XXL Nutrition

Niet gemaakt voor squats en deads?

Bezoekers in dit topic

Steken in je lies? Heupmobiliteit..

En geen riem kopen.. Je core versterken. Niet voor de easy way gaan.
 
Als je 110 squat is het zeker geen schande om daarvoor een riem te gebruiken.
En je core is niet in 2 weken tijd stevig genoeg. Wat moet hij dan ondertussen doen?
 
Nu 3 weken niet gesquat, mijn knie is weer helemaal kut. Flinke steken als ik squat op een klein plekje boven mijn rechter knieschijf. Het is heel plaatselijk en doet ook heel pijn als ik erop druk. Het is een soort bultje.

Ongeveer 2 jaar geleden had ik precies hetzelfde, maar toen ben ik gestopt met trainen. Het is dus nog steeds niet weg. Het lijkt wel een stukje bot dat telkens in mijn kniepees prikt als ik squat.

Na uren en uren research op google kom ik niet verder als een 'lopersknie'. Iemand ervaring hiermee?

Ik ga trouwens maandag naar de dokter.
 
Even een update. Deze video is geweldig:

https://www.youtube.com/watch?v=_nY8IzoIhjM

Na het zien van deze video ben ik mijn squat gaan observeren. Het is heel duidelijk dat ik vooral buig vanuit mijn knieën (zie mijn openingspost voor squat form). Een simpele aanpassing van mijn techiek doet vooralsnog wonderen. Ik heb eigenlijk niet zo'n last meer van kniepijn tijdens het squatten. Ik voel ook veel minder druk op mijn knieën.

Ik wil niet te vroeg gaan juichen, ik heb lichtjes gesquat en weinig volume. Ik wil vanavond een goeie squat sessie gaan doen. Ben benieuwd hoe het gaat.
 
Een simpele aanpassing van mijn techiek doet vooralsnog wonderen.
Vertel ?

Meer vanuit de bovenbenen naar buiten toe duwen zoiets dan gewoon knieën buigen (voeten meer naar buiten toe wijzend) ? Wijdere stand ?

Ik heb geen blessure gehad maar wel slecht gevoel aan de knieën waarvan ik vermoed dat het door squats kwam. Te snel en niet effectief opgewarmd aan squats beginnen.

Oplossing was veel meer nadruk op het opwarmen leggen.
 
zie dat je op dezelfde dag squat en deadlift, al eens geprobeerd om dat op verschillende dagen te doen met iig 2 dagen rust er tussen?
 
en heb je bij squats ook last van je (onder)rug? of alleen bij deadlifts?
 
Vertel ?

Meer vanuit de bovenbenen naar buiten toe duwen zoiets dan gewoon knieën buigen (voeten meer naar buiten toe wijzend) ? Wijdere stand ?

Ik heb geen blessure gehad maar wel slecht gevoel aan de knieën waarvan ik vermoed dat het door squats kwam. Te snel en niet effectief opgewarmd aan squats beginnen.

Oplossing was veel meer nadruk op het opwarmen leggen.

http://www.youtube.com/watch?v=_nY8IzoIhjM

https://www.youtube.com/watch?v=kBq6iynRUUE

Check even deze video's. Ik ''boog'' mijn heupen eigenlijks nauwelijks en zakte vanuit mijn knieën. Hierdoor komt er onnodig druk op te staan. In principe is het onzin om met je knieën achter je tenen te blijven, maar dit fabeltje is wel ergens op gebaseerd. Als je goed je heupen gebruikt voorkom je dat de knieën té ver naar voren schieten.

Verder ben ik gaan squatten in stevige werkschoenen in plaats van blote voeten. Maakt ook wel wat verschil. Ik denk er daarom aan om squat schoenen aan te schaffen.

zie dat je op dezelfde dag squat en deadlift, al eens geprobeerd om dat op verschillende dagen te doen met iig 2 dagen rust er tussen?

Dat ga ik vanaf deze week doen. Vandaag deadlifts en op vrijdag squats. Even aanzien of ik dan nog progressie boek met squats. Voor deadlifts vind ik 1 dag per week genoeg, voor squats zou ik liever 2 dagen inlassen..

en heb je bij squats ook last van je (onder)rug? of alleen bij deadlifts?

Enkel bij deadlifts en BOR een klein beetje, maar mijn onderrug is eigenlijk niet het probleem. Deze is gewoon een beetje gevoelig doordat ik tijdelijk zwaar werk doe en een holle rug heb. Probleem zit vooral in mijn knie en psoas (liesstreek).


Ben gisteren bij de dokter geweest maar deze kon niet zoveel met de knieklachten. Ik ben daarom doorverwezen naar een fysio. Ik weet niet of ik dit wil. Ik zie het nog even aan met mijn nieuwe schema en techniek.
 
Update:

Het probleem met deadliften lijkt helemaal verdwenen te zijn. Zojuist een PR gezet (130x1) en heb daarnaast 6-7 werksets gedaan met gewichten tussen de 115-130kg en 2-4 reps. Daarnaast nog wat paused deadlifts en RDL. Voor mijn gevoel had ik 140 kilo ook kunnen hebben maar wilde niet meteen te hard van stapel gaan. Al met al heerlijke treen gehad.

Ik heb hard aan mijn mobiliteit gewerkt, vooral mijn hamstrings (dagelijks stretchen). Daarnaast heb ik mijn techniek aangepast. Ik heb nu een veel smallere stance. Tussen mijn voeten zit ongeveer 10cm. Dit voelde heerlijk aan, precies zoals het hoort. De voordelen:

-Mijn armen hangen kaarsrecht naar beneden omdat mijn knieën niet in de weg zaten
-Ik kan op deze manier mijn borst goed naar boven brengen en lats activeren
-De lift off is veel makkelijker en voor mijn gevoel activeer ik nu alle benodigde spieren

Het belangrijkste is dat de training pijnloos heb doorstaan. Helaas is mijn knie nog steeds aan het zeuren en verwacht dat dit zo zal blijven. Ben benieuwd hoe de squats zullen verlopen vrijdag.
 
Back
Naar boven