XXL Nutrition

Rechten van politie in NL

Bezoekers in dit topic

ECLIPSE

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid sinds
21 okt 2004
Berichten
3.457
Waardering
3
Wanneer heeft de politie het recht

a) je huis te doorzoeken?
b) je huis te betreden?
c) je te fouilleren?
 
Heb jij wat op je geweten ofzo:D
 
A en B: Als de officier van justitie daar toestemming voor geeft
C: In het kader van preventief fouilleren mag dat als ze dat nodig vinden voor de veiligheid in een bepaalde buurt
 
Wanneer heeft de politie het recht

a) je huis te doorzoeken?
b) je huis te betreden?
c) je te fouilleren?

d) je telefoon af te tappen? :D
 
Met een huiszoekingsbevel kunnen ze je huis doorzoeken. Afgegeven door een rechter-commisaris. Dus dat gaat ook op voor betreden.

Fouilleren volgens mij bij redelijke verdenking, een lekker ruim begrip dus.
 
Ga er maar vanuit, ALTIJD... Die lui hebben daar schijt aan
 
doorzoeken en betreden alleen met jou toestemming of een bevel.

fouilleren mag zodra ze je ervan verdenken iets bij je te hebben, wapen, drugs e.d. Maar daar moet dan wel een redelijke verdenking van zijn.

Zo is het volgens mij.
 
Ga er maar vanuit, ALTIJD... Die lui hebben daar schijt aan

Kunnen ze hebben, maar als ze iets vinden zonder huiszoekingsbevel hebben ze geen bewijsmateriaal in juridische zin. Dan moet een rechter je dus vrijspreken.
 
en als persoon A ze nou niet binnen laat, de politie erop staat het huis wel te betreden, en persoon A ze vervolgens met geweld buiten de deur houdt. Kunnen ze persoon A dan arresteren voor bv. geweldpleging oid, of het verzet bij arrestatie noemen whatever.
 
en als persoon A ze nou niet binnen laat, de politie erop staat het huis wel te betreden, en persoon A ze vervolgens met geweld buiten de deur houdt. Kunnen ze persoon A dan arresteren voor bv. geweldpleging oid, of het verzet bij arrestatie noemen whatever.

MoEt Je EeN PiPa v@n mE kOpUh SwA ?!?
 
drugs are bad.. mmkay?
 
Betreden alleen indien de omstandigheden (Noodsituaties, verdachte omstandigheden) daar naar zijn of met toestemming van eigenaar.

Huiszoeking alleen met een bevel (afgegeven door de Rechter Commissaris, welke deze enkel afgeeft op grond van een aan criteria zoals redelijke vermoedens of bewijslast)

Fouilleren mag alleen wanneer iemand als verdachte wordt aangemerkt of uiteraard bij overtredingen/misdrijven op heterdaad.
Maar helaas heeft men de politie meer machte gegeven met een nieuwe wetgeving die ervoor zorgt dat plots bepaalde gebieden kunnen worden aangemerkt als veiligheidsgebieden waarin men (net als bij een verkeerscontrole zeg maar) plots iedereen mag staande houden en fouilleren (op bv wapens, drugs en overige contrabande). Let op! In zulke acties geeft dit de politie tevens de mogelijkheid om je auto te doorzoeken.

PS suc6 met je eventuele probleempjes. ;-)
 
dank u allen
 
Nee geen geweldpleging lijkt me, lijkt me ook dat die politielui zich moeten verantwoorden voor hun daden, want wat ze doen is niet volgens de regels.

Het lijken me enigszins andere omstandigheden worden, wanneer ze door je ruit zien dat er iets niet klopt binnen ofzo.
 
Ze fouilleren liever met een officier van justitie erbij dan kunnen ze meteen een straf opleggen, kost veel minder tijd.
 
Nee geen geweldpleging lijkt me, lijkt me ook dat die politielui zich moeten verantwoorden voor hun daden, want wat ze doen is niet volgens de regels.

Het lijken me enigszins andere omstandigheden worden, wanneer ze door je ruit zien dat er iets niet klopt binnen ofzo.

nee er is geen sprake van zulke omstandigheden.. hoelang mogen ze je eigenlijk vasthouden zonder 'reden', bv zonder aangifte of 'bewezen argument' ?
 
volgens mij mogen je ze verhoren (6 uur) en daarna nog maximaal 6 x 24 h vasthouden, daarna moet een officier van justitie beslissen of je nog vast gehouden moet worden.

dacht ik.
 
ik dacht dat ze tegenwoordig ook preventief mochten fouilleren ?
 
ja mogen ze volgens mij ook at random op straat
 
als je geen dealer zijt laten ze je voor wat je bent ....
 
Back
Naar boven