MuscleMeat

HBO vs Universiteit

Bezoekers in dit topic

Fierce

Competitive Bodybuilder
Lid sinds
18 dec 2011
Berichten
1.731
Waardering
188
Hey,

Een tijdje terug is hier precies hetzelfde topic over geweest, maar ik werd er niet veel wijzer van, vandaar dat ik er nog eentje open gooi.

Dilemma:

Dit jaar ben ik begonnen met bedrijfskunde op universiteit niveau, ben een maand terug gestopt omdat ik de studie niet leuk vond.

In september ga ik weer beginnen en toen ik stopte met bedrijfskunde was ik vastberaden om weer universiteit te gaan doen, omdat:
- Nu bestond de helft van mijn vakken uit rekenen/wiskunde en dat is een stuk moeilijker dan theorie vakken + dat je het regelmatig bij moet houden. Daarom dacht ik nu Organisatie wetenschappen te gaan studeren, daarbij heb je in het jaar maximaal 2 reken/wiskunde vakken en dat is dus een stuk makkelijker, plus dat er ook een stukje psychologie/sociologie/maatschappij in voor komt, dat ik wel leuk vind.
- Vriend van me van de middelbare school voerde ook nooit een flikker uit en doet nu ook een beta studie(dus alleen maar theoretische vakken) en doet dit met 2 vingers in zijn neus, dus ik dacht dat moet ik ook wel kunnen ondanks dat ik normaal gesproken niet heel veel voor school doe.
- Je met een diploma op de universiteit gewoon betere kansen hebt.

Afgelopen weekend heb ik met iemand gesproken die wat ouder is en zelf in het bedrijfsleven zit. Hij zei dat het helemaal niet zo veel uitmaakt of je nou HBO of Universiteit hebt. Bij je 1e baas zal je waarschijnlijk wel je diploma moeten laten zien, maar daarna gaat het bij een sollicitatie vooral om werk ervaring, of je een beetje flair/persoonlijkheid hebt en of je er echt voor wil gaan. Zelf heeft hij HBO gedaan, omdat hij niet de discipline had om universiteit te gaan doen, dit paste beter bij hem. Eigenlijk is dit bij mij wel een beetje hetzelfde.

Maar goed, toen vroeg ik: er zijn zoveel HBO studenten met een economische achtergrond dat je er dan helemaal niet meer uitspringt en dus moeilijk aan een (leuke) baan komt. Toen zei hij van, een stukje persoonlijkheid heb je al, als je je goed verdiept in het bedrijf waar je solliciteert etc etc dan komt dat echt wel goed. Ook zei hij dat succesvol in het bedrijfsleven vooral te maken heeft met of je er een 'neusje' voor hebt, goede ideeën hebt en er 100% voor wil gaan en dat het niet persé met een diploma te maken heeft.

Ben nu dus heel erg aan het twijfelen.

Het is laks, maar weet gewoon van mezelf dat ik nooit extreem veel voor school zal doen. Het liefst wil ik een niet al te moeilijke studie, die me redelijk interesseert en op universiteits niveau is. Organisatie wetenschappen dus.

Wat zouden jullie aanraden; Hbo of Universiteit?

Groetjes
 
Je studie afmaken...

edit:
Als het overwegen en een keuze maken van je studie zo'n groot probleem voor je is, in een richting die je kort daarvoor nog opgegeven hebt betwijfel ik of je uberhaupt 1 van deze 2 studies succesvol zal afronden.
 
Laatst bewerkt:
Je studie afmaken...

edit:
Als het overwegen en een keuze maken van je studie zo'n groot probleem voor je is, in een richting die je kort daarvoor nog opgegeven hebt betwijfel ik of je uberhaupt 1 van deze 2 studies succesvol zal afronden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Verleden jaar heb ik me niet genoeg georiënteerd, dat wil ik volgend jaar niet hebben. Daarom probeer ik zo goed mogelijk een keuze te maken.

Mocht ik kiezen voor universiteit dan zou ik kiezen voor Organisatie wetenschappen en persoonlijk vind ik dit niet op bedrijfskunde lijken. Mocht ik HBO kiezen dan weet ik nog helemaal niet welke richting ik op wil.
 
Okey. Kies Organisatie Wetenschappen en maak die opleiding af :)
 
Mijn ervaring bij vrienden en bekenden is dat als ze eenmaal gestopt zijn met een studie en dus een tijd werken/niks doen, ze daarna totaal geen zin meer hebben om 30 uur per week in een lokaal te zitten op school. Bij uni heb je bij economie-opleidingen veel minder (verplichte) lessen en ook geen huiswerk of iets dergelijks. Theorievakken kun je zonder colleges ook halen, alleen moet je wel een paar weken aan de bak bij de tentamens. Ik zou dus voor uni gaan als ik jou verhaal zo lees
 
Mijn ervaring bij vrienden en bekenden is dat als ze eenmaal gestopt zijn met een studie en dus een tijd werken/niks doen, ze daarna totaal geen zin meer hebben om 30 uur per week in een lokaal te zitten op school. Bij uni heb je bij economie-opleidingen veel minder (verplichte) lessen en ook geen huiswerk of iets dergelijks. Theorievakken kun je zonder colleges ook halen, alleen moet je wel een paar weken aan de bak bij de tentamens. Ik zou dus voor uni gaan als ik jou verhaal zo lees

Dankjewel, goede post.
 
Maar goed, toen vroeg ik: er zijn zoveel HBO studenten met een economische achtergrond dat je er dan helemaal niet meer uitspringt en dus moeilijk aan een (leuke) baan komt.

Dit klopt, ik ken veel Commerciële Economie studenten die nu een premaster/master volgen omdat ze gewoon geen baan kunnen vinden. Als je toch een economische HBO studie wilt doen, doe er dan 1 met een internationaal aspect (International Financial Management, International Management, Int. Bus. & Languages, Int. Bus. & Management etc. ) daarmee kun je in ongeveer de hele wereld aan de slag en daarnaast kun je met nette cijfers vaak in het buitenland een master volgen met subsidiering.

Maar eerlijk is eerlijk. Eruit springen heb je, tot op zekere hoogte, zelf in de hand. Als jij aan je cv werkt tijdens je studie vergroot je gewoon je kans op een baan.
 
organisatie wetenschappen klinkt ongelovelijk saai,
Ik zit zelf in het 2e jaar van IB&M aan de rug in gronignen, daar heb ik veel vakken als organizational behaviour, organizational change, marketing etc..
En een stukje bedrijfskunde, ook maximaal 2 rekenvakken per jaar.

Ik dacht in het begin precies hetzelfde als jou:
- MOET uni doen
- Niet te veel rekenen etc
- Chill beetje theorie over organisatie dit en dat

Nu ben ik halverwege het 2e jaar en heb er spijt van, het is zo ongelovelijk eentonig al die vakken, en het lijkt allemaal op elkaar (wat bij jou studie nog erger is lijkt me?). Ik probeer me door dit jaar heen te slepen en dan kijk ik hoe ik verder ga.

HBO is zo slecht nog niet, en mocht je internationaal iets willen later kom je met een HBO prima uit de voeten.
Mijn huisgenoten doen allemaal HBO en het lijkt me prima kwaliteit. (HBO commerciële economie op de Hanze)

Ik weet niet of je er wat aan hebt, mja.
 
Dit klopt, ik ken veel Commerciële Economie studenten die nu een premaster/master volgen omdat ze gewoon geen baan kunnen vinden. Als je toch een economische HBO studie wilt doen, doe er dan 1 met een internationaal aspect (International Financial Management, International Management, Int. Bus. & Languages, Int. Bus. & Management etc. ) daarmee kun je in ongeveer de hele wereld aan de slag en daarnaast kun je met nette cijfers vaak in het buitenland een master volgen met subsidiering.

Maar eerlijk is eerlijk. Eruit springen heb je, tot op zekere hoogte, zelf in de hand. Als jij aan je cv werkt tijdens je studie vergroot je gewoon je kans op een baan.

Maar denk je dat werkgevers echt heel gericht kijken naar een internationale studie, je cijfers, je cv in plaats van hoe jij persoonlijk overkomt? Genoeg gasten die super cijfers hebben, goede studie en cv maar nauwelijks overkomen en geen persoonlijkheid hebben.

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 16:32 ----------

organisatie wetenschappen klinkt ongelovelijk saai,
Ik zit zelf in het 2e jaar van IB&M aan de rug in gronignen, daar heb ik veel vakken als organizational behaviour, organizational change, marketing etc..
En een stukje bedrijfskunde, ook maximaal 2 rekenvakken per jaar.

Ik dacht in het begin precies hetzelfde als jou:
- MOET uni doen
- Niet te veel rekenen etc
- Chill beetje theorie over organisatie dit en dat

Nu ben ik halverwege het 2e jaar en heb er spijt van, het is zo ongelovelijk eentonig al die vakken, en het lijkt allemaal op elkaar (wat bij jou studie nog erger is lijkt me?). Ik probeer me door dit jaar heen te slepen en dan kijk ik hoe ik verder ga.

HBO is zo slecht nog niet, en mocht je internationaal iets willen later kom je met een HBO prima uit de voeten.
Mijn huisgenoten doen allemaal HBO en het lijkt me prima kwaliteit. (HBO commerciële economie op de Hanze)

Ik weet niet of je er wat aan hebt, mja.

Ik moet eerlijk toegeven, bijna elke studie die ik zie klinkt en is saai in mijn ogen. De enige studie die me leuk lijkt is voeding en dietiek op HBO niveau, omdat ik dat interessant vind. Maarja daar kan je niet echt veel mee, wil geen dietist worden ofzo.

Met bedrijfskunde had ik vakken als methodologie, wiskunde, statistiek, primaire processen en daar was echt geen reet aan. Met organisatie wetenschappen krijg je allerlei verschillende dingen zoals psychologie, sociologie, gedrag in organisaties, stukje economie, lijkt me dan wel leuker.

Vind jij het echt klote dat die vakken zo op elkaar lijken? Als het allemaal theorie is en je leert voor de tentamens een beetje en haalt een redelijk cijfer is dat toch prima?
 
Mijn ervaring bij vrienden en bekenden is dat als ze eenmaal gestopt zijn met een studie en dus een tijd werken/niks doen, ze daarna totaal geen zin meer hebben om 30 uur per week in een lokaal te zitten op school. Bij uni heb je bij economie-opleidingen veel minder (verplichte) lessen en ook geen huiswerk of iets dergelijks. Theorievakken kun je zonder colleges ook halen, alleen moet je wel een paar weken aan de bak bij de tentamens. Ik zou dus voor uni gaan als ik jou verhaal zo lees

Helemaal mee eens,
alleen ken ik niemand die 30uur les heeft per week (zowel op de uni als hbo)
maar je hebt wel gelijk.
 
Helemaal mee eens,
alleen ken ik niemand die 30uur les heeft per week (zowel op de uni als hbo)
maar je hebt wel gelijk.

technische studies halen wel 25-30u les per week.
 
ik doe voltijd hbo en heb iets van 22 uur per week, valt dus best mee ;)
 
Maar denk je dat werkgevers echt heel gericht kijken naar een internationale studie, je cijfers, je cv in plaats van hoe jij persoonlijk overkomt? Genoeg gasten die super cijfers hebben, goede studie en cv maar nauwelijks overkomen en geen persoonlijkheid hebben.
De reden dat ik je een internationale studie aanraad is niet gerelateerd aan nederlandse werkgevers. Ik raad het je aan, omdat je met een int. economische studie in de hele wereld aan de slag kunt :D (moet je natuurlijk wel voor openstaan) en dus niet gebonden bent aan de nederlandse arbeidsmarkt.

Denk daarnaast dat t heel erg van t bedrijf(MNO's zullen natuurlijk liever mensen hebben met internationale kennis/ervaring), de functie en je cv afhangt waar ze meer of minder waarde aan hechten. Je kunt nog zo leuk overkomen, maar als jij solliciteert voor een functie als financieel manager en je hebt in je bachelor je financiele vakken gehaald met een 6je.. Naja, ik zou liever niet zo iemand naar mijn geldzaken hebben kijken.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je persoonlijkheid ook van waarde is!

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 18:44 ----------

kan je geen rechten ofzo gaan doen?

Zou ik niet zomaar aan beginnen. Is veel taai en droog leeswerk.

@TS, je kunt wel veel kanten op als je rechten hebt. Je hoeft niet per se een toga beroep in.
 
Als je kan kiezen ALTIJD uni.

Oke en kan je ook uitleggen waarom?

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 18:55 ----------

De reden dat ik je een internationale studie aanraad is niet gerelateerd aan nederlandse werkgevers. Ik raad het je aan, omdat je met een int. economische studie in de hele wereld aan de slag kunt :D (moet je natuurlijk wel voor openstaan) en dus niet gebonden bent aan de nederlandse arbeidsmarkt.

Denk daarnaast dat t heel erg van t bedrijf(MNO's zullen natuurlijk liever mensen hebben met internationale kennis/ervaring), de functie en je cv afhangt waar ze meer of minder waarde aan hechten. Je kunt nog zo leuk overkomen, maar als jij solliciteert voor een functie als financieel manager en je hebt in je bachelor je financiele vakken gehaald met een 6je.. Naja, ik zou liever niet zo iemand naar mijn geldzaken hebben kijken.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je persoonlijkheid ook van waarde is!

---------- Post toegevoegd Mon 13 Feb 2012 om 18:44 ----------



Zou ik niet zomaar aan beginnen. Is veel taai en droog leeswerk.

@TS, je kunt wel veel kanten op als je rechten hebt. Je hoeft niet per se een toga beroep in.

Thanks.
 
Als je geen carrière wenst: HBO
Voor al uw andere behoeften: WO

Klinkt krom maar zit wel een kern van waarheid in.
 
Als je geen carrière wenst: HBO
Voor al uw andere behoeften: WO

Klinkt krom maar zit wel een kern van waarheid in.

Klinkt heel krom ja en er klopt ook geen zak van.
 
Back
Naar boven