XXL Nutrition

Geen powerlifting op Olympische Spelen

Bezoekers in dit topic

wimmos

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
3 aug 2005
Berichten
7.329
Waardering
197
Waarom niet eigelijk? Volgens Wikipedia zijn er 78 landen waar de sport beoefend wordt. Is dat de enige reden waarom het geen discipline is: omdat er te weinig landen zijn?

Kan me niet inbeelden dat een sport als kleiduifschieten zoveel populairder is :kots:
 
Zal waarschijnlijk ook wel iets met het gebruik van suits enzo te maken hebben.
 
Dat is gewichtheffen.. dat is nite hetzelfde als powerliften..

Haal die gewichtheffer onder je naam maar weg :roflol:
 
Zal waarschijnlijk ook wel iets met het gebruik van suits enzo te maken hebben.

Ach, het zat er ook niet in toen de equipment er nog niet was. Laten we eerlijk zijn: gewichtheffen heeft een lange geschiedenis op de OS, en PL niet. Ook is het voor het publiek blijkbaar minder interessant. Speelt dat mee? Jazeker, kijk bijvoorbeeld maar recent naar het relletje om de zwemtijden. Wat atleten het beste vinden maakt minder uit dan reclameinkomsten.

Plus de krachtsportmensen die in het OC zitten zijn... OLers. Die gaan niet vrijwillig een concurrent toelaten.

En PL is verschrikkelijk veel publieksonvriendelijker dan OL. Vooral met die onzin van 6-8 spotters die je soms ziet.

De equipment laat ik dan nog helemaal buiten beschouwing. PL is leuk, maar voor op TV is het nog minder interessant dan kleiduiven schieten, of naakt bowlen voor amputees.
 
Naturel powerlifters ? Is daar dan een markt voor ?
 
Idd. Alle OL lifters zijn 100% natural. :rolleyes:
Ik denk dat wazzup raw bedoelde.. Sowieso zijn olympische lifts veel "spannender" om naar te kijken omdat ze zo explosief en brutaal zijn. Kereltjes van 60kg die 150kg boven hun hoofd stoten enz..
 
Naturel powerlifters ? Is daar dan een markt voor ?

Denk dat je goed moet zoeken om op de Olympische Spelen een atleet te vinden die naturel is.
 
Dat is gewichtheffen.. dat is nite hetzelfde als powerliften..

Haal die gewichtheffer onder je naam maar weg :roflol:

verdomme je hebt gelijk :P nooit aan gedacht :roflol: selfpwnd :P
 
Naturel powerlifters ? Is daar dan een markt voor ?

ik denk dat equipment (een bepaald niveau, niet unlimited) nog niet eens het probleem is. OLers hebben soms ook een riem en kniebandjes om. Maar zodra je niet meer kan lopen, of als een zombie wandelt, dan vinden mensen het raar en kunnen ze moeilijker associeeren. Juist de ogenschijnlijke ontspannenheid waarmee OLers enorme gewichten benaderen en tillen is (voor mij) fascinerend. Een PL squat die halverwege omhoog ophoudt en dan door 327 spotters wordt gepakt is gewoon veel minder spectaculair.

Ook is het makkelijker 'jureren' voor de toeschouwer. Hoe vaak zie je bij OL een poging op een technische fout afgekeurd worden, terwijl de lift wel wordt voltooid? Zeer zelden, zeker vergeleken met PL. Dus dan zit een leek te kijken, ziet iemand een gewicht makkelijk tillen, maar toch is het fout volgens de scheidsrechters. Gevolg: cognitieve dissonantie, en dus geen interesse meer.

PL met minimale gear, minimale platforminterventie* zou misschien een kleine kans maken. Maar dan alleen ten koste van OL, ben ik bang, en dat gaat echt niet gebeuren. Dan zie ik nog eerder strongman op de OS.



*ik vind de eerste van de volgende twee foto's een stuk beter voorbeeld van PL, dus bekeken vanuit het oogpunt van een toevallige kijker op Eurosport. Want dat publiek doe je het voor, als je groot wilt worden. In de eerste foto is het man-vs-halter. In de tweede... moet je blij zijn als je vanuit het publiek ook maar iets van de lifter zelf kan zien!

1Atsquatrack.jpg

versus:
Mike_Miller_squatting_1200_lbs_squat_record_19_ezr.jpg
 
wil ik wel nog kwijt dat ik PL zelf wel leuk vind om te doen. Maar er naar kijken is een hel.
 
Denk dat je goed moet zoeken om op de Olympische Spelen een atleet te vinden die naturel is.

Daarom is er ook geen powerlifting op de olympische spelen, want zij zijn naturals!
 
Powerlifting is versplinterd over 87 federaties met elk 43 wereldkampioenen.
Kan me best voorstellen dat het IOC powerlifting daarom niet au serieux neemt. Er is gebrek aan een centraal machtsorgaan dat de belangen van de sport vertegenwoordigt. Alhoewel de IPF tegenwoordig een wel heel sterke internationale basis heeft, met lifters van Libië tot Samoa.

Verder denk ik niet dat suits etc zo'n probleem vormen bij al dan niet erkenning. Er zijn tal van olympische sporten waar technische hulpmiddelen essentieel zijn.
 
Nou, uitleggen aan een 'leek' waarom mensen met een suit + kneewarps 100-200kg(misschien zelfs meer?) kunnen squatten dan zonder dat pak is toch aardig lastig.
 
Nou, uitleggen aan een 'leek' waarom mensen met een suit + kneewarps 100-200kg(misschien zelfs meer?) kunnen squatten dan zonder dat pak is toch aardig lastig.

Is even lastig als uitleggen waarom een wielrenner zonder fiets niet vooruit gaat ;)
 
Op de OS wordt in iedere sport hetzelfde gecontroleerd maar bij gewichtheffen vinden over het algemeen de meeste drama's plaats. Denk niet dat het IOC er nog snel een andere krachtsport bij plaatst. Hoe hypocriet dat ook is aangezien er in veel andere sporten niet veel minder om gebruikt wordt.
 
Back
Naar boven