XXL Nutrition

Het grote Doggcrapp topic

Bezoekers in dit topic

Terror Hennep

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
6.315
Waardering
166
Aangezien ik me de laatste tijd heel veel met Doggcrapp trainingen bezig houd, en anderen ook wil motiveren om dit te gaan doen, start ik hierbij het grote Doggcrapp topic. Stel al je vragen hier:D
 
om mij te motiveren, vertel maar eens waaorm het zo geweldig is
 
vertel meteen ook effe voor de leek wat het precies is
 
Ja TH, leg even in het kort uit wat het inhoud en wat voor jou de voordelen zijn tegenover split, UB/LB of een andere trainingsmethode of indeling.
 
Komt vanaaf, als ik klaar ben met sociale psychologie leren:D
 
Nice! Doggcrapp heerst!

Kort het "waarom?" van Doggcrapp:

Je spieren hebben helemaal geen grote volume-trainingen nodig om maximaal te groeien, het is de intensiteit van je training + de progressieve lading die 't doet.

Je doet maar 1 oefening per spiergroep en toch ben je helemaal gesloopt na een training, zo hoort 't.

Het weinige volume komt je intensiviteit enkel maar ten goede en je kan iedere spiergroep veel frequenter trainen ---> frequentere groei
 
Laatst bewerkt:
:toilet:

high intensitie is altijd goed !
 
Doggcrapp is een manier van trainen, uitgevonden/bedacht door Dante Trudel. Hij heeft deze manier van trainen via het internet verspreid. De training houd een beetje het volgende in:

Je hoeft niet 20 setjes voor iedere spiergroep te doen
Bij Doggcrapp doe je afhankelijk van de spiergroep of 1 a 2 'straight sets' (normale sets) of 1 rest-paused set (3 setjes in zeer korte tijd). Hierop zal ik in andere posts verder ingaan

Hoe vaker je een spier traint, hoe sneller die groeit
Dante maakt gebruik van het idee dat zodra een spier hersteld is, je deze weer kan gaan trainen. Door het lage volume-hoge intensiteit principe van Doggcrapp, is de gemiddelde hersteltijd vrij kort. Daarom zal de spier de ene week 1 keer en de week erop 2 keer getraind worden.

Een sterke bodbuilder is een grote bodybuilder
Dante gelooft ook dat iemand die echt sterk is (lees: wel in reps, want als voorbeeld geeft hij: 'Heb je ooit iemand gezien die 15 reps 200 kg squat deed, 15 reps 130 kg bank en 15 reps 220 deadlift, die klein was?') echt groot zal zijn. Daarom is het naast het zo frequent mogelijk trainen van een spier ook van belang daarbij zo sterk mogelijk te worden. Hierbij is het rest-paused idee ontstaan.

Niet groeien = niet genoeg eten
Dante meent dat iedereen die niet groeit en toch hard traint, niet genoeg eet. Hierom raad hij ook minstens 500 gram eiwit per dag aan.

Het stretchen van een spier na het trainen
Extreme stretching is een van de kenmerken van Doggcrapp. Het heeft als 3 grote voordelen:
1. Hij hersteld sneller
2. Het fascia-vlies word opgerekt waardoor de spier makkelijker zal groeien
3. Door het fascia-vlies op te rekken krijgt de spier een mooiere vorm. Dit is echter meer van belang voor de wedstrijd pro's, hoewel een mooie ronde borst en mooie ronde schouders natuurlijk nooit vervelend zijn.
 
Laatst bewerkt:
ziet er nice uit

ga t volgen!
 
Heb ook een tijd DC training gedaan. Werkt goed, je gaat echt wekelijks vooruit (ik dan tenminste). Je moet wel zorgen dat je logs goed in orde zijn en dat je de goede gewichten neemt, anders kan je niet overloaden. Is trouwens wel de periode waarin ik mijn borst scheurde, dus blijf goed opletten. De methode die ze gebruiken om kuiten te trainen gebruik ik nu nog steeds (5 sec negatief en 5 sec stretch onderin), werkt goed voor mij. Grootste vooruitgang die ik met DC heb geboekt is met schouders, dingen groeiden echt als kool.

Goede trainingsmethode voor zowel massa als kracht imo.
 
Rest-paused, oefeningen, work-outs, rep ranges

Het rest-paused idee.

Dit komt voort uit het idee, dat je met 1 super zwaar setje je spier zwaar genoeg kan belasten om hem te laten groeien.

Een rest-paused setje zou er bijvoorbeeld zo uit zien:

80 kg incline bench press:
Eerst doe je zoveel reps je kan, bijvoorbeeld 8
Je rust even.*
Je doet daarna opnieuw zoveel reps je kan, vaak tussen de 4 en 8.
Je rust weer even.*
Je doet nu voor de laatste keer zoveel reps je kan, meestal tussen de 1 en 4.
KLAAAAR!. Dat was het voor die week.

* De rust:
De een zegt dat je 20 seconden rust moet houden, de ander 15 en weer een ander 30. Door Dante zelf word altijd aangeraden om 15 keer diep te ademen, omdat volgens hem niet de verzuring, maar het tekort aan zuurstof zou zorgen dat je het maximale uit je workout zou kunnen halen.

Na die ene oefening, doe je de stretch voor die oefening. Zal ik in een nieuwe post beschrijven.

Er zijn ook spiergroepen waarvoor je niet het rest-paused idee volgt. Hieronder meer daarover.

De oefeningen:
Hiervoor refereer ik naar een site waar alles al netjes op staat. Ik zal nog wel kort wat uitleggen aan de hand van die site.

Oefeningen voor Doggcrapp

[Link niet meer beschikbaar]

Quads: Nooit rest-paused. Altijd een straight set gevolgd door een 'widowmaker' set. Die laatste set is een lange, super zware set. Deze is meestal rond de 20 reps. Een voorbeeld van een squatdag zou dus zijn:
6 x 120 kg
20 x 80 kg

Hams: Curl-oefeningen zijn hoger in rep-range dan de meeste oefeningen. Voor hams word op curl-oefeningen tussen de 20 - 30 aangeraden. Stiff legged/Romanian deadlift is een straight set van 12 - 15. Dante raad ook mensen aan de sumo-ham press te doen. Je gaat liggen op de lying leg press, zet je voeten zo weid mogelijk, en gaat met de wreef van je voet helemaal naar boven. Het is eigenlijk net een sumo squat, alleen dan op de leg press. Deze sumo ham press kan zowel rest-paused als in straight set gedaan worden. Voor rest-paused tussen de 15 - 25 en als straight set 1 x 12.

Borst-schouders: Alle press bewegingen voor borst en schouders zijn tussen de 11 - 15 reps, upright row voor schouders is tussen de 15 en 20. Alles rest-paused.

Rug-wijdte: alles tussen de 15 en 20 rest-paused.

Rug dikte: Deadlift, rack deadlift, en alle row varianten zijn allemaal straight set. 1 setje van 12 reps, that's all.

Biceps: Rest-paused, 15 - 20 reps.

Triceps: Close grip bench press en smith close grip bench press is rest-paused 11 - 15 reps.
Dips is rest-paused 15 - 20 reps.
Skullcrushers/ andere extensions is rest-paused 20 - 30 reps.

Onderamen: Straight set, 1 x 12.

Kuiten: Straight set, maar wel een aparte soort. Je doet elke herhaling heel langzaam, en blijft onderin, waar de stretch het meest is 10 seconden hangen. Je komt weer langzaam omhoog, trekt hem een seconde vol aan, en laat je vervolgens in 4 a 5 seconden weer langzaam in de grootst mogelijke stretch zakken.

De workout:

Heel simpel. Je kiest je 3 sterkste oefeningen voor een groep uit. Die mix je door elkaar met de volgende volgorde:

Workout A =
Borst (gevolgd door borst stretch)
Schouders (gevolgd door schouder stretch)
Triceps (gevolgd door tricep stretch)
Rug wijdte
Rug dikte (gevolgd door rug stretch)

Workout B =
Biceps
Onderarmen (gevolgd door bicep stretch)
Kuiten
Hamstrings
Quads (gevolgd door ham en quad stretch)

Elke keer dat deze workout langs komt, geef je er een oefening voor die bepaalde spiergroep aan. Een voorbeeld schema voor Doggcrapp zou dus bijvoorbeeld zijn:

A1
Incline smith press
Military press
CGBP
Chin up
T-bar row

B1
EZ curl
Reverse cable wrist curl
Standing calf raise
Lying leg curl
Squat

A2
Flat dumbbell press
Seated db press
Skullcrusher
Hammergrip pulldown
Deadlift

B2
Seated dumbbell curl
Hammer curl
Leg press calf press
Standing one leg leg curl
Hack squat

A3
Decline barbell press
Hammerstrenght shoulders press
Dips
Rack chins
Bent over row

B3
Machine curl
Wrist curl
Seated calf raise
Front squat
Stiff legged deadlift

Met elke dag rust tussen de workouts kom je uit op:
Maandag: A1
Dinsdag: /
Woensdag: B1
Donderdag: /
Vrijdag: A2
Weekend: /
Maandag: B2
Dinsdag: /
Woensdag: A3
Donderdag: /
Vrijdag: B3

Zo train je alle groepen 3 keer in 2 weken.

Het logboek:
Om Doggcrapp succesvol te doen moet je een logboek bijhouden met de gewichten die je gebruikt hebt en het aantal reps dat je daarmee gehaald hebt. Je moet proberen, om als je na 2 weken weer diezelfde oefening doet, meer reps te halen met het zelfde gewicht, of dezelfde hoeveelheid reps met meer gewicht. Zo blijf je iedere week progressief sterker worden.
 
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe zit het met opwarmsetjes of knal je gelijk met je werkset? Goed topic iig!
 
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe zit het met opwarmsetjes of knal je gelijk met je werkset? Goed topic iig!

Opwarmen moet je gewoon zelf voor zorgen, de schema's en trainingsmethodes bedekken dat niet.
 
Intressant dit, goed bezig Hennep, ikga dit volgen;)
 
De stretches

De stretch

Alle stretches dienen een minuut volgehouden te worden. Het dient van tevoren gezegd te worden, dat ze best pijnlijk zijn. Het moet echter wel de 'normale' pijnlijk zijn, geen pijn in gewrichten. Je moet gewoon voelen dat de spier echt extreem uitgerekt word.

Borst

doggcrapp-chest.jpg


doggcrapp-chest-2.jpg


doggcrapp-chest-3.jpg


Schouders

doggcrapp-shoulder.jpg


doggcrapp-shoulder-2.jpg


Triceps

doggcrapp-tricep.jpg


doggcrapp-tricep-2.jpg


doggcrapp-tricep-3.jpg


Rug (1 van de 2 stretches, beide kan;))

doggcrapp-back.jpg


doggcrapp-back-2.jpg


doggcrapp-back-3.jpg


Biceps

doggcrapp-bicep.jpg


doggcrapp-bicep-2.jpg


doggcrapp-bicep-3.jpg


Hamstrings (ook 1 van de beiden, ze zijn beide goed;))

doggcrapp-hamstring.jpg


doggcrapp-hamstring-2.jpg


doggcrapp-hamstring-3.jpg


Quads

doggcrapp-quad.jpg


doggcrapp-quad-2.jpg


doggcrapp-quad-3.jpg



Wel dient gezegd te worden dat sommige stretches niet zo fijn aanvoelen, of dieper kunnen. De quad stretch vind ik bijvoorbeeld fijner door gewoon op me knieen te gaan zitten zeg maar, en dan helemaal naar achter te hangen. Zo stretch je je quads nog verder op. Het kan even duren voor je de stretches allemaal goed kunt uitvoeren, hierbij geld: gewoon oefenen, je voelt vanzelf wanneer je goed zit.
 
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe zit het met opwarmsetjes of knal je gelijk met je werkset? Goed topic iig!

Opwarmen moet je gewoon zelf voor zorgen, de schema's en trainingsmethodes bedekken dat niet.

Dante heeft er wel het nodige over gezegd, maar het is eigenlijk gewoon belangrijk dat je zoveel warming up setjes doet als jij nodig denkt te hebben. Dit kan voor een zeer ervaren jongen 5 setjes zijn:
Hij wil 200 kg 8 keer squatten, zijn warming up zou kunnen zijn:
10 x 50 kg
10 x 80 kg
8 x 120 kg
8 x 150 kg
8 x 180 kg

Voor een minder gevorderde, die 6 x 100 wil squatten, kunnen 3 setjes al genoeg zijn:
10 x 40 kg
10 x 70 kg
8 x 80 kg

Een goede warming up is bij Doggcrapp erg belangrijk, aangezien je in ongeveer 1 minuut 3 keer tot failure gaat. Zonder warming up is dit vragen om problemen, dus wat dat betrefd terechte vraag Marsel.
 
Back
Naar boven