AndroidHealthClinic

Emigreren naar Belgie srs (als student zijnde)

Bezoekers in dit topic

SkyBlazer

Colossal Veteran
10 jaar lid
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
13.763
Waardering
4.718
Lengte
1m88
Massa
101kg
Vetpercentage
18%
Net naar Zonde van de Zendtijd gekeken en belgië lijkt me wel wat om te studeren.
Weet iemand hoe heet zit met eventueel stufie en het verkrijgen van een kamer (kot) is dat financieel makkelijker dan in Nederland of lastiger?

Vooral de steden: Gent, Leuven en Dusseldorf spreken mij aan. Dusseldorf is dan wel in Duitsland maar als je daar goede info over hebt is het zeker welkom. (zolang dusseldorf is en niet duitsland als algemeen)

Gaat met name om studie richting Accountancy en Ficale Economie (hbo niveau)

goede reeacties krijgen uiteraad karma.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Dec 2011 om 03:56 ----------

onzin natuuirlijk dat door zonde van de zendtijd komt, maar belgie lijkt me wel chil land, dus alle info is welkom. Vooral info van mensen die de stap van nl naar bg hebben gemaakt word geapricieerd.

Angelus is er nog kamer vrij bij uw kot in de buurt? kunnen we samen trainen bro <3
 
Hi!

Ik heb geen info over de betreffende studie, maar ik heb er echt spijt van dat ik niet in België ben gaan studeren.

Je zult het niet verwachten, maar het onderwijsniveau is daar gewoon goed, hoger dan in NL. Daarnaast zul je een berg ervaring meekrijgen die je in je hele leven echt zult kunnen gebruiken. Staat goed op je CV en zo ver is het niet, je kunt elke 2 weken naar huis als je dat zou willen.

Cultuur schijnt wel een wereld van verschil te zijn, dus verkijk je daar niet op. 't is dan geen België, maar wat ik van Frankrijk weet, is dat het hele lange saaie dagen zijn van urenlang luisteren en pagina's vol meeschrijven omdat ze daar geen studieboeken hebben, en elke dag tot half zes les. Wat stricter en minder vrijheden. Minder groepswerk. Maar goed, HBO in Nederland maakt je lui, dom en minder perfectionistisch (dat is zoals ik er tegenaan kijk).

Van Gent weet ik dat ze hele mooie sportmogelijkheden hebben, maar dat zal in de andere steden ook wel zijn. Leuven lijkt me ook cool. Vaak wordt sport vanuit de uni aangeboden en kost het echt niks.

Studiefinanciering kan je gewoon in NL aanvragen en er zijn wel subsidies voor het volgen van je complete studie in het buitenland, bijv. voor huisvesting. Als ik me niet vergis, dan was dat o.a. de Socratesbeurs en die is echt de moeite waard. Ik weet niet of je nu al studeert of gestudeerd hebt, maar anders kan je huidige school of DUO daar wel antwoord op geven.

Echt doen! Maar wel met een goede voorbereiding. Succes!
 
WO: Ja het onderwijsniveau is dus niet hoger dan in NL, het is lager. De structuur is gewoon kinderlijker opgezet. Je moet namelijk meer memoriseren, en het liefst de denkwijze van de prof aanhouden (wiens boeken/syllabi je vaak moet kopen/bestuderen). Eigen inbreng word pas gewaardeerd als je ver in je studie zit, in tegenstelling tot hier in NL waar een slimme sjaars na 1 jaar onderzoeksassistent kan worden..

Dagen duren vaker van 9 tot 5, dus het is veel makkelijker om je studie te halen want je word bij het handje gehouden.

Stad als Leuven is gewoon super, studentenstad eersteklas. Kamers zijn ****ing goedkoop (en hebben vaak nog een schoonmaakster ook..) alsmede eten op de uni.
 
Ze zeggen dat studie in België beter is dan hier in Nederland..
Düsseldorf is trouwens een verrekt mooie stad!
 
WO: Ja het onderwijsniveau is dus niet hoger dan in NL, het is lager. De structuur is gewoon kinderlijker opgezet. Je moet namelijk meer memoriseren, en het liefst de denkwijze van de prof aanhouden (wiens boeken/syllabi je vaak moet kopen/bestuderen). Eigen inbreng word pas gewaardeerd als je ver in je studie zit, in tegenstelling tot hier in NL waar een slimme sjaars na 1 jaar onderzoeksassistent kan worden..

Dagen duren vaker van 9 tot 5, dus het is veel makkelijker om je studie te halen want je word bij het handje gehouden.

Stad als Leuven is gewoon super, studentenstad eersteklas. Kamers zijn ****ing goedkoop (en hebben vaak nog een schoonmaakster ook..) alsmede eten op de uni.

dagen van 9 tot 5 klinkt wel k*t :eek:
gedeelte van kamers klinkt beter. Weet je ook of de overstap van nederland naar belgie makkelijk is te maken om te studeren? zal toch aan dat gekke taaltje moeten wennen

Ze zeggen dat studie in België beter is dan hier in Nederland..
Düsseldorf is trouwens een verrekt mooie stad!

afgelopen kerstvakantie was ik dagje naar dusseldorf met wat vrienden en beviel goed
 
Angelus is er nog kamer vrij bij uw kot in de buurt? kunnen we samen trainen bro <3

sure, kamers in overvloed, maar zit hier volgend jaar niet meer:D
 
sorry, ik ga met het vliegtuig:)

Hm, achteraf gezien lijkt dat wel de beste keuze...waar zat ik met m'n kop...oh ja, Kerstmis...succes met de zoektocht blaze. En thanks Angelus, het vliegtuig is een perfecte manier om bij die dweilflikker een audientie te krijgen
 
Ja het onderwijsniveau is dus niet hoger dan in NL, het is lager. - Onwaar. Van alle nederlanders die ik tegenkwam, waren er misschien maar 2-3 die het echt goed deden. Al rest waren gewoonweg hopeloos qua IQ, EQ, punten en het kunnen volgen van de leerstof
Je moet meer memoriseren - En dat is kinderlijk omdat..?
Liefst de denkwijze van de prof aanhouden - True

Dagen duren vaker van 9 tot 5, dus het is veel makkelijker om je studie te halen want je word bij het handje gehouden.
- Dagen kunnen van 8:30 tot zelfs later dan 17u duren. Hangt gewoon van je studie en je uurrooster af. Handje vasthouden gebeurt niet echt op univ niveau. Eerder hogeschoolniveau

Stad als Leuven is gewoon super, studentenstad eersteklas. Kamers zijn ****ing goedkoop (en hebben vaak nog een schoonmaakster ook..) alsmede eten op de uni.

Onderlijnde
 
Ik zou inderdaad ook niet stellen dat het onderwijsniveau in België lager is dan in Nederland.

Qua uren kan je er niet echt een schema op plakken. Maar werkdagen van 9 tot 5 zijn uitzonderingen. Eerder een uur of 4 per dag.

En ja er is verschil tussen hoge scholen en universiteiten. Weet niet welke opleiding je dan precies gaat volgen in België. Ik denk dat je accountancy op zowel hoge school als unifniveau kan volgen. Unif zal wel wat moeilijker zijn.

Qua stad, Leuven of Gent, sowieso. Antwerpen kan ook wel fun zijn denk ik maar het niveau ligt er lager, staat minder goed op je cv en het is niet echt een studentenstad.
 

Dat eerste is selection bias.

In België worden studenten eerst op basisniveau gebracht in het eerste jaar en daarna word er pas dieper op de stof in gegaan. Dat was mijn conclusie uit het vergelijken van curricula van dezelfde studies aan Leuven/Utrecht/Erasmus. Dat is dus makkelijker, want universitaire stof is bijna altijd moeilijker dan middelbare school stof. Memorisatie staat eigen inbreng in de weg. Feitjes uit je hoofd leren kan iedere malloot, analyseren/creëren niet.

Daarnaast is de uni in BE per definitie schoolser, veel meer contacturen (hoe meer contacturen, hoe meer uitleg je krijgt en des te meer mensen hun studie halen..) en daardoor meer hand-helding.

Het een is niet altijd beter dan het ander, maar voor mij zou het niks zijn.
 
Laat ons zeggen dat het onderwijsniveau in België gewoon een stuk degelijker is.
 
Ik denk dat de manier waarop onderwijs wordt gegeven in België voorbij gestreefd is. Wij krijgen les volgens een kennissamenleving concept, Nederlanders krijgen les volgens een vaardigheidssamenleving concept. Dat laatste is de weg van de toekomst, aan dikke turven uit het hoofd reproduceren heb je niet veel.
 
Het universitair niveau in België is gewoon goed. Je mist misschien net een beetje praktijk ervaring maar er zijn kansen genoeg om je kennis op dat gebied aan te vullen (praktijkprojecten, stages tijdens zomervakantie, gastcolleges, ...). Je mensenkennis en dergelijke kan je ook vergrootten door bijvoorbeeld op erasmus te gaan.

Bovendien nemen in België heel wat werknemers maar al te graag iemand met een universitair diploma aan (of toch zeker voor accountancy en fiscaliteit). In je masterjaar zal je genoeg jobaanbiedingen/uitnodigingen tot jobdays ontvangen. Grote auditkantoren zoals Deloitte, KMPG, PWC, Ernst & Young nemen elk jaar zat net afgestuurde studenten aan en voorzien je nadien van een opleiding + heel wat ervaring.

Voor de stad is Leuven misschien wel het leukst maar op gebied van economie moet je echt wel in Antwerpen zijn voor het meest volledige pakket. Bij de Master Business Schools of The World (internationaal herkende titel) horen doe je niet zomaar en Antwerpen is in Vlaanderen bij mijn weten de enige die dat heeft :D.
 
Economie is idd ofwel Universiteit Antwerpen ofwel Vrije Universiteit Brussel de beste keuze. Ik doe zelf nu Handelsingenieur in de Beleidsinformatica aan UA, bevalt me goed. UA heeft btw AACSB accreditatie, wat dus ook een speciale accreditatie voor Business Schools is. Daarin heeft Antwerpen ook de hoogst mogelijke accreditatie behaalt (Ik denk dat de accreditaties uitgereikt worden voor periodes van 3 en 5 jaar, UA heeft dus 5 jaar voor de tweede keer op rij behaald).

Antwerpen is daarentegen geen studentenstad (Brussel ook niet btw, verre van), maar zeker een van de plezantse steden van Belgie. Studentenbuurt bruist elke avond toch wel van het volk (behalve tijdens den blok haha) . Voor de rest ook gewoon een zalige stad. Meir, Groenplaats, Grote Markt, tonnen clubs, echt zalig gwn.
 
Op gebied van discotheken Antwerpen > Leuven, ... bigtime
Op gebied van studentencafés/koten Leuven>Antwerpen, ...

Moet je beetje afwegen maar Antwerpen is toch dé stad imo maar ik ben dan ook antwerpenaar :p.
 
Denk dat het dan Leuven word, alleen jammer dat angelus er weggaat. had gehoopt niet :fa: te zijn.

Waarom geen Gent?
 
Back
Naar boven