XXL Nutrition

Wanneer de fysieke 'top' bereiken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Obeb

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 mrt 2007
Berichten
4.461
Waardering
171
Lengte
1m83
Massa
81kg
Wat ik me al een tijdje afvraag is het volgende:
Wanneer bereiken bodybuilders de top van hun kunnen? Dus op welke leeftijd staan ze op de 'piek' dat ze het maximale uit hun fysiek kunnen halen en het daarna alleen maar bergafwaarts kan gaan.

En ik snap dat dat wel wat varieert, en te maken heeft met verschillende factoren. Maar zijn er onderzoeken die aantonen dat je op een bepaalde leeftijd lichamelijk aan de top van je kunnen zit?
 
zouy zeggen tegen half 30 (ja er zijn gewoon voorbeelden van 40 en 50 jarigen met een topfysiek voor die leeftijd)
 
ligt eraan wanneer je begint met trainen denk ik
 
hehe ja dat ook natuurlijk. misschien moeten we er even vanuit gaan dat iemand tussen 0 en 23 jaar is begonnen?!
 
ligt eraan wanneer je begint met trainen denk ik

Nou niet echt, want ik bedoel wanneer er het maximale uit je fysiek is gehaald. Op welke leeftijd dat ongeveer ligt.

Dus het kan zijn dat iemand op zijn 40ste begint met trainen en dat hij dat punt al een paar jaar geleden heeft bereikt.
Misschien klinkt het wat vaag maar ik denk dat er wel mensen zijn die me snappen :P
 
Kijk naar de Olympia winnaars en dan zie je dat dat ergens tussen 30 en 40 zit. Maar zelfs na de 40 kan je met (wellicht wat chemische hulp) nog steeds een prima fysiek houden. En stel dat je laat begonnen bent, dan kan je op 45 natuurlijk een beter fysiek hebben als op 35.
 
Hebben we het over natural of met AAS?
spier rijpheid/volwassenheid duurt wel ff
 
Arnold deed het in 9 jaar. Begon met 15 en met 24 was hij Mr. O. Hij heeft daarna 6 jaar aan de top gestaan, 1980 niet meegenomen.
 
Hebben we het over natural of met AAS?
spier rijpheid/volwassenheid duurt wel ff

Op welke leeftijd dan ongeveer? En ik bedoelde inderdaad naturel. Al heeft naturel zijn niet (meer) zoveel te maken met IFBB pro's:p


Maar ik dacht dat er wel onderzoeken waren waaruit blijkt dat je het ultimale uit je fysiek kunt halen bijvoorbeeld tussen je 32 en 36ste jaar (ik zeg maar wat). Maar zo zit het dus niet in elkaar?
 
Het draait er gewoon vanaf hoe lang je jezelf verder kan pushen om beter te worden zonder dat je door leeftijdsgebonden klachten neergehaald wordt.

Zo simpel is het.

Het zit allemaal in je hoofd.
 
Het draait er gewoon vanaf hoe lang je jezelf verder kan pushen om beter te worden zonder dat je door leeftijdsgebonden klachten neergehaald wordt.

Zo simpel is het.

Het zit allemaal in je hoofd.

Natuurlijk niet, je lichaam kent ook een proces van aftakeling, dus de vraag van de topicstarter is, wanneer heeft het lichaam zijn anabole piek bereikt en begint het met zijn eigen 'aftakeling'.
Dit is dus een proces wat je los van getraindheid kunt zien. Dus op welke leeftijd heeft een ongetrainde man de meeste spiermassa, wanneer factoren als voeding en rust continu gelijk zouden zijn.

Ik weet mij te herinneren van een aantal jaren terug... en schrik niet, dat de gemiddelde man zijn piek in de productie van Testosteron bereikt op zijn 25e levensjaar. Vanaf dat moment gaat de lijn langzaam naar beneden, waarbij je op je 40 en 50 een steeds sterker verval zult waarnemen.

MAAR testosteron productie en spiermassa staan natuurlijk niet 1 op 1. Er zijn meerdere lichamelijke processen betrokken die invloed hebben op de mate van ontwikkeling van spiermassa. Maar wanneer die andere processen hun piek bereiken durf ik niet te zeggen.

Wel een interessant onderwerp. Ben benieuwd wie hier met wat harde wetenschappelijke bewijzen kan komen! :thumbup:
 
  • Like
Waarderingen: Obeb
Normale atleten staan op hun fysieke piek tussen de 23-26.

Bij BB gain je echter jaar na jaar massa, kracht, explosiviteit en fysiek doen er niet echt toe. Ook gebruiken ze veel meer doping. Denk dat de top daardoor rond de 35 ligt bij de pro Bb'ers.
 
Natuurlijk niet, je lichaam kent ook een proces van aftakeling, dus de vraag van de topicstarter is, wanneer heeft het lichaam zijn anabole piek bereikt en begint het met zijn eigen 'aftakeling'.
Dit is dus een proces wat je los van getraindheid kunt zien. Dus op welke leeftijd heeft een ongetrainde man de meeste spiermassa, wanneer factoren als voeding en rust continu gelijk zouden zijn.

Ik weet mij te herinneren van een aantal jaren terug... en schrik niet, dat de gemiddelde man zijn piek in de productie van Testosteron bereikt op zijn 25e levensjaar. Vanaf dat moment gaat de lijn langzaam naar beneden, waarbij je op je 40 en 50 een steeds sterker verval zult waarnemen.

MAAR testosteron productie en spiermassa staan natuurlijk niet 1 op 1. Er zijn meerdere lichamelijke processen betrokken die invloed hebben op de mate van ontwikkeling van spiermassa. Maar wanneer die andere processen hun piek bereiken durf ik niet te zeggen.

Wel een interessant onderwerp. Ben benieuwd wie hier met wat harde wetenschappelijke bewijzen kan komen! :thumbup:

Kijk jij snapt wat ik bedoel ;) Alleen verwoord je het wat beter dan mij.
 
ik denk dat je op je 25ste op je best zit in de zin van het makkelijkst gainen, en ik denk dat je zo rond je 37ste achteruit begint te gaan
 
Back
Naar boven