DutchBodybuilding.com forum

DutchBodybuilding.com forum (http://forum.dutchbodybuilding.com/)
-   Herstel en blessures (http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/)
-   -   Nekpijn, spanning/drukgevoel & tinteling in hand (http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/nekpijn-spanning-drukgevoel-and-tinteling-hand-319768/)

MC H3aDsH0T 2 October 2012 17:57

Nekpijn, spanning/drukgevoel & tinteling in hand

Yo,

Ik ben al een geruime tijd bezig met krachttrainen en merk dat ik mijn nek steeds vaker en vaker kan kraken, het is op dit moment zelfs zo erg dat als ik gewoon mijn nek draai al een soort licht gekraak kan horen zoals hetgeen dat je hoort als je je kneukels doet kraken.
Verder merk ik ook dat ik af en toe een constante tinteling voel in mijn linkerpink (enkel de pink, niet de rest) maar dat dit na het kraken van de nek voorbij is.
Mijn moeder is enkele maanden geleden geopereerd geweest voor een beschadiging van de nekwervel en heeft nu een implantaat in de nek om alles op z'n plaats te houden. Zij had ook eerst last van een tinteling in de pink wat daarna steeds verergerde.
Ik merk dat ik tijdens m'n trainingen veel kracht/gewicht op m'n nek zet, bij het bankdrukken merk ik dat m'n nek op één of andere manier onder spanning staat en ook bij bv. triceps en schouders voel ik dat m'n nek belast wordt.
Natuurlijk probeer ik de oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren op gebied van houding maar wat ik ook doe, mijn nek blijft onder spanning staan.
Ik vrees ervoor dat ik uiteindelijk ook zo'n implantaat moet hebben maar hoop van niet. Hoe kan ik zorgen dat ik kan blijven trainen en terwijl mijn nek minder belast? Verder, hoe kan ik mijn nek "verzorgen" en mijn gewrichten stimuleren om te herstellen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Worsten 2 October 2012 21:04

Ik denk dat je het best even langs de dokter kan gaan..
De tintelende pink lijkt me een soort van zenuw die klem zit?

EpicCut 2 October 2012 21:29

Over je nekpijn kan ik geen uitspraak doen maar dat tintelen in je hand heeft veel weg van het Carpaal Tunnel Syndroom.

Kixat 2 October 2012 21:31

Komt mij deels bekend voor, er zat bij mij een zenuw moeilijk te doen in mijn nek en daardoor ging mijn pink zo nu en dan tintelen/slapen. Erg irritant, de fysio heeft het na 4 behandelingen verholpen.

MC H3aDsH0T 3 October 2012 11:16

Citaat:

Origineel gepost door Worsten (Post 7126227)
Ik denk dat je het best even langs de dokter kan gaan..
De tintelende pink lijkt me een soort van zenuw die klem zit?

Ja, dat denken mijn ouders ook, nu ja, ik zal het nog even afwachten en als het meer constant wordt zal ik inderdaad eens de fysio een bezoekje brengen ;)

Citaat:

Origineel gepost door EpicCut (Post 7126356)
Over je nekpijn kan ik geen uitspraak doen maar dat tintelen in je hand heeft veel weg van het Carpaal Tunnel Syndroom.

Zal het eens opzoeken, thx voor de input :)

Citaat:

Origineel gepost door Kixat (Post 7126367)
Komt mij deels bekend voor, er zat bij mij een zenuw moeilijk te doen in mijn nek en daardoor ging mijn pink zo nu en dan tintelen/slapen. Erg irritant, de fysio heeft het na 4 behandelingen verholpen.

Ja, dat is precies wat er aan de hand is, maar voel jij in je nek niet ook af en toe een soort druk die je kan verlichten door te kraken?

Kixat 3 October 2012 11:18

Toendertijd wel ja. Maar ik heb inmiddels geleerd dat kraken niet altijd het antwoord is, je kan het wel even "verlichten" maar als je dan alsnog die foute aansturing hebt dan is het als water naar de zee brengen, snap je dat?

MC H3aDsH0T 3 October 2012 11:21

Citaat:

Origineel gepost door Kixat (Post 7127187)
Toendertijd wel ja. Maar ik heb inmiddels geleerd dat kraken niet altijd het antwoord is, je kan het wel even "verlichten" maar als je dan alsnog die foute aansturing hebt dan is het als water naar de zee brengen, snap je dat?

Ja, maar waar ik me ook zorgen over maak is het feit dat het kraken de situatie niet kan verslechteren. Men heeft het hier over een geknelde zenuw, dan is er ook een risico van beschadigen m.b.v. het regelmatig kraken van de nek lijkt me. De nekwervel is één van de belangrijkste wervels in het hele lichaam tezamen met de rugwervel en daarom wil ik het risico van beschadiging zo klein mogelijk maken maar toch nog de mogelijkheid hebben om zwaar te trainen.

Kixat 3 October 2012 11:29

Citaat:

Origineel gepost door MC H3aDsH0T (Post 7127194)
Ja, maar waar ik me ook zorgen over maak is het feit dat het kraken de situatie niet kan verslechteren. Men heeft het hier over een geknelde zenuw, dan is er ook een risico van beschadigen m.b.v. het regelmatig kraken van de nek lijkt me. De nekwervel is één van de belangrijkste wervels in het hele lichaam tezamen met de rugwervel en daarom wil ik het risico van beschadiging zo klein mogelijk maken maar toch nog de mogelijkheid hebben om zwaar te trainen.

Ik zou het risico niet nemen; Stel je bent zwaar aan het dumbbelldrukken en opeens gaat die zenuw moeilijk doen en verlies je de grip in je linkerhand, grote kans dat je dan verder van huis bent. Wat is 2 weken niet trainen nou? Grote kans dat een therapeut het redelijk gemakkelijk kan fixen.

MC H3aDsH0T 3 October 2012 11:35

Citaat:

Origineel gepost door Kixat (Post 7127214)
Ik zou het risico niet nemen; Stel je bent zwaar aan het dumbbelldrukken en opeens gaat die zenuw moeilijk doen en verlies je de grip in je linkerhand, grote kans dat je dan verder van huis bent. Wat is 2 weken niet trainen nou? Grote kans dat een therapeut het redelijk gemakkelijk kan fixen.

2 weken is veel, was ooit eens 2 weken out wegens maagontsteking, bench PR gezakt met 10 kg, kon amper 60 kg drukken :p
Maar goed, ik zal het voorzichtig aan doen en eens zien wanneer ik een afspraak kan krijgen bij de fysio :)
Thx brah ;)

mesoectosaurus 26 October 2012 18:54

Ik heb dezelfde klachten, nog steeds. Is veelvuldig naar gekeken en bij mij zijn er meerdere oorzaken aan het licht gekomen. Allereerst kan ik niet ontspannen werken, iets wat in 2 seconden kan moet in 1 seconde, dat geeft druk. Bureauwerk is ook niet bevorderlijk, en als je dan toch al veel vraagt van je nekspieren tel dan alles op. Althans dat is bij mij zo. Ik probeer zoveel mogelijk oefeningen bij training rustiger uit te voeren, zoveel mogelijk isoleren (je pakt dan wel minder kg dan de spiergroep kan), hete douches, zorgen dat je nek warm blijft en als je mind er naar staat ontspannen. Verder een lieve vrouw die goed kan masseren. Zeg niet dat het bij jou kan helpen, maar dat helpt bij mij (althans, verminderd de klachten).

Succes maar blijf trainen, blijft nog steeds 1 van de meest blessurevrije sporten

MC H3aDsH0T 18 February 2013 19:21

Citaat:

Origineel gepost door mesoectosaurus (Post 7184172)
Ik heb dezelfde klachten, nog steeds. Is veelvuldig naar gekeken en bij mij zijn er meerdere oorzaken aan het licht gekomen. Allereerst kan ik niet ontspannen werken, iets wat in 2 seconden kan moet in 1 seconde, dat geeft druk. Bureauwerk is ook niet bevorderlijk, en als je dan toch al veel vraagt van je nekspieren tel dan alles op. Althans dat is bij mij zo. Ik probeer zoveel mogelijk oefeningen bij training rustiger uit te voeren, zoveel mogelijk isoleren (je pakt dan wel minder kg dan de spiergroep kan), hete douches, zorgen dat je nek warm blijft en als je mind er naar staat ontspannen. Verder een lieve vrouw die goed kan masseren. Zeg niet dat het bij jou kan helpen, maar dat helpt bij mij (althans, verminderd de klachten).

Succes maar blijf trainen, blijft nog steeds 1 van de meest blessurevrije sporten

Lange tijd geleden dat ik nog in deze thread heb gekeken, maar ik heb nog steeds dezelfde symptomen en merk dat deze na een tijdje niet trainen/rust verminderen. Het komt echter wel elke keer even hard terug als ik een trainingssessie achter de rug heb. Gewoon zitten aan een bureau of in de les is niet zo erg, ik probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten. Ik kan m'n rug wel vaak "kraken", hetzelfde geldt voor m'n nek.
Hoewel ik zoveel mogelijk let op de vorm van de oefeningen die ik uitvoer weet ik van mezelf dat ik veel kracht ook uit m'n nek haal (vooral bij BP), is dit normaal? Als ik focus op m'n borstspieren spant automatisch m'n bovenrug ook op als ik duw waardoor een deel van m'n nek ook mee komt.
Ik moet een soort positie/lighouding vinden waardoor ik m'n nek weinig tot helemaal niet belast. Ook voor m'n rug moet dit. Ben op dit moment 20 en heb geen zin om op m'n 30ste in een rolstoel te belanden. Aan de andere kant zijn gains ook wel belangrijk :)

22:16

v3.8.9 Beta 1