Fitness Seller

schema krachttraining

Bezoekers in dit topic

remco51092

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 jun 2008
Berichten
2.316
Waardering
17
Lengte
1m89
Massa
127kg
hallo, ik heb van mijn trainer bij atletiek een trainingschema gehad.
ik ben 15 jaar en ben 1.88 lang, is dit een goed training schema :
3 series van 5 x 57.5 kilo bankdrukken.
3 series van 8 x 75 kilo squatten
2 series van 4 x 10 kilo flyes
3 series van 5 x 35 kilo nekstoten
en daarnaast nog buikspier oefeningen.
dit moet ik om de 2 dagen doen.

graag op/aanmerking over dit schema en eventueel suggesties.
 
Ik mis de deadlift.
waarom flyes?

Kan je niet kijken voor een eenvoudig rippetoe schema? of bill star.

Ik zie dat je atletiekt, dus je kan het beste de oefeningen zo explosief mogelijk uitvoeren voor je explosiviteit.

Welkom en succes!
 
Ik zal wat GNRR zegt wat toelichten.


Je doet dus atletiek.
Afhankelijk van welke disciplines je doet, kan je best je doel kiezen.

Als je sprinter bent, zorg je inderdaad voor explosieve kracht (plyometrics: http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html (kader links boven) )
Boven die plyometrics training, doe je best sets van meerdere reps met minder gewicht (tegen de 20 reps aan)
Dit voor de uithouding van de spier in kwestie te verbeteren en ze wat te verstevigen.

Als je vb kogelstoter bent, zorg je best voor kracht.
Daarmee ga je laag in reps, hoog in gewicht, en tussen de setjes 2-3 minuten rustpauze.


Je trainer kiest voor een Full Body schema blijkbaar (althans, wat erop zou moeten lijken) maar dat zou jij moeten beslissen wat je het beste ligt.
Kijk wat rond naar de verschillende trainingsmethoden.

Enkele opties zijn:
- Bill starr
- Rippetoe
- 5x5 Starting strenght
- Full Body
- UB/LB

Kies toch best een van deze vijf, met voorkeur de drie eerste voor absolute beginners.


In je schema verwerk je compounds.
Het voordeel van compounds ten opzichte van isolatie is dat je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt.

De belangrijkste compounds even op een rijtje:
- SQUAT (werkt het hele lichaam uit, vooral benen, maar ook stabilisatoren ed)
- BenchPress (borst, triceps, voorkant schouders)
- Deadlift (onderrug, hamstrings)
- Military Press (schouders)

Wat 'minder' belangrijke compound:
- Chin-ups (rug, armen, schouders deels,...)
- Dips (triceps, borst)
- zo heb je er nog veel.



Begin wat uit te zoeken over wat ik hier zei (de oefeningen enzo eens opzoeken)
Post dan een schema, en leg het dan nog eens voor.

Je trainer zal ongetwijfeld zeggen dat het schema niet goed is, maar dat krijg je met onwetenden.


Gz
 
ik ben 15 jaar en ben 1.88 lang, is dit een goed training schema :
3 series van 5 x 57.5 kilo bankdrukken.
3 series van 8 x 75 kilo squatten
2 series van 4 x 10 kilo flyes
3 series van 5 x 35 kilo nekstoten
en daarnaast nog buikspier oefeningen.
dit moet ik om de 2 dagen doen.

ISdit niet wat zwaar voor een beginner?
 
ik doe kogelstoten en discuswerpen ;)
en valt wel mee deze gewichten aangezien ik redelijk wat kracht al vannature heb ;) en dit ligt nog ver van me maximum dusja.

maar ik zal ff gaan kijken voor de rest van de schema die zijn aangeboden ;)
 
ik zal ook ff deadlifts in het schema gaan verwerken, maar wat is een goed gewicht om mee te beginnen of gewoon ff uittesten tot een bepaald gewicht ?
 
Ik vind het schema van je coach best wel ok. Die flyes zijn vrij nutteloos, en je zou idd iets van deadlift en een clean of snatch moeten toevoegen, maar het basisidee is goed. Nekstoten doe je best voor je gezicht, niet achter het hoofd, ivm mogelijke blessures, zeker als je ook nog veel werptraining doet.


Hier nog een heel goed schema voor beginners:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224

Doe de versie met power clean, die is beter voor je atletiekdoelen. Vraag je coach om je die beweging aan te leren, want die is nogal moeilijk.


Kijk ook eens in het powerlift/strongman-gedeelte, daar zitten een heleboel werpers en highlandgamers. Als je ff zoekt vind je vast wel nuttige topics.


Verzinmaarwat: dat advies heb je echt compleet zelf verzonnen wrs? Spieruithouding voor een sprinter? Een werper heeft vooral kracht nodig en geen explosiviteit? WTF?
 
@ theripper hartstikke bedankt voor het advies :)

@ verzinmaarwat werpers hebben juist kracht en veel explosiviteit nodig. anders stoot je niks, ik stoot nu na 3.5 maanden aan atletiek te doen 12.5m dat doe ik echt niet alleen op kracht hoor ;) maar door kracht te mengen met explosiviteit of hoe je het wil beschrijven.

maar allemaal bedank voor de tips ik ga dan ff beetje rondneuzen voor al die extra mogelijkheden.
 
Back
Naar boven