Fitness Seller

ALAT waarde van 300?! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mans

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
4.905
Waardering
2
Ok ik zit hier een beetje te flippen nu. Ik heb voor het eerst m'n leverwaarden laten checken, en volgens de dokter is m'n ASAT 101 en m'n ALAT 300. Op het internet is er verdacht weing te vinden, maar ik dacht dat die waarden normaal tussen de 0 en de 40 horen te liggen?

Ik heb er zojuist gebeld en ze vertelde mij dat de waarden 'enigszins' verhoogd waren, en dat er pas sprake is van een ontsteking bij een ALAT van 1200.

Ze vind de waarden wel ernstig genoeg om nog een onderzoek te doen naar hepatitis, om dat uit te sluiten. Toen ik haar vertelde dat ik AS had gebruikt, reageerde ze laconiek met dat ik me over twee maanden nog een keer moet laten testen.

Hanteert zij een andere schaal of ziet ze een komma over het hoofd ofzo?

Laatste kuur dateert twee maanden terug trouwens, en ik voel me verder prima.
 
Laatst bewerkt:
Een verhoogd ALAT en ASAT kan duiden op geringe leverschade. Vaak is deze reversibel als er tijdig ingegrepen wordt, in jouwn geval voorlopig geen kuurtjes e.d. nemen. Belast je lever verder niet overbodig met het drinken van alcohol of het nemen van paracetamol e.d. Veel drinken.
Wanneer je tekenen hebt van geelzucht (als eerste zichtbaar in/rond ogen) is de kans groot op hapatitis. Zeker als ook je bilirubine gehalte in het bloed verhoogd is.
Normaal waarden ALAT (engels:ALT)<42, ASAT (AST)<48. Kan echter ook verhoogd zijn door gebruik andere medicatie zoals bijv. antibiotica e.d.

Bekijk deze link:
http://www.duke.edu/~twl4/Liver Enzyme Tests - Rapid Interpretation - Fraser.pdf

Suc6!
 
Mans zei:
Ok ik zit hier een beetje te flippen nu. Ik heb voor het eerst m'n leverwaarden laten checken, en volgens de dokter is m'n ASAT 101 en m'n ALAT 300. Op het internet is er verdacht weing te vinden, maar ik dacht dat die waarden normaal tussen de 0 en de 40 horen te liggen?

Ik heb er zojuist gebeld en ze vertelde mij dat de waarden 'enigszins' verhoogd waren, en dat er pas sprake is van een ontsteking bij een ALAT van 1200.

Ze vind de waarden wel ernstig genoeg om nog een onderzoek te doen naar hepatitis, om dat uit te sluiten. Toen ik haar vertelde dat ik AS had gebruikt, reageerde ze laconiek met dat ik me over twee maanden nog een keer moet laten testen.

Hanteert zij een andere schaal of ziet ze een komma over het hoofd ofzo?

Laatste kuur dateert twee maanden terug trouwens, en ik voel me verder prima.

300 :eek: ik neem aan dat er andere referentie waarden worden gebruikt dan want normaal boven de 100 word je al naar ziekenhuis gestuurd. Maar hij zegt bij jouw pas bij 1200 verkeerd dus denk dat ze andere waarden gebruiken.
 
Ik heb vandaag weer bloed laten prikken om uit te zoeken of ik hepatitis heb. Heb iig geen lichamelijke klachten en ik zie er ook gewoon gezond uit. Kans op een virale infectie lijkt me ook klein want ik deel uiteraard geen naalden, en de laatste keer dat ik coïtus heb gehad zonder condoom is zeker een jaar geleden.

Ik dacht ook dat ze misschien een andere schaal gebruiken, maar op het lab verzekerde ze me dat ze gewoon u/l gebruiken, met een normale bovengrens van 50 dus.

Ik mag toch aannemen dat m'n dokter niet zo incompetent is, dat ze met een serieus probleem gewoon rond laat lopen ???

Morgen kan er pas weer spreken dus ik wacht het nog maar ff af :(
 
Als je je dokter niet vertrouwd.. vraag dan een consult aan bij een andere dokter voor second opinion.

Misschien interessant om te delen met ons hoe je kuur verleden erruit ziet?? Drink je veel water, alcohol dat soort zaken?
 
Tschijnt ooknogal per dokter te wisselen van hoesnel ze je doorsturen voor verder onderzoekn.
 
Keb drie kuurtjes achter de rug. 500-750 mg test per week en 30 mg dbol per dag. Langste aaneengesloten periode van dbol gebruik is zes weken geweest. Drink nauwelijks alcohol maar gemiddeld 1 keer in de maand raak ik 'm flink tijdens het stappen.

Geen bijzonder gekke dingen dus lijkt me...

Ik gebruik overigens ook al vrij lang een cortisonen zalf voor handexceem. Ik heb gelezen dat daar de waarden ook van kunnen stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven