XXL Nutrition

Gezondheidstest, Bloedwaarden meten? Oorzaak van levenslang depressieprobleem?

Bezoekers in dit topic

erwin280

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
3 mrt 2007
Berichten
8.271
Waardering
819
Ik heb eigenlijk mijn hele leven al last van een soort depressie en de punten die daar door ontstaan.

Ik kan niet echt een soort vrolijkheid genereren. Het lijkt wel alsof ik een beperkte hoeveelheid blijheid heb dat snel opraakt. Als ik bijv. een avond uitga of iets anders doe en heel veel plezier heb dan voel ik me altijd na een paar uurtjes heel triest worden, alsof mijn blijheid dan op is lijkt het wel. Hier heb ik ook vaak de dag erna last van en vaak meerdere keren per dag.

Ik zit nu een half jaartje bij een psychiater dat nog bezig is maar ik ben nooit echt medisch onderzocht, ik moet allemaal kleine dingetjes doen om het te verbeteren terwijl ik denk dat al die punten uit 1 hoofdpunt komen. Dus ik denk eigenlijk door 1 probleem aan te pakken dat de rest al sneeuw voor de zon verdwijnt. Ze zijn er trouwens ook nog niet helemaal uit wat ik heb, als ze al iets kunnen vinden.

Ik heb in de laatste jaren dat het erger werd het halve internet afgezocht maar ik heb nog nooit echt een test laten doen kwa bloedwaarden of iets dergelijks.

Ik wil dus nu kijken of er misschien iets lichamelijks aan de hand is wat misschien de boosdoender is maar ik weet niet hoe of wat. Je hebt wel een complete lichaamscheck van iets van 1000 euro maar ik vroeg me af wat ze eigenlijk kunnen doen bij de huisarts aangezien ik financieel ook niet breed zit op dit moment.
Is dat alleen bepaalde bloedwaardes meten of kunnen ze ook iets met een complete check?

Ik wordt altijd redelijk snel afgewimpelt omdat het daar altijd zo druk is, dan wordt je zeg maar even snel minimaal geholpen zodat de volgende weer geholpen wordt, daarom heb ik liever wat kennis mee zodat ik me niet zo snel kan laten ompraten omdat ik er niets van weet.
 
Sterkte alvast, lijkt me echt niet prettig bro.

Zowiezo hormonale testen doen.
Zeker ook serotonine enz.. testen.

Wel vaag overigens dat niemand jou goed helpt.
Eventueel een andere psychiater?

Volgens mij kan je huisarts je wel doorverwijzen en moet je toch een stuk terug krijgen van je ziekteverzekering.
 
Al eens vitamine D geprobeerd?
 
Sterkte alvast, lijkt me echt niet prettig bro.

Zowiezo hormonale testen doen.
Zeker ook serotonine enz.. testen.

Wel vaag overigens dat niemand jou goed helpt.
Eventueel een andere psychiater?

Volgens mij kan je huisarts je wel doorverwijzen en moet je toch een stuk terug krijgen van je ziekteverzekering.

Thanks man

Ik ben al bij de ene weg gegaan en nu zit ik alweer een half jaar bij de huidige, probleem is dat er tussen elke afspraak 1 tot anderhalf maand zit. En in de tussentijd moet ik soms kleine verslagen maken over hoe ik me voel en ik moet weer meer onder de mensen komen dus moet ik winkels langs enzo. Maar het wordt door dat soort dingen alleen maar erger eigenlijk. Ik vind een psychiater ook meer iets om over iets heen te komen zoals een dood van een geliefde maar niet voor iets wat al heel je leven speelt en niet met praten en oefeningen is op te lossen.
Ik weet dit omdat ik enkele dagen per jaar heb dat ik compleet alfa ben en me perfect voel alsof ik een klein kind in een pretpark ben en nergens last van heb, als ik me op zo'n dag probeer me rot te voelen lukt dat niet eens want ik krijg die grijns niet van mijn gezicht af, helaas sta ik dan altijd de volgende dag op en voel ik me 3x zo sip als normaal, lijkt wel alsof de draadjes dan weer even contact maken ofsow:)

Al eens vitamine D geprobeerd?

Vorig jaar mee begonnen en nu neem ik het weer enkele weken, hoewel ik me in de zomer beter voel dan in winter lijkt het niet al te veel effect te hebben behalve misselijkheid maar ik heb het ook nooit laten meten dus ik weet het niet zeker. Ik gebruik dan 5000U per 3 dagen maar ik las ergens ook dat het jaren kan duren voordat het op peil is en dat je het dan alleen op peil krijgt met grote dosissen in een keer?

Dus we hebben nu

-hormonale test
-serotonine test
-vit d test
 
Vitamine D (5000 IU p/d), vetinname opkrikken (verzadigde en enkelvoudige vetten) (40 tot 50% van je totale kcal inname), visolie supplementeren (DHA, ga voor 500mg+)

Allemaal dingen die sowieso goed voor je zijn, maar ook een rol spelen met hormoonproductie, testosteron en de hersenen.
 
Vorig jaar mee begonnen en nu neem ik het weer enkele weken, hoewel ik me in de zomer beter voel dan in winter lijkt het niet al te veel effect te hebben behalve misselijkheid maar ik heb het ook nooit laten meten dus ik weet het niet zeker. Ik gebruik dan 5000U per 3 dagen maar ik las ergens ook dat het jaren kan duren voordat het op peil is en dat je het dan alleen op peil krijgt met grote dosissen in een keer?

Jaren lijkt me sterk, 5000 IU per dag nemen en dan zou je het na een aantal weken moeten voelen.

Ook eens @hierboven met meer vet eten.

Sterkte man, I've been there. Hoe ziet je gemiddelde weekdag eruit? Veel/weinig contact met mensen? Veel vrienden, al dan niet een relatie (gehad)?
 
Laat je testosterone testen

in before faggots
 
Jaren lijkt me sterk, 5000 IU per dag nemen en dan zou je het na een aantal weken moeten voelen.

Ook eens @hierboven met meer vet eten.

Sterkte man, I've been there. Hoe ziet je gemiddelde weekdag eruit? Veel/weinig contact met mensen? Veel vrienden, al dan niet een relatie (gehad)?

Toch eet ik vet genoeg op een dag, eerder teveel dan te weinig;) Ik eet ook ong. 400 gram vis per week dus dan zou ik die pillen niet nodi hebben denk ik.

Om alles even snel samen te vatten.

Ik heb een goede periode gehad van 2.5 jaar maar daarna is de laatste 6 jaar opnieuw verslechterd, dus al 6 jaar geen vriendin (nooit lange relaties gehad trouwens), vrienden kwijtgeraakt maar geen nieuwe erbij en nu een half jaar werkloos op mijn eigen kosten omdat ik ben ingestort na 23 jaar proberen mee te komen en mezelf voor de gek te hebben gehouden.

Maar ik moet ook zeggen dat ik heel veel kleine dingen heb geprobeert zoals, vit d , veel verschillende energie caps, taurine, caffeine, meditatie, ademhalingsoefeningen en de 100 andere dingen die ik vergeten ben. Ik ben zelf mijn hele leven al in mijn eentje aan het uit zoeken wat er nou mis is.
Naar een psychiater gaan was eigenlijk mijn laatste optie.

Daarom wil ik eerst alles laten testen, ipv nu weer die caps gaan innemen, vetgehalte miss opschroeven zodat ik na weken of maanden weer geen resultaat heb terwijl mijn nog jonge leven langzaam voorbij tikt. Na 23 jaar wil ik er eigenlijk gewoon een punt achter zetten en pas weer beginnen met leven als ik iig iets meer weet of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel vet eet je dan? En wat voor vetten? Maakt veel uit.

En wat voor vis?

Wil niet suggereren dat je depressie voedingsgerelateerd is maar je kunt altijd iets met je voeding proberen natuurlijk. Hoge vetinname is niet schadelijk, zolang je kcal inname maar klopt natuurlijk.
 
Ik heb een goede periode gehad van 2.5 jaar maar daarna is de laatste 6 jaar opnieuw verslechterd, dus al 6 jaar geen vriendin (nooit lange relaties gehad trouwens), vrienden kwijtgeraakt maar geen nieuwe erbij

En zijn dit oorzaken of gevolgen van je depressie?
 
Hoeveel vet eet je dan? En wat voor vetten? Maakt veel uit.

En wat voor vis?

Wil niet suggereren dat je depressie voedingsgerelateerd is maar je kunt altijd iets met je voeding proberen natuurlijk. Hoge vetinname is niet schadelijk, zolang je kcal inname maar klopt natuurlijk.

De ene dag haal ik er ong. 200gram uit en de andere dag 400, dat ligt er een beetje aan waar ik zin in heb die dag, verder eet ik in het weekend altijd wel een vette hap zoals patat, mc of pizza. Kcal ligt op 3000kcal en dat is genoeg aangezien ik niet al te veel doe vandaag de dag. Ik eet trouwens tonijn.

En zijn dit oorzaken of gevolgen van je depressie?

Beide. In die 2,5 jaar voelde mij ik langzaam beter voelen (net als enkele periodes daarvoor), ik werd wakker en ik stond gelijk stuiterend naast mijn bed van de energie, een high van het leven zijn en gewoon genieten van de simpelste dingen in het leven. In die tijd heb ik razendsnel een leven rondom mij heen gebouwd, mijn angsten waren weg en ik was zelfs brutaal. En dat heeft ong. 2,5 jaar geduurt. Ik heb een soort vermoeden dat dit misschien door de pubertijd is gekomen.
Daarna zakte het weer langzaam weg en voelde ik me weer zoals altijd eigenlijk. Uit schaamte heb ik dit ook nooit aan iemand laten merken totdat ik instortte en er niet meer omheen kon, mensen vonden bepaalde dingen wel apart maar ik heb al minimaal 20 jaar ervaring in dingen verbergen dus dan wordt je er op een gegeven moment goed in.

Ik had het vanmiddag nog, ik werd al sipjes wakker, en ik ben een simpel nieuwsbericht aan het lezen en opeens voel ik een soort stroom door mijn lichaam heen trekken en ik krijg automatisch een grijns op mijn gezicht en ik voel me vrolijk, dat houdt dan een uur tot een dag aan en dan zakt het langzaam weer in en dat heb ik de laatste 2 jaar meerdere keren per dag.
Ook na het trainen voel ik me een half uur tot een uur enorm goed en realaxt en daarna zakt het weer langzaam af.

Ik kan ook niet echt met een meisje meer afspreken omdat ik me misschien goed voel op het moment dat we plannen maken maar als het dan echt gebeurt dan kan het zijn dat ik me de hele dag al sip voel en nog net niet jankend op de afspraak verschijn. Ik vermijd dat dus maar om het niet erger te maken dan het al is ;)
 
Laatst bewerkt:
200g is 1860 kcal, 400g is 3720 kcal. Weet je dat zeker, als je 3000 kcal eet?

Overigens zouden je vetten zo verdeeld moeten zijn (ongeveer):
40-45% verzadigd
40-45% enkelvoudig onverzadigd
20-10% meervoudig onverzadigd (omega 3 (EPA en DHA) en omega 6 (AA))
 
Beide. In die 2,5 jaar voelde mij ik langzaam beter voelen (net als enkele periodes daarvoor), ik werd wakker en ik stond gelijk stuiterend naast mijn bed van de energie, een high van het leven zijn en gewoon genieten van de simpelste dingen in het leven. In die tijd heb ik razendsnel een leven rondom mij heen gebouwd, mijn angsten waren weg en ik was zelfs brutaal. En dat heeft ong. 2,5 jaar geduurt. Ik heb een soort vermoeden dat dit misschien door de pubertijd is gekomen.
Daarna zakte het weer langzaam weg en voelde ik me weer zoals altijd eigenlijk. Uit schaamte heb ik dit ook nooit aan iemand laten merken totdat ik instortte en er niet meer omheen kon, mensen vonden bepaalde dingen wel apart maar ik heb al minimaal 20 jaar ervaring in dingen verbergen dus dan wordt je er op een gegeven moment goed in.

Ik had het vanmiddag nog, ik werd al sipjes wakker, en ik ben een simpel nieuwsbericht aan het lezen en opeens voel ik een soort stroom door mijn lichaam heen trekken en ik krijg automatisch een grijns op mijn gezicht en ik voel me vrolijk, dat houdt dan een uur tot een dag aan en dan zakt het langzaam weer in en dat heb ik de laatste 2 jaar meerdere keren per dag.
Ook na het trainen voel ik me een half uur tot een uur enorm goed en realaxt en daarna zakt het weer langzaam af.

Ik kan ook niet echt met een meisje meer afspreken omdat ik me misschien goed voel op het moment dat we plannen maken maar als het dan echt gebeurt dan kan het zijn dat ik me de hele dag al sip voel en nog net niet jankend op de afspraak verschijn. Ik vermijd dat dus maar om het niet erger te maken dan het al is ;)

Ik denk dat je je daar gewoon moet overheen zetten. Met zo'n mindset komt er nooit een einde aan. Uiteindelijk heb je het zelf in de hand. Misschien eens een paar zelfhulp/motivatie boeken lezen? Kan een enorme impact hebben over hoe je denkt en hoe je je voelt in het dagelijks leven. Mindset is alles.

En nogmaals, neem die 5000 IU vitamine D, zeker in de winter.

In tonijn zit btw amper omega 3 dus dat kan je misschien ook supplementeren idd.
 
200g is 1860 kcal, 400g is 3720 kcal. Weet je dat zeker, als je 3000 kcal eet?

Overigens zouden je vetten zo verdeeld moeten zijn (ongeveer):
40-45% verzadigd
40-45% enkelvoudig onverzadigd
20-10% meervoudig onverzadigd (omega 3 (EPA en DHA) en omega 6 (AA))

lol, dat waren mijn koolhydraten denk ik. :p Ik heb het even uitgerekent en vandaag heb ik 116 gram vet gegeten maar dan heb ik het avondeten niet meegeteld omdat ik niet precies de hoeveelheid weet. lijstje is nog een beetje rommelig, ik heb en wil geen schema maar ik heb alles wat ik eet in een lijst gezet met de waarden erbij, maar ik weet wat ik ong. moet eten op een dag. Ik weet niet de onderverdeling van de vetten.
 
Ga eens een keer flink uithuilen bij je huisarts, **** je trots, ik weet zeker dat je huisarts je dan wel wilt helpen met tests :o
Niets is belangrijker dan je gelukkig voelen.
 
Ik zeg iets waar je maybe wat aan heb, negeer je me :roflol: er was zon kerel op youtube die echt emo en depressed/zwak en nog meer shit was en bijna zelfmoord had gepleegd wat blijkt dat zijn test heel erg laag was. Nu zit die aan TRT en zijn leven gaat nu heel erg goed even kijken of ik de link voor je heb.
 
Toch eet ik vet genoeg op een dag, eerder teveel dan te weinig;) Ik eet ook ong. 400 gram vis per week dus dan zou ik die pillen niet nodi hebben denk ik.

Om alles even snel samen te vatten.

Ik heb een goede periode gehad van 2.5 jaar maar daarna is de laatste 6 jaar opnieuw verslechterd, dus al 6 jaar geen vriendin (nooit lange relaties gehad trouwens), vrienden kwijtgeraakt maar geen nieuwe erbij en nu een half jaar werkloos op mijn eigen kosten omdat ik ben ingestort na 23 jaar proberen mee te komen en mezelf voor de gek te hebben gehouden.

Maar ik moet ook zeggen dat ik heel veel kleine dingen heb geprobeert zoals, vit d , veel verschillende energie caps, taurine, caffeine, meditatie, ademhalingsoefeningen en de 100 andere dingen die ik vergeten ben. Ik ben zelf mijn hele leven al in mijn eentje aan het uit zoeken wat er nou mis is.
Naar een psychiater gaan was eigenlijk mijn laatste optie.

Daarom wil ik eerst alles laten testen, ipv nu weer die caps gaan innemen, vetgehalte miss opschroeven zodat ik na weken of maanden weer geen resultaat heb terwijl mijn nog jonge leven langzaam voorbij tikt. Na 23 jaar wil ik er eigenlijk gewoon een punt achter zetten en pas weer beginnen met leven als ik iig iets meer weet of wat dan ook.

Maar ben je ook echt depressief of gewoon de hele dag neutraal met heel zelden een opleving naar blij?
Er zit nogal een verschil in depressief zijn en gewoon neutraal.
 
lol, dat waren mijn koolhydraten denk ik. :p Ik heb het even uitgerekent en vandaag heb ik 116 gram vet gegeten maar dan heb ik het avondeten niet meegeteld omdat ik niet precies de hoeveelheid weet. lijstje is nog een beetje rommelig, ik heb en wil geen schema maar ik heb alles wat ik eet in een lijst gezet met de waarden erbij, maar ik weet wat ik ong. moet eten op een dag. Ik weet niet de onderverdeling van de vetten.

Ik zou een voedingsschema maken met 50% van de kcal uit vetten, onderverdeeld in 45% verzadigd, 45% enkelvoudig onverzadigd en 10% meervoudig onverzadigd.

Verlaag vezel inname (<25g per dag)

Supplementeer met vitamine D (5000 IU per dag).
Zorg ook voor genoeg zinc per dag (30mg+) en magnesium (500mg+). Supplementeer zo nodig.
Supplementeer ook met omega 3 (zorg voor minimaal 300mg DHA per dag)

1,8-2,2g eiwit per kg
Rest koolhydraten
Genoeg kcal om op gewicht te blijven, weet niet of je in de mood bent om te trainen maar ga anders boven onderhoud zitten.

Slaap genoeg

Wedden dat je testosteron omhoog gaat
 
Ik denk dat je je daar gewoon moet overheen zetten. Met zo'n mindset komt er nooit een einde aan. Uiteindelijk heb je het zelf in de hand. Misschien eens een paar zelfhulp/motivatie boeken lezen? Kan een enorme impact hebben over hoe je denkt en hoe je je voelt in het dagelijks leven. Mindset is alles.

En nogmaals, neem die 5000 IU vitamine D, zeker in de winter.

In tonijn zit btw amper omega 3 dus dat kan je misschien ook supplementeren idd.

Heb ik echt geprobeerd man, maar het is niet de mindset. Het is het gevoel. Ik knok mijn hele leven van periode tot periode om me goed te voelen en dat hou ik dan een bepaalde tijd vol maar hoe leuk ik het ook probeer te hebben, het zakt altijd weer langzaam in, de ene keer zwaarde dan de ander en nu op zijn ergst wat ik heb meegemaakt want ik heb het meerdere keren per dag. Als het achteruit gaat dan slaap ik ook wanneer ik kan, alsof ik uitgeput ben.
Ik ben absoluut geen zwak iemand en ik geef zelden op , het is niet dat ik niet sterk in mijn hoofd ben maar het komt nu gewoon niet tot uiting en heb ook geen angst om een meisje uit te vragen, ik heb meerdere vriendinnen gehad en ik weet uit ervaring dat dat het eerder erger maakt omdat er toch een einde aan komt, hoe leuk ik het ook heb, de blijheid vloeit gewoon weg. Ik moet nu eerst aan mijzelf werken en dat doktersbezoek gaat daarbij helpen, zelfs als dat allemaal in orde is dan kan ik niet anders dan blij zijn omdat ik daar dan duidelijkheid over heb.

Ik wilde het kort houden in dit topic om niet als een wanhopig iemand over te komen maar nu is het iig duidelijk.

Bedankt voor de tips iig man:)

---------- Post toegevoegd Mon 4 Feb 2013 om 22:10 ----------

Ik zou een voedingsschema maken met 50% van de kcal uit vetten, onderverdeeld in 45% verzadigd, 45% enkelvoudig onverzadigd en 10% meervoudig onverzadigd.

Verlaag vezel inname (<25g per dag)

Supplementeer met vitamine D (5000 IU per dag).
Zorg ook voor genoeg zinc per dag (30mg+) en magnesium (500mg+). Supplementeer zo nodig.
Supplementeer ook met omega 3 (zorg voor minimaal 300mg DHA per dag)

1,8-2,2g eiwit per kg
Rest koolhydraten

Slaap genoeg

Wedden dat je testosteron omhoog gaat

haha:D

Ik ga zoizo wel even langs de dokter maar mocht er iets met de vetten aan de hand zijn dan ga ik dat zeker even proberen. Die vitamine D kan ik per dag gaan nemen maar voor die andere 2 moeten nog eventjes wachten. Maar mocht dat niet in orde zijn dan ziet de dokter dat ook denk ik?
 
Laatst bewerkt:
En eet je (veel) tonijn? Te veel tonijn kan schadelijk zijn voor je gezondheid, kan voor kwikvergiftiging zorgen.
 
Back
Naar boven