Fitness Seller

Whey; hoe wordt het gemaakt?

Bezoekers in dit topic

burnside0575

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
31 jan 2008
Berichten
1.054
Waardering
120
Lengte
1m80
Massa
85kg
Ik kwam net hier langs: [Link niet meer beschikbaar]

Interessant om te lezen hoe het allemaal gemaakt wordt, dat al het spul van een paar grote fabrikanten afkomt en nog een paar leuke feitjes.

Ik kwam hier op omdat ik zonet het idee had om bij de kaasfabriek van Domo in Borculo eens te informeren naar een afname van een grote hoeveelheid whey concentraat. (ja geniaal idee he, ik weet het :D, heel stiekem gehoopt dat ze zouden zeggen; "tuurlijk jongen we hebben 100kg staan en we verkopen het normaal aan chinezen voor 10cent de kg", maar dat bleek niet het geval :D)

hoe dan ook, hopelijk vinden mensen het hier boeiend om ff te lezen.


"Whey Isolaat – De Meest Zuivere Vorm van Eiwit
dinsdag 02, 02 2010 by: Barry - nrgBOOST.nl Category: Supplementen

Whey, het is zo’n term die je in de meeste sportscholen voorbij hoort komen. Dan gaat het over de smaak, dan weer over de prijs en weer een andere keer hoor je iets over de kwaliteit. Met name dat laatste krijgt deze keer de nodige aandacht.
Eerst nog even dit: al eerder werden eiwitten besproken: Zie alles over eiwitten en zie het hoe en wat over eiwitten.
Het verschil tussen een eiwit concentraat en een isolaat kwam al aan bod.

Binnen de familie van whey, bestaan er meerdere varianten. Zo heb je het isolaat, en het concentraat. Het isolaat is een meer gefilterde vorm van het eiwit dan een concentraat. Je ziet dat terug in de voedingswaarden. Zo bevat een goed isolaat, minder vetten en koolhydraten dan een concentraat. Nu moet je uiterard je vetten en koolhydraten wel binnen krijgen, maar het is fijner om daarvan zelf te bepalen in welke mate je dat doet. Zou je een zeer goedkoop, onzuiver eiwit kopen waarbij je bij elke schep eiwit een berg koolhydraten binnenkrijgt dan doe je eigenlijk een miskoop.
Als richtlijn zou ik bij een eiwit isolaat aanhouden, minder dan 2 gram vetten per schepje eiwit. Een schepje is zo’n, 28 a 30 gram. De koolhydraten moeten onder de 3 gram liggen.

Een concentraat is een wat rauwere versie van het eiwit. Minder ver bewerkt, meer reststoffen erbij. Met de opnamesnelheid geeft dit een klein verschil, omdat er meer “afval” bij zit.
Betrek je een concentraat, dan ligt de norm wat hoger voor de voedingswaarden. Hou een maximum van circa 3 gram koolhydraten per schepje aan. De vetten rond de 2 gram. Het percentage eiwit zit zo rond de 70 a 80. Veel hoger dan dat zal je niet tegenkomen.
Het verschil tussen de twee vormen zit hem zoals gezegd in het bewerkingsproces. Niet zozeer de andere aanpak, maar meer de “diepte” van de bewerking.

Enkele voorbeelden van de manier van verwerking:

Microfiltratie (ook bekend als Ultrafiltratie )
De whey wordt met deze manier van werken, gescheiden van de vloeibare melk. ( Whey blijft een dierlijk eiwit, want het komt van melk! ) Het is een vrij simpele manier van scheiden. Omdat er geen enkele fabrikant is die hier patent op heeft, is dit direct ook de goedkoopste manier van werken. Vrijwel elke fabrikant die in het goedkopere segment zit, werkt op deze manier. Het doet niet af aan de kwaliteit, mocht je daar bang voor zijn.

Cross-Flow microfiltratie ( ook bekend als CFM )
Deze manier is wel gepatenteerd, door het bedrijf Glanbia Nutritionals. Dat zie je meteen terug in de kosten van dit proces. Daar waar de filters in de gewone microfiltratie zo’n 15.000 dollar kosten, zijn de filters voor CFM een stuk duurder. De CFM filters kosten zeker 150.000 dollar. Een verschil in de kwaliteit is nu al terug te zien, daar deze filters van keramisch materiaal zijn. Ze gaan een stuk langer mee, en zijn in principe onverwoestbaar.
Het gefilterde product is dan ook een stuk zuiverder. Een groter aandeel calcium en minder natrium. De isolaten die door CFM zijn gemaakt, zijn een stukje duurder dan de rest. Het is echter wel een product dat waar geeft voor je geld.

Ion Exchange Whey
Deze verwerkingswijze is ook gepatenteerd, ditmaal door Davisco Foods. Zoals de naam al doet vermoeden, Ion, wordt hier gewerkt op een hoog scheikundig niveau. Door middel van electrons en ander moleculair gepuzzel, wordt de whey gescheiden van de vloeibare melk. Het resulteert in de hoogst denkbare versie van je whey, waarbij het grootste deel van de BCAA’s bewaard blijven.
Het is mogelijk om zowel een concentraat als een isolaat te verkijgen, dat via de Ion Exchange wijze is bereid."
 
Interessant om eens te lezen.

Is Whey Perfection een concentraat? (Denk het wel?)
 
WP is een blend van concentraat, isolaat en BCAA's
 
Zo bevat een goed isolaat, minder vetten en koolhydraten dan een concentraat. Nu moet je uiterard je vetten en koolhydraten wel binnen krijgen, maar het is fijner om daarvan zelf te bepalen in welke mate je dat doet. Zou je een zeer goedkoop, onzuiver eiwit kopen waarbij je bij elke schep eiwit een berg koolhydraten binnenkrijgt dan doe je eigenlijk een miskoop.
Als richtlijn zou ik bij een eiwit isolaat aanhouden, minder dan 2 gram vetten per schepje eiwit. Een schepje is zo’n, 28 a 30 gram. De koolhydraten moeten onder de 3 gram liggen.

Wat een onzin! Voor de meeste van ons is elke concentraat gewoon prima. Alsof BB koolydraten en vetten echt per gram zo veel mogelijk beperken. Wellicht is een cut periode maar doorgaans is gewoon de goedkope whey goed genoeg. Anders zit het met de voorverteerde eiwitten en aminozuren. De snelheid waarmee na de training AZ in de bloedbaan komen zijn wel heel erg van belang. Dan heeft een duur product zin.
 
Klopt, "miskoop" is niet echt op zn plaats hier. Tenzij de schrijver het heeft over whey die voor industrieel gebruik in voedingsmiddelen bedoeld is, met 30 of 40% proteine, maar die kom je dus niet tegen in de voedingssuplementenwereld.
 
Wat een onzin! Voor de meeste van ons is elke concentraat gewoon prima. Alsof BB koolydraten en vetten echt per gram zo veel mogelijk beperken. Wellicht is een cut periode maar doorgaans is gewoon de goedkope whey goed genoeg. Anders zit het met de voorverteerde eiwitten en aminozuren. De snelheid waarmee na de training AZ in de bloedbaan komen zijn wel heel erg van belang. Dan heeft een duur product zin.
Vergeet niet dat zij het spul ook verkopen, dus ze willen je ook het duurdere spul laten kopen natuurlijk ;).

Nog een vraagje trouwens, doet concentraat nu zoveel onder voor isolaat? Ik bedoel, isolaat wordt sneller opgenomen en het is iets meer puur. Maar is die kleine optimalisatie het waard tegenover het prijsverschil? Bijvoorbeeld XXL Basic Bulk Whey vs XXL Whey Isolaat?
 
Vergeet niet dat zij het spul ook verkopen, dus ze willen je ook het duurdere spul laten kopen natuurlijk ;).

Nog een vraagje trouwens, doet concentraat nu zoveel onder voor isolaat? Ik bedoel, isolaat wordt sneller opgenomen en het is iets meer puur. Maar is die kleine optimalisatie het waard tegenover het prijsverschil? Bijvoorbeeld XXL Basic Bulk Whey vs XXL Whey Isolaat?

Dat is een persoonlijke keuze.
 
Dat is een persoonlijke keuze.


Die veel goedkopere installaties kunnen niet zo fijn filteren dat ze alles helemaal zuiveren. Om boven de 90% te komen zijn een stuk duurdere apparaten nodig.
Die 90% precies hetzelfde als die 83%. Alleen krijg je bij een schepje 10% ipv 17% aan overbodig spul binnen.

Een prijsverschil van 7% lijkt me dan gerechtvaardigd. Meer heeft gewoon met prijspsychologie te maken m.i.

Als je gewoon kwark eet is toch ook 75% niet-eiwit? lekker boeiend dan of je whey heel erg geconcentreerd is, zolang het maar cheap is en redelijk smaakt.

(just my 2 cents)

1 ding weet ik wel; fabrikanten gaan ons echt niet de waarheid aan vertellen tenzij ze daar zelf beter van worden.
 
Laatst bewerkt:
zeer interessant om eens te doorlezen :) bedankt!
 
mooi stuk, mischien een idee voor een sticky
 
Goed topic, maar idd wellicht is isolaat iets "beter" in de cut, verder maakt het echt geen bal uit voor je spiertjes.

Allemaal marketing en niets anders, heb zelf ook lange tijd altijd isolaat gekocht maar als je er logisch over nadenkt , onnodige extra uitgave.

Merk uiteraard ook 0,0 verschil met whey concentraat. Ga je ook niet merken tenzij je heel diep gaat met je dieet.

De enige die er beter van worden is de fabrikant en de webshop.

Tegenwoordig kost het gelukkig ook niet zoveel meer, bodyenfitshop prijzen zijn hier een goed voorbeeld van.

Xxl trouwens ook maar die vragen nog steeds verzendkosten en dat kost ze klanten. Maar goed ik dwaal af.

Hoe dan ook, staar je niet dood op al die eiwitjes !
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin! Voor de meeste van ons is elke concentraat gewoon prima. Alsof BB koolydraten en vetten echt per gram zo veel mogelijk beperken. Wellicht is een cut periode maar doorgaans is gewoon de goedkope whey goed genoeg. Anders zit het met de voorverteerde eiwitten en aminozuren. De snelheid waarmee na de training AZ in de bloedbaan komen zijn wel heel erg van belang. Dan heeft een duur product zin.

In de cut zijn er vind ik persoonlijk betere eiwitbronnen dan whey shakes (tenzij je er vast voedsel van maakt).
 
Back
Naar boven