MuscleMeat

Carry-over deadlift naar sporten

Bezoekers in dit topic

Starter20

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
4 feb 2006
Berichten
28.280
Waardering
1.389
Lengte
1m80
Massa
90kg
Puur vanuit interesse vroeg ik mij af hoe groot nou de carry-over van heavy deads naar fysieke sporten in hun algemeen is. Zat met robbert k hierover te praten nadat hij de seminar van louis simmons had zitten kijken.

Squats zijn me duidelijk, bij vrijwel iedere sport (en dan doel ik dus niet op darts ofzo) zijn sterke benen de basis van je prestaties. beter gezegd ik kan er eigenlijk geen 1 verzinnen waar het niet belangrijk bij is als we paralympics buiten beschouwing houden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat deads voor mma-er/worstelaars een goede oefening zijn. maar in hoeverre istie belangrijk voor overige sporters?

istie uberhaupt wel belangrijk of zeggen jullie eerder olympische lifts? daar had louie simmons ook een grappige kijk op, namelijk 'in geen 1 sport begin je traag en daarna pas explosief, tis altijd explosief vanaf de start.

dus, iemand hier een mening over?
 
Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat een sterke onderrug in ieder geval bij veel sporten een preventieve werking kan hebben. Dus niet zozeer qua kracht maar een beschermende werking bij vallen en dergelijke.
 
true, maar squats bouwen ook een stevige onderrug (right?)
 
Inderdaad een sterke core is gewoon altijd belangrijk, zelfs in het "gewone" dagelijkse leven...
 
Een sterke rug is goed.. Bedenk wel dat krachttraining een verandering teweeg kan brengen in de samenstelling van de spiervezels in de spieren. En dit kan juist wel eens nadelig zijn bij bepaalde sporten.

Ik merk zelf idd ook door het squatten e.d. dat ik behoorlijk kan sprinten(voor iemand van mijn gewicht dan). Maar deadlift? Ik zou zo 1,2,3 geen concrete overlap weten....
 
Ik denk dat oly lifts als power clean/snatches voor veel explosive sporten een beter keus is. Toch ben ik wel van mening dat je met deads een goede basis kunt leggen om verder te bouwen.
 
american football, roeien, hoog springen? K weet niet.. squat is in het algemeen tha excercise
 
Ik denk dat oly lifts als power clean/snatches voor veel explosive sporten een beter keus is. Toch ben ik wel van mening dat je met deads een goede basis kunt leggen om verder te bouwen.

wat vind jij dan van louie simmons zen kijk daarop, kon me er wel in vinden.
 
american football, roeien, hoog springen? K weet niet.. squat is in het algemeen tha excercise

dunnow, voor American Football raad Bill Starr dan toch weer highpulls aan i.p.v. deads
 
Je denkt teveel in bewegingen. Squats maken je benen sterker. Je ziet wel in dat die belangrijk zijn right? Toch kan ik weinig sporten bedenken waarin je hoofdzakelijke beweging een squat is. Voordat je gaat springen squat je enigszins maar betekent dit dat ik, als ik hoger wil springen, best quarter squats kan doen? No sir. Ik squat liever zo diep mogelijk, al doe ik dit in mijn sport basketball niet.

Deadlifts zijn gewoon een prachtige oefening om je hams, glutes en core enorm te versterken. Dit zal, net zoals squats, wel degelijk overhef hebben op bijvoorbeeld sprongkracht of sprintvermogen. Je vergroot namelijk je kracht, en met kracht beginnen alle bewegingen.
 
Deadlifts zijn gewoon een prachtige oefening om je hams, glutes en core enorm te versterken. Dit zal, net zoals squats, wel degelijk overhef hebben op bijvoorbeeld sprongkracht of sprintvermogen. Je vergroot namelijk je kracht, en met kracht beginnen alle bewegingen.

true
 
dunnow, voor American Football raad Bill Starr dan toch weer highpulls aan i.p.v. deads
Omwille van veiligheidsoverwegingen, voor zover ik weet niet omdat het geen nuttige oefening was.

Tenzij je bronnen hebt waarin hij iets anders zegt.
 
wat vind jij dan van louie simmons zen kijk daarop, kon me er wel in vinden.

Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe Louie simmons er tegenaan kijkt. Maar omdat veel sporten explosiveit van de athleet verwachten is het logisch om dan ook explosief te trainen. Zo kan het voor een football player belangrijker zijn om 100kg zo snel mogelijk te benchen ipv 150kg langzaam. functioneel gezien heeft hij er meer aan. Dat neemt niet weg dat een goede sterke basis het uitgangspunt moet zijn.

Heb je eventueel een link van die seminar..?
 
Omwille van veiligheidsoverwegingen, voor zover ik weet niet omdat het geen nuttige oefening was.

Tenzij je bronnen hebt waarin hij iets anders zegt.

Misschien oa door veiligheidsoverwegingen, maar ik denk dat highpull voor football-spelers sowieso een completere oefening is als een deadlift.
 
Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe Louie simmons er tegenaan kijkt. Maar omdat veel sporten explosiveit van de athleet verwachten is het logisch om dan ook explosief te trainen. Zo kan het voor een football player belangrijker zijn om 100kg zo snel mogelijk te benchen ipv 150kg langzaam. functioneel gezien heeft hij er meer aan. Dat neemt niet weg dat een goede sterke basis het uitgangspunt moet zijn.

Heb je eventueel een link van die seminar..?

Die seminar moet je ff searchen in het PL-gedeelte. Maar Simmons zegt dat een oly lifts niet meteen een voordeel hebben, omdat de eerste pull altijd langzaam/rustig aan is, zodat de 2e pull explosief genoeg is. En er is in geen 1 sport een beweging die langzaam begint.
 
Omwille van veiligheidsoverwegingen, voor zover ik weet niet omdat het geen nuttige oefening was.

Tenzij je bronnen hebt waarin hij iets anders zegt.

nope, geloof je direct.

Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe Louie simmons er tegenaan kijkt. Maar omdat veel sporten explosiveit van de athleet verwachten is het logisch om dan ook explosief te trainen. Zo kan het voor een football player belangrijker zijn om 100kg zo snel mogelijk te benchen ipv 150kg langzaam. functioneel gezien heeft hij er meer aan. Dat neemt niet weg dat een goede sterke basis het uitgangspunt moet zijn.

Heb je eventueel een link van die seminar..?

begin post ;)
istie uberhaupt wel belangrijk of zeggen jullie eerder olympische lifts? daar had louie simmons ook een grappige kijk op, namelijk 'in geen 1 sport begin je traag en daarna pas explosief, tis altijd explosief vanaf de start.

maare:
linkje
 
Je denkt teveel in bewegingen. Squats maken je benen sterker. Je ziet wel in dat die belangrijk zijn right? Toch kan ik weinig sporten bedenken waarin je hoofdzakelijke beweging een squat is. Voordat je gaat springen squat je enigszins maar betekent dit dat ik, als ik hoger wil springen, best quarter squats kan doen? No sir. Ik squat liever zo diep mogelijk, al doe ik dit in mijn sport basketball niet.
.

Jij denkt teveel in spieren ;) Je zou juist meer in bewegingen moeten denken en de patronen die erbij horen.(kinematische ketens)

Sterkere/grotere spieren, wil niet zeggen dat je hoger springt..

Uit onderzoek is bv. gebleken dat je bv hoger kan reiken als je een voorwerp wil pakken, dan dat er tegen iemand wordt gezegd: reik zo hoog mogelijk.
 
Maar in principe komt het in grote lijnen allemaal op hetzelfde neer. De bewegingen in squat, deadlift, cleans, highpulls etc. lijken allemaal erg op elkaar ondanks dat ze soms totaal verschillende functies hebben en zijn gewoon de basisbewgingen in 9 van de 10 sporten.

Wat ik wel grappig vind is dat je nu op tv zo'n reclame hebt war je een schaatser ziet trainen. Die zie je op een bepaald moment een clean doen.
Bijna alle sporteers die ondersteunende krachttraining krijgen doen cleans.
 
Wat ik wel grappig vind is dat je nu op tv zo'n reclame hebt war je een schaatser ziet trainen. Die zie je op een bepaald moment een clean doen.
Bijna alle sporteers die ondersteunende krachttraining krijgen doen cleans.

serieus? waar is die reclame van? ff op youtube opzoeken
 
Jij denkt teveel in spieren ;) Je zou juist meer in bewegingen moeten denken en de patronen die erbij horen.(kinematische ketens)

Sterkere/grotere spieren, wil niet zeggen dat je hoger springt..

Uit onderzoek is bv. gebleken dat je bv hoger kan reiken als je een voorwerp wil pakken, dan dat er tegen iemand wordt gezegd: reik zo hoog mogelijk.

Mee eens

Als athleet is het misschien ook niet verstandig om in kracht maar in power te denken.

Power = kracht x afstand/tijd

Het is vaak erg belangrijk om de juiste kracht zo snel mogelijk te verplaatsen over een bepaalde beweging. Hierbij is het power component dus veel belangrijker dan de absolute kracht. Tuurlijk is het niet weg te cijferen vandaar dat ik dus aangaf dat et belangrijk is een goede basis te hebben.
 
Back
Naar boven