje niet gedeadlift en gelijk weer naar de 180 kg. En ja hoor, schiet het er weer in. Ik kon niet meer squatten of deadliften. Ik ben een tijdje op vakantie geweest en 3 of 4 weken niet getrained. Toen leek het over te zijn, maar helaas. Vorige week bij het squatten schoot het erin en vandaag met de legpress ook. Echt klote.

Ik verwacht niet dat ik hier direct een antwoord kan vinden over wat het kan zijn, maar misschien herkennen jullie deze blessure en kunnen jullie aangeven hoe je er mee om bent gegaan. Ik voel het dus bij squats, legpresses en bepaalde zithoudingen. Soms als ik opsta trekt het helemaal stijf en moet ik even een paar stappen zetten voor het weer goed komt.

Echt lastig en ook mijn eigen schuld, helemaal voor iemand die zo lang traint. Ik heb al contact opgenomen met de huisarts en de fysio, maar hopelijk hebben jullie in de tussentijd ook wat tips en adviezen.

Bedankt alvast.
 
op je rug slapen? (evt met een kussen onder je knieen)

als je het niet al deed...
 
op je rug slapen? (evt met een kussen onder je knieen)

als je het niet al deed...

Eh nee, dat deed ik nog niet. Maar bij het slapen heb ik er verder geen last van. Maar kan je op die manier de blessure verhelpen dan?
 
Ik ben een tijdje geleden door mijn rug gegaan (met barbellcurls). Weken aan lopen klooien. Heb nu nog steeds last en soms schiet het er weer in, maar ga er niet meer volledig doorheen.

Wat je kunt doen;

Mobiliteits oefeningen met bijv. een fysiobal en lichte core trainingen (reverse hyperextenions, hyperextensions, legraises) opwerken naar zwaarder.
 
Fookin klote lijkt me dat, maar ja je deathlift ook wel extreem zwaar...
 
Ik ben een tijdje geleden door mijn rug gegaan (met barbellcurls). Weken aan lopen klooien. Heb nu nog steeds last en soms schiet het er weer in, maar ga er niet meer volledig doorheen.

Wat je kunt doen;

Mobiliteits oefeningen met bijv. een fysiobal en lichte core trainingen (reverse hyperextenions, hyperextensions, legraises) opwerken naar zwaarder.

Hmmmm. Zit wel wat in, volgende week heb ik een afspraak met de fysio dus ik verwacht dat hij ook wel met een aantal van dit soort oefeningen zal komen.
 
Fookin klote lijkt me dat, maar ja je deathlift ook wel extreem zwaar...

Klopt!!! Maar voor alle duidelijkheid: dit komt niet door de zware gewichten die ik gebruik. Ik train al jaren zwaar en er gebeurt nooit iets. Dit komt door mijn eigen stommiteit, omdat ik na een lange tijd geen deadlifts te hebben gedaan, meteen weer naar een zwaar gewicht ging. Ik had het gewoon wekelijks moeten opvoeren. Mijn ego zit me helaas nogal eens in de weg wat dat betreft. Maar nogmaals, er is niks mis met zwaar trainen. Wel met onverstandig trainen.

Tnx.
 
bij het slapen op je rug ligt je rug naar mijn idee het makkelijkst, door een kussen onder je knieen als je op je rug ligt, komt je rug iets minder hol te staan, mocht je hier last van hebben. Misschien heb je van het slapen geen last, maar draagt het ook niet bij aan het herstel.
Als je op je zij ligt zou je kunnen proberen om een (dik) kussen tussen je knieen te leggen. Hierdoor kom je bekken haakser op je ruggegraat te staan en spannen je spieren minder ongelijk aan.
Ik doe het voor mn knieen, maar merk dat mn rug het ook erg prettig vind.

Mocht je een beetje van het probleem af zijn, dan zou ik misschien ook eens gaan kijken naar de mobiliteit van je middensectie; hebben je core spieren een goed firing pattern (maw stabiliseren ze je rug goed?), hoe is de mobiliteit van je heup, (zijn je heupflexoren lang genoeg), etc etc. Je fysio kan je hier verder mee helpen
 
Back
Naar boven