MuscleMeat

"Waxy Maize Starch" hetzelfde als vitargo?

Bezoekers in dit topic

clubber84

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
17 mrt 2008
Waardering
Hoi allemaal,

Voor zo ver ik engels naar nederlands kan vertalen maak ik hieruit op dat "Waxy Maize Starch" hetzelfde is als Vitargo en Vextrago?

Iemand hier ervaring mee?

greets

Hoi allemaal,

Voor zo ver ik engels naar nederlands kan vertalen maak ik hieruit op dat "Waxy Maize Starch" hetzelfde is als Vitargo en Vextrago?

greets

vitargo komt volgens mij uit gemodificeerd aardappel zetmeel...

in vextrago zit waxy maize

Is zo iets geschikt om te "carboloaden"?
bv 3 keer per dag een portie van 50gr, en dan nog eens 50gr na de training?

Hoi allemaal,

greets

Ik heb een tijdje lopen googlen of Waxy Maize Starch nu hetzelfde is als Vitargo. De meningen lopen uiteen. Feit is dat Waxy Maize verkocht wordt als identiek aan Vitargo. Het is echter vaak een stuk goedkoper, zeker als je het in Bulk koopt, bijvoorbeeld hier.

Hier een stuk dat stelt dat Waxy Maize niet gelijk is aan Vitargo:

Vitargo and the Waxy Maize myth

From Anthony Almada

I just joined the forum, my interest peaked by the Vitargo string. First off, I'll disclose my interest--I lead GENr8, Inc. and we have the exclusive rights to Vitargo® in North America, and in several other countries. So I have a bias and we make money every time anyone buys our products. I was the co-founder of EAS back in 1993 (with Ed Byrd, now of MRI), and I'm trained as a nutritional and exercise biochemist (grad school at Berkeley) and am also studying to take the patent bar (the same test an attorney needs to pass before they can become a PATENT attorney).

THREE key things to be aware of regarding Vitargo: 1) it can be made from almost ANY plant starch--potato, corn, wheat, rice, or barley (our current Vitargo as the starting material). A few years Vitargo was EXTRACTED from waxy maize starch; 2) Vitargo is very different than waxy maize starch, because it has been shown to work in humans far better than the most common carbs used (maltodextrin + sugars), in THREE published university studies; and 3) the ONLY study done on waxy maize starch (WMS) that compared it to other common carbs in humans was done by researchers at Purdue University, and presented this year the largest biology science meeting in the world (Experimental Biology 2008; anyone wants it, send me an email). They found WMS to be massively inferior (lower and slower) to an equal carb load from maltodextrin + sucrose, and to white bread, in relation to spiking insulin, and half as high at raising blood sugar as maltodex + sucrose. One of the researchers that was on this study is a STARCH expert. The title of the study was "Consumption of the slow digesting starch waxy maize leads to blunted and sustained carbohydrate utilization but does not influence energy expenditure or appetite".
Simply stated, WMS has NEVER been shown to do ANY of the things in humans that are claimed by marketers of the product, like, faster out of the stomach, higher or faster glycogen, or faster recovery than any other carb used in sports nutrition. ALL of these claims are complete myth. Anyone that can send me a published research study in humans showing any of these effects I'll send them THREE tubs of Vitargo S2. I don't need to get into a war of testimonials, because so many people (and companies) have their "story" and ZERO science. Come to think about it, so many people have also bought the Chuck Norris Total Gym...

If a company is saying that they won't release a study until it receives its patents they are either 1) blowing big smoke or 2) they have a goofball for a patent expert. No need to get into patent law here.

Lastly, the glycemic index is greatly misunderstood and misused. It simply shows the rate of rise and fall of blood glucose over a short period of time (usually 2 hours). It does NOT measure how quickly (or slowly) glucose enters the blood, or leaves the blood (mostly to enter muscle). In fact, only ONE study has ever DIRECTLY measured the rate of entry and exit of glucose into and out of the blood (Am J Clin Nutr, 78:742-8, 20-03) What did they find between corn flakes and bran cereal? Yes, bran cereal had a lower glycemic index but ONLY because it caused an earlier and higher spike in insulin (likely driving glucose out of the blood an into muscle). BOTH cereals had EQUAL rates of entry of glucose into the blood. So a carb that is HIGH glycemic may be LOW insulinemic, and thus be much less potent at stimulating glycogen storage and shutting down catabolism in muscle. High glycemic is an indirect and imperfect marker of a carb's function.

([Link niet meer beschikbaar] staat de gehele tekst)

Snijdt dit hout of is dit verkooppraat....?

WMS werkt iig minstens zo goed als Vitargo..

Hetgeen ik niet begrijp zit 'm in punt 1 van de tekst van Almada: "Vitargo can be made from almost ANY plant starch--potato, corn, wheat, rice, or barley (our current Vitargo as the starting material). A few years Vitargo was EXTRACTED from waxy maize starch."

Vitargo kan dus uit diverse bronnen gemaakt worden. Het unieke zit 'm in het procedé waardoor "gewone" Waxy Maize (of gerst of aardappelzetmeel of...etc.) verandert in Vitargo. Maar wat wordt er dan mee gedaan en welke unieke eigenschap wordt er aan toegevoegd?

Hetgeen ik niet begrijp zit 'm in punt 1 van de tekst van Almada: "Vitargo can be made from almost ANY plant starch--potato, corn, wheat, rice, or barley (our current Vitargo as the starting material). A few years Vitargo was EXTRACTED from waxy maize starch."

Vitargo kan dus uit diverse bronnen gemaakt worden. Het unieke zit 'm in het procedé waardoor "gewone" Waxy Maize (of gerst of aardappelzetmeel of...etc.) verandert in Vitargo. Maar wat wordt er dan mee gedaan en welke unieke eigenschap wordt er aan toegevoegd?

is volgens mij gewoon kletskoek van Vitargo die hun product proberen te beschermen.

heb ik ook gelezen, maar theorie kan nog eens verschillen met praktijk

Het onderzoek uit dit artikel is daadwerkelijk uitgevoerd en nog wel met getrainde atleten, dus in dit geval is er duidelijk sprake van praktijk.

achja, WMS is niet zo veel duurder dan dextro/malto en goedkoper dan Vitargo dus..tis maar wat je wilt he

achja, WMS is niet zo veel duurder dan dextro/malto en goedkoper dan Vitargo dus..tis maar wat je wilt he

De uitkomst van de onderzoeken die in het artikel aangehaald worden is nu juist dat dextrose (en ook maltodextrine) zorgt voor een snellere bloedsuikerstijging, grotere insulineafgifte en betere aanvulling van het glycogeen.

Ik heb de auteur van het artikel een e-mail gestuurd:

Dear mister Barr,

I read your article "The Waxy Maize Myth" with great interest. One question I don't find answered in your article is: what do you think about Vitargo?

Do you think Vitargo is a product with totally different characteristics or is it just another name for the same substance? For example mister Anthony Almada claims ([Link niet meer beschikbaar]) that Waxy Maize can not be compared to Vitargo. If that is true, what is so unique about Vitargo and how do they convert ordinary rice, barley, corn or potatoes into this "unique product" (Vitargo)?

Best regards,

Ben benieuwd naar het antwoord.

Ik heb het volgende antwoord ontvangen van David Barr. Niet echt bevredigend:

Hi ....., I'm a big fan of Vitargo. I promote them whenever possible, even though I do not work for the company and not paid by them. The fact that they're continually funding research in an otherwise vacuous industry is a big deal to me.

As far as the starch extraction process, I must admit that I have no idea how it works. I wish I could be more helpful in that regard.

Best,
David

www.RaiseTheBarr.net

Ik heb inmiddels ook een email naar Anthony Almada (de vertegenwoordiger van Vitargo in de VS) gestuurd. Misschien kan hij wat meer duidelijkheid scheppen.

Ik heb het volgende antwoord ontvangen van David Barr. Niet echt bevredigend:

Hi ....., I'm a big fan of Vitargo. I promote them whenever possible, even though I do not work for the company and not paid by them. The fact that they're continually funding research in an otherwise vacuous industry is a big deal to me.

As far as the starch extraction process, I must admit that I have no idea how it works. I wish I could be more helpful in that regard.

Best,
David

[Link niet meer beschikbaar]

Ik heb inmiddels ook een email naar Anthony Almada (de vertegenwoordiger van Vitargo in de VS) gestuurd. Misschien kan hij wat meer duidelijkheid scheppen.

Dus hij vind WMS onzin, maar is groot fan van Vitargo, terwijl studies aantonen dat de werking en het moleculaire gewicht vrijwel identiek zijn? Hmm, can you spell 'false advertising'? klinkt alsof dat artikel van hem erg gunstig is voor Vitargo, vind het een vreemd zaakje.

WMS werkt super bij mij, die onderzoeken kunnen mn reet likken, ik ga af op ervaring, ieder lichaam is anders.

Het punt is dat alle studies naar de werking van Waxy Maize juist een negatieve uitkomst hebben.

De studies die naar Vitargo gedaan zijn waren wel positief.

Het punt is dat alle studies naar de werking van Waxy Maize juist een negatieve uitkomst hebben.

De studies die naar Vitargo gedaan zijn waren wel positief.

Terwijl studies die WMS en Vitargo met elkaar vergelijken keer op keer beweren dat beiden een identieke werking hebben, hmmm, gek he, sorry hoor, maar volgens mij draait de Vitargo reclame machine gewoon op volle toeren, en doen ze er alles aan om je te laten geloven dat het goedkopere WMS minder is als hun product.

Bij mijn weten bestaan dergelijke studies niet. Ik zou ze anders graag zien.

Wel weet ik dat fabrikanten van Waxy Maize "aantonen" dat hun produkt dezelfde eigenschappen heeft als Vitargo. Zij gebruiken vaak de studie die de postieve werking van Vitargo aantoont om Waxy Maize te verkopen.

Bij mijn weten bestaan dergelijke studies niet. Ik zou ze anders graag zien.

Wel weet ik dat fabrikanten van Waxy Maize "aantonen" dat hun produkt dezelfde eigenschappen heeft als Vitargo. Zij gebruiken vaak de studie die de postieve werking van Vitargo aantoont om Waxy Maize te verkopen.

Alles staat en/of valt met de kwaliteit van de carb, kijk maar:

Waxy Maize (high quality starch, waardes 2,000.000 to 10,000.000)
http://www.muscleandstrength.com/store/volu-gro.html

Vitargo (low-quality starch imitatie misschien? 500,000 - 700,000)
http://www.bodybuildingforyou.com/creatine/nutrex-vitargo-cgl.html

In theorie is het moleculair gewicht hetgene wat de werking bepaalt...
Lijkt mij dus dat de kwaliteit van de starch het verschil maakt, niet de bron (aardappels vor Vitargo, Mais voor WMS)

Er is geen vastgestelde standaard qua kwaliteit voor WMS, dus onderzoeken kunnen slechte resultaten opleveren op basis van de kwaliteit van de starch die gebruikt word. Zonder specifieke info over welk merk, type, inhoud, molec. gewicht zegt een studie niets.

Inmiddels heeft ook Will Brink (een bekende auteur over het onderwerp bodybuilding & voeding) de aanval op Waxy Maize geopend. In [Link niet meer beschikbaar]noemt hij vrijwel dezelfde bezwaren als David Barr. De twee artikelen hebben zoveel overeenkomsten dat je bijna zou denken dat de Vitargo Company het ruwe materiaal voor de stukjes geleverd heeft...

Justin Harris, een andere auteur en begeleider van bodybuilders, en tevens groot voorstander van Waxy Maize begrijpt alle ophef niet (hier en hier).

Hier een stuk waarin Justin Harris het nut van Waxy Maize uitlegt.

Ik heb overigens geen antwoord gekregen op mijn email aan dhr. Almada van Vitargo.

Back
Naar boven