MuscleMeat

Beste cardio apparaat

Bezoekers in dit topic

visee

Novice
10 jaar lid
Lid sinds
13 sep 2006
Berichten
4
Waardering
0
Wat vinden jullie nou de beste cardio apparaat om af te vallen,ik zelf vind de fiets het beste!:D :D
 
vind de crosstrainer erg lekker en ook de loopband.
 
Het beste cardio apparaat krijg je door buiten te trainen of het nu lopen of fietsen is, jij in strijd met de elementen.
 
Fiets voor duurcardio
Crosstrainer voor interval.
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Concept2, staat hier thuis

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nordic Track, staat in mijn berging. In feite het apparaat waar je de hoogste intensiteit op kan halen. Dit is overigens een foto geplukt van Internet, maar ik heb wel hetzelfde originele model. Een klassieker, waar je ook klassiek dood op gaat.
 
Dan is dat het beste!

Wat betreft effektiviteit gaat het alleen maar om hoeveel kalorieën je erop kwijtraakt, en dat hangt niet van het apparaat af maar van je inspanning. Je wordt daarbij (afgezien van blessures ed) alleen beperkt door je maximale zuurstofcapaciteit.

Offtopic: in je handtekening staat dat je elke dag 300 kcals onder je verbruik zit. Vervolgens zeg je dat je eet wat je wilt. Hoe weet je dan dat je elke dag onder je verbruik zit?
 
Elderson, Elderson, Elderson, lees je eens in. Bij langlaufen wordt het meeste van je lichaam gevergd, de belasting is dus voor je lichaam als geheel het hoogst. Niet voor niets dat langlaufers behoren tot de absolute top qua fitheid en langlaufers over het algemeen ook zeer hoog scoren op Vo2max. Je ontwikkelt namelijk bij langlaufen je cardiovasculaire mogelijkheden het meest.

Elite cross-country skiers are considered the most powerful in oxygen uptake capacity. This is partly due to genetics, but those genes are the foundation on which the athlete builds an aerobic powerhouse over many years of training in a sport that demands the highest aerobic output.

Because cross country skiing engages about all of the major muscle groups in the body, cross country skiing is an excellent method of training for physical fitness and dynamic muscular endurance. For the same reason, top cross country skiers generally have exceedingly high maximal oxygen uptakes (VO2 max). Maximal Oxygen Uptake (units are liters per minute) is predominately a function of cardiac output, or how much blood the heart can pump. Therefore, maximal oxygen uptake has a "central limitation". Cardiac output is a function of stroke volume, the amount of blood the heart pumps in one beat. The stroke volume is determined by the end diastolic volume (how much blood your heart can accommodate) and end systolic volume (how completely it can empty). Both the end diastolic and end systolic volumes are a result of the number, size, and the strength of the muscle fibers (left ventricular mass and maximal contractility), how large the blood volume (preload) is, how much the arteries can dilate, (afterload) and the size of the pericardium. The pericardium is a non-elastic sack around the heart that may limit maximum filling. The lungs could also be a limiting factor in cases of disease, altitude, or possibly at very high work loads.


Liters/minute is the absolute value of maximal oxygen uptake (example: 6.2 liters). Milliliters (ml) per kilogram (kg) per minute (min) is the relative value (example: 6.2 liters = 6200 ml/75 kg = 82 ml/kg/min).
A maximal oxygen uptake of 7.4 liters/minute has been reported in a Finnish cross-country skier, Mieto. Also reported is 94 ml oxygen uptake kg/min for a male Olympic champion; 75 ml/kg/min for a female skier.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


[Link niet meer beschikbaar]

Er zijn natuurlijk wel voorbeelden van sporters in andere sporten die soortgelijke scores halen, echter is bij langlaufers over het algemeen de Vo2max hoger. Let wel, de Vo2max ligt genetisch vast, echter door training kom je het dichtst bij je potentieel. Langlaufen is daarvoor dus het meest efficient.





 
Vooral tegen gevestigde wetenschap in gaan, langlaufen is ook voor minder getrainden gewoon de sport waarbij je de meeste calorieen verbrand in de kortste tijd. Uitgaande van dezelfde relatieve belasting.

Vanwaar die eigenwijsheid, terwijl de praktijk anders uitwijst en wetenschappers het er ook over eens zijn dat niet alleen genetische predispositie bepaalt in welke sport je de hoogste Vo2max kan halen. Hoe dichter bij je potentieel, des te hoger ook de vetverbranding.
 
Just run and cycle in the nature
 
Ik ga helemaal nergens tegenin, ik weet gewoon nog niet hoe het zit en stel daarom vragen, dus kom naar van die kast af. Ik vraag gewoon hoe dat dan kan. Jouw informatie stelt iets maar geeft er geen verklaring voor, en wetenschappers zitten er niet in. Dus spekuleer ik. Normaal, in diskussies. Daar hoef je toch niet gelijk persoonlijk en neerbuigend van te worden.

Niet mijn bedoeling, maar persoonlijke ervaringen tellen natuurlijk niet als wetenschap. Het is prima dat je de eigen ervaring meeneemt, alleen ga dat niet gebruiken als waarheid.

Dus jij zegt, als ik een half uur op 65% van mijn huidige VO2max ga trainen op een langlaufmachine, dan verbruik ik volgens jou meer kalorieën dan als ik op precies diezelfde intensiteit een half uur fiets?

Als je de Vo2max-percentages berekent aan de hand van je maximale hartslag dan is dat inderdaad het geval. Omdat je bij langlaufen meer spiergroepen gebruikt kan je daarbij ook een hogere maximale hartslag halen. Daarom zal de intensiteit al hoger liggen. Niet iedere sport heeft dezelfde maximale hartslag, ook al heeft je lichaam maar 1 absolute maximale hartslag. Omdat je met langlaufen zoveel spiergroepen activeert is daarmee ook de zuurstofopname hoger en heb je meer ontwikkeling richting je potentiele Vo2max.


Telt een crosstrainer als langlaufmachine? Dan kan ik het uittesten.

Nee, want de meeste crosstrainers zijn maar slappe aftreksels van de werkelijke langlaufbeweging. Een Nordictrack komt aardig in de buurt, ook al blijft dat natuurlijk de klassieke sT. Als je een Nordictrack kan vinden, leef je uit.

De pompwerking van de spieren lijkt me trouwens een mogelijk verklaring voor een hogere bloeddoorstroming bij het gebruik van meer spieren. Maar in dat geval zou roeien ook heel hoog moeten skoren, jammer dat die er in het rijtje niet bijstaat.

Roeien is primair benen, met een secundaire werking van je rug en armen. Je gebruikt wel redelijk wat spiergroepen, maar het komt niet in de buurt van langlaufen.




Er staat trouwens nog iets wat me niet helemaal logisch lijkt: "De VO2max ligt genetisch vast". Ik zie de VO2max juist overal gebruikt worden als een maat voor de maximale zuurstofcapaciteit die je op een bepaald moment hebt. Die worden dan vergelijken met de gemiddelde VO2max waarden in tabellen, voor geslacht en leeftijd. Door training verhoog je je maximale zuurstofcapaciteit.

Dus dat zijn twee verschillende definities van VO2max.

Nee je werkelijke Vo2max ligt vast, alleen kan je door training zo dicht mogelijk in de buurt komen van die potentieel haalbare VO2max. Nu is het wel zo dat een ongetraind persoon een lagere VO2max zal hebben dan een getraind, mits ze beiden dezelfde potentie hebben. Echter is de longinhoud gewoon per lichaam verschillend en eveneens de mogelijkheid om zuurstof op te nemen. Er is maar 1 definitie van VO2max, de maximale capaciteit om zuurstof op te nemen en te transporteren gedurende een inspanning.

Je kan dus trainen wat je wilt, maar als je na ongeveer een jaar of 1 1/2 jaar je potentiele VO2max hebt bereikt is daar weinig meer aan te veranderen. De rest zal moeten komen uit het verhogen van je anaerobe drempel en aanpassingen aan de techniek.
 
Ik heb niet echt 1 favoriet. Net als met krachttraining, daar heb ik ook niet 1 oefening die ik het leukst vind. Dat scheelt van keer tot keer. Crosstrainer, fiets en touwtje springen horen wel bij m'n favorieten.
 
@Elderson : VO2max ligt vast, zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen? Je kan niet hoger komen dat wat vastligt. Dat je ongetraind een lagere VO2max hebt op een bepaald moment doet daar verder niks aan af. Hoe zou dat op twee gedachten hinken moeten zijn? Je kan je VO2max trainen tot een bepaalde absolute waarde en dat is dan je werkelijke VO2max, alles er voor was alleen je huidige VO2max. Dat zijn 2 verschillende grootheden.

Iemand die een marathon aan kan, op niveau heeft normaliter een hogere VO2max dan een roeier. Vergeet niet dat roeiers maar 2Km roeien tijdens wedstrijden (alhoewel ze wel langere afstanden trainen) en marathonlopers veel meer duurtraining doen. Ook telt daar het gewicht heel erg mee, roeiers zijn relatief zwaar, daar waar een marathonloper vrij licht is. De (relatieve) Vo2max wordt namelijk meestal uitgedrukt in opgenomen zuurstof ml/per kg lichaamsgewicht per minuut. Een licht persoon met 6 liter longinhoud is dus in het voordeel t.o.v. een zwaar persoon.

Nu is het zo dat langlaufers meestal niet lichter zijn dan marathonlopers (of eigenlijk nooit), maar een langlaufer gebruikt wel aanmerkelijk meer spieren tijdens zijn activiteit.

En wat betreft langlaufen, probeer het eens en bemerk hoe hoog die intensiteit ligt. Als je bij gelijke percentages van je sportafhankelijke maximale hartslag die activiteit uitvoert zal je wel merken wat een verschil er is met bijvoorbeeld lopen of roeien.

En voor de verduidelijking, je hebt een relatieve VO2max, zoals gezegd uitgedrukt in ml/kg per minuut en je absolute VO2max, uitgedrukt in totale zuurstofopname per minuut. Een lichtere sporter zal dus bij een gelijke totale zuurstofopname per minuut zo goed als altijd in het voordeel zijn. Ook al tellen andere factoren ook nog mee, als die lichte sporter een lage anaerobe drempel heeft is die nog steeds niet de baas over de zwaardere sporter.
 
Nee, je hebt maar 1 werkelijke VO2max, de huidige VO2max is in principe alleen de grens die je op dat moment kan halen aan zuurstofopname. In principe zal een ieder na ongeveer een jaar tot 1 1/2 jaar aan zijn werkelijke VO2max komen. Binnen enkele procenten gerekend dan, want zoals ik al eerder zei : in sommige sporten zal je tot een iets hoger plafond komen. Plafond bereikt en je kan niet hoger, dus dat is en blijft je VO2max.

De genetisch bepaalde VO2max speelt dus altijd een rol, of je moet serieus ondertrainen.
 
Het ging hier om de intensiteit en apparaat wat het beste gebruikt kan worden om af te vallen.In dat geval zeg ik dus een langlauf apparaat, maar die zijn vrij schaars te vinden in sportscholen. Je kan er een heel epistel over schrijven dat in langlaufen degenen met een hoge VO2max bij toeval worden gevonden, maar dat is dus niet zo. Langlaufen is de beste activiteit om je hele lichaam aan het werk te zetten en tot de hoogst mogelijk intensiteit te komen, hoge zuurstofopname is daarbij zeker van belang aangezien in directe zin van invloed is op je vetverbranding. Hoe meer zuurstof je kan opnemen, des te meer vet er verbrand kan worden.

Je blijft er op hameren dat je genetisch bepaalde VO2max er niet toe doet, terwijl dat dus wel zo is. Die grens bereik je namelijk al na 1 tot 1 1/2 jaar cardiotraining. Als je dus een activiteit kiest waarbij je zo dicht mogelijk kan komen tot die genetische grens zal je ook het beste resultaat boeken.

Verder blijft het natuurlijk zo, de beste activiteit is gewoon die activiteit waar je jezelf het prettigst bij voelt. Die enkele procenten extra die je kan winnen door het kiezen van een andere activiteit is meestal de moeite niet waard.


En ja, je kan wel top-eind resultaten gebruiken van sporters op afvaltraining. Er is met die grafieken bewezen dat bijvoorbeeld zwemmen minder effectief is dan hardlopen en hardlopen minder effectief is dan langlaufen. Als het er om gaat om de meest effectieve sport te zoeken en niet er vanuit te gaan welke sport verder het beste past is langlaufen dus het meest effectief. Zo simpel ligt het.

Overigens, als je niet wil dat iemand persoonlijk wordt richting jou ga mij dan ook niet beschuldigen van eigenwijs zijn. Het ontwricht de discussie alleen maar verder.
 
Laatst bewerkt:
gewoon lekker gaan joggen in het park, met het nodige interval door hellingen en dergelijke. cheap.
 
@Elderson : Nee dat doe ik dus niet, aangezien het hier ging om de maximaal bereikbare zuurstofopname en de activiteiten die daar voor kunnen zorgen. Er is maar 1 Vo2max die (met enige afwijking) vastligt en dat is je genetisch potentieel. Langlaufen blijft hoe dan ook de sport waarin je in totale zin de hoogste efficientie haalt qua belasting, ook al is er wat voor te zeggen dat een sport waarin de beenspieren (grootste spiergroep) zwaarder worden belast misschien nog wel efficienter is. Echter dat geldt dan bijvoorbeeld alleen voor een activiteit bergop, als voorbeeld wielrennen. Blijft staan, de sport waarmee je het dichtst bij je genetisch VO2max kan komen is de meest aangewezen sport om zo efficient mogelijk bezig te zijn.

Je haalt er nu allerlei zaken bij terwijl mijn uitgangspunt was in welke sport kan je de hoogste intensiteit leveren en met de hoogst mogelijke efficiency. Dat is alles. Zo'n sport is in principe als cardiotraining ook de meest aangewezen vorm. Ook voor cutten.
 
Ik dacht roeien aangezien hoe meer gewrichten je gebruikt hoe meer spieren en hoe sneller vetafname.
 
Back
Naar boven