| | |||||||
| Registreren | FAQ | Ledenlijst | Sociale groepen | Kalender | Zoeken | Posts van vandaag | Markeer forum als gelezen |
![]() |
| | Topic opties |
| | #1 |
| Freaky Bodybuilder | schema voor veel mensen onnodig?
Kan iemand mij uitleggen waarom er schema's gemaakt worden voor bijvoorbeeld 2 maanden met vaste oefeningen? Gaat het er niet gewoon om dat de spier constant geprikkeld (geshockt) wordt? Een spier kan volgens mij moeilijk merken welke oef. hij de vorige keer gedaan had. Dus kan je toch elke training wat anders doen? Ja tenzij je specifiek ergens de nadruk op wil leggen. Als je nou bijvoorbeeld elke week van reps varieerd. Dus 1ste week 15 reps, 2de week 10 reps en 3de week 5 reps. Dan blijf je toch je spieren shocken en kan je hier jaren mee door gaan. Of raakt een spier hier ook aangewend?
__________________ Benen moeten ook getraind worden, want dan lijkt je lul niet meer zo enorm groot. Dat schrikt af. |
| | |
| | #2 |
| Cool Novice Aangemeld: apr 2006 Locatie: Kempen Geslacht: M
Stats: Karma: | Re: schema voor veel mensen onnodig?
zolang ik vooruitgang maak is er voor mij niks aan het handje... Van zodra ik stagneer, kijk ik uit voor een andere schema, reps,... of gewoon es voor de fun wisselen... Steeds dezelfde oefeningen en reps, uit gewoonte is ook gewoon saai op den duur. |
| | |
| | #3 |
| Cool Novice Aangemeld: jan 2005 Locatie: Nederland Geslacht: M
Met een schema is het wel makkelijker om je vooruitgang te meten.
|
| | |
| | #4 | |
| Freaky Bodybuilder | Re: schema voor veel mensen onnodig?
Citaat:
__________________ Benen moeten ook getraind worden, want dan lijkt je lul niet meer zo enorm groot. Dat schrikt af. | |
| | |
| | #5 | |
Citaat:
__________________ Benen moeten ook getraind worden, want dan lijkt je lul niet meer zo enorm groot. Dat schrikt af. | |
| | |
| | #6 |
| gek Aangemeld: jul 2005 Locatie: In de sportschool Geslacht: M
Waarrom zou je elke week de reps varieeren mandarijn? Als ik voor massa wil gaan moet ik een lage reprange aanhouden. Dus waarom zou ik dan 1 week 6 reps doen, en de week erna 15 reps doen, wat veels te hoog is voor mijn doel? Je kan pas "shocken" als je spieren ergens aangewent zijn. Als je elke week veranderd is dat effect weg mandarijn.
__________________ Note: Masturbation is a healthy sexual behavior. Like other behaviors, when over practiced or addicted it can lead to both psychological and physiological imbalances. Jopske's weg naar de zomer van 2008 Manieren om gemotiveerd te blijven |Betere abs zonder crunches |Hoe je squat te verbeteren | Lijst met oefeningen | Rotator cuff |
| | |
| | #7 |
| Massive Warrior Aangemeld: mei 2003 Locatie: Grunn Leeftijd: 44 Geslacht: M
Als je met je ogen schiet raak je ook wel eens wat, maar met je ogen open schiet je veel gerichter. Met een goed schema zit er meer structuur in je training (en dus in je progressie) dan wanneer je zomaar wat aankloot en doet wat in je op komt. En "shocken" is een bullshit term "progressieve belasting" is de juiste omschrijving (dat in combinatie met deloading indien nodig).
__________________ http://forum.dutchbodybuilding.com/s...28&postcount=7 |
| | |
| | #8 |
| Ripped Bodybuilder | Re: schema voor veel mensen onnodig?
IEDERE training zou iets zwaarder moeten zijn dan de vorige, zodat je iedere keer micro-trauma veroorzaakt. Met HST bv plan je 2 maanden vooruit. De trainingen worden progressief zwaarder volgens een vast schema. Zo weet je zeker dat je iedere keer micro-trauma dus groei bewerkstelligt. Als je maar wat aanklooit krijg je af en toe wat micro-trauma, maar zeker niet het maximaal haalbare.
__________________ FaceBuilder "Licht trainen" is een contradictio in terminis. |
| | |
| | #9 |
| Advanced Bodybuilder Aangemeld: jan 2004 Locatie: Nederland Leeftijd: 26 Geslacht: M
ik weet dat vaak ook wel zonder schema..... dat schema zit in mijn hoofd....
|
| | |
| | #10 | |
| Massive Warrior Aangemeld: mei 2003 Locatie: Grunn Leeftijd: 44 Geslacht: M
Citaat:
__________________ http://forum.dutchbodybuilding.com/s...28&postcount=7 | |
| | |
| | #11 | ||
Citaat:
Citaat:
__________________ Benen moeten ook getraind worden, want dan lijkt je lul niet meer zo enorm groot. Dat schrikt af. | ||
| | |
| | #12 |
| Mommy's little monster | Re: schema voor veel mensen onnodig?
IMO is dat meer voor beginners. Zodat ze weten wat ze moeten doen en erachter komen wat voor hun werkt. Persoonlijk doe ik al een hele tijd geen schema's meer. Geen training is ook hetzelfde. Ik heb alleen een schema voor de indeling van de dagen. Thats it.
__________________ poep op je buik |
| | |
| | #13 | ||
Citaat:
Verder doe ik (qua training dan) alsof ik 20 ben Citaat:
__________________ FaceBuilder "Licht trainen" is een contradictio in terminis. | ||
| | |
| | #14 |
| Dutch Bodybuilder | Re: schema voor veel mensen onnodig?
ik ben het absoluut niet met je eens. spieren groeien omdat ze zich gaan aanpassen aan prikkels. als je bv alleen maar bankdrukt vang je dat op met de onderkant van je borst, de voorste schouderkoppen, en een deel van je triceps. als je dus alleen deze oefening zou doen zou alleen dit vooruit gaan. daarom trainen we dus verschillende oefeningen. je kan simpelweg niet alles tegelijk doen. beter argument is het volgende: je lichaam went aan een bepaalde beweging (stelt zich daar op in) en op een gegeven moment bereik je hier in je 'top'. dit houdt in dat je lichaam op n gegeven moment gewend is aan een bepaalde oefening, en gewicht. daarom gaan we ook altijd zwaarder. maar als je altijd dezelfde oefeningen doet, bereik je altijd dezelfde SOORT prikkel. deze prikkel wordt op n gegeven moment minder (net zoals alcohol: je hebt steeds meer nodig). als je dan over gaat op n andere soort prikkel heb je er minder van nodig, en dús ga je weer verder vooruit.
__________________ after a little break: 3x/week trainen met 200 gram eiwitten/dag: mind over body: no pain, no gain temporary goal: 95kg, 8% bf. enddate: undetermined |
| | |
| | #15 | |
| Freaky Bodybuilder Aangemeld: mrt 2004 Locatie: Nederland Leeftijd: 21 Geslacht: M
Citaat:
Met een juiste periodisatie zal het gros van je gains in de deload komen. Ikzelf heb een 15kg PR gezet op de flat bench, na 2 weken deload(tov. 5kg tijdens m'n load). | |
| | |
| | #16 | |
Citaat:
Ik heb een HST schema waar het gewicht voor de komende 8 weken al bepaald is ik heb dat ook altijd bij me want ik heb anders geen idee wat ik de volgende keer moet gebruiken qua gewicht... "Op gevoel" geloof ik na 1,5 jaar nog niet in.
__________________ FaceBuilder "Licht trainen" is een contradictio in terminis. | |
| | |
| | #17 | |
Citaat:
__________________ FaceBuilder "Licht trainen" is een contradictio in terminis. | |
| | |
| | #18 |
| Freaky Bodybuilder Aangemeld: mrt 2004 Locatie: Nederland Leeftijd: 21 Geslacht: M
Ik ken niemand zonder schema die niet in eentonige patronen verviel, op het gebied van zowel loads/oefeningen als reps. Ookal gaan sommigen wel vooruit; ze benutten lang niet alle potentie. Verder ben je je sneller cq. beter bewust van eventuele plateau's, waardoor je effectiever te werk kunt. "Ik ben een baddiebuiwder, gewichten boeien mij niet." - I don't care, bovenstaande geldt ook voor bbers. |
| | |
| | #19 | |
Citaat:
Ik ben al 2 jaar lang bezig met elke 2/3 maanden een ander schema. Ik heb echt wel gemerkt wat goed werkt.
| | |
| | #20 |
Mijn stelling: BBen zonder trainingsschema en voedingsschema is als het bouwen van een huis zonder blauwdruk(ontwerp). Het zal uiteindelijk wel lukken, maar duurt veel langer. ik ben ervan overtuigd dat ik nooit 24 kg in 1,5 jaar was aangekomen zonder strak trainingsschema en voedingsschema. Sterker nog: pas toen ik goede schema's had (en me er aan hield), begon ik serieus te groeien.
__________________ FaceBuilder "Licht trainen" is een contradictio in terminis. |
| | |
![]() |
| Bookmark topic |
| Topic opties | |
| |