XXL Nutrition

Inname creatine wanneer :s

Bezoekers in dit topic

beelzebab

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 aug 2004
Berichten
487
Waardering
3
Lengte
1m86
Massa
99kg
Vetpercentage
25%
Beste mensen ik heb nu de creatine van eas genomen. Ik heb het hele forum afgezocht over de inname maar word er weinig wijzer uit..

Ik las:

- 's ochtends op nuchtere maag
- 30 min voor trainen
- Na trainen

Ik doe nu 30 min voor en na trainen.

Mijn vraag: is de verdeling niet beter als iik het 'sochtend en na het trainen inneem, of maakt dat niks uit...

Al vast bedankt
 
beelzebab zei:
Beste mensen ik heb nu de creatine van eas genomen. Ik heb het hele forum afgezocht over de inname maar word er weinig wijzer uit..

Ik las:

- 's ochtends op nuchtere maag
- 30 min voor trainen
- Na trainen

Ik doe nu 30 min voor en na trainen.

Mijn vraag: is de verdeling niet beter als iik het 'sochtend en na het trainen inneem, of maakt dat niks uit...

Al vast bedankt

Ik denk dat als je niet wijzer word van de antwoorden die in recente post nog gegeven zijn, het ook niet helpt als dezelfde mensen hier weer dezelfde antwoorden gaan geven.

Ik zou dus nog eens die vrij recente post mbt creatine gebruik doornemen.
 
Een echte topic er over heb ik niet kunnen vinden, en anders moet ik te veel doorlezen tot dat ik mijn ntwoord echt gevonden heb. Ik heb vernomen dat jij er erg veel van weet dus , hoe sta jij er tegen over kwa inname?
 
's ochtends 1 theelepel en 's avonds 1 theelepel. Dat is genoeg.
 
beelzebab zei:
Beste mensen ik heb nu de creatine van eas genomen. Ik heb het hele forum afgezocht over de inname maar word er weinig wijzer uit..

Ik las:

- 's ochtends op nuchtere maag
- 30 min voor trainen
- Na trainen

Ik doe nu 30 min voor en na trainen.

Mijn vraag: is de verdeling niet beter als iik het 'sochtend en na het trainen inneem, of maakt dat niks uit...

Al vast bedankt
Je moet niet denken dat de creatine die je voor de training neemt nog gebruikt wordt in die training. Maar het is niet slecht om deze dan te nemen voor de opname omdat het een tijdje duurt voor de creatine in het bloed circuleerd. Tegen het einde van je training zal de opname ervan optimaal verlopen, na de training kan je ook een beetje nemen want sowieso zal je uren na de training nog gevoeligere spiercellen hebben en zal er niet veel verloren gaan zolang de dosis laag is.

's Ochtends zou ik alleen nemen als je in de laadfase zit (10-15g/dag), neem het dan op een nuchtere maag met gewoon lauw water en ontbijt kort daarna.
 
Big_T zei:
Je moet niet denken dat de creatine die je voor de training neemt nog gebruikt wordt in die training. Maar het is niet slecht om deze dan te nemen voor de opname omdat het een tijdje duurt voor de creatine in het bloed circuleerd. Tegen het einde van je training zal de opname ervan optimaal verlopen, maar na de training kan je ook een beetje nemen want sowieso zal je uren na de training nog gevoeligere spiercellen hebben en zal er niet veel verloren gaan zolang de dosis laag is.

'S ochtends zou ik alleen nemen als je in de laadfase zit (10-15g/dag), neem het dan op een nuchtere maag met gewoon lauw water en ontbijt kort daarna.

over hoeveel x die 10 - 15 g verdelen dan?
 
Gast dat staat gwn op die pot hoor ik weet t niet maargoed...

Maar alsje zelf iets anders wilt probere dan doe je iets anders
 
martie zei:
over hoeveel x die 10 - 15 g verdelen dan?
Niet meer dan 3-5 gr per keer nemen.
 
Big_T zei:
's Ochtends zou ik alleen nemen als je in de laadfase zit (10-15g/dag), neem het dan op een nuchtere maag met gewoon lauw water en ontbijt kort daarna.

Hoezo alleen in de laadfase? IMO is dit uberhaupt altijd het beste moment voor creatine inname..
 
Nochtans zijn de spieren veel gevoeliger voor opname van energie tijdens en vooral na een intensieve fysieke inspanning. Ik ben benieuwd waarom je dan voor een ander tijdstip de voorkeur hebt bij een éénmalige dosis.
 
Beste 3XL, Ie zie dat de meningen tog best verdeelt zijn. Toch lijkt het mij zelf beter als ik het sochtends en na het trainen doe, kwa verdeling van de creatine zodat het goed word opgenomen. Of staat de opnamen gelijk aan ; voor en na de training?
 
Beste opname gebeurt na de training.
 
beelzebab zei:
Toch lijkt het mij zelf beter als ik het sochtends en na het trainen doe

OK, jouw lijf, jouw geld

beelzebab zei:
.
, kwa verdeling van de creatine zodat het goed word opgenomen. Of staat de opnamen gelijk aan ; voor en na de training?

Een dosering van 5gr creatine doet er ca 2.5-3 uur over om de bloedwaarden te laten pieken (Persky, A.M., Muller, M., Derendorf, H.,Grant, M.,Brazeau, G.A., Hochhaus, G. (2003) single – and Multiple-Dose Pharmacokinetics of Oral Creatine. J.Clin.Pharm.)

week228-chart2.gif


Creatine na de training heeft dus alleen maar effect op de training van de volgende keer
 
Ik raak nu een beetje in de war, maar jij bedoel hiermee dat na de training, niet echt nodig is, of juist wel?

(sorry :o )
 
Ligt aan de theorie die je aanhangt.

Als je een volger bent van de "zo snel mogenlijk na je training zijn je spieren ontvankelijker" theorie dan moet je dus zorgen dat piek samenvalt met het tijdstip waarop je klaar bent met trainen en/of je insulineafgifte piekt als je dextrose oid neemt

Dit betekent dus creatine inname voor de training

vb, stel dat je direct na de training dextrose neemt en dat je training ca 1uur bedraagt dan zal je 1-1.5uur voor de training creatine moeten nemen, wil je pieken samen laten vallen.


Als je minder geloof hecht aan het "window of opportunity" verhaal maakt de inname op zich niets uit, alleen word dan meestal aangeraden het op een nuchtere maag te nemen (pH verhaal)
 
Dus als ik jou verhaal goed begrijp 3xl, dan kan ik de creatine beter sochtens en voor de training innemen. ?
 
Het op de nuchtere maag stamt uit de tijd dat nog werd aangenomen dat de zuurgraad van je maagzuur creatine onmiddelijk zou omzetten naar creatinine. Aangezien bij een nuchtere maag de pH hoger is werd dus gesteld dat dit minder omzetting creatine => creatinine zou betekenen.

Ondertussen zijn er een aantal studie's geweest waaruit naar voren komt dat als de creatine goed is opgelost als je het inneemt de invloed van het maagzuur erg klein is en is de "nuchter maag"theorie dus een beetje aan het wankelen.

Als je dus geen waarde hecht aan het "window of opportunity" verhaal maakt het eigenlijk niet uit waneer je de creatine neemt
 
Ik heb het verhaal toch maar eens op gezocht over the window of opportunity, er is mij nu veel duidelijk geworden. En is mijn vraag beantwoord :)

Evengoed bedankt voor je wijze raad 3xl :)
 
Heb je ook dit gelezen, uit The Top 10 Post Workout Nutrition Myths
http://forum.dutchbodybuilding.com/showthread.php?t=47573


Myth 4. There’s a one-hour window of opportunity for protein synthesis following a workout.
You may be wondering: is this a myth because the real window is half an hour? Two or 3 hours? Maybe 6 hours? Sadly, in the past 2 weeks I’ve read different articles, all suggesting that the "window" is one of the above lengths of time.

It’s not surprising that with this type of inconsistency that this is probably the most pervasive myth in bodybuilding today! Worse yet, it stems directly from the scientific research itself. The most often cited research on the protein synthetic post workout window, used elderly subjects (Esmark et al., 2001) and cardio exercise findings (Levenhagen et al., 2001) to make their predictions. While this is a completely acceptable practice when these are the only data we have to go on, there are a couple noteworthy problems.

Elderly individuals digest and absorb protein differently than healthy adults. In fact, they digest and absorb whey protein in a similar manner as they do casein (Dangin et al., 2003); in other words they have slow digestion and absorption for whey. Elderly also benefit from having 80% of their daily protein consumed at a single sitting (Arnal et al., 1999), in contrast to the benefits of our multiple feedings.

Additionally, the traditionally referenced Esmark et al. (2001), study showed that consuming the post workout meal just 2 hours after working out actually prevented any improvements induced by the training! Figure that one out and you get a prize.
Secondly, with regards to cardio…well, let’s just say that there’s an obvious difference between how our muscles respond to the two forms of exercise. Bear in mind that with regard to carbohydrate metabolism following a workout, there might not be much of a difference—we just don’t know, but certainly the long-term protein metabolism differences can be seen.

So now what are we supposed to base our nutrition on? Enter the most underrated scientific paper in the last 5 years. Tipton and colleagues (2003) examined responsiveness of protein synthesis for a day after a workout, and found it to reflect a 24 hour enhanced level. That’s right folks, a FULL DAY! This means that having a morning shake will have the same impact on muscle protein synthesis as one consumed following the workout!

These results shouldn’t be too surprising because we’ve known for over a decade that postworkout protein synthesis is jacked up for this long (MacDougall et al., 1995), but if you’re discovering this for the first time, then it’s pretty exciting!

Some research suggests that even 48 hours after the workout our protein synthesis levels can be elevated by ~33% (Phillips et al., 1997), giving us an even longer period during which we can maximize our muscle growth with protein drinks.

Strike one for the one hour post workout window.
 
Back
Naar boven