AndroidHealthClinic

Hoe %vet zelf meten?

Bezoekers in dit topic

FatAss

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
31 okt 2006
Berichten
88
Waardering
0
Stel ik koop een vet% meter. Bijvoorbeeld de zo'n huidplooimeter van XXL nutrition. Hoe moet ik dan zelf mijn vet% meten? Ik heb gehoord dat je de 3-punts meting zelf kan doen. Kan ik mijn vrouw de huidplooimeting (meer dan 3-punts) laten doen en dan zelf de berekening van mijn vet% doen?
 
ja, als je haar goed uitlegd hoe het te doen moet het wel lukken, ;)
zelf op je rug meten zou namelijk niet makkelijk gaan.
 
Tuurlijk kan je dat laten doen. Je hebt 3,4,6,7,9 punts metingen.
 
Er wordt met de huidplooimeter meestal op vier plaatsen gemeten: biceps, triceps, suprailieacaal en sub-scapulair.

biceps: in het midden van de lijn tussen je schouder en elleboog
triceps: in het midden van de lijn tussen je schouder en elleboog
Subscapulair: Dit is de meting op de rug onder het laagste punt van je schouderblad. (plooimeter in een hoek van 45 graden)
supra-iliacaal: Dit is de meting aan de zijkant van je buik, 10cm boven je heubgewricht. (plooimeter in een hoek van 45 graden)

Let erop bij de biceps en triceps meting dat je je spier ontspannen houdt als je je huidplooi beetpakt. Heb je m vast, dan span je je spier aan om te voorkomen dat je spiermassa meet inplaats van je huid.

De dikte van deze plooien (in mm) tel je bij elkaar op en dat getal zoek je op in het tabel van b.v. Durnin... deze geeft dan aan wat je vetpercentage is. Tabel van Durnin:
Tabel naar Durnin en Womersley, differentierende naar leeftijd en geslacht

Meeste info van: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/vet-percentage-57564/
 
Bedankt lesane. Dit is exact wat ik zocht. Ik had al iets dergelijks gevonden op google.
 
Doe gewoon een 3 punts meting bij jezelf (borst/buik/voorzijde bovenbeen), prima te doen! Let er alleen op dat een 3 puntsmeting vaak iets te laag uitvalt. Volgens Layne Norton kan je bij de uitkomst van een 3 puntsmeting het beste zo'n 2-3% optellen om op het juiste getal uit te komen. Ik gebruik zelf een fattrack II (3 puntmeting en digitaal), erg fijn apparaatje.
 
Volgens mij zit er bij die meters altijd een handleiding waarin duidelijk word omschreven hoe het moet...
 
Back
Naar boven