XXL Nutrition

Sticky Hoe je begint aan het maken van een goed voedingsschema (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
14 jul 2004
Berichten
13.691
Waardering
417
Lengte
1m90
Massa
110kg
Er wordt hier nog steeds veel gevraagd of we even een voedingsschema willen maken, of dat we even een voedingsschema kunnen posten, of dat iemand nog ergens een voedingsschema heeft liggen die men wel kan gebruiken.

Ook komt het nog wel eens voor dat men een voedingsschema van het internet plukt, en dan hier post om te vragen of het allemaal goed is.


De waarheid over voedingsschema's:


  • Je kan een voedingsschema niet zo maar kant en klaar ergens vandaan halen!

  • Voedingsschema's zijn persoonsgericht, en verschillen ook per persoon. Iedereen verschilt in factoren die meetellen voor een voedingsschema zoals vetpercentage, vetvrije massa, dagelijkse bezigheden, metabolisme, of gevoeligheid voor bepaalde macronutriënten.
  • Een voedingsschema dat perfect werkt voor persoon A, kan zeer nadelige gevolgen hebben voor persoon B. Dus neem niet klakkeloos als een kip zonder kop een voedingsschema van iemand over!

  • Doe wat moeite om je er een beetje in te verdiepen, en maak je eigen voedingsschema. Zorg dat je weet wat je behoefte aan dagelijkse calorieen is en ga er mee aan de slag. Klik hier om je basis behoefte uit te rekenen.

Verder hier enkele tips bij het maken van je eigen voedingsschema:


  • Besluit eerst wat je wilt, vet verliezen of massa kweken.
  • Ga ongeveer 20% van je basisbehoefte boven of onder je behoefte zitten.
  • Verdeel je voeding over meerdere maaltijden per dag. Een minimum van 3 maaltijden is in elk geval wenselijk.
  • Verdeel het totaal aantal calorieën over de maaltijden (bv: 2500 kcal gedeeld door 3 maaltijden = 833 kcal per maaltijd)
  • Eet 's ochtends meer, 's avonds wat minder.
  • Zorg dat je een goede verhouding in koolhydraten, eiwitten en vetten hebt, een goeie basislijn is 50% koolhydraten, 30% eiwitten, en 20% vet.


Houd je deze richtlijnen in acht, dan ben je al een heel eind op de goede weg, speel een beetje met de verhoudingen in koolhydraten, eiwitten en vetten, maar wijk er niet te veel van af.


Succes!
 
Laatst bewerkt:
Zoek eens uit hoe dikwijls je kan eten. Ideaal gezien moet je minimaal 6 keer per dag kunnen eten als man en minimaal 5 keer als vrouw. Denk ook aan shakes voor momenten waarbij je minder goed kan eten.

Elk voedingsschema moet je beginnen maken met volgende belangrijke hoofdpunten in gedachte:

  1. Hoe vaak kan ik eten per dag?
  2. Wat kan ik eten per maaltijd en hoeveel tijd heb ik daarvoor?
  3. Wat is mijn doel voor de komende maanden; diëten of groeien?
  4. Wat is mijn budget voor de maandelijkse of wekelijkse voeding?
  5. Hoe kan ik genoeg variatie in mijn voedingsschema brengen?
  6. Hoe kan ik het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken om een maaltijd klaar te maken en eventueel mee te nemen?

Als je deze vragen hebt beantwoord, dan ga je over op de details:

  1. In functie van mijn doel, welke ratios moet ik aanhouden? (KVE)
  2. Hoeveel kcal heb ik nodig voor een behoud van gewicht, en hoeveel moet daarbij of eraf om te groeien/te cutten?
  3. Welke producten kan ik toevoegen in mijn schema, welke mogelijkheden heb ik hier, zodat het toepasbaar is in de praktijk?
  4. Wat doe ik als ik afwijk van mijn schema? (iets vergeten, geen mogelijkheid om te koken of eten)
  5. Hoe kan ik het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken om een maaltijd klaar te maken en eventueel mee te nemen? (tweede keer dat ik dit vermeld maar nu moet je dus in detail treden en uitzoeken hoe dat in de praktijk gaat)

Als je alles op een rijtje hebt, de gegevens hebt over wat je nodig hebt enz. Dan begin je een schema te maken (bij voorkeur in een eenvoudig tekstbestand zodat je alles zelf leert te berekenen en eenvoudig kan aanpassen).
Je deelt eerst op in eetmomenten: om de 3 uur is ideaal, te beginnen met het ontbijt en te eindigen met de maaltijd net voor slapen gaan. Daarna stel je de maaltijden per eetmoment samen, rekening houdend met de ratios en energiebehoefte. Als je 5000 kcal per dag moet eten, dan doe je 5000/6= 833 kcal per maaltijd. Maar ontbijt, middag en avond mag iets hoger zijn en alles daartussen wat minder. Als je weet hoeveel kcal per maaltijd nodig zijn, dan ga je deze kcal opdelen in koolhydraten , vetten en eiwitten.
Als je weet hoeveel je van elk nodig hebt, dan ga je bekijken welke producten die je wil toevoegen in je schema, je kan combineren en hoeveel je ervan nodig hebt om aan je berekening te voldoen.

Om een goed schema te maken ben je als beginner makkelijk wat uren zoet. Dus verwacht niet dat het eenvoudig of snel gaat. Je moet rekening houden met heel wat factoren en persoonlijke voorkeuren en beperkingen. Daarom zal nooit iemand jou direct een compleet schema kunnen geven dat altijd werkt. Tenzij je persoonlijke begeleiding krijgt en alles laat doen door iemand. Dat is niet nodig: leer zelf hoe je dit kan doen tot je een goed schema hebt dat je kan volhouden.

Nog vragen, stel ze dan gerust in dit forum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven