Fitness Seller

Sticky Super simpele, goedkope en lekkere 'reep' van whey, havermout en pindakaas (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Cynthia

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2004
Berichten
4.430
Waardering
514
Vond het zelf zo lekker en makkelijk, dat ik het even met jullie moest delen :)
Heel handig om een paar stukken in de koelkast te hebben liggen voor een snelle snack :lick:


Ingredienten:
- 180 g havermout
- 4 scoops whey (vanille)
- 130 g pindakaas
- 120 ml/g water


Andere mogelijke variaties/toevoegingen:
- Krenten/rozijnen (bijv. 30-40 g).
- Noten (gehele noten of stukjes noten: doe ze bijv. in een theedoek en crush ze met een hamer :)).
- Zemelen (voor extra vezel, bijv. ca. 30 g tarwezemelen toe, doe er dan ook ca. 20 ml water extra bij).
- Gebroken lijnzaad (1 of enkele eetlepels).


Bereiding:

- Doe de havermout + whey in een kom (en de eventuele andere toevoegingen), meng.

- Voeg het water toe, meng.


rhsxe8.jpg



- Voeg de pindakaas toe, kneed met je handen tot een stevig ‘deeg’.


jayr69.jpg



- Doe het in een plastic bakje en strijk/duw het glad.
Glazen schaal heb ik ook geprobeerd, maar daar bleef het echt aan vastplakken, en was dus moeilijker weer eruit te halen, met plastic laat het heel makkelijk los.


15fhdh3.jpg



- Zet ca.30-40 minuten in de vriezer om het stevig en minder plakkerig te laten worden.


- Snij in de hoeveelheid stukken die jij wilt.


2ng8tnc.jpg



- Bewaar in de koelkast.


Voedingswaarde per stuk, als je de batch in 8'en verdeelt:

Kcal: 230
Prot: 15 g
Fat: 10
Carbs: 21 g

Mocht je meer eiwit per 'reep' willen, dan kan je ook makkelijk een extra scoop whey toevoegen.

Voedingswaarde per stuk, als je het in 4'en verdeelt (:duh: maar even voor de luiaards :)):

Kcal: 460
Prot: 30 g
Fat: 20
Carbs: 42 g

De voedingswaardes zijn ongeveer natuurlijk, want het ligt eraan welke whey, pindakaas en havermout je gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch! Mooi dat je dit deelt met ons! :thumbup:
 
Verplaatst naar recepten subforum, bedankt voor dit recept :)
 
ik ga het proberen, ik heb al pindakaas met stukjes noot, dat scheelt me een kwartier hameren.
 
thanks voor het recept!

zouden deze repen smelten als je ze in de zijzak van je broek steekt...???
zou ze gebruiken voor als ik nachts moet gaan werken:)
 
Laatst bewerkt:
zouden deze repen smelten als je ze in de zijzak van je broek steekt...???
zou ze gebruiken voor als ik nachts moet gaan werken:)

Smelten niet, maar dan worden ze wel wat zachter en een stuk plakkeriger vooral. Als je ze bijv. in aluminiumfolie verpakt, kan het prima.
 
Erg creatief, maar whey verliest toch zijn werking als voor lange tijd vermengt is met vocht?
 
Smelten niet, maar dan worden ze wel wat zachter en een stuk plakkeriger vooral. Als je ze bijv. in aluminiumfolie verpakt, kan het prima.

thanks zal het zo doen dan:)

karma on the way;)
 
het staat in de vriezer, ben benieuwd :D
 
Whaha dikke shit dit ga ik zeker eens proberen!


Erg creatief, maar whey verliest toch zijn werking als voor lange tijd vermengt is met vocht?
Kan iemand hier misschien op reageren? Ben ik ook wel eens benieuwd naar..
 
Erg creatief, maar whey verliest toch zijn werking als voor lange tijd vermengt is met vocht?

Kan iemand hier misschien op reageren? Ben ik ook wel eens benieuwd naar..

Kort antwoord: er zit toch ook whey in 'echte' (eiwit)repen.

Langer antwoord: Sommige eiwitten worden inderdaad beinvloedt door de aanwezigheid van water, dan denatureren ze. Dat betekent dat ze een andere conformatie (= vorm) krijgen.
De functie van een bepaald eiwit (bijvoorbeeld in je lichaam) hangt voor een heel groot gedeelte af van zijn conformatie, niet alleen van de aminozuren waar het eiwit uit opgebouwd is.
De conformatie van bijvoorbeeld whey draagt bij aan de snellere opname van deze soort eiwitten. Maar deze functie verliest whey toch al als je het in een recept als dit verwerkt, doordat je het combineert met havermout en pindakaas: complexe carbs, vezels, vet vertragen de opname van whey.

Maar de eiwitten worden niet onbruikbaar door ze in een recept als deze te gebruiken, ze krijgen dus alleen een andere vorm. En je lichaam heeft toch pas wat aan de eiwitten, nadat deze zijn afgebroken door enzymen naar de afzonderlijke aminozuren, ongeacht de vorm van het eiwit waar deze aminozuren in zaten.

Bijvoorbeeld bij het koken van een ei gebeurt hetzelfde (ondanks dat het andere omstandigheden zijn, water/hitte): het eiwit van het ei krijgt een andere conformatie, waardoor het van vloeibaar eiwit naar gestold eiwit gaat, maar de aminozuren zijn nog steeds bruikbaar voor je lichaam.
 
Kort antwoord: er zit toch ook whey in 'echte' (eiwit)repen.

Langer antwoord: Sommige eiwitten worden inderdaad beinvloedt door de aanwezigheid van water, dan denatureren ze. Dat betekent dat ze een andere conformatie (= vorm) krijgen.
De functie van een bepaald eiwit (bijvoorbeeld in je lichaam) hangt voor een heel groot gedeelte af van zijn conformatie, niet alleen van de aminozuren waar het eiwit uit opgebouwd is.
De conformatie van bijvoorbeeld whey draagt bij aan de snellere opname van deze soort eiwitten. Maar deze functie verliest whey toch al als je het in een recept als dit verwerkt, doordat je het combineert met havermout en pindakaas: complexe carbs, vezels, vet vertragen de opname van whey.

Maar de eiwitten worden niet onbruikbaar door ze in een recept als deze te gebruiken, ze krijgen dus alleen een andere vorm. En je lichaam heeft toch pas wat aan de eiwitten, nadat deze zijn afgebroken door enzymen naar de afzonderlijke aminozuren, ongeacht de vorm van het eiwit waar deze aminozuren in zaten.

Bijvoorbeeld bij het koken van een ei gebeurt hetzelfde (ondanks dat het andere omstandigheden zijn, water/hitte): het eiwit van het ei krijgt een andere conformatie, waardoor het van vloeibaar eiwit naar gestold eiwit gaat, maar de aminozuren zijn nog steeds bruikbaar voor je lichaam.

:thumbup:
Niks om je druk over te maken dus:D
 
Je bent een held Cynthia, deze moeten we zeker maar eens proberen. :thumbup:
 
Beste Cynthia, bij het lezen onmiddellijk gemaakt en meer dan goedgekeurd.

Ze zijn echt superlekker!!! Ik heb er wel iets meer water moeten bijdoen, ik denk dat mijn scoops groter waren als de jouwe :)

Echt een keeper !!!
 
Goed recept, ziet er lekker uit.. zeker eens een poging waard lijkt me!
 
Wat is dit spul LEKKER zeg !
 
Back
Naar boven