Ga Terug   DutchBodybuilding.com forum > Hoofdfora > Oefeningen > Blessure Preventie en Herstel

Antwoord

Topic opties
Oud vr 5 aug 2005, 15:07   #1
Dutch Bodybuilder
Powerlifter

Goedie's Avatar

Aangemeld: feb 2005
Leeftijd: 25
Geslacht: M
Stats:
Bekijk Galerij (5 foto's)
onderrug pijn (spierpijn of toch iets ergers?)  

Beste mensen,

Op het moment gaat het erg goed met mijn trainingen. De gewichten schieten steeds omhoog. Het enige waar ik bang voor ben is dat het misschien iets te is. Wat is er namelijk aan de hand. Sinds ik Deadlift heel laag in de herhalingen train: 3-5 reps tot het uiterste. Krijg ik altijd pijn in mijn onderrug. Als ik heel zwaar squat, dan voel ik mijn onderrug ook enigszins.

Ik had bijvoorbeeld dinsdag een zware training(kwa intensiteit, niet kwa volume) benen gehad. Na de training en twee dagen erna voelde ik mijn onderrug een klein beetje. Vervolgens ging ik donderdag heel zwaar deadliften (kijken wat mijn max is voor 4 herhalingen) en de beweging zelf ging best, hoewel ik me niet meer kan herinneren dat ik zo zwaar gedeadlift heb en de druk die op je rug dan komt.

Mijn vraag is dus nu. De pijn die ik voel in mijn onderrug een paar dagen na de training, is dit spierpijn of zou er toch iets meer aan de hand zijn (met de wervels ofzo). Normaal kan ik dit onderscheid wel maken tussen spierpijn en ander soort pijn. Alleen bij mijn onderrug wil ik toch iets voorzichtiger zijn.

Ik neig zelf te denken dat het gewoon spierpijn in de onderrug is, alleen ik kan me niet herinneren dat je zo heftig spierpijn kan hebben in je onderrug dat elke keer als je je bukt het dan voelt (de paar dagen na de training). Misschien kunnen jullie mij uit de brand helpen met mijn probleem. Is het normaal om na de deadlift zoveel (spier ?)pijn te krijgen in onderrug. Misschien is het gewoon dat ik steeds nieuwere grenzen van intensiteit bereik met deze oefening, dat ik daardoor in het verleden niet zoveel pijn kreeg.

Ben vooral bezig met postuurcorrectie en het corrigeren van spierimbalansen.

lengte: 1.80
Gewicht: 80 kg (9 % vetpercentage)

PR's:
Squat (full): 210kg 1rm
Deadlift: 205kg 1rm
Benchpress: 130 kg 1rm
Pullup: +50kg 1rm (toen ik nog 95 kg woog)

Max lichaamsgewicht: 105 kg (20 % vetpercentage)
Lichaamsgewicht voor krachttraining: 67 kg (10% vetpercentage)
Goedie is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 5 aug 2005, 15:11   #2
Massive Warrior

klusmier's Avatar

Aangemeld: mei 2005
Leeftijd: 40
Blog Berichten: 6
Stats:
Stuur een bericht via MSN naar klusmier Bekijk Galerij (9 foto's)
Thumbs up Re: onderrug pijn (spierpijn of toch iets ergers?)  

klopt, bij zware training past het lichaam zich telkens aan; echter het lichaam moet wel voldoende rust kunnen krijgen ( dat stimuleert oa groei)

suc6 met verdere training en let op je oefeningen ( en je rug )

klusmier is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 5 aug 2005, 17:37   #3
Dutch Bodybuilder

bulker's Avatar

Aangemeld: jun 2005
Leeftijd: 35
Stats:
Bekijk Galerij (13 foto's)
Re: onderrug pijn (spierpijn of toch iets ergers?)  

pas maar op voor hernia.
bulker is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 5 aug 2005, 17:54   #4
Advanced Bodybuilder

The_Oak's Avatar

Aangemeld: aug 2003
Stats:

Citaat:
Origineel gepost door bulker
pas maar op voor hernia.
Nou ik denk dat iedereen moet oppassen voor een hernia en niet specifiek jij. De pijn die je beschrijft moet je naar mijn inziens niet proberen te labellen. Het valt mij regelmatig op dat wanneer mensen iets voelen in hun rug dit altijd met iets negatiefs koppelen.
Zo heb ik wel eens mensen stiff legged eadlifst laten uitvoeren en waren niet content over de oefening omdat ze hun rug voelde. Maar wanneer ze crunches deden en hun buikspieren in vuur en vlam stonden dan vonden zij dit wel fijn.
Wat ik hiermee probeer aan te duiden dat elk gevoel aan de wervelkolom (van stuitje tot de nekwervels) gekoppeld wordt aan iets negatiefs.

Ik lees dat jij je zorgen maakt over je wervels. Nou maak je je daar maar geen zorgen om, die geven in de regel geen problemen. Het is meer de discus schijf tussen de wervels die voor de meeste problemen zorgt. Zo ook bij een hernia.
Een hernia geeft een heel typies klachtenpatroon waar jij op dit moment geen last van hebt!
Wanneer je uitstraling gaat krijgen naar één of beide benen en je hebt geen gevoel meer in je bovenbenen en je zakt door je knie heen dan is dat een teken dat er een zenuw wordt afgekneld. Maar nogmaals dit is totaal niet aan de orde bij jou. Je lichaam is zich aan het aanpassen aan de belasting moet je maar denken!

Succes,
The_Oak

President- generaal van het kerstmutsen imperium
The_Oak is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 5 aug 2005, 18:13   #5
Cool Novice

Aangemeld: jul 2005
Geslacht:
Stats:

maatje van mij die is ook BBer en we moesten eens een x iets van 10km hardlopen
maar hij liep op de centrebaan zo dat ik hem kon zien zie ik hem ineens naar zijn onder rug grijpen.
en zakt door zijn knieen in het gras.
Wat blijkt dus hij heeft zoveel getraind dat zijn spieren (als ik me goed herrinner die van zijn benen ) te kort zijn geworden
omdat hij nooit rekt en strekt
volgens onze sportinstructeur

misschien moet je dat eens proberen minimaal 1x per week
alle spieren de rekken en strekken
voorkomt ook blessure's en blijft je nog een beetje 'lenig'
rowdy22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 5 aug 2005, 19:37   #6
Dutch Bodybuilder
Powerlifter

Goedie's Avatar

Stats:
Bekijk Galerij (5 foto's)

Citaat:
Origineel gepost door The_Oak
Nou ik denk dat iedereen moet oppassen voor een hernia en niet specifiek jij. De pijn die je beschrijft moet je naar mijn inziens niet proberen te labellen. Het valt mij regelmatig op dat wanneer mensen iets voelen in hun rug dit altijd met iets negatiefs koppelen.
Zo heb ik wel eens mensen stiff legged eadlifst laten uitvoeren en waren niet content over de oefening omdat ze hun rug voelde. Maar wanneer ze crunches deden en hun buikspieren in vuur en vlam stonden dan vonden zij dit wel fijn.
Wat ik hiermee probeer aan te duiden dat elk gevoel aan de wervelkolom (van stuitje tot de nekwervels) gekoppeld wordt aan iets negatiefs.

Ik lees dat jij je zorgen maakt over je wervels. Nou maak je je daar maar geen zorgen om, die geven in de regel geen problemen. Het is meer de discus schijf tussen de wervels die voor de meeste problemen zorgt. Zo ook bij een hernia.
Een hernia geeft een heel typies klachtenpatroon waar jij op dit moment geen last van hebt!
Wanneer je uitstraling gaat krijgen naar één of beide benen en je hebt geen gevoel meer in je bovenbenen en je zakt door je knie heen dan is dat een teken dat er een zenuw wordt afgekneld. Maar nogmaals dit is totaal niet aan de orde bij jou. Je lichaam is zich aan het aanpassen aan de belasting moet je maar denken!

Succes,
The_Oak
bedankt voor je reaktie, karma voor jou

het klopt precies wat je zegt, maar ik ben helemaal niet zo'n type die bij klein beetje pijn meteen gaat klagen. Zo'n gast die ik aan het trainen ben, heb ik ook deadlift en stiff legged deadlift laten uitvoeren ging ook meteen over z'n rug klagen terwijl hij alleen maar de stang had. Aan dat soort types heb ik een hekel aan.

Ik heb genoeg ervaring om te weten wanneer het gewoon 'goede' pijn is. Alleen omdat ik zo ineens kwa gewicht omhoog ben geschoten bij deadlift, was ik bang dat de pijn misschien zou komen doordat ik iets niet goed deed en dus eigenlijk iets teveel tilde. Maar ik denk ook wel dat het gewoon gezonde pijn is en dat ik gewoon mijn rug goed moet laten uit rusten.

Ben vooral bezig met postuurcorrectie en het corrigeren van spierimbalansen.

lengte: 1.80
Gewicht: 80 kg (9 % vetpercentage)

PR's:
Squat (full): 210kg 1rm
Deadlift: 205kg 1rm
Benchpress: 130 kg 1rm
Pullup: +50kg 1rm (toen ik nog 95 kg woog)

Max lichaamsgewicht: 105 kg (20 % vetpercentage)
Lichaamsgewicht voor krachttraining: 67 kg (10% vetpercentage)

Laatst aangepast door Goedie : vr 5 aug 2005 om 19:40
Goedie is offline   Met citaat antwoorden
Oud di 9 aug 2005, 15:14   #7
Dutch Bodybuilder
Elite Member

coltivatore's Avatar

Aangemeld: jul 2004
Stats:
Stuur een bericht via MSN naar coltivatore

ik heb hetzelfde ervaren als jij, ik ging proberen 3 reps bij een hoog gewicht DL eruit te slepen, erge pijn in mn onderrug de dagen erna, maar dat hoort erbij
vervolgens 2/3 dagen erna gesquat, moest stoppen vanwege pijn in mn onderrug
sindsdien (is nu enkele maanden geleden) last van de linkerkant van mn onderrug.. kleine pijntjes als ik in een bepaalde houding zit/sta/lig.. geen hernia.. maar wat het dan wel is geen idee.. moraal van het verhaal luister goed naar je lichaam en doe de komende tijd rustig aan met DL/SQ voor de zekerheid
coltivatore is offline   Met citaat antwoorden
Oud di 9 aug 2005, 18:48   #8
Cool Novice

Leeftijd: 31
Geslacht:
Stats:

Ik blijf het altijd riskant vinden die onderrug..
Heb wel eens verkeerd gesquat met te veel druk op de onderrug, een te holle rug waarschijnlijk..Nou, dat is echt geen spierpijn wat je daarna voelt..
Taurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud di 9 aug 2005, 21:58   #9
Cool Novice

Hoefman's Avatar

Aangemeld: jun 2005
Leeftijd: 24
Stats:

Citaat:
Origineel gepost door rowdy22
maatje van mij die is ook BBer en we moesten eens een x iets van 10km hardlopen
maar hij liep op de centrebaan zo dat ik hem kon zien zie ik hem ineens naar zijn onder rug grijpen.
en zakt door zijn knieen in het gras.
Wat blijkt dus hij heeft zoveel getraind dat zijn spieren (als ik me goed herrinner die van zijn benen ) te kort zijn geworden
omdat hij nooit rekt en strekt
volgens onze sportinstructeur

misschien moet je dat eens proberen minimaal 1x per week
alle spieren de rekken en strekken
voorkomt ook blessure's en blijft je nog een beetje 'lenig'
Dat kant het best zijn. Ik heb het ook gehad, vooral na deadliften had ik daar last van.

Mijn vader, heeft toen mijn hamstrings opgerekt en toen verdween de pijn. Nu let ik ook beter op het rekken en strekken om dit voortaan te voorkomen.

Thans heb ik er ook geen last meer van.
Hoefman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmark topic

Topic opties

Postregels