XXL Nutrition

Mijn verhaal (Afvallen met ziektes en blessures) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dcrrr

Novice
Lid geworden
13 jan 2015
Berichten
12
Waardering
2
Beste leden,

Mijn naam is Dominique (Do) en ik ben 24 jaar oud, bij deze wil ik mijn fitnessverhaal met jullie delen in de hoop dat ik er misschien iemand mee kan helpen, motiveren of inspireren. Dit is een te lang verhaal geworden, bij voorbaat excuses! Na jaren van ziektes en kwalen (Astma, kindermigraine en de ziekte van Osgood Schlatter) werd er op mijn 15e (2006) de chronische darmontsteking Colitis Ulcerosa vastgesteld.

Een korte beschrijving van de ziekte: Colitis ulcerosa betekent letterlijk een ontsteking van de dikke darm, waarbij zweren gevormd worden.

Klachten en symptomen bij CU:
- Diarree, vaak met bloed en slijm
- Buikpijn
- Bloedarmoede
- Vermoeidheid
- Gewichtsverlies
- Moeite met het ophouden van de ontlasting
- Een opgezette buik.
- Pijnlijke, ontstoken gewrichten

Nadat de ziekte bij mij was vastgesteld had ik te maken met vrijwel alle bovenstaande klachten. Tijdens deze periode ben ik ook begonnen met fitness/krachttraining omdat ik merkte dat ik zwakke gewrichten had en regelmatig last had van krampaanvallen. De eerste jaren waren een ramp, er waren momenten dat ik 12 tot 15 keer op een dag naar het toilet moest. Ik woog gemiddeld 50 tot 52 kg met een lengte van 173 cm. Tijdens deze jaren was trainen een uitlaatklep maar vanwege mijn gebrek aan kennis, ook niet meer dan dat. Eind 2010 kreeg ik en nieuwe vorm van medicatie, Remicade, om de 8 weken 3 uur aan het infuus liggen. Dit medicijn was het wondermiddel voor mij, ik ging nog 'maar' 6 tot 7 keer naar het toilet per dag. Midden 2013 kreeg ik er een nieuw medicijn bij, Azathioprine, dit zorgde voor verdere verbetering, ik ging gemiddeld 3 keer per dag naar het toilet.

Vanaf dat moment begon ik weer te genieten van het leven en het trainen. Ik had nog steeds 0,0 verstand van de rol die voeding speelde bij het trainen, ik trainde dus eigenlijk al die jaren voor niks. Ook al had een goed voedingspatroon weinig zin tijdens mijn beginfase van de ziekte. In de zomer van 2013 begon ik me steeds meer te verdiepen in de rol die voeding speelde bij het trainen en ik ben toen veel bewuster gaan letten op mijn voeding. Ik kon voor het eerst in jaren aankomen in gewicht, voor de meeste mensen een hel, voor mij op dat moment een godsgeschenk. In een periode van ongeveer 8 maanden ben ik gaan 'dirty bulken', ik woog aan het begin 60 kilo en op mijn zwaarst 77 kilo. Om eerlijk te zijn was het een slecht idee om op die manier te bulken, maar op dat moment genoot ik van het feit dat ik zichtbaar breder en sterker werd. Van altijd maar 'skinny do' naar 'brede do' was heerlijk haha.

Aan het begin van februari 2014 besloot ik om te cutten, ik had mijn nodige onderzoek gedaan en wilde het op de flexible diet manier doen, iifym. Ik ben alles gaan bijhouden, calorieën, macro's, cardio sessies etc. Alles ging voorspoedig tot ik in oktober 2014 te horen kreeg dat ik een liesbreuk had opgelopen, aan dezelfde linkerkant als mijn darmontsteking. Zoals het woord liesbreuk al zegt bevindt er zich een breuk in de lies. De breuk kan een zwakke plek zijn maar ook een opening. Door deze breuk kan een uitstulping van het buikvlies naar buiten komen. Bij mij is de breuk gelukkig niet groot maar het zorgde op dat moment wel voor een flinke terugslag in mijn afvalproject en mentale weerbaarheid. Ik kreeg te horen dat ik niet meer zwaar mocht trainen en hoogst waarschijnlijk een operatie moest ondergaan om te breuk te herstellen. Ik ging van 5 x per week trainen naar 1 tot 2 keer licht trainen.

Na eindelijk in een goede flow te zitten besloot mijn lichaam mezelf weer een stomp in mijn gezicht te geven. Na een periode van mentaal diep in de put te zitten, besloot ik in januari om alles weer op te pakken en een manier te vinden om er omheen te werken. Ik heb besloten om geen operatie te doen omdat de breuk vrij dicht bij mijn ontsteking zit en ik daarmee geen risico wil nemen en omdat ik er geen echte pijn van voel, alleen tijdens bepaalde oefeningen en momenten. Vanaf dat moment ben ik gestopt met squatten, daar voelde ik de breuk het meest en ik besloot totaal te stoppen met directe buikspieroefeningen, die deed ik al vrij weinig vanwege mijn darmontsteking.

Eind juli ben ik gestopt met mijn cut en ben in totaal rond de 27 kg afgevallen, van 77 naar 50.8 op zijn laagst. Ik weet dat dit voor vele anorexia-achtige getallen zijn en totaal niet gezond, maar ik wilde aan mezelf bewijzen dat niets mij kon tegenhouden, geen ziekte of blessure zou mij weerhouden van het behalen van mijn doel. Dagelijks kreeg ik te horen dat ik te ver ging en te dun was, maar ik zou niet stoppen tot ik mijn doel had behaald. Daarnaast wilde ik voor het eerst in mijn leven mijn buikspieren zien en die kwamen helaas pas bij een laag gewicht tevoorschijn. Ondanks het lage gewicht voelde ik me toch relatief goed, me bloedwaardes en bloedruk etc waren allemaal in orde.

Mijn doel voor het delen van dit verhaal is om te laten zien dat er altijd tegenslagen zullen zijn in het leven, fysiek, mentaal, financieel etc, maar dat deze tegenslagen niet de doorslag mogen geven in het wel of niet bereiken van jullie doelen. Ik ben niet de sterkste of de grootste, ik zal dat ook nooit worden, maar ik zal altijd blijven proberen om het beste uit mezelf te halen, ondanks een ziekte, blessure of ander obstakel.

Excuses voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!

Ik wens iedereen succes in het bereiken van hun persoonlijke doelen en geef nooit op!

Met vriendelijke groet,

Do

Trans.jpg


IMG_9963_Fotor_Collage1.jpg
 
Was geen lang verhaal hoor, vond het een prettig stukje leesvoer. Respect!
 
Erg knap inderdaad !:) Die eerste foto is indrukwekkend. de tweede foto is neem ik aan rond de 50kg? dat vind ik persoonlijk erg laag, maar als jij je er goed bij voelt en het is ook medisch verantwoord dan is dat natuurlijk prima. Respect!
 
Goed bezig !
 
Was geen lang verhaal hoor, vond het een prettig stukje leesvoer. Respect!

Oké gelukkig haha, thanks!

---------- Toegevoegd om 20:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:28 ----------

@ ilyasse; Hartstikke bedankt. De foto's zijn allemaal gemaakt op dezelfde dag, inderdaad rond de 50 kg. Ik ben eigenlijk alleen voor die foto's zo ver gegaan. Ik wilde het maximale er uit halen. Maar ik zou het inderdaad verder niemand aanraden, ik ken mijn lichaam dus alleen bij mezelf zou ik dit risico nemen. Ik heb dat ook maar twee dagen volgehouden. De dagen er na ben ik gelijk drie kilo aangekomen :)

@Marr; bedankt voor de reactie!
 
Back
Naar boven