MuscleMeat

DHA vs EPA in visoliecapsules

Bezoekers in dit topic

builderB

Colossal Veteran
15 jaar lid
Lid geworden
11 apr 2005
Berichten
13.868
Waardering
99
ik ben na het lezen van enige info over omega vetzuren ook begonnen met een stootkuur ivm een geblesseerde knie (meniscus ruptuur), pezen zijn nog wel in orde, botoppervlakken ook.
ik gebruik nu: El Mare (voor hart en bloedvaten)
omega 3 vetzuren: 866 mg
waarvan
EPA: 520 mg
DHA: 346 mg
omega 6 vetzuren: 208 mg
waarvan
LA 182 mg
GLA 26 mg
vit E 30 mg
vit B6 6 mg
vit B11 400 mcg
vit B12 10 mcg
bioflavonoiden 25 mg
betacaroteen 1,2 mg
Maar het probleem is dat bij verreweg de meeste supplementen EPA hoger is gedoseerd dan HDA (zoals de mijne), hetgeen voor mannen niet ideaal schijnt te zijn (moet andersom zijn). Weet iemand een supplement waarbij er wel sprake is van een goede verdeling?
 
Biotest flameout, van t-nation.com. enige nadeel is dat het volgens mij alleen via t-nation is te verkrijgen...
per 4 capsules:
DHA: 2200 mg.
EPA: 880 mg.

Testosterone Nation - FLAMEOUT!
 
thomanator zei:
Biotest flameout, van t-nation.com. enige nadeel is dat het volgens mij alleen via t-nation is te verkrijgen...
per 4 capsules:
DHA: 2200 mg.
EPA: 880 mg.

Testosterone Nation - FLAMEOUT!

haha, ja die ken ik idd. Maar kost kapitalen... en is meestal uitverkocht geloof ik :D
 
'tis ook via biotest.net te verkrijgen.. MAAR Das ook out of stock..
Maar bedankt dat voor de info over het nieuwe product, ziet er dusdanig vet uit, dat ik het nu ook moet proberen!
 
builderB zei:

Die theorie van biotest/t-nation rammelt nogal. "Mannen maken minder DHA dan vrouwen en hebben ook meer hartklachten" en daaruit worden dan direct conclusies getrokken (maar in t-nation sT wordt de suggestie zo gebracht dat ze er altijd weer onderuit kunnen als ze erop worden aangesproken). Dat is wetenschap van likmevestje.

Ik zeg niet dat het geen rol kan spelen hoor. Maar het is vrij suggestief.
Ik vind het overigens wel interessant te horen dat de man minder DHA aanmaakt.

Veel DHA rijke formules zijn overigens op de markt als product voor zwangere vrouwen en jonge kinderen (tot 4 jaar). Dit i.v.m. de positieve invloed op de hersenontwikkeling van de kinderen. Indien je een DHA product met weinig EPA wilt dan koop je zo'n product voor kids :D.

Maar waarom geen EPA? De hoeveelheid EPA zal geen negatieve invloed hebben op DHA.
Stel je neemt een ruime hoeveelheid visolie met veel DHA en een nog hogere concentratie EPA. Wat gebeurt er dan?

Ik heb het niet onderzocht maar ik denk het volgende:

- DHA wordt aangevuld.
- Een deel EPA wordt omgezet naar DHA (Er is meer EPA dan DHA dus die reactie zal op dat punt niet belemmerd worden).
- Een zeer klein deel DHA wordt omgezet naar EPA (Er is meer EPA dan DHA dus die reactie kan mogelijk geremd worden).

Al met al, neem voldoende olie en je zal altijd voldoende DHA hebben.

Heb je overigens al glucosamine overwogen voor je knie, BuilderB?

Kris :)
 
chunky zei:
als je dan toch een hoog gedoseerde dha formule wil

http://www.visolieplein.nl/mordha.html

Dat is per euro evenveel DHA als de voordelige kwaliteitsolie van 'een bekend merk' :). Alleen zit er in dit DHA product van visolieplein vrijwel geen EPA. Dat is toch echt zonde hoor!! Beide stoffen hebben hun voordelen. Zeker voor volwassenen.
 
Laatst vertelde een man mij dat er ook nog verschil zou zijn in afkomst van de visolie. Van gekweekte of van wilde zalm? Klopt dit? Wat zou beter zijn?
 
M@rsel zei:
Laatst vertelde een man mij dat er ook nog verschil zou zijn in afkomst van de visolie. Van gekweekte of van wilde zalm? Klopt dit? Wat zou beter zijn?

Gekweekte zalm barst van de gifstoffen (kwik, dioxinen en PCB's). Wilde zalm bevat ook geregeld rommel. Een enkele regio is nog relatief vrij van vervuiling.

Een tip om eens te lezen: http://www.ergogenics.org/zalm.html (info die gepubliceerd is in Science!)

Het is veel verstandiger om een olie te gebruiken die afkomstig is van een kleine vissoort. Zalm is een roofvis die gedurende zijn leven heel wat vervuiling eet en opslaat in zijn lichaamsvetten.

Een voorbeeld van een zuivere olie is marinol C-38 van lipid nutrition. Die olie komt van kleine vissoorten en ondergaat nog een aanvullende zuivering. Die olie bevat overigens meer DHA dan de gemiddelde visolie (per gram olie 210 mg EPA en 150 mg DHA).
 
zelf gebruik ik die van Olimp, geen idee van de kwaliteit eigenlijk.
 
Back
Naar boven