Fitness Seller

ZMA; zonde van je geld!

Bezoekers in dit topic

Jantjuh

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
23 apr 2006
Berichten
121
Waardering
0
hey mensen!
ik heb me er eens in verdiept en kan alleen maar concluderen dat het gebruik van ZMA geldverspilling is. zoals bekend dankt ZMA zijn werking aan het vervangen van calcium als bindmiddel door een ander mineraal maar:

1) sommige ZMA soorten bevatten wél calcium en zijn dus eigenlijk helemaal geen ZMA (bijv. ZMA van Maxuvite)

2) ZMA is te vervangen door goedkopere betere supplementen.
Ik heb het hier over supplementen als zinc citraat (bijv. van Lamberts) en gluconaat waar géén calcium of vorm van calcium in zit (zoals dicalcium fosfaat etc.) in sommige van die zinc supplementen zit, net als in ZMA, ook nog magnesium stereaat of aspartaat. als je dan nog een goed B-complex slikt heb je precies hetzelfde als ZMA maar dan hogere hoeveelheden zinc en B vitamines voor veel minder geld.

3) het stickie over ZMA is zeker een goed artikel maar, naar mijn mening, te rooskleurig over ZMA. afgezien dat sommige ZMA soorten dus wél calcium bevatten is het (tegenwoordig) niet meer zo dat er in elk zinc supplement calcium zit. Ik denk dat dit stickie mogelijk wat verouderd is en ik vraag hierbij Big Cat om het nog eens met een kritische blik te bekijken en e.v. aan te passen.

Dit artikel heb ik geschreven om jullie te informeren maar vooral om (onderbouwde) reacties uit te lokken. De stelling dat ZMA zonde van je geld is, is een stelling en niet bedoeld als feit. Er zijn daarnaast heel veel verschillende soorten ZMA die ik buiten beschouwing heb gelaten. Ik doel alleen op de standaard soorten ZMA met Zinc, Magnesium en vitamine B6.

Het kan goed zijn dat ik er op sommige punten volledig naast zit. Ik hoop met jullie commentaar tot een conclusie te komen.
 
Kijk, dit is nou een post waar we er meer van moeten hebben.Goeie post, alleen ben ikbenieuwd naar de reacties van anderen, ik wacht af!
 
het hele verhaal over calcium en zma klopt volgens mij ook niet zo, lees onderstaand stukje (3xl heeft het eens gepost)

Calcium and ZMA in Instant Mass, a good combination?
09 Sep 2004
A lot of people have been asking why we put ZMA in our Instant Mass, when the calcium present in the protein prevents the effective absorption of the ZMA. Well here is the answer…

First of all you can mix calcium with ZMA contrary to what so called "experts" might say.

I'll explain why. ZMA is a simple mix of Zinc Monomthionine, Magnesium Aspartate, and Vitamin B6.

Both Zinc Monomethionine and Magnesium Aspartate are amino acid chelated. Chelation is a chemical process in which amino acids are reacted with minerals to form chelates. A better way to describe them would be mineral peptides. They have a very small molecular weight (less than 800 Daltons) and are treated by the body, or the digestive system , as small peptides. Much like a di-peptide. They pass straight through the intestine wall.

Herein lies the tremendous failing and misunderstanding of the calcium/ZMA rigmarole. It is true that Zinc/Calcium/Magnesium salts will compete for absorption in the intestine. BUT only salts, i.e. Magnesium Oxide, Zinc Citrate etc. When we look at say Zinc Monomethionine for example it compromises 20% Zinc and 80% L-monomethionine. You can now see the science behind chelated minerals and why they are so effective.

Unfortunately people will often just pick up a book and read that Zinc should not be taken with Calcium. Even the marketers of ZMA still do not fully understand how it is absorbed, which is downright negligence.

A great deal of our research into minerals and there application for sports nutrition comes from Albion Labs in the USA. Pioneers in amino acid chelation.
 
Als ik het dus goed begrijp dan is ZMA wél effectiever dan normale zinc supplementen maar dit komt dan niet zozeer door het ontbreken van calcium maar meer door het bindings (chelatie) proces.

Maar betekent dat dan niet dat zinc supplementen die, net als ZMA, ook op een andere manier zijn gebonden dan met calcium toch net zo effectief zijn als ZMA?
 
Het gaat gewoon om de combi, natuurlijk is een zelfgemaakte combi zink/mag/b zonder calcium net zo goed, is alleen niet zo makkelijk te vinden.

Beetje onzin dat de sticky 'verouderd' is. Alles wat er in staat klopt gewoon.

Niemand beweerd dat je supplementen nodig hebt, is gewoon een aanvulling.
 
Doet niets met het magnesium? Dat is eigenlijk de reden dat ik het gekocht heb!
 
Heb massa's supplementen gekocht, geen 1 heeft een echte toegevoegde waarde gehad, vind het wel welletjes, geen supps meer voor mij.
 
martie zei:
Heb massa's supplementen gekocht, geen 1 heeft een echte toegevoegde waarde gehad, vind het wel welletjes, geen supplementen meer voor mij.

eerste zinnige post! Gefeli!
 
Smoothmold zei:
eerste zinnige post! Gefeli!

eerste? ik hoor wel vaker dat ik zinnige posts hebt hoor bij de opmerkingen bij mn karma's :thumb:
 
martie zei:
Heb massa's supplementen gekocht, geen 1 heeft een echte toegevoegde waarde gehad, vind het wel welletjes, geen supplementen meer voor mij.

zegt iemand die busjes met zuurstof koopt ;)
maar je hebt wel gelijk hoor, alleen eiwit merk je wat van.
 
Jantjuh zei:
zegt iemand die busjes met zuurstof koopt ;)
maar je hebt wel gelijk hoor, alleen eiwit merk je wat van.

Dat valt nog onder de massa's supplementen die ik toen gekocht had.
 
Ben ik zeker niet mee eens dat Zma crap is.Zma werkte voor mij prima.De vraag is alleen welk doel heb je voor ogen met Zma.Verwacht je een echte testosteron boost dan kan je lang wachten mijns inzien.Maar kies je het als aanvulling voor je herstel.Dan vind ik in Zma een prima supplement.Ik slaap er aanzienlijk beter,dieper en vaster wat het herstellingsproces alleen maar ten goede komt.
 
ZMA werkt voor mij super. Als je het 3kwartier voor het slapen gaat inneemt slaap je gewoon vaster en dieper en kom je echt tot rust.

Zie dat redhead net bijna het zelfde posten, ben het dus met hem eens.

Zma is gewoon voor als je beter wilt slapen.
 
ZMA is voor mij het enige suppl. dat wel een toegevoegde waarde heeft, verbeterde slaap en verhoogd test. niveau (heb het niet gemeten dus zeker weet ik het niet maar vermoeden is gebaseerd op verhoogd libido en grotere testikels) Heb vroeger ook gewoon losse zink genomen maar merkte daar minder to niets van.
 
De combinatie van Tribulus met ZMA in een vrij hoge dosering heeft mij toch al meerdere malen geholpen met droge spiermassa op te bouwen, droger en harder te worden. Ik neem het tegelijk in voor het slapen gaan.....lekker!!
 
bedankt voor de reacties!
ik heb zelf nog nooit ZMA gebruikt omdat het mij onzin leek. Als je kijkt naar de inhoud dan is het moeilijk te geloven dat ZMA echt beter zou moeten werken dan normale zink tabletten. Daarnaast krijg je vaak nog een onlogische/verkeerde uitleg van de werking van ZMA door de fabrikant.
Maar blijkbaar werkt ZMA voor een aantal mensen toch beter dan normale zink!
Laten we t er maar ophouden dat het waarschijnlijk toch een toegevoegde waarde heeft. :D
 
Heb het zelf ook geprobeert en ook ik was er zeer tevreden over.. Beter herstel+slaap en dat kun je echt merken de volgende morgen als je opstaat..
 
Jantjuh zei:
bedankt voor de reacties!
ik heb zelf nog nooit ZMA gebruikt omdat het mij onzin leek. Als je kijkt naar de inhoud dan is het moeilijk te geloven dat ZMA echt beter zou moeten werken dan normale zink tabletten. Daarnaast krijg je vaak nog een onlogische/verkeerde uitleg van de werking van ZMA door de fabrikant.
Maar blijkbaar werkt ZMA voor een aantal mensen toch beter dan normale zink!
Laten we t er maar ophouden dat het waarschijnlijk toch een toegevoegde waarde heeft. :D
Heb je de studies gelezen in de sticky van Big cat, die ik erbij heb gepost? Daaruit kan je opmaken dat het sowieso geen hype supplement is. Natuurlijk is alles relatief, als je 5 kilo vlees/d eet helpt een creatine supplement ook niet meer, bij wijze van spreken.
 
Big_T zei:
Heb je de studies gelezen in de sticky van Big cat, die ik erbij heb gepost? Daaruit kan je opmaken dat het sowieso geen hype supplement is. Natuurlijk is alles relatief, als je 5 kilo vlees/d eet helpt een creatine supplement ook niet meer, bij wijze van spreken.

Nee, die had ik niet gelezen :no:
Maar dat t geen hype product is snap ik wel; daarvoor zijn er te veel verschillende soorten ZMA op de markt en bestaat t al te lang. Dat van die toegevoegde waarde had ik verkeerd verwoord. je gebruikt een supplement om voor een tekort in je voeding te compenseren.
 
[

2) ZMA is te vervangen door goedkopere betere supplementen.
Ik heb het hier over supplementen als zinc citraat (bijv. van Lamberts) en gluconaat waar géén calcium of vorm van calcium in zit (zoals dicalcium fosfaat etc.) in sommige van die zinc supplementen zit, net als in ZMA, ook nog magnesium stereaat of aspartaat. als je dan nog een goed B-complex slikt heb je precies hetzelfde als ZMA maar dan hogere hoeveelheden zinc en B vitamines voor veel minder geld.

het eerste b complex waar zink in zit ben ik in mijn 12 jarige loopbaan nog niet tegen gekomen.....kan er wel in zitten(zeker als het een preparaat voor huid ,haar en nagels is)maar tis dan geen b complex meer.
 
Back
Naar boven