XXL Nutrition

NASA-robot veilig op Mars geland

Bezoekers in dit topic

arnoldfan

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid sinds
27 aug 2006
Berichten
12.579
Waardering
7
Lengte
1m50
Massa
160kg
Vetpercentage
1%
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa ontving twee uur later de eerste beelden die camera's van de Phoenix van de omgeving hebben gemaakt.

De laatste minuten van de landing waren het gevaarlijkste onderdeel van de reis van 680 miljoen kilometer, die ruim negen maanden duurde. Nasa-technici hadden gisteren geen gebruik meer gemaakt van de laatste mogelijkheid om de baan van de sonde te wijzingen.

''In mijn dromen had het niet perfecter kunnen gaan,'' zei projectmanager Barry Goldstein van het Nasa-controlecentrum in Pasadena, Californië. De robot bevindt zich op vlak terrein en heeft zijn zonnepanelen, die onontbeerlijk voor de energievoorziening zijn, kunnen ontvouwen.

De Phoenix kwam met een snelheid van 5,7 kilometer per seconde de atmosfeer van Mars binnen en moest toen een reeks procedures uitvoeren. De sonde kwam na het uitwerpen van een parachute en het ontsteken van remraketten rond 01.38 uur (Nederlandse tijd) op drie poten tot stilstand.

Een kwartier later wist de vluchtleiding op aarde te melden dat de missie is gelukt.

Het landen op Mars is één van de spannendste manoeuvres in de ruimtevaart. Van de elf missies voor Phoenix die sinds 1971 hebben geprobeerd op de planeet te landen, waren slechts vijf in hun poging geslaagd.

Phoenix was op 4 augustus vorig jaar gelanceerd vanaf Cape Canaveral in Florida. Met een tweeënhalve meter lange robotarm moet het onder meer gaan zoeken naar ijs dat begraven ligt onder de noordelijke pool van het Marsoppervlak. Na onderzoek van dit bevroren water moet duidelijk worden of microbiologisch leven ooit mogelijk is geweest op Mars. Veel tijd heeft de Phoenix niet: als de winter begint, zal de sonde uitvallen.

TwnPks_RkGdn_left_high.jpg


Cool, ik hoop dat er iets uitkomt.
 
Mischien vinden ze wel allemaal kleine bodybuildingde alliens
 
Wet van Murphy is een hoax.
 
Waar is dat heineken barretje dan?
 
Heel vet, echt grote klasse van NASA dat alles volgens plan is gegaan, respect.
 
Met al die stenen is het wel lastig om asfalt en beton te storten.
 
Maar wat gaan ze ermee doen dan, dat vraag ik me af.
 
Weet je ook ofdat ze onderzoeken gaan doen? Of gewoon kiekjes trekken, toeristje spelen:p.
 
Weet je ook ofdat ze onderzoeken gaan doen? Of gewoon kiekjes trekken, toeristje spelen:p.

Zou niet weten waar dit goed voor is, Lijkt me al duidelijk dat op mars geen leven mogelijk is.:D
 
Geef er eigenlijk weinig om.
 
Ze gaan kijken of het eventueel mogelijk is om te leven op Mars. Of dat er ooit leven is geweest.
 
EPIC waste of money :D
 
EPIC waste of money :D

Van mij mogen ze het budget vertienvoudigen.

Beter aan dit dan aan wapens, uitkeringen enz... Is toch een grote mijlpaal in de geschiedenis van de mens, laten we er dan ook een beetje ons best voor doen.
 
Back
Naar boven