XXL Nutrition

Sanne's log

Bezoekers in dit topic

SanneF

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
29 jun 2013
Berichten
6.033
Waardering
3.079
Lengte
1m70
Massa
75kg
Huidige status

In de jaren 2013, 2014 en een deel van 2015 heb ik 'gecut' van 120+ kg naar 61 kg.
Blijkbaar werkt bulken voor opbouw van spiermassa niet zo goed zonder te trainen ;).

Tot en met 31 december 2016 heb ik (een jaar lang) gebulkt waarbij ik zo'n 10 a 15 kg ben aangekomen.
Per 1 januari 2017 wilde ik beginnen met een (zeer) langzame cut om een bodyweight te vinden waarbij ik me lekker voel. Vanaf dat punt zou ik dan verder kijken. Echt resulteerde dit uiteindelijk ineens in een enorme dip na al die jaren cutten en bezig zijn met voeding en trainen. Tezamen met een nieuwe fulltime baan en veel verandering privé betreft maakte dit dat ik er 'even' tussenuit ben geweest.

Huidige aanpak

Per 1 juli 2017 heb ik besloten dat ik mezelf genoeg trappen onder mijn (wederom stiekem uitdijende) reet heb gegeven. Ben inmiddels in wat rustiger vaarwater beland, en weet je, ik wil dat heerlijke gevoel van voorheen terug, want in trainen kon ik altijd goed mij ei kwijt en het is gewoon gezond voor me, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik ga 3x per week KT doen waar de compounds centraal staan. Daarbij wil ik een beetje uitgaan van het 5x5 principe met hier en daar af en toe wat hoger volume als ik daar zin in heb. Assistance oefeningen zijn voor mij bijkomende zaak, en die zal ik dat ook op de alom veel besproken MMC-manier uitvoeren ;).
Daarnaast fiets ik trouw naar en van mijn werk. Zo'n eens per maand neem ik een weekend vrijaf wat KT betreft, dat weekend neem ik om cardio te doen. Vanwege mijn werk en andere omstandigheden is het soms niet mogelijk om 3x per week KT te doen, maar mocht ik een training moeten missen, dan ga ik trouw aan de cardio. Conditie is op het moment ruk, en kan dus ook flink opgekrikt worden.

Wat voeding betreft start ik om en nabij 1900 kcal. Ga niet rigide tellen zoals voorheen, maar houd in grote lijnen wel mijn macro's bij. Door jarenlang kip-rijst-groenten gegeten te hebben en al mijn voeding vooral zo 'schoon' mogelijk moest zijn, ga ik daar flink in variëren. Daardoor wordt mijn zin om te cheaten ook minder. Vandaar dat ik af en toe een schnitzeltje neem als ik daar zin in heb, en af en toe lekker aan de Optimel kwark zit in plaats van de eeuwige Franse kwark. Ik genoot niet meer van eten, en dat komt nu langzaam terug.
Naar mijn mening geldt nog altijd kcal in vs. kcal out, en dien je vooral te zorgen voor voldoende eiwitten.

Ben er zowat 2 maanden volledig uit geweest, dus..
Ik ga er eerst eens 10 kg af cutten, wil terug naar dat fitte lijf!
Werk aan de winkel, I'm back!

Omdat de weg naar de passie voor krachttraining nogal wat voeten in aarde had zal ik deze voor geïnteresseerden in een spoiler plaatsen.
In 2009 stond ik er niet goed voor. Ik had (ernstig) overgewicht. Wat ik me nog goed herinner is dat mijn weegschaal tot 120 kg ging. Op een gegeven moment wilde ik mezelf wegen, maar was de weegschaal niet meer toereikend. Ik bleef er "vrolijk" op los eten, terwijl ik eigenlijk intens ongelukkig was met mezelf en hoe mijn leven er toen voor stond. Ik was werkloos en door persoonlijke omstandigheden lukte het me niet te beginnen aan een studie terwijl ik dit wel graag wilde. Op dat moment had ik verschillende problemen in mijn leven die ik niet kon verwerken of kon aanpakken. Ik zocht mijn vlucht in een ongezond leefpatroon. Ik sloot me het liefst thuis op en at veel, dronk regelmatig, blowde dagelijks en pafte als het even kon twee pakjes sigaretten per dag weg. Omdat ik mezelf als het ware aan het leven dat zich buiten mijn flatje afspeelde onttrok bleef ik in deze ongezonde spiraal hangen en werd ik er niet gelukkiger op.

cd133f3296acf0e44307a8d15a82227d.jpg


c572055ae4a62764176554cb28626b99.jpg


In 2012 is de spreekwoordelijke knop omgegaan. Ik besefte me dat ik op deze manier kon blijven leven, maar dat zou ik niet veel jaren meer volhouden. Achteraf bekeken plaatste ik mezelf in een slachtofferrol en wilde ik vooral met rust gelaten worden en niets ondernemen, dan kan je immers ook niet falen. Ik kon wel blijven klagen over hoe vervelend ik mijn leven wel niet vond, maar dat zou niets veranderen. 7 juli 2012 zette ik mijn eerste stap in de sportschool. Inmiddels was het me wel gelukt te stoppen met blowen, roken en drinken. Ik besefte me dat ik gevangen zat in mijn eigen lichaam, daar moest dus aan gewerkt worden. Na vier minuten infietsen en zes minuten op de crosstrainer was ik werkelijk helemaal gesloopt. Op de terugweg "brak" er iets in me en heb ik mezelf plechtig een belofte gedaan die ik ook ben nagekomen. Ik zou niet stoppen tot ik én weer gezond was (zowel lichamelijk als geestelijk) én tot ik weer gelukkig was. Op dat moment heb ik mijn schouders eronder gezet en ben ik veel gaan lezen en heb ik veel advies om mij heen gevraagd om mijn leven opnieuw in te richten.

Ik ben gezond en bewust gaan eten met daarnaast krachttraining gecombineerd met cardio. Tezamen met het afvallen veranderde mijn leven in alle denkbare aspecten. Door zelf weer de regie over lijf en leven te nemen ervaar ik weliswaar nog steeds problemen in mijn leven, maar weet ik nu hoe ik daar mee om moet gaan. Zolang je iets maar écht graag wilt en daar hard voor werkt kan je veel meer dan je zelf voor mogelijk had gehouden. Sinds december 2013 ben ik echt serieus bezig met bodybuilding. Dit wilde ik zien als een nieuw begin, inmiddels besef ik me dat mijn afvallen eigenlijk één lange cut was wat logischerwijs zijn sporen (zowel psychisch als fysiek) heeft achtergelaten. Desalniettemin is bodybuilding een zodanig groot deel van mijn leven geworden dat ik me iedere dag opnieuw inzet om het best mogelijk resultaat te bereiken. Ik vind deze manier van leven heerlijk en denk dat ik hierin een gezonde levensstijl heb gevonden die goed bij me past.

93b53a2b84b495c49722d3935636d83e.jpg

f646e9b535e32253c22fe95a99ce498e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow... Heel veel respect voor je! Wat een resultaat heb je behaald tot nu toe zeg. :)
Je ziet er al fantastisch uit en ik kijk uit naar je volgende log.
 
Groot verschil zeg, je ziet er goed uit.
Succes met je doelen
 
Wow... Heel veel respect voor je! Wat een resultaat heb je behaald tot nu toe zeg. :)
Je ziet er al fantastisch uit en ik kijk uit naar je volgende log.

Thanks!! Morgen "mag" ik weer, rug en biceps, zin in! Laatste week van dit schema voordat ik weer aan de bak moet voor studie etc.. Nog maar even lekker genieten van de laatste week van vierdaagse split! :)
Jij bent ook niet zo lang geleden begonnen met je log toch? Ik volg jou in ieder geval ook :).

Groot verschil zeg, je ziet er goed uit.
Succes met je doelen

Dankjewel!!
Ik volg jouw log ook trouwens, dat zijn flinke gewichten zeg!
 
Thanks!! Morgen "mag" ik weer, rug en biceps, zin in! Laatste week van dit schema voordat ik weer aan de bak moet voor studie etc.. Nog maar even lekker genieten van de laatste week van vierdaagse split! :)
Jij bent ook niet zo lang geleden begonnen met je log toch? Ik volg jou in ieder geval ook!

Leuk! Die training staat bij mij dinsdags op het programma!
Nee klopt, maar train al wel heel wat jaren.. ;)
 
Super! respect voor hoe je erbij staat! Das een hele prestatie! succes met je doelen.
Ik volg! :)
 
Super! respect voor hoe je erbij staat! Das een hele prestatie! succes met je doelen.
Ik volg! :)

Dankjewel! :).
Ik volg jou ook al een hele tijd.. Eigenlijk volg ik al sinds vorig jaar veel logjes, alleen reageerde ik nooit. Daar ga ik eens verandering in brengen :).

------------------------------------

Training van vandaag: rug en biceps.

Ik ben nog een beetje zoekende wat betreft aantal sets en reps per oefening. Mijn uitgangspunt is op dit moment compounds 5x5 te doen, wat grotere spiergroepen 4x8-10 en kleine spiergroepen 3x8-10. De eerste twee/drie sets wil ik me vooral focussen op een zo correct mogelijke uitvoering waarbij ik me concentreer op de zogenoemde mind-muscle connection. De laatste set mag ik een beetje "cheaten" om zo het gewicht te kunnen verhogen en zodoende verder te komen.

BOR
5x5x32.5

T-bar rows (plate loaded)
10 x 10
10 x 12.5
8 x 15
5 x 17.5 PR

Cable seated row
10 x 29.6
10 x 32
10 x 32
9 x 34.3 PR

Lat pulldown wide grip
10 x 32
8 x 34.3
8 x 34.3
5 x 36.6 PR

Close grip reverse pulldown
10 x 36.6
8 x 39
8 x 39 PR

Na deze oefening zaten mijn onderarmen voor mijn gevoel helemaal "vol".. Nog niet eerder ervaren, dit gevoel, wellicht ligt het aan de oefening die ik heb verzwaard dat ik mijn onderarmen meer aanspreek?

Ez-bar curls
10 x 16
10 x 16
10 x 16

Db curls (elke arm 10 per set)
20 x 7
20 x 7
20 x 7

Dit was de laatste trainingsdag van mijn vierdaagse split wat betreft rug en biceps.. Vind ik erg jammer, ik vond het altijd een heerlijke dag om te doen! Vanaf volgende week pak ik op dinsdag of woensdag een fullbody, op zaterdag upperbody en zondag lowerbody. Heb genoten van deze laatste training!
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn alle drie horizontal pulls. Kijk ook eens naar een vertical pull (pull up, lat pulldown etc) om je rug te trainen.

Heb je een vast schema wat je traint?

edit: oh dit was je halve training, dan heb ik niks gezegd. goed bezig in ieder geval, succes
 
Laatst bewerkt:
natuurlijk ben je goed genoeg om serieus genomen te worden.
Er lopen wel een paar debielen rond hier op DBB, maar iedereen heeft respect voor mensen die het roer om hebben gegooid en willen veranderen, willen trainen.

Ik vind je transformatie ook super netjes! behalve de kg's zie je ook dat je nu helemaal straalt!

1x per maand cheaten haha.. joh ik vind het al knap van mezelf als ik 3 dagen niet cheat (a)

in ieder geval veel succes vanaf hier!
 
Super prestatie, je straalt opeens ook helemaal !
 
Dit zijn alle drie horizontal pulls. Kijk ook eens naar een vertical pull (pull up, lat pulldown etc) om je rug te trainen.

Heb je een vast schema wat je traint?

edit: oh dit was je halve training, dan heb ik niks gezegd. goed bezig in ieder geval, succes

Haha ja, ben gewend alles in Excel te zetten en dan druk ik na iedere ingevoerde set op "tab" en soms op enter, maar als je dat hier op het forum doet plaats je dus al je bericht terwijl je nog niet klaar was :').
Bedankt voor je compliment :).

natuurlijk ben je goed genoeg om serieus genomen te worden.
Er lopen wel een paar debielen rond hier op DBB, maar iedereen heeft respect voor mensen die het roer om hebben gegooid en willen veranderen, willen trainen.

Ik vind je transformatie ook super netjes! behalve de kg's zie je ook dat je nu helemaal straalt!

1x per maand cheaten haha.. joh ik vind het al knap van mezelf als ik 3 dagen niet cheat (a)

in ieder geval veel succes vanaf hier!

Dankjewel voor de complimenten! :)
Ik ben nog steeds flink onzeker, al is het de ene dag erger dan de andere dag.. Qua voeding denk ik nu bijvoorbeeld toch wel een erg goede basis te hebben qua kennis etcetera, maar qua trainingen ben ik soms nog erg weifelend en zoekende. Misschien dat mijn perfectionisme me ook weleens in de weg staat, het is voor mij niet snel goed genoeg.
Ben absoluut een heel stuk gelukkiger dan die jaren geleden, dus het is goed te horen dat het te zien is!

Als jij nou wat minder cheat en ik wat meer, dan neem ik jouw cheat af en toe over, lijkt me een goede deal? ;).
Dan hoop ik wel dat je vooral van chocolade en ijs houdt... :')

Super prestatie, je straalt opeens ook helemaal !

Bedankt! Leuk om te horen dat het te zien is dat ik letterlijk en figuurlijk een stuk beter in mijn vel zit! :)
 
Mooie training hoor! en inderdaad je straalt nu helemaal!

Dat gevoel in je onderarmen heb ik ook wel eens. Het kan ook zijn dat je misschien te hard in knijpt met je handen om de stang van de pulldown. Probeer je handen eens te "haken"om de stang. Misschien helpt dat.
 
Ik volg :D Je hebt al veel bereikt! Succes ;)
 
Mooie training hoor! en inderdaad je straalt nu helemaal!

Dat gevoel in je onderarmen heb ik ook wel eens. Het kan ook zijn dat je misschien te hard in knijpt met je handen om de stang van de pulldown. Probeer je handen eens te "haken"om de stang. Misschien helpt dat.

Thanks! :)
Had dat gevoel werkelijk nog nooit in mijn onderarmen gevoeld.. Mijn onderarmspieren stonden ook letterlijk strak en waren erg hard, zonde dat het mijn curls in de weg zat. Bedankt voor de tip, zou mooi zijn als ik met een andere grip dit de volgende keer kan voorkomen!

Ik volg :D Je hebt al veel bereikt! Succes ;)

Dankjewel, en welkom ^^.
 
Dankjewel voor de complimenten! :)
Ik ben nog steeds flink onzeker, al is het de ene dag erger dan de andere dag.. Qua voeding denk ik nu bijvoorbeeld toch wel een erg goede basis te hebben qua kennis etcetera, maar qua trainingen ben ik soms nog erg weifelend en zoekende. Misschien dat mijn perfectionisme me ook weleens in de weg staat, het is voor mij niet snel goed genoeg.
Ben absoluut een heel stuk gelukkiger dan die jaren geleden, dus het is goed te horen dat het te zien is!

Als jij nou wat minder cheat en ik wat meer, dan neem ik jouw cheat af en toe over, lijkt me een goede deal? ;).
Dan hoop ik wel dat je vooral van chocolade en ijs houdt... :')

ik train al jaren en weet nog lang niet alles over trainen. Dus dat blijft wel zo. Ook de groten hier die al 10 jaar en meer trainen leren gewoon nog bij, omdat er telkens nieuwe onderzoeken gehouden worden en feiten worden verdraaid.

jaa ik doe mijn best. Ben meer van het bulken dan cutten.. gaat laatste tijd wel beter. ben alweer 2,5kg kwijt.
En nee ik hou helemaal niet van chocolade! ijsjes wel maar die eet ik eigenlijk ook nooit. Mijn grootste zwakte zijn een biertje en chips, of een wijntje en een kaasie. of een heerlijke romige pastasaus. haha ben erg bourgondisch opgevoed/ingesteld.

Het is ook maar net wat je doelstellingen zijn. Je moet ook gewoon blijven genieten van het leven en ik kom er ook wel, maar het duurt even langer.
 
Wow, wat een transformatie, zeg! Ik zie een totaal ander meisje. Je ziet er super uit, complimenten, hoor.
 
Wauw! Heel erg bijzonder deze transformatie. Heel erg goed gedaan en heel veel succes nog.
 
ik train al jaren en weet nog lang niet alles over trainen. Dus dat blijft wel zo. Ook de groten hier die al 10 jaar en meer trainen leren gewoon nog bij, omdat er telkens nieuwe onderzoeken gehouden worden en feiten worden verdraaid.

jaa ik doe mijn best. Ben meer van het bulken dan cutten.. gaat laatste tijd wel beter. ben alweer 2,5kg kwijt.
En nee ik hou helemaal niet van chocolade! ijsjes wel maar die eet ik eigenlijk ook nooit. Mijn grootste zwakte zijn een biertje en chips, of een wijntje en een kaasie. of een heerlijke romige pastasaus. haha ben erg bourgondisch opgevoed/ingesteld.

Het is ook maar net wat je doelstellingen zijn. Je moet ook gewoon blijven genieten van het leven en ik kom er ook wel, maar het duurt even langer.

Dat is het inderdaad, inzichten en kennis over bodybuilding (de werking van het lichaam in het algemeen) verandert van tijd tot tijd.. Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat wat voor de een werkt niet per definitie voor een ander hoeft te werken. Daarom ben ik nog erg zoekende, de een merkt bijvoorbeeld dat quads groeien bij lichter gewicht en veel reps, de ander zweert erbij vooral weinig reps te doen met zwaar gewicht. Vind het overigens wel juist enorm interessant steeds nieuwe onderzoeken en dergelijke te bestuderen, je wordt er allicht wijzer van, al zit er soms ook wel wat bij waarvan ik vermoed dat het je reinste broscience is..

Netjes, 2.5 kg kwijt! Als het bulken je gemakkelijker valt dan cutten ben je nu toch weer op de goede weg. Wellicht kost het wat meer moeite en discpline, maar hoef jou dan natuurlijk niet te vertellen dat het zich uiteindelijk uitbetaalt :).
Haha, die bourgondische levensstijl, dat was mede de reden dat ik uiteindelijk eindigde met overgewicht ;). Vreemd genoeg zweerde ik toen bij chips, frikadelbroodjes, ijskoffie, koekjes, dat soort dingen terwijl ik er nu juist helemaal niets meer om geef.. Toentertijd hield ik niet echt van chocolade en ijs, en nu zijn dat juist de dingen die ik enorm lekker vind :').

Ben het met je eens dat je inderdaad ook moet kunnen blijven genieten. Als je van eten houdt moet dat absoluut in je doelen te passen zijn! Maar dan wel genieten "met mate", en dat is dan af en toe lastig.. Omdat ik bang ben dat ik nog niet sterk genoeg ben (bang me te laten gaan) beperk ik me dus voorlopig nog tot weinig cheats, alleen als ik het echt "nodig" heb (waarvan ik me bewust ben dat dit enkel psychisch is).

Ik ga eens even kijken of je ook een logje bijhoudt, ben nu nieuwsgierig geworden! :)

Wow, wat een transformatie, zeg! Ik zie een totaal ander meisje. Je ziet er super uit, complimenten, hoor.

Dankjewel, dat doet me goed om te horen! ^^

Wauw! Heel erg bijzonder deze transformatie. Heel erg goed gedaan en heel veel succes nog.

Thanks! Ik hoop dat de wilskracht die ik toen blijkbaar in me had kan vasthouden naar mijn nieuwe doelen! :)

--------------------------------------------

Training van vandaag: benen, dag 1 van 2

Omdat ik langdurige knieklachten heb die me regelmatig in het dagelijks leven belemmeren weet ik helaas nooit lang van te voren of ik echt zal kunnen gaan knallen. Sommige weken lukt het me alleen op vrij laag gewicht te trainen. Ik ben nog erg zoekende naar de "pijngrens". Een uitleg over de vastgestelde klachten volgt in de spoiler!

Gisteren heb ik de uitslag van de MRI-scan gekregen. De orthopeed heeft vastgesteld dat mijn kraakbeen achter beide knieschijven versleten is, waarvan enkele kleine gedeelten al volledig versleten zijn. Vermoedelijk is dit een onfortuinlijke erfenis van mijn overgewicht. Toen ik nog veel overgewicht had zakte ik regelmatig door mijn knien (zowel bij traplopen als wandelen) waarbij ik een vlijmscherpe pijnscheur door mijn knie voelde schieten. Toen ik was afgevallen zakte ik niet meer door mijn knien heen.
Sinds ik begon met sporten om af te vallen bleef te pijn echter terugkeren. Toen ik op een punt kwam dat ik daadwerkelijk begon met bodybuilding had ik bij tijd en wijlen zodanige pijn dat vooral opstaan uit een stoel/gaan zitten zeer pijnlijk was. Alsof het er "in schiet", maar ook weer niet helemaal. Tijdens wandelen en normale bezigheden ervoer ik vreemde pijn die moeilijk te omschrijven is. Deze pijn ging dan binnen enkele dagen over en stak vaak pas weken later de kop weer op.
Echter ging ruim zes weken geleden de pijn in mijn (vooral rechterknie) niet over. Ditmaal hield de pijn zo'n vier weken aan. Natuurlijk belemmerde dit mijn beentrainingen erg. Daarom besloot ik toch maar eens gebruik te maken van een doorverwijzing naar de orthopeed. Gisteren heb ik dus de uitslag van de MRI gekregen waar is vastgesteld dat mijn kraakbeen versleten is. Deze toestand zal niet meer verbeteren.

Dit betekent het volgende:
- Ik krijg een verwijzing voor de fysio.
- Een operatie zal op dit moment meer schade aanrichten dan goeddoen. Eventueel is een operatie over een hele poos nodig wanneer de klachten zodanig zijn verergerd dat er niet meer mee om te gaan is.
- Ik heb knee sleeves besteld om mijn knieen te ondersteunen.
- Op aanraden van de orthopeed slik ik nu naast mijn huidige supplementen (sport vitaminen van Body en Fit, magnesium en creatine) ook visolie en glucosamine om mijn nog aanwezige kraakbeen zo gezond mogelijk te houden.

Dit betekent voor mijn beentrainingen het volgende:
- Vooral squats zijn al snel pijnlijk voor me. Ik heb meerdere keren naar mijn uitvoering laten kijken, deze is goed. Omdat de pijn vooral bij squats er snel inschiet wil ik deze maar korte periodes in mijn schema zetten en maar eenmaal per week.
- Ik voel me veiliger bij de leg press, deze zal ik dan ook als een soort vervanging voor squats gebruiken (al ben ik me er van bewust dat er niet echt een goede vervanging voor squats is).
- Lunges gaan redelijk goed, deze wil ik vooral blijven doen omdat ik het gevoel heb daar mijn spieren op een goede manier zwaar mee te kunnen belasten.
- Leg extensions lukken mij niet. Ook niet zonder gewicht, dat is te pijnlijk (heb deze oefening uberhaupt nooit kunnen doen vanwege de pijn).
- Oefeningen voor calves/glutes/binnen -en buitenkant dijen/hamstrings zijn (gelukkig) pijnloos, deze kan ik dus gewoon zwaar blijven doen.

Ik hoop dat ik alsnog flinke beenspieren kan ontwikkelen, al zag ik toen ik gisteren de uitslag hoorde wel even mijn droom wat betreft grote quads in duigen vallen.. Maar, ik weet het zeker, er is een manier waarop ik deze alsnog ga krijgen, vroeg of laat heb ik ze! :)

Tips en feedback over deze kwestie zijn uiteraard meer dan welkom!

Leg press 45o (voetenstand breed) (plate loaded)
10 x 35
10 x 40
10 x 45 PR
10 x 50 PR
Sinds deze week ben ik weer nagenoeg pijnvrij wat betekent dat ik ga beginnen met het zoeken naar wat mijn huidige "grens" is. Ben nog erg zoekende. Toen ik klachten had deed ik alles op laag gewicht en veel reps, met hoger gewicht en minder reps mis ik eerlijk gezegd wel die enorme "burn" die ik kon ervaren..

Walking lunges (met gewichten (plates) boven mijn hoofd)
3 x 20 x 7.5 PR
1 x 20 x 10 PR
Deze oefening heb ik Nikki Blackketter zien doen. Deze manier van lunges bevalt me goed. Omdat ik mijn armen gestrekt boven mijn hoofd houd om plates vast te houden weet ik mijn core goed aan te spannen en dit komt mijn uitvoering van lunges erg ten goede.

Bb hip thrust
4 x 10 x 25 PR
Frustrerend: het bankje schuift telkens naar achter, haat aan vloerbedekking! -_-

Adductor
3 x 10 x 80

Abductor
3 x 10 x 65

Standing calf raises
3 x 10 x 70

Hanging knee raises
3 x 10
 
Laatst bewerkt:
Lastig met je knieen zeg. Maar de pijngrens opzoeken betekend wel dat je er net onder moet blijven. Dat is lastig bepalen. Vaak als je het voelt ben je weer net te laat. Dus voorzichtig opbouwen. Je hebt kans dat als je spieren sterker worden dat dit ook gunstig is voor je knieen. Al weet ik dat niet zeker omdat ik geen expert ben ofzo.

Mooie training. Ik had dat ook met barbell hipthrust. Probeer het bankje ergens tegenaan te zetten. Tegen een ander apparaat of een muur oid.
 
Lastig met je knieen zeg. Maar de pijngrens opzoeken betekend wel dat je er net onder moet blijven. Dat is lastig bepalen. Vaak als je het voelt ben je weer net te laat. Dus voorzichtig opbouwen. Je hebt kans dat als je spieren sterker worden dat dit ook gunstig is voor je knieen. Al weet ik dat niet zeker omdat ik geen expert ben ofzo.

Mooie training. Ik had dat ook met barbell hipthrust. Probeer het bankje ergens tegenaan te zetten. Tegen een ander apparaat of een muur oid.

Het is inderdaad tobben.. Weet nu in ieder geval precies wat het is en wat de vooruitzichten zijn. Ene kant is het erg balen dat ik er altijd rekening mee moet houden, anderzijds ben ik ook heel erg blij te weten waar ik aan toe ben!
Het is precies zoals je het zegt: als ik het voel is het vaak te laat. Het herkennen van de eerste signalen, ik denk dat ik me daar even op moet gaan richten. Ik weet niet of het mogelijk is (ga ik me nog in verdiepen), maar ik hoop dat op een gegeven moment sterkere beenspieren als het ware mijn knieën juist kunnen ontlasten, ik denk dat jij hetzelfde bedoelt.

En bedankt voor de tip, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb! Een muur is niet mogelijk waar ik train, maar ik zit te denken om dan misschien als het ware twee bankjes achter elkaar te zetten, uiteraard mits het niet druk is, anders ben ik alleen maar asociaal aan het doen ;).
 
Back
Naar boven