Fitness Seller

Max-Stimulation van Dan Moore

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Is er iemand hier die al ervaring heeft met het Max-Stimulation programma van Dan Moore. Het lijkt een beetje op 'breathing' squats met rest-pause.

Het principe is dat je ongeacht het gewicht dat je neemt.. ongeveeer tussen de 15RM en 6RM in , wat dan a la HST toeneemt, altijd een 20-rep set doet.. of eigenlijk ook weer 20 singles. Je begint bij de hoge reps met 1 seconden pauze en neemt uiteindelijk 6 seconden pauze.

Meer kan je hier lezen: http://hypertrophy-research.com/maxstim/

Ik weet dat Wazzup en BBD het doen, maar verder heb ik er weinig mensen over gehoord. Een van de dingen die ik me afvraag of ik het kan toepassen op mijn eigen schema, dwz. ik doe full-body waarbij ik in 18 dagen 9x train en elke keer het gewicht verzwaar. Daarbij bouw ik ongeveer op van de 9RM naar de 4RM.
Daarna heb ik een soort van 'deload' waarbij ik in 8 dagen tijd maar 2x train en dan eigenlijk weer 'van voren af aan begin' met de 20RM en 15RM. Dit zijn ook dagen waarop ik meer eet.

Ik vraag me vooral af hoe lang ik dan de rustpauzes moet aanhouden.
 
Hee cool, BBD ook.. zo hoor ik nog eens wat.
 
Idd, lage reps zorgen idd ook voor weinig fatigue. Maar ik doe 20 reps zoals ik al zei. Hierbij wil ik wel zeggen, ik weet NIET wat de optimale range zou zijn, maar Dan Moore heeft het programma zo ontwikkeld dus daar houdt ik het bij. 15 werkt waarschijnlijk ook, gekeken naar HST.

Als ik mijn 2 RM 20 keer zou kunnen doen, dan zou ik ****ING huge zijn. De fatigue is wel minder, maar zo link is het nou ook weer niet.

20 reps met 110% van mn 6RM max is het zwaarste wat ik ook gedaan heb (ook het zwaarste wat het programma voorschrijft), maar je zou natuurlijk lager kunnen gaan en meer rust ertussen kunnen nemen. Echter kan ik je zeggen, na die 100% van mn 6 RM was ik echt DOOD, en ik vraag me af of ik ook nog eens kan opbrengen om weer zo diep te gaan.

Voilá.. het stond in Trainingen & Oefeningen bij een onderwerp over het optimum aantal hh. Zocht op Moore binnen Trainingen (films zijn kennelijk veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel interessanter) en vond het toen . Maar er was nog geen apart onderwerp over op DBB.
 
Dus ik vroeg me dus af.. 110% van 6RM is ongeveer je 3RM, toch.. dat zou net moeten kunnen.

Was al wel aan het experimenteren met het doortellen tot 20 maar dan met normale pauzes en dan halverwege de laatste set stoppen als ik bij 20 aanbeland was.
 
Ik vraag me vooral af hoe lang ik dan de rustpauzes moet aanhouden.

zo kort mogelijk, maar lang genoeg om de volgende rep te maken.

Het is namelijk de bedoeling om ervoor te zorgen dat je je spieren goed aan het werk zet, niet dat je te vermoeid bent om nog een rep te maken. Rust dus genoeg uit om niet te vermoeid te zijn om de volgende rep te maken.
 
Begin je dan zonder rustpauzes en ga je door tot je denkt dat je er nog 2 of 3 kan doen en dan pauzeren of ga je pauzeren vanaf zeg.. de 5e rep?
 
Als het heel licht is kun je dat doen, als het heel zwaar is wordt het veel moeilijker. Als het je 10RM is doe dan maximaal 5 reps zou ik zeggen. Bij je 5RM 2 a 3 reps. Of doe gewoon rust na iedere rep (ook wel eens leuk om te zien hoe zwaar een gewicht wordt zonder stretch-reflex).
 
Ja, daar was ik juist bezorgd om.. krijg de indruk dat ik flink terug ga moeten in gewicht. Heb net een 15RM gebruikt en kreeg een onaangename pomp tegen het eind.
 
terug gaan in gewicht ... nee, dat valt wel mee. gewoon je 10RM nemen en dan opbouwen naar je 5 RM.. hoezo onaangename pomp... niks geen last van. (trouwens pomp onaangenaam ?)
 
Pomp is nergens goed voor. Heeft geen doel, behalve dan dat het kennelijk sommige ego's streelt. Had ook wel bar veel KH op voor mijn doen.

Maar goed, heb mijn schema's weer iets bijgesteld.. ik zal wel zien hoe het gaat en gewoon conservatief beginnen. Als het te licht/zwaar is, kan ik het altijd nog opnieuw bijstellen.

Valt me wel op dat er verder nog niemand gereageerd heeft.. tssk!
 
Zo, dat was een tikje zwaar in geschat voor Max-stim. Begon eergisteren met voor deadlift met een gewicht waar ik ongeveer 9x mee voort kan. Na 13 reps zei mijn rug 'au' en ik was als de dood een hernia opgelopen te hebben omdat ie bleef zeuren. Mooi gevaarlijke trainingsmethode dus ook nog.

Vandaag was 60 kg x 20 een eitje! Mooi... rest ging ook aardig. Blijf wel met zwaardere gewichten 'opwarmen' omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat dit vooral een pomptraining is en geen hypertrofie training.
 
ja inderdaad, PITT-force wordt ook genoemd als een soortgelijke training op de site van Dan.
 
Zo, dat was een tikje zwaar in geschat voor Max-stim. Begon eergisteren met voor deadlift met een gewicht waar ik ongeveer 9x mee voort kan. Na 13 reps zei mijn rug 'au' en ik was als de dood een hernia opgelopen te hebben omdat ie bleef zeuren. Mooi gevaarlijke trainingsmethode dus ook nog.

Vandaag was 60 kg x 20 een eitje! Mooi... rest ging ook aardig. Blijf wel met zwaardere gewichten 'opwarmen' omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat dit vooral een pomptraining is en geen hypertrofie training.

hoevaak in die 18 dagen deadlift jij?
als dat dus 9 keer is kank me nie voorstellen dat het goed gaat werken deze manier van trainen. denk dat je echt binnen de kortste keren overtraint bent
 
9x in 18 dagen ja en dan in de 10 dagen erna nog eens 2x met heel lichte gewichten.
Gisteren 62,5kg x 20 gedaan en in de 'opwarming' nog 85kg x3. Kon het niet laten. :rolleyes: Wil toch nog de 100kg halen voor Kerst.
 
9x in 18 dagen ja en dan in de 10 dagen erna nog eens 2x met heel lichte gewichten.
Gisteren 62,5kg x 20 gedaan en in de 'opwarming' nog 85kg x3. Kon het niet laten. :rolleyes: Wil toch nog de 100kg halen voor Kerst.

je max voor de deadlift ligt nu op 85 x 3?

volgens mij ligt dat eerder aan je techniek dan aan je kracht.
kan me echt niet voorstellen dat je geen 100 kilo zou kunnen deadliften


ow wacht ik zie nu dat er bij geslacht een V staat.
altijd gedacht dat je een man was :P

sorry
 
Max voor deadlift is 95kg x 1 rep en dat was met een standaard Olympische halter van 20kg, waar ik te weinig grip op heb omdat ik heel kleine handjes heb (schoenmaat 37 :) ).
Sinds deze cyclus gebruik ik een smallere halter die een kleinere diameter heeft, waar de grip een stuk beter mee lukt. Dus 100 kg moet niet al te lastig gaan.

Een man zou ook niet zo snel een trainingsprogramma baseren op een vrouwencyclus van 28 dagen :D . De achterliggende gedachte is dat uit onderzoek is gebleken dat een vrouw halverwege de cyclus het sterkste is en de meeste kans op blessures loopt aan het eind/begin ivm het hormoon (?) relaxine dat ook bij het eind van een zwangerschap een belangrijke rol speelt.
 
Pfft.. nou opnieuw problemen met deadliften gehad, nu omdat ik een grotere schijf van 20kg gebruikte. Het was al een drama om van 10 naar 15 kg te gaan en nu opnieuw van 15 naar 20kg. Ik kan nog beter op een verhoging gaan staan want zo komt alle kracht uit de rug omdat ik geen kracht meer vanuit de benen kan zetten aangezien mijn armen en hamstrings te lang zijn. Maar dat probleem staat dus los van deze trainingsmethode. Voor RDL werkte ik trouwens met een stepbankje. Hier kan ik ws beter met 2 dikke 20kg schijven gaan werken.

Met borsttraining heb ik de werksets niet meer met de dumbbell gedaan, maar uitgevoerd met de chestpress. Vind het niet zo jofel om steeds een zware dumbbell op het borstbeen te moeten laten rusten. 't Is daar met de chest press nog even zoeken naar wat een optimaal gewicht is. Bleek al eens ooit ruim 20 reps gehaald te hebben met het gewicht dat ik nu koos, maar dat was al weer heel lang geleden toen ik trainde op het doen van 20-40 'uithoudings'reps met chest press.
 
Een man zou ook niet zo snel een trainingsprogramma baseren op een vrouwencyclus van 28 dagen :D . De achterliggende gedachte is dat uit onderzoek is gebleken dat een vrouw halverwege de cyclus het sterkste is en de meeste kans op blessures loopt aan het eind/begin ivm het hormoon (?) relaxine dat ook bij het eind van een zwangerschap een belangrijke rol speelt.

Hey, wat leuk dat ik dat nu eens ergens anders lees. Bemerk die cyclus bij mezelf goed, wat soms jammer is, maar ook gewoon iets waar je omheen kan werken.
Heb je hier meer informatie over? Dacht nml heel lang dat het tussen mijn oren zat, en al ben ik het type van 'niet zeuren over pijntjes en doorgaan', voelt het soms gewoon niet goed en (over) belast ik voor mijn gevoel mijn banden/gewrichten te veel op de verkeerde momenten. Waardoor ik dan weer even 'rustig aan' mag gaan doen.. ;( Met meer kennis kan ik daar dan beter omheen werken.
 
'k Had er nooit heel specifiek op gelet, maar nu ik dat wel doe merk ik inderdaad dat ik wat zwakker ben aan het begin van mijn cyclus en dan gaandeweg steeds sterker word.

Op BenF heb ik er een lange draad over lopen, die meer ingaat op toegenomen eetlust, maar ook wel op spierkracht etc.

Go with the flow ? Meer eten als je honger hebt ? En minder ...?

De toegenomen eetlust is zeker hormonaal maar ook temperatuurbepaald, je stofwisseling is nl. ietsjes sneller in de 2e helft van je cyclus.

Het is in elk geval wel aardig om te weten dat je door lichter te trainen ook blessures kan vermijden aan het eind/begin van je cyclus.

O ja: en het DLen ging vandaag als een eitje! Heb nu 2 schijven van 20 kg bovenop elkaar gelegd en zo sta ik ongeveer 10cm hoger. Dat maakt gruwelijk veel uit qua 'hefboomwerking'. Ik kan nu mijn heupen wat omlaag brengen zonder dat ik echt overdreven moet gaan hurken en op die manier toch de hamstrings er meer bij betrekken, zodat de DL niet alleen maar een rugoefening wordt.
Die 100kg ga ik claimen over 6 dagen!!!
 
Back
Naar boven