Fitness Seller

Borst/Triceps en Rug/Biceps of gemengd?

Bezoekers in dit topic

FabulaActaEst

Ripped Bodybuilder
Lid sinds
18 nov 2011
Berichten
3.524
Waardering
633
Lengte
1m84
Massa
87kg
Ik had een vraagje in verband met split schema voor 3 dagen.

Wat ik tot nu altijd deed:

Maandag: Eerst al mijn borstoefeningen: normale barbell bench, incline dumbbell bench, pullover, fly. Daarna nog 2 tricepsoefeningen.

Reden dat ik eerst alles van borst deed: Ik wou geen borstoefeningen doen met triceps die al vermoeid waren. Voorvermoeide triceps gewoon nog snel even isoleren op het einde.

Woensdag: Eerst rug, dan biceps (2 echte bicepsoefeningen, en dan nog hammercurl voor onderarmen + biceps), zelfde reden als hierboven.

(Vrijdag benen en schouders, maar niet van belang voor dit topic).


Nu heb ik het deze week eens anders aangepakt:

Maandag: Borst + biceps. De oefeningen afwisselend omdat een vermoeide biceps de borstoefeningen niet zo hard beïnvloedt. Dus borst - biceps - borst ...

Woensdag: Rug + triceps, afwisselend (zelfde reden).


Ik vond dit een aangenamere manier van trainen, omdat je je minder rust nodig hebt, en je de oefeningen voor de kleine spieren (biceps en triceps) niet met vermoeide armen hoeft te doen.
Het leek me ook een voordeel dat je biceps en triceps dan indirect twee keer per week doet. Een keer geïsoleerd, en een keer als gevolg van borst/rug-oefeningen.

Nu heb ik de laatste maand wel gemerkt dat de meesten hier het toch op mijn oorspronkelijke manier doen, borst/triceps en rug/biceps. Dat was trouwens ook de reden waarom ik mijn splitschema in het begin op die manier heb opgesteld.
Wat is eigenlijk het voordeel om het op die manier te doen? Met minder vermoeide spieren trainen (en zo meer gewicht kunnen nemen) lijkt me toch het beste?
 
Kwestie van voorkeur en waar je het beste op gaat, meer valt er niet over te zeggen. Bij een 3-daagse split zou ik het persoonlijk wel op de oorspronkelijke manier doen, aangezien ik triceps liever bij schouders zou pakken ipv rug. Maar dat ben ik, dus als dit voor jou werkt moet je het zeker zo doen.
 
En wat is daar de reden van?

Ik doe het liefst traps en achterkant schouders bij rug, anders wordt het wel heel veel als triceps er ook nog bij moeten. Persoonlijke voorkeur, niet echt een reden behalve dat.
 
Hoe zit de rest van je verdeling dan? Op een 3-dagen schema moet je dan toch twee grote spiergroepen tesamen trainen, als je op een bepaalde dag twee kleine (triceps en schouders) neemt?
 
Back
Naar boven