MuscleMeat

cardio nuchter (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Powergirl

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
24 feb 2003
Berichten
38
Waardering
0
Lengte
1m58
Massa
59kg
Vetpercentage
20%
Hey
Ik vroeg me af of cardio op de nuchtere maag beter is dan nadat je eerst een klein beetje eiwit (kwark, eitje oid) hebt gegeten.
Ik loop namelijk geregeld een half uurtje op m'n nuchtere maag, maar soms rammelt m'n maag zo hard dat ik toch eerst een klein beetje magere kwark eet (150g oid). Ik veronderstel dat dit de vetverbranding niet beïnvloedt, omdat het bijna enkel wat eiwitten zijn... Of is het toch efficienter om helemaal niets te eten als je vetten wil verbranden?
 
Ik doe cardio zelf wel op een totaal lege maag, maar het is geen slecht idee om wat eiwitten te nemen (bijv een shake). Al was het maar om je eiwitten aan te vullen na een nacht slapen (ik neem aan dat je s' ochtends cardio doet, na het opstaan).

Het is denk ik wel belangrijk dat je na je cardio een minuut of 90 geen koolhydraten neemt om het vetverbrandende effect door te laten gaan.
 
Laatst bewerkt:
nu snap ik er echt niks meer van is het dan zo dat als je wl gwoon ontbijt niet afvalt??? :( toen ik begon met mijn voedingsschema at ik smaorgens gewoon brinta met pro 80 en viel wel af .
is het dan beter om niet meer te eten voor de training ? of kan ik het gewoon aanhouden en toch vet verbranden per dag train ik ongeveer 2,5 uur .
 
Neeeee natuurlijk niet.

Er is niks mis met ontbijten. Sterker nog, het is noodzakelijk om de stofwisseling (verbranding) op gang te helpen.

Maar als je cardio s' ochtends vroeg doet is het voor de vetverbranding effectiever op een nuchtere maag. Daarna kun je rustig ontbijten.

Maar wat voor training bedoel je? Je doet toch niet 2,5 uur cardio?
 
nou nee dat niet ik train eerst een uurtje kracht dan geef ik een spinningles(rpm) en daarna als ik de tyd heb nog even op de loopband maar ik ontbijt wel zal ik dan wl vetverbranden??
 
Het is voor je vetverbranding beter op een nuchtere maag, maar is het voor je lichaam niet beter om eerst te ontbijten?
En zet je de stofwisseling niet te laat op gang als je eerst cardio doet?
En zou je de cardio niet langer kunnen volhouden als je eerst kh's tot je hebt genomen? Waardoor je uiteindelijk (door de langere inspanning) meer vetten zult verbranden.
 
Ik ga op lege maag altijd een 45minuten met honden wandelen en eet daarna mijn ontbijt...

Als ik s'morgens naar het werk fiets (50minuten, 22km) dan deed ik dat vroeger ook op lege maag...

Ze hebben mij gezegd dat wandelen geen kwaad kan en niet voor spierverlies zorgt omdat de intensiteit niet hoog is en bij naar het werk fietsen wel...

Dus wandelen doe ik op volledig nuchtere maag en fietsen niet (eet dan licht ontbijt, proteïneshake of yoghurt ofzo)...

Ik denk dat het beetje dat jij eet voor je gaat lopen je vetverbranding niet gaat beïnvloeden...
 
nou nee dat niet ik train eerst een uurtje kracht dan geef ik een spinningles(rpm) en daarna als ik de tyd heb nog even op de loopband maar ik ontbijt wel zal ik dan wl vetverbranden??
Oh, ik dacht al. In dat geval zou ik gewoon ontbijten zodat je energie hebt voor je krachttraining. Op het moment dat je dan je cardio gaat doen, is je energielevel wel laag genoeg om vet te gaan verbranden. Dus je doet het wat mij betreft gewoon goed zo.

Het verhaal wordt anders als je zoals ik 's ochtends alleen cardio doet.

Trouwens, je gaf al aan dat je op jouw manier toch afviel? Dan moet je daar gewoon mee doorgaan. Bekijk je zelf gewoon steeds kritisch (of laat een ander dat doen) en als je echt droger en gespierder wordt, zou ik dat gewoon volhouden.

Saint
 
[Link niet meer beschikbaar]

1- Begin de dag met cardio
Begin je dag met cardio, in wat voor vorm dan ook, voordat je gaat ontbijten. Slechts 20 minuten cardio, `s morgens vroeg, is effectiever dan een vol uur aerobic oefeningen later op de dag. Na de nacht zijn de bloedsuikerspiegel en de koolhydratenreserves laag. Training voordat je gaat eten dwingt het lichaam ertoe de opgeslagen vetreserves aan te spreken om aan voldoende energie te komen voor je oefeningen
 
Nog een stukje

14-Neem geen koolhydraten voor je gaat trainen
Wanneer je het lichaam voorziet van koolhydraten (energie) als brandstof om te trainen, zal vetverbranding niet plaats vinden, en het vetpercentage het zelfde blijven.
Een recente studie heeft aangetoond dat, als je koolhydraten blijft innemen, het lichaam koolhydraten zal verbranden. Verminder je echter je koolhydraten inname voor je gaat trainen, dan zal je lichaam eerder en sneller lichaamsvet gaan verbranden.
 
Verminder je echter je koolhydraten inname voor je gaat trainen, dan zal je lichaam eerder en sneller lichaamsvet gaan verbranden

vergeet niet dat je behoorlijk catabool bent sochtends he

t gaat uiteindelijk om totale verbranding per dag en dus totaalpakket aan calinname < calbehoefte

dus sochtends of late rop de dag, ik zou zeggen dat als je spiermassa je lief is je niet op nuchtere maag gaat cardioen en al helemaal geen lange afstanden
 
Je moet maar kijken wat je belangrijker vindt: vet kwijt raken of spiermassa behouden, op nuchtere maag raak je misschien meer vet kwijt maar ook meer spiermassa, spieren verbranden energie dus die wil je echt niet kwijt, beter ontbijt je gewoon en zorg om af te vallen je een gewoon in totaal gezien hebt een kcal tekort hebt en dus afvalt
 
Precies, het is net waar het je om te doen is. Als het je puur om vet kwijtraken gaat is cardio voor je ontbijt ideaal, maar je spiermassa kan er wel onder te lijden krijgen, ik zou inderdaad iig een proteineshake nemen voor de cardio.
 
of je nu tijdens je cardio vet als energiebron gebruikt of wel ontbijt en kh als energiebron gebruikt en naderhand vetten als energiebron gaat gebruiken. het resultaat is zo goed als om het even. het enige is dat wanneer je op een nuchtere maag cardio gaat doen na een nacht niet eten dat je zo verschrikkelijk katabool bezig bent dat je zeker spierverlies krijgt. en aangezien we hier toch op dbb.com zitten mag ik aannemen dat geen van ons zijn zuur verdiende spiermassa wil kwijtraken?
 
Powergirl zei:
Hey
Ik vroeg me af of cardio op de nuchtere maag beter is dan nadat je eerst een klein beetje eiwit (kwark, eitje oid) hebt gegeten.
Ik loop namelijk geregeld een half uurtje op m'n nuchtere maag, maar soms rammelt m'n maag zo hard dat ik toch eerst een klein beetje magere kwark eet (150g oid). Ik veronderstel dat dit de vetverbranding niet beïnvloedt, omdat het bijna enkel wat eiwitten zijn... Of is het toch efficienter om helemaal niets te eten als je vetten wil verbranden?
Hangt ervan af.

Ik zou nooit cardio doen in de ochtend op totaal nuchtere maag: je hebt heel de nacht niets gegeten en de reserves zullen ook wel laag zijn. Bovendien is cortisol hoog wat alles nog cataboler maakt. De kans is groot dat eiwit (samen met vet) word afgebroken en er spierverlies is.

Dan is het aangewezen om aminozuren of whey isolaat voor de cardio te nemen.

Na de training is dit minder belangrijk, je hebt dan al enkele uren vooraf, gedurende de dag eiwitten binnen gekregen en aminozuren komen dan uit de lever omdat die reserve nog bruikbaar is.Je verbrand sneller vet, want Kt verbrand veel glucose en dus word de belangrijkste brandstof tijdens cardio vet.

Dus om kort te zijn, mag je een kleine hoeveelheid eiwit nuttigen vóór cardio? Ja maar vooral op momenten dat er weinig eiwit voorhanden is.

Voorts blijft het totaalverbruik calorien het belangrijkste
 
dus als ik het allemal goed berijp is het niet erg dat ik smorgens gewoon een ontbijtje nuttig. brinta met pro 80 en water ( soms magere melk). want het gaat voornamelijk om het totaalverbruik!!! toch??
 
Ontbijten moet je sowieso, en nee veel maakt het niet uit. Alleen doe ik liever cardio na de KT, om de eerder gegeven redenen.
 
ja idd dat do ik ook en het is ook beter want als je eerst kt doet dan begin je al vt te verbranden en als je met cardio begint dan begin je pas na 20 min vet te verb.dus dan gaan die 20 min verloren ;)
 
Ja best vaag eigenlijk, je doet cardio en de timer springt op 20 minuten en je begint ineens vet te verbranden ???

Of je vet kwijt raakt hangt af van je kcal inname, je moet namelijk een tekort hebben voor vetverlies, als jij 6000kcal op een dag eet, krachttraining doet en daarna nog een uur cardio val je ook niet af die dag, dat hele 20 minuten verhaal is onzin, je moet gewoon zorgen dat je totaal gezien een kcal tekort hebt
 
Maar die 20 minuten regel is maar een halve waarheid. Als jij 20 minuten HIT doet (liefst hardlopen) dan verbrand je een hoop kcal die voor een groot deel uit koolhydraten bestaan. Maar wat veel mensen niet weten is dat je NA die HIT sessie dan onmiddelijk overgaat op vetverbranding. En omdat je eigenlijk veel kcal hebt verbrand, zal je daarna ook veel vet verbranden.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op KCAL het enige wat belangrijk blijft is de best mogelijke omstandigheden creeren voor spierbehoud. Want meer spiermassa= hogere stofwisseling = meer vet verbranden= droger/gespierder lichaam.
 
Back
Naar boven