MuscleMeat

Voor eens en altijd: KT op jonge leeftijd.

Bezoekers in dit topic

sniperx

Huge Freak
10 jaar lid
Lid sinds
9 feb 2008
Berichten
7.673
Waardering
5
Lengte
1m90
Massa
67kg
Vetpercentage
10%
Artikel: Voor eens en altijd: Krachttraining op jonge leeftijd.

Om de boel maar eens voor altijd op te helderen, schrijf ik dit artikel.


Hoe zit een bot in elkaar.

Het bot. Er zitten er velen van in je lichaam. Ze zorgen ervoor dat je groeit en niet in elkaar zakt als plumpudding.
Het bot bestaat uit:

- De Mergholte.
- De Diafyse.
- De Groeischijf.
- Het Kraakbeen.
- De Epifyse.
- De Periost.

Hierbij wil ik ook verduidelijken dat om een bot te laten groeien, je het zal moeten stimuleren. Aldus: Bewegen.
Bewegen doen we gelukkig allemaal wel. Het zij met onze armen, benen, of wat dan ook.
Niet bewegen leidt tot Osteoperose. (Ook wel botontkalking)

Genoeg over het bot voor nu.

De Hypofyse.

De hypofyse is een klier midden in je hoofd.
Het regelt vele hormonen; Bijvoorbeeld het groeihormoon. (GH)
De hypofyse begint met het flink veel afgeven van het GH tijdens je puberteit; Voor een leek ook wel de groeispurt.
Beter gezegd; De Hypofyse is een belangrijk aspect betreffende de groei.

Oestrogeen.

Kort over oestrogeen: Oestrogeen zorgt voor de geslachtsdelen en bot afbraak.

De Groeischijf.

Allereerst begin ik met het volgende belangrijke regeltje: De groeischijf epifysairschijf zit pas dicht na je puberteit, wanneer je volledig uitgegroeid bent dus.

Hier een bot getekend door mij, waarbij je de 2 aspecten ziet waar het om gaat (Excuses voor het slechte tekenwerk, slechts een grove inschatting).

2d9s4et.jpg


Al goed. Als kind in de groei zal je toch echt rekening met je lichaam moeten houden. TE hoge gewichten (Je moet het wel erg ver pushen hier voor hoor), zorgen voor beschadiging van de groeischijf. De kraakbeencellen kunnen zich niet meer vermeerderen, en dus wordt de groei minder.
Kortom: Alleen bij erg zware training wordt de groei in lichte mate verminderd. Bouw dus gewoon rustig op en er is NIKS aan de hand.
Je lengte staat al vast wanneer het eitje en de spermatozoïde samen komen.
Het kan natuurlijk wel een andere koers aannemen door ziekte, maar dat heeft niks met KT te maken.

Voordelen KT op jonge leeftijd.

Inmiddels wel duidelijk; KT verlaagt je bloeddruk, verhoogt je sport prestaties, geeft je meer zelfvertrouwen, en het maakt je over het algemeen gezonder.

Ongeruste ouders.

Ongeruste ouders; Vaak voorkomend.

Ouders zullen meestal aan komen met zinnen zoals: "Straks wordt je te breed", of "Straks groei je niet meer"!

Leg je ouders uit dat de groei NIET stopt zolang jij niet overdreven zwaar traint. Mochten ze hier geen genoegen mee nemen, zorg er dan voor dat je met andere argumenten tegen stribbelt tot dat je wint.

Conclusie.

De conclusie is dus; KT beïnvloed je groei NIET, afgaande op het feit dat je als kind niet met gewichten van 150-200 kg gaat lopen zuilen...

Veel succes met trainen, get big! (In zowel de lengte als de breedte :D).

Noot: Dit is een klein artikel.
 
Laatst bewerkt:
dacht al waarom reageer je niet meer op dat groeien en bodybuilding toppic?:D
Je hebt dus even een onderzoek gedaan naar groei en bodybuilding netjes!
 
Thanks, was vrij snel te doen.
 
Is het dus beter om met lichtere gewichten te doen dan zwaardere?
Wat zal eerder resultaat boeken; 4 sets van 10 reps met zwaar gewicht
of 2 sets van 20 met licht gewicht
 
Is het dus beter om met lichtere gewichten te doen dan zwaardere?
Wat zal eerder resultaat boeken; 4 sets van 10 reps met zwaar gewicht
of 2 sets van 20 met licht gewicht

4 sets van 10 reps met redelijk gewicht. Dus niet zwaar maar ook niet licht.
 
2d9s4et.jpg





Lijkt op een pik lol
 
Naja uhh, ik ben geen paint pro wat ondertussen wel duidelijk had mogen zijn; Het gaat om het idee.
 
Mooi stukje weer Sniperx, veel gestelde vraag ook mijn 1ste vraag op dit forum geloof ik :P.
 
Back
Naar boven