AndroidHealthClinic

Lekkere Whey Perfection Eiwitreep van A tot Z

Bezoekers in dit topic

Schoot

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 apr 2008
Berichten
586
Waardering
35
Lengte
1m87
Massa
88kg
Eiwitrepen zijn relatief misschien nog de duurste investering als je kijkt wat er momenteel allemaal aangeboden wordt op de markt van supplementatie. Onder de 1,5 euro per reep vind je meestal niets dat een degelijke hoeveelheid eiwitten bevat.

Op basis van enkele recepten hier op het forum ben ik zelf aan het experimenteren geslagen en heb een lekkere eiwitreep kunnen maken met een minimum aantal aan ingrediënten. Hier een bereidingswijze + pics van het resultaat om hem ook eens te maken.

Benodigdheden :
- 4 scoops (1 scoop = 28gr) Whey Perfection Cookies en Cream (een andere whey zal ook gaan maar de smaak is voor mij het beste met deze variant)
- 200 gram pindakaas
- 4 eetlepels honing
- 50 gram havermout
- enkele sultana rozijnen
- eventueel : chocolade (zwart of melk)

Bij het kiezen van de pindakaas en de honing probeer ik een zo hard mogelijke variant te kiezen. Dit met als filosofie dat, als deze terug opstijven, dat ze de eiwitreep de nodige stevigheid zullen verschaffen.

Bereiding :

- Doe de honing en de pindakaas in een aparte kom en verwarm ongeveer 60 sec. in magnetron op maximumstand. Roer even en zorg dat het een egale brei wordt. Zet desnoods nog even in de magnetron.
- Doe de scoops whey, de havermout en de rozijnen in de brei die je zonet uit de magnetron hebt gehaald. Hoeft niet gelijkmatig te gebeuren.
- Nu het vuile werk : begin te kneden met je handen. PAS OP dat je je niet verbrandt, want de vorige brei kan nog serieus warm zijn, geloof me maar !
- Blijven kneden (hopelijk heb je vandaag nog niet met je grippers gespeeld :D)
- Je zal zien dat je waarschijnlijk geen egale bal zal kunnen vormen van deze brei. Dit is absoluut normaal dus niet panikeren.
- Neem een vierkante vorm en giet daar de massa in uit.
- Duw met je knokels van je vingers de brei supervast in de vorm. Normaal gezien zou nu je massa wel 1 geheel moeten zijn. Het is heel belangrijk dat je hier veel kracht uitoefent. Probeer het geheel zo aan te drukkken dat de massa qua hoogte goed is verspreid over je kom (een doorzichtig bakje kan hierbij handig zijn)
- Zet in de koelkast tot de brei volledig is afgekoeld
- Draai je vorm omgekeerd uit op de tafel. Normaal komt je creatie als één geheel los door het vet in de pindakaas die als het ware als glijmiddel zal werken.
- Verdeel in een 8tal stukken.

- Eventuele laatste stap : Smelt wat chocolade en dip de onderkant van je eiwitreep hierin en laat wederom opstijven in de koelkast.

Resultaat :

Resultaat zijn vaste eiwitrepen die niet hoeven bevroren worden. Ik wikkel ze sochtends meestal gewoon in een aluminiumfolie en neem ze zo mee naar werk. Normaal brokkelen ze niet uiteen !

De smaak is lekker als je de whey perfection cookies en cream van Body en Fit shop gebruikt. Ik denk dat het het best kan vergelijken met de binnenkant van een Mars-reep. Ook mijn ouders vinden de smaak lekker, en durven er soms wel eens een reep van te stelen.

Hier enkele foto's van de repen :

n1xbom.jpg



1e579s.jpg


De E/K/V-verhouding per reep, als je de gehele massa die je bent bekomen, in 8 delen verdeelt, is als volgt :

1 reep = 19 gr eiwitten, 17gr carbs, 14 gr vet
 
Laatst bewerkt:
Klinkt wel lekker!
 
Leuk initatief, ik zie uberhaupt het voordeel niet van het nuttigen van een eiwitreep.
 
update : pics toegevoegd. Repen zijn nog niet voldoende opgesteven dus waren wat meer brokkelig.
 
:meal: Geweldig. Klinkt heerlijk!
 
bedankt kerel ik ga nu gelijk proberen
 
bedankt kerel ik ga nu gelijk proberen

Succes. Laat weten hoe ze zijn, kunnen we ze eventueel nog wat verbeteren want verhoudingen zijn nog wat balans zoeken :)
 
Het ligt nou in de koelkast. Het ruikt naar een snicker door de pindakaas en honing. (ik heb 3 eetlepels pindakaas en honing er door gedaan) Ik heb 32 gram havermout gebruikt omdat we niet meer hadden rozijnen heb ik erdoor gedaan en 4 schepjes C&C.
van de restjes die ik op heb smaakt het al heerlijk.

word die reep van jou hard of blijft hij zacht?
 
wordt semi-hard na een tijdje in de frigo. Alvast hard genoeg om te snijden in stukken en het op te eten als een reep :)
 
Ziet er lekker uit, vooral met die chocoladedip. :lick:
 
Thanks. De chocolade is er idd niet slecht bij, maar het is wel een beetje overkill eerlijk gezegd :p. Niets voor in een cut dus. De EKV-verhoudingen zijn btw zonder de chocolade :D
 
Wel lekker voor mijn junkmaaltijd :D
 
Wel lekker voor mijn junkmaaltijd :D

En de whey amper verhit en hoef je je geen zorgen te maken over denatureren of veranderen van de samenstelling van de eiwitten. Had ergens gehoord dat door verhitting de opname zou vertragen. Eigenlijk is hier nog steeds geen duidelijkheid rond :/
 
De chocodip doet het hem. ;)

-Leon
 
Net geproefd het smaakt goed ouders vonden het ook lekker.
Is zeker voor herhaling vatbaar.
 
Ziet er goed uit, maar 14 gram vet... Dat is een gainreep ipv van wheyreep :p
 
Ziet er goed uit, maar 14 gram vet... Dat is een gainreep ipv van wheyreep :p

goh ja, maar een ruwe schatting van de kcal komt op 270 kcal per reep uit met 20 gr eiwitten. Komt echt wel aardig in de buurt van hetgeen wat doorgaans als gewone eiwitreep wordt bestempeld :D . Het zijn ook bijna allemaal 'gezonde' vetten uit de pindakaas :)
 
Ziet er lekker uit! :D
 
Back
Naar boven