Fitness Seller

Creatine ethyl ester rapidly degrades to creatinine in stomach acid

Bezoekers in dit topic

Supradynn

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 jun 2006
Berichten
726
Waardering
34
Lengte
1m84
Massa
103kg
Vetpercentage
10%
Creatine ethyl ester rapidly degrades to creatinine in stomach acid

Child R1 and Tallon MJ2

1Department of Life Sciences, Kingston University, Penrhyn Rd, Kingston-upon-Thames, United Kingdom. 2University of Northumbria, Sport Sciences, Northumbria University, Northumberland Building, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, DrChild@CR-Technologies.net

Creatine ethyl ester (CEE) is a commercially available synthetic creatine that is now widely used in dietary supplements. It comprises of creatine with an ethyl group attached and this molecular configuration is reported to provide several advantages over creatine monohydrate (CM). The Medical Research Institute (CA, USA) claim that the CEE in their product (CE2) provides greater solubility in lipids, leading to improved absorption. Similarly San (San Corporation, CA, USA) claim that the CEE in their product (San CM2 Alpha) avoids the breakdown of creatine to creatinine in stomach acids. Ultimately it is claimed that CEE products provide greater absorption and efficacy than CM. To date, none of these claims have been evaluated by an independent, or university laboratory and no comparative data are available on CEE and CM.

This study assessed the availability of creatine from three commercial creatine products during degradation in acidic conditions similar to those that occur in the stomach. They comprised of two products containing CEE (San CM2 Alpha and CE2) and commercially available CM (CreapureÒ). An independent laboratory, using testing guidelines recommended by the United States Pharmacopeia (USP), performed the analysis. Each product was incubated in 900ml of pH 1 HCL at 37* 1oC and samples where drawn at 5, 30 and 120 minutes. Creatine availability was assessed by immediately assaying for free creatine, CEE and the creatine breakdown product creatinine, using HPLC (UV)

After 30 minutes incubation only 73% of the initial CEE present was available from CE2, while the amount of CEE available from San CM2 Alpha was even lower at only 62%. In contrast, more than 99% of the creatine remained available from the CM product. These reductions in CEE availability were accompanied by substantial creatinine formation, without the appearance of free creatine. After 120minutes incubation 72% of the CEE was available from CE2 with only 11% available from San CM2 Alpha, while more than 99% of the creatine remained available from CM.

CEE is claimed to provide several advantages over CM because of increased solubility and stability. In practice, the addition of the ethyl group to creatine actually reduces acid stability and accelerates its breakdown to creatinine. This substantially reduces creatine availability in its esterified form and as a consequence creatines such as San CM2 and CE2 are inferior to CM as a source of free creatine.

------------------------------------------------------------------

Kre-alkalyn® supplementation has no beneficial effect on creatine-to-creatinine conversion rates.

Tallon MJ1 and Child R2

1University of Northumbria, Sport Sciences, Northumbria University, Northumberland Building, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, 2Department of Life Sciences, Kingston University, Penrhyn Rd, Kingston-upon-Thames, United Kingdom. DrTallon@CR-Technologies.net

All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp. (Billings, MT, USA) claim that Kre-alkalyn® (KA) a “Buffered” creatine, is 100% stable in stomach acid and does not convert to creatinine. In contrast, they also claim that creatine monohydrate (CM) is highly pH labile with more than 90% of the creatine converting to the degradation product creatinine in stomach acids. To date, no independent or university laboratory has evaluated the stability of KA in stomach acids, assessed its possible conversion to creatinine, or made direct comparisons of acid stability with CM.

This study examined whether KA supplementation reduced the rate of creatine conversion to creatinine, relative to commercially available CM (CreapureÒ). Creatine products were analyzed by an independent commercial laboratory using testing guidelines recommended by the United States Pharmacopeia (USP). Each product was incubated in 900ml of pH 1 HCL at 37* 1oC and samples where drawn at 5, 30 and 120 minutes and immediately analyzed by HPLC (UV) for creatine and creatinine.

In contrast to the claims of All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp., the rate of creatinine formation from CM was found to be less than 1% of the initial dose, demonstrating that CM is extremely stable under acidic conditions that replicate those of the stomach. This study also showed that KA supplementation actually resulted in 35% greater conversion of creatine to creatinine than CM. In conclusion the conversion of creatine to creatinine is not a limitation in the delivery of creatine from CM and KA is less stable than CM in the acid conditions of the stomach.



I was at the ISSN conference when Mark Tallon presented these and I literally almost high fived him. It's about time this crap died!

-Layne

Muscle Mayhem Bodybuilding Forums - CEE & KRE-ALKYLN DEBUNKED!!!!

(verwijder topic als deze al bestaat)
 
Dat is een mooi onderzoek, maar het zegt helemaal niets over hoe goed of slecht creatine monohydraat wordt opgenomen nadat het de maag gepasseerd in vergelijking met CEE.
Dus feitelijk zeggen de cijfers nog helemaal niks.

Toch wel opvallend dat stuk voor stuk elke gebruiker van CEE meldt dat het meestal veel beter resultaten oplevert dan CM. Dat is niet uit de duim gezogen.
 
Een aantal zaken vind ik 'bijzonder' aan dit onderzoek:

Er worden allerlei merken van Creatines genoemd die geen meerwaarden zouden hebben. Vreemd, bij een serieus wetenschappelijk onderzoeken wordt de werking van de stof onderzocht, in dit geval CEE. Bij dit onderzoek worden er ineens merken aan gekoppeld.

Wat ik idd ook vreemd vind is dat in de praktijk praktisch iedereen duidelijk voordelen ervaart van CEE en Kre-Alkalyn t.o.v. gewone Mono.
Is dat bij iedereen dan suggestie? Lijkt mij niet. Een paar mensen kun je misschien nog voor de gek houden, maar niet iedereen.

Deze onderzoeker werkt voor CR technologies. Je zou bijna gaan denken dat zij belang hebben bij een producent van een bepaald Creatine merk.
Gelukkig staat er een e-mail adres bij, dus ik zal deze vragen aan hem doorsturen.
De belangrijkste vraag is eigenlijk hoe het kan dat praktisch alle gebruikers in de praktijk voordelen ervaren terwijl er conclusies uit het onderzoek getrokken worden dat dit niet kan?
Een klein voorbeeld bij mezelf: Monohydraat werkt prima bij mij en is ook een prima product. Toch ervaar ik aan den lijve duidelijk voordelen bij CEE en Kre-Alkalyn. Vooral het extreme vocht dat ik vasthoud bij Mono heb ik totaal niet bij de andere varianten. Velen hier op DBB kunnen dit uit eigen ervaring beamen.

Ben benieuwd naar zijn reactie.
 
Laat je het weten als je iets van hem hoort?
 
Kijk eens aan, mijn vermoedens worden bevestigd.
Dit is de website van het bedrijf waar de zogenaamde 'wetenschapper' aan verbonden is: CR-Technologies™

En wat blijkt? Ze verkopen dus Creatine Monohydraat en hebben dus belang bij dit zgn. onafhankelijk onderzoek. Waarschijnlijk zijn het niet eens echte wetenschappers aangezien dit onderzoek in geen enkel wetenschappelijk schrijven is gepubliceerd.

Zo zie je maar, hoe sceptisch je moet zijn met al die onderzoeken.
 
Zoals Bas van Sportfood.nl aangeeft is dit onderzoek niet bepaald objectief en als je zou willen zou je denk ik ook zulke onderzoeken kunnen vinden die het omgekeerde beweren.

Ik ga hier toch liever af op mijn eigen ervaring, en die van vele andere gebruikers, dat CEE en Kre-Alkalyn toch echt wel superieur is aan Creatine Monohydrate(CM).

Creatine Monohydrate (CM) is een goed, veilig en bewezen supplement, maar ikzelf ervaar een monster vochtretentie bij gebruik van CM. Bij Kre-Alkalyn, CEE en andere "geavanceerdere" creatines heb ik duidelijk geen last van vochtretentie en daarnaast merk ik dat het minstens even effectief, zoniet effectiever is dan CM.

Bovendien moet je voor een goede opname CM innemen met snelle carbs, wat bij Kre-Alkalyn en CEE ook niet nodig is, dit is voor mij ook een groot voordeel.
 
Damn, ik verschoot echt toen ik eerst het onderzoek leesde, en dacht dat mijn resultaten al vals waren, wat echt onmogelijk is want CEE werkt echt super voor mij en heb net mijn 2de pot ontvangen :)
 
netjes sportfood.nl!!
 
is het eigenlijk wel wetenschappelijk bewezen dat creatine (monohydraat) echt werkt voor bodybuilders en krachttrainers? en is dit onderzoek dan wel vertrouwbaar...
 
Dit las ik laatsts.

Creatine -ethylesters en andere esters.


Samenstelling
Creatine-ethylester (hydrochloride). De ester gemaakt van creatine en
ethanol. En daar is weer een zout van gemaakt met behulp van
zoutzuur, wat het achtervoegsel -hydrochloride (-HCl) verklaart. In
plaats van HCl kan er soms ook malaat achter staan, oftewel: zout van
appelzuur.

Esters
Een ester is een stof die ontstaat als een organisch zuur reageert met
een alcohol. Azijnzuur en appelzuur zijn voorbeelden van organische
zuren. Ethanol is de gewone alcohol.
Tegenwoordig is er ook creatine-ethylester-malaat.
Creatine-monohydraat wil zeggen dat er een watermolecuul vast zit aan
het creatinemolecuul. Dat is geen ester.

Wat doet creatine-ethylester meer dan creatine alleen
Het grote verschil zit in het percentage dat in de spieren terecht komt.
De gewone creatine wordt soms maar voor 10-30% opgenomen,
afhankelijk hoe lang men het al gebruikt. De eerste dagen is de opname
het grootst. Snel wordt creatine in oplossing en onder invloed van
(maag)zuur omgezet in het onwerkzame creatinine. In oplossing
passeert creatine de maag wel snel en kan voor de bekende resultaten
zorgen.

Creatine ethylester kan niet meteen afgebroken worden. Door de
lipofiele eigenschappen (meer op vet lijkende eigenschappen) trekt het
molecuul gewoon door de celmembranen naar binnen. Extra insuline,
alfa-liponzuur of koolhydraten zijn nu niet nodig. De opname is 99%.
Het niet opgenomen deel gaat niet zwerven en alsnog water aantrekken.

Gebruik bij sporters
Wielrenners en andere duursporters blijven liever zo licht mogelijk.
Zij doen er beter aan te kiezen voor de creatine-ethylester in plaats van
voor het creatine-monohydraat.
Krachtsporters die van opgeblazen spieren houden kunnen beter
creatine-monohydraat blijven gebruiken. Wil men echter een zo'n dun
mogelijke huidlaag hebben om de spieren beter naar voren te laten
komen, dan is creatine-ethylester weer een betere keuze.
Degene die niets merken van de gewone creatine kunnen misschien wel
baat hebben bij de creatine-ethylester. Die bereikt toch de spiercellen.

Voordelen ten opzichte van creatine monohydraat
Creatine-monohydraat wordt in een oplossing al snel afgebroken tot
creatinine. Dat hangt af van hoe zuur de oplossing is.
Een ester van creatine wordt door enzymen afgebroken, pas als de stof
al in het bloed is aangekomen.
De opbrengst van de esters is met 99% veel hoger, er is dan ook
minder nodig voor hetzelfde effect.

Creatine-ethylester in capsules
Creatine-ethylester en creatine-methylester kunnen gewoon in capsules
worden gebruikt. Creatine-monohydraat wordt door het langzamer
oplossen uit een capsule voor een nog groter deel omgezet in het
onwerkzame creatinine. Daarom moet gewone creatine altijd opgelost
worden en meteen opgedronken worden.
Creatine-ethylester zal in oplossing wel stabiel blijven.

Dosering
Per dag is er minder nodig per dag dan nodig van creatine-ethylester
dan van creatine-monohydraat.
Zelf uitproberen is het beste advies. Beginnen bij de laagste dosis en
kijken of een verhoging meer resultaat geeft.
2 maal daags 1-2,5 gram (2 x 2-5 capsules), dus bijvoorbeeld voor en
na de training, is meestal voldoende.

Innemen
Het poeder van creatine-ethylester heeft een typische zure of licht
salmiakachtige (vieze...) smaak. Het heeft daarom alleen zin om het
poeder op te lossen in bijvoorbeeld vruchtendranken. Een mix van
grapefruit en jus d'orange doet het goed. Als poeder is het moeilijk om
het zo op te eten.

Creatine-methylester (Kre-Alkalyn®)
Creatine-methylester (Kre-Alkalyn) heeft geen vieze smaak. De prijs is
alleen omdat het een merknaam heeft wel (veel te) hoog.
Een kleine hoeveelheid methanol zou vrij kunnen komen als het
estermolecuul wordt afgebroken. Het is niet duidelijk of het een
hoeveelheid is die schadelijk zou kunnen zijn. Daarom wordt toch de
voorkeur gegeven aan creatine-ethylester.

Creatine-malaat
Creatine-malaat is een andere effectieve vorm van creatine. Creatine is
dan direct gekoppeld aan appelzuur. Deze stof is ook zuur van smaak.
Vaak mengen krachtsporters creatine-ethylester met creatine-malaat.
Creatine-malaat bevat wel minder creatine per gram, want het
malaatgedeelte heeft natuurlijk ook een gewicht.
 
Ik reageerde op alle types, enkel het CM maakte mij dik en de CEE maakte mij ziek:) wss puur toeval want kreeg buikgriep.
CEE niet mixen met een whey shake, dat bleef enorm op de maag liggen.
 
is het eigenlijk wel wetenschappelijk bewezen dat creatine (monohydraat) echt werkt voor bodybuilders en krachttrainers? en is dit onderzoek dan wel vertrouwbaar...

Volgens iets wat op mijn forum was geplaatst wel en niet:
[Link niet meer beschikbaar]

neem zelf je conclusies.
 
thanks voor de link. volgens mij complete onzin dat creatine. vind het al helemaal grappig dat er nieuwe "betere" soorten creatine worden gemaakt terwijl het nog niet eens bewezen is of het wel werkt.
 
thanks voor de link. volgens mij complete onzin dat creatine. vind het al helemaal grappig dat er nieuwe "betere" soorten creatine worden gemaakt terwijl het nog niet eens bewezen is of het wel werkt.

Je moet toch ook niet bewijzen dat bv een hamer op mijn hand slagen pijn doet, en toch weet ik dat het pijn doet.

Met creatine hetzelfde, mensen weten dat Creatine effect heeft, anders zou het toch al lang niet meer verkocht worden? ikzelf gebruik CEE op dit moment en ben er heel tevreden van.

Er is volgens mij ook nog niet bewezen dat weed (marihuana) verslavend is en toch weet ik dat het zeer verslavend is!

Sommige dingen moeten niet wetenschappelijk bewezen zijn om te kunnen werken, wetenschappelijk onderzoek is nodig om te begrijpen waarom precies iets werkt.
 
weten mensen of het effect heeft of denken ze dat het effect heeft en kopen ze het daarom. ik denk het 2e.

het klopt wat je zegt dat iets zonder wetenschappelijk bewijs kan werken maar daar is dan nog geen zekerheid over. tot dan blijf ik erbij dat het niet werkt.
 
Je hebt wel altijd zogenaamde nonresponders. Zelf reageer ik amper op creatine, noch op CM noch op de Creatyl (CEE) , die ik zelf verkoop. Reageer wel weer heel goed op citrulline malaat.
Toch hoor ik van praktisch alle gebruikers, inclusief een aantal topsporters, zeer tevreden reacties.
Anders zouden mensen nooit keer op keer ervoor terugkomen? Je kan iemand 1x voor de gek houden , maar niet 2x. Bovendien is het resultaat meetbaar, dwz. je gaat in kracht vooruit of je doet dat niet.
 
Back
Naar boven