AndroidHealthClinic

Sint Janskruid en/of L-Tryptofaan

Bezoekers in dit topic

voetballer9

Cool Novice
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Waardering
1
Ik ben mij momenteel aan het beraden om eventueel Sint Janskruid of L-Tryptofaan te nemen. Voel mij de laatste tijd nogal neerslachtig en niet energiek. Ik lijk ook niet uitgerust wakker te worden terwijl ik wel 10-12 uur slaap.

Nu is mij bekend dat van Sint Janskruid en L-Tryptofaan de gemoedstoestand verbeterd kan worden. Ook zou het alle twee helpen tegen winterdepressies. Zijn er hier mensen met ervaringen met Sint Janskruid? Op de ene site lees ik dat het het serotonine gehalte verhoogd en op andere sites dat het juist wordt verlaagd. Daarnaast melden sommige sites ook dat L-Tryptofaan en St Janskruid elkaar versterken dan wel in de weg zitten.

Ik heb daarnaast meer het gevoel dat mijn melatonine productie niet wordt stopgezet 's ochtends en ik daardoor wellicht de hele dag vermoeid ben. In de zomer heb ik hier vrijwel geen last van. Vroeg opstaan is ook zeer lastig ondanks genoeg slaapuren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
 
St jan word je wel iets vrolijker van. Je slaapt wel vast. En in de ochtend ben hee niet gelijk klaar wakker. Mijn eigen ervaring. St jan helpt met het winter dipje
 
Ik ben mij momenteel aan het beraden om eventueel Sint Janskruid of L-Tryptofaan te nemen. Voel mij de laatste tijd nogal neerslachtig en niet energiek. Ik lijk ook niet uitgerust wakker te worden terwijl ik wel 10-12 uur slaap.

Nu is mij bekend dat van Sint Janskruid en L-Tryptofaan de gemoedstoestand verbeterd kan worden. Ook zou het alle twee helpen tegen winterdepressies. Zijn er hier mensen met ervaringen met Sint Janskruid? Op de ene site lees ik dat het het serotonine gehalte verhoogd en op andere sites dat het juist wordt verlaagd. Daarnaast melden sommige sites ook dat L-Tryptofaan en St Janskruid elkaar versterken dan wel in de weg zitten.

Ik heb daarnaast meer het gevoel dat mijn melatonine productie niet wordt stopgezet 's ochtends en ik daardoor wellicht de hele dag vermoeid ben. In de zomer heb ik hier vrijwel geen last van. Vroeg opstaan is ook zeer lastig ondanks genoeg slaapuren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Wat jij hebt heb ik net als ik te lang slaap.. Als ik 10-12u slaap voel ik me de hele dag suf en slap, terwijl ik als ik 8-9u slaap echt een stuk frisser ben de hele dag door!
 
10-12 uur slaap lijkt me sowieso veel te veel. Daar wordt je ook niet vrolijk van. Ik zou iig zorgen dat je dat beperkt tot ca. 8 uur. Verder heb ik wel ervaring met 5-HTP. 3 maal daags 100 mg, dat werkt wel imo.
 
Wat is er in vredesnaam mis met lang slapen?
 
word je lui van :)

als je in de week gemiddeld 5uur per nacht slaapt, kan het mij in het weekend wel eens deugd doen dat ik 12uur kan slapen hoor :)
 
met lang slapen is niets mis, met te lang slapen wel. wordt je suf wakker en afentoe met hoofdpijn. je bent ook de heledag dan vaag in je hoofd XD. maar goed voor de een is 12 uur te lang voor de ander is 12 uur precies genoeg. ik zou kijken waar je het beste bij wakker wordt (8/9/10/11....enz. uur) en een goed ontbijt nemen!
 
met lang slapen is niets mis, met te lang slapen wel. wordt je suf wakker en afentoe met hoofdpijn. je bent ook de heledag dan vaag in je hoofd XD. maar goed voor de een is 12 uur te lang voor de ander is 12 uur precies genoeg. ik zou kijken waar je het beste bij wakker wordt (8/9/10/11....enz. uur) en een goed ontbijt nemen!

en kakken werkt ook wel om wakker te worden
 
Vitamine D voor winterdepressie. 2000-5000iu/dag. Dit kan icm lichttherapie. Oorzaken van winterdepressie zijn dan ook lager testosteron en andere hormonen door minder fel licht en vitamine D. Enigste redenen dan ook.

L-tryptofaan laat je testosteron nog zakken en Sint-janskruid in principe ook. Dus beperkt werkzaam, net zoals anti-depressiva.
 
Wat is er in vredesnaam mis met lang slapen?
Onderzoek toont aan dat mensen die zo'n 4 tot 6 uur slapen per nacht langer leven dan mensen die langer slapen.
 
Onderzoek toont aan dat mensen die zo'n 4 tot 6 uur slapen per nacht langer leven dan mensen die langer slapen.

Wil dat onderzoek wel eens zien. Volgens onderzoek is min 7u het beste.
 
Wil dat onderzoek wel eens zien. Volgens onderzoek is min 7u het beste.
Ik heb het ook maar gehoord op QI :o

Zal eens zoeken of ik de onderzoeken zelf vind.
 
Vitamine D voor winterdepressie. 2000-5000iu/dag. Dit kan icm lichttherapie. Oorzaken van winterdepressie zijn dan ook lager testosteron en andere hormonen door minder fel licht en vitamine D. Enigste redenen dan ook.

L-tryptofaan laat je testosteron nog zakken en Sint-janskruid in principe ook. Dus beperkt werkzaam, net zoals anti-depressiva.
Ik denk zeker dat ik met een winterdepressie te maken heb. Voel me vaak neerslachtig en vermoeid. Het gekke is dat het vooral in mijn hoofd is, want fysiek maak ik de gains van mijn leven in de sportschool... Het duffe en suffe gevoel overheerst echter de rest van de dag. Ik verlang zwaar naar de lente en de zomer, want dan krijg ik weer de energie als vanouds.

Ik slik nu Vitamine D 5000 IU per 2 dagen, maar merk niet heel veel resultaat hiervan.

Ik hoor verhalen dat L-tryptofaan en st janskruid ook juist sufheid en duf gevoel in de hand kan werken, dus daar zit ik nog een beetje mee.

Zijn er nog mensen met soortgelijke klachten? Is het aan te raden om L-Tryptofaan+ZMA voor het slapen en L-Tyrosine verdeeld over de dag te nemen? L-Tyrosine en Tryptofaan zullen hoogstwaarschijnlijk mijn gemoedstoestand verbeteren...Hoop dat ik zodoende dan ook weer meer energie krijg...
 
Zat inderdaad al aan een Vitamine B complex te denken, maar door ZMA en Chlorella krijg ik al de nodige vitamines B binnen via supplementatie.

Ik slikte eerst ook 5000 IU D3 per dag, alleen las ik toen hier op de site dat veel zuivel inname in combinatie met vitamine D supplementatie voor problemen kon zorgen. Vergeleken met een half uur zon is 5000 IU niet veel, maar er is nog vrij weinig (lange termijn) onderzoek bekend van D3 supplementatie, vandaar dat ik nu iets geminderd ben.

Heb wel goede hoop in L-Tryptofaan + L-Tyrosine, alleen lees ik dat van l-Tyrosine de eetlust verminderd wordt en de schildklier sneller gaat werken. Nu ben ik momenteel bezig om juist veel (in spier) aan te komen, maar dat zal ik dan erbij moeten nemen. De eventuele voordelen voor mijn klachten ken ik grotere waardes toe.
 
Back
Naar boven