| | #1 |
| Ripped Bodybuilder | Wat zijn de rotator cuff spieren? Veel mensen hebben hier laaste tijd veel interesse in: rotator cuff. De rotator cuff zijn 4 spieren die behoren tot de schoudergordel. Dit is het simpelste gedeelte. Maar het is aan jullie die taak om een mooi artikel over de rotator cuffs te maken. Daarin wordt vertel wat er allemaal belangrijk is om te weten. <h3>Wat zijn de rotator cuff spieren?</h3>
Uit alle posts wordt er een week na dit topic in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Prijs voor deze week:
NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar! Succes
__________________ Stats: 82KG, BP 5x100, DL 7x150KG, BoxSQ 5x170KG Het oneindige log naar de 300kg dealift Wat is een pomp? Laatst aangepast door UltraX : 14 January 2008 om 22:41. |
| | |
| | #2 |
| Moderator Geregistreerd: Sep 2006 Locatie: België Leeftijd: 24 Geslacht: M
Blog Berichten: 2 Karma Power: 60 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | De rotator cuffs Uit welke spieren bestaan ze? De rotator cuff is samengesteld uit pezen van een 4-tal spieren: subscapularis, supraspinatus, infraspinatus en teres minor. ![]() ![]() Wat zijn de taken van de spieren? De rotator cuff geeft de schouder kracht en flexibiliteit maar ook controle over bewegingen. De spieren en pezen van de rotator cuff houden eigenlijk de kop van de bovenarm ( humerus) tegen de schouderkom ( glenoïd) . Terwijl de grote spier aan de buitenkant van de schouder ( deltoïd) de schouder in de ruimte positioneert, zal de rotator cuff tegelijkertijd zorgen dat de schouderkop ( humeruskop) mooie draai- en glijbewegingen maakt ten opzichte van de kom. Door een goed samenspel tussen de verschillende rotator cuffpezen, wordt de stabiliteit van de kop in de kom ook gegarandeerd. Bij welke oefeningen pak je juist die spieren aan? Google is your friend! Er staan honderden oefeningen op het net. Van huis,tuin en keuken oefeningen tot oefeningen in de gym met gewichten en bands. Zoek wat aan jou noden past. Hieronder geef ik een paar voorbeelden: Sports Training - Weight Training - Rotator Cuff YouTube - Sports Training - Weight Training - Rotator Cuff Rotator Cuff Band Warmup YouTube - Rotator Cuff Band Warmup Rotator Cuff Stretching YouTube - Rotator Cuff Stretching Kracht-oefeningen De volgende zeven oefeningen zijn speciaal voor de rotator cuff spieren bedoelt. Voor alle oefeningen geldt dat je een gewicht kiest waarmee je zonder al te veel moeite 20 herhalingen kan uitvoeren. Zware gewichten maken de oefeningen alleen maar gevaarlijker. Oefening 1: Het pakken van je zwaard Deze oefening lijkt op het uit de schede trekken van een zwaard: Ga bij een kabelmachine staan, en bevestig een handvat aan de onderste kabelring Om je rechterkant te trainen ga je met je lichaam zo staan dat de kabel aan de linkerkant is (dus je staat zijwaarts naar de kabel). Voor de linkerkant is het uiteraard andersom Pak met je rechterhand - kruiselings voor je lichaam - het handvat Ga met een rechte arm omhoog en opzij, zodat je arm uiteindelijk schuin omhoog naast je uitkomt, ongeveer 30° boven horizontaal. Dit lijkt op de Y van YMCA, maar dan met één arm Oefening 2: Het vastmaken van je autogordel Deze oefening is het tegenovergestelde van het pakken van je zwaard, en lijkt op het pakken van je autogordel, en deze vastmaken: Ga bij een kabelmachine staan, en bevestig een handvat aan de bovenste kabelring Om je rechterkant te trainen ga je met je lichaam zo staan dat de kabel aan de rechterkant is (dus je staat zijwaarts naar de kabel). Voor de linkerkant is het weer andersom Pak met je rechterhand het handvat, met je handpalm naar voren wijzend Ga met een rechte arm omlaag en opzij - kruiselings voor je lichaam - naar links, terwijl je handpalm uiteindelijk naar je lichaam wijst Oefening 3: Het legen van een kan Deze oefening lijkt op het leeggieten van kan: Breng je rechte arm horizontaal naar voren, en breng deze dan ongeveer 45° naar opzij Draai je arm zo, dat je pink hoger is dan je duim (het leeggieten), en hou deze houding vast Beweeg je arm nu in deze hoek naar beneden en weer tot horizontaal Oefening 4 ![]() Ga op je buik een bank liggen met een lichte dumbbell (handhalter) Steek je arm zijwaarts uit tot horizontaal, terwijl je elleboog 90° is gebogen Hou je arm gebogen, en breng langzaam je hand naar voren en omhoog tot deze horizontaal met de vloer is Laat je hand weer zakken tot de uitgangspositie Oefening 5 ![]() Ga zijwaarts een bank liggen met een lichte dumbbell Laat je vrije arm op je zijde liggen Hou je andere bovenarm en onderarm op de bank liggen, met je elleboog 90° gebogen Hou je arm gebogen, draai je schouder naar binnen, en breng langzaam je hand omhoog naar je borst Laat je hand weer zakken tot de uitgangspositie Tip: de oefening lijkt op een backhand slag bij tennis Oefening 6 ![]() Ga zijwaarts een bank liggen met een lichte dumbbell Laat je vrije arm op je zijde liggen Hou je andere bovenarm en onderarm op de bank liggen, met je elleboog 90° gebogen Hou je arm gebogen, draai je schouder naar binnen, en breng langzaam je hand omhoog naar je borst Laat je hand weer zakken tot de uitgangspositie Tip: de oefening lijkt op een forehand slag bij tennis Oefening 7 ![]() Ga staan met twee dumbbells in je handen, en begin met je armen naast je met je handpalmen naar je lichaam toe Breng je armen tot ongeveer 45° naar de zijkant, terwijl je je handen draait, zodat je handpalmen naar achteren wijzen Breng de armen weer terug en draai ondertussen je handen weer tot de uitgangspositie BRON: Schouderproblemen En Hoe Ze Te Behandelen YouTube - Rotator Cuff Exercises Rotator Cuff Conditioning YouTube - Rotator Cuff Conditioning Wat zijn de meest voorkomende blessures? Overbelastingstendinitis Wanneer de rotator cuff wordt blootgesteld aan repetitieve stress met zware gewichten kan de rotator cuff overbelast geraken. Bvb bodybuilding, zware dozen boven op een rek zetten… Tendinitis door impingement Wanneer de ruimte tussen de rotator cuff en het beenderige acromiondak vernauwd is, dan raakt de rotator cuff gekneld en geïrriteerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de cuff te zwak is om de humeruskop in de kom te houden. Als de slijmbeurs onder het acromion gezwollen is, als het acromion naar voor toe te veel afhangt, of als er zich een arthrose met beenderige uitstulpingen gevormd heeft ter hoogte van het gewricht tussen het acromion en het sleutelbeen. Dit is het geval bij sporten en zwaar werk. Tendinitis met verkalkingen (tendinitis calcarea) Een ontsteking in de zones met verminderde bloedstroom kan soms leiden tot het opbouwen van kalkafzettingen binnenin de rotator cuff pees. De kalkafzetting is dus een gevolg van de ontsteking maar kan, als het depot zeer groot wordt, de ontsteking onderhouden en leiden tot een recidiverende pijn en een verminderde beweeglijkheid van de schouder. Scheuren Een aanhoudende ontsteking zowel door degeneratie als door impingement, ofwel plotse ongevallen, zoals vallen, leiden tot een partiële of een complete scheur van de rotator cuff. De uitgebreidheid van de scheur kan dan gaan van 1 tot 3 pezen. Naast een belangrijke pijn geeft dit ook een belangrijke krachtsvermindering van de schouder. Kort samengevat: Door je rotator cuffs te vaak met te zware gewichten te belasten kan je een peesontsteking krijgen. Als je dan geen gas terug neemt wordt de ontsteking erger en kan eventueel leiden tot een scheur! Hoe behandelen? De pijn behandelen: Rust: Je schouder/arm ontzien. Dus ook niet benchen enz. Naargelang de ernst kan je ook je arm in een draagdoek leggen. Hoe lang? Tot het niet meer pijn doet. Warm/Koud: IJs, Reflex Spray, Voltaren... Medicatie: Ontstekingswerende middelen (enkel wanneer het ernstig is) Ultrasound: Verhoogd de bloed toevoer diep in de spier. Cortisone injecties: Wanneer de ontsteking met de beste wil van de werld niet weg wil. Je hebt van die mensen die dan beginnen nadenken van hoe katabool cortisone dan wel niet is. Maar een paar maanden niet kunnen trainen is veel erger en kataboler. Nadat je de ontsteking hebt aangepakt kan je via fitness/krachttraining je rotator cuffs versterken. Zie bovenstaande oefeningen. In het ergste geval is er chirurgie nodig: Ik laat liever de dokters dit deel uitleggen: YouTube - PreOp® Patient Education: Rotator Cuff Repair Open Surgery YouTube - Sports Medicine: Arthroscopic Rotator Cuff Repair YouTube - Arthroscopic Rotator Cuff Repair Procedure From Brigham... Hierna volgt de revalidatie. Eveneens met bovenstaande oefeningen. Zeer interessante artikels: Bodybuilding.com - Dorian Kent - Rotator Cuff. Injury Prevention And Re-habilitation! Bodybuilding.com - Shannon Clark - Don't Let A Rotator Cuff Injury Stop You! Bodybuilding.com - Mike Westerdal - Avoiding A Bench Press Blowout: Rotator Cuff Exercises! Voorkomen is beter dan genezen. Warm dus altijd grondig op vooralleer jeje schouders zwaar belast. |
| | |
| | #3 |
| Freaky Bodybuilder Geregistreerd: Apr 2007 Locatie: Lier Leeftijd: 23 Geslacht: M
Karma Power: 43 | karma voor dit zodra ik je weer kan geven
__________________ 1.75m @ 91kg bf 19 % ORIGINAL POSTED BY EL SMURFO: Ik ga iets versturen met de post, iets kleins van 5 euro ofzo voor iemand haar verjaardag, prijs eraan laten of niet? als ik het ervan knip zou ze misschien denkek dat ik het gestolen heb maar als ik de prijs eraan laat zou ze misschien denken dat ik het wil benadrukken dat ik 5 euro heb uitgegeven ofzo |
| | |
| | #4 |
| Monstrous Giant | Als ik niet al duizend pagina's over deze zooi had volgepost hier op DBB, had ik een poging ondernomen het is trouwens niet 'rotator cuffs spieren' (zoals in de openingspost staat), maar 'rotator cuff spieren'. (zonder de s dus achter cuff)
__________________ I BELONG TO THE WORLD "The good life is inspired by love and guided by knowledge" -Bertrand Russell Religion is a cancer eating away the heart of humanity |
| | |
| | #5 |
| Ripped Bodybuilder | Veranderd, demm had je die al klaar liggen ofzo?
__________________ Stats: 82KG, BP 5x100, DL 7x150KG, BoxSQ 5x170KG Het oneindige log naar de 300kg dealift Wat is een pomp? |
| | |
| | #6 |
| Massive Warrior Geregistreerd: May 2006 Locatie: België Leeftijd: 29 Geslacht: M
Karma Power: 60 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Top! Hier zat ik al even optewachten ![]()
__________________ Proud member of the DBB Traps Squad - Traps tot aan je oren!! don't dream your life live your dream sanca's pictures sanca's pictures 2 sanca's pictures 3 sanca's pictures 4 het leven is hard, daarom moet je KEIHARD zijn origineel gepost door KukiShu : I don't lift weights because that's the only thing I can do. I lift weights because it's the only thing I like to do! |
| | |
| | #7 |
| Freaky Bodybuilder Geregistreerd: Jun 2006 Locatie: Nederland Geslacht: M
Karma Power: 21 | erg goede stuke sep pluimpje voor je tijd
__________________ The Dbb's Biggest Feet Lover omg omg look, look its a gorilla oh no fucking hell its Ciko Lights Out Game Over |
| | |
| | #8 |
| Dutch Bodybuilder Geregistreerd: Nov 2007 Locatie: Nederland Leeftijd: 15 Geslacht: M
Karma Power: 2 | Stukje over Rotator-cuffletsel: De schouder is een complex gewricht. Hij is samengesteld uit verschillende botten: sleutelbeen(clavicula), opperarmbeen (humerus) en schouderblad (scapula). Een stevig stel spieren geven hem zijn stabiliteit en een gewrichtskapsel zorgt voor bescherming. Dankzij deze constructie kunnen we met de schouder zowel voor- en achterwaartse, zijwaartse als roterende (draaiende) bewegingen maken. Letsel aan de rotator cuff (de pezen en spieren die rond het gewricht voor stevigheid zorgen) kan veel pijn geven. Rotator-cuffletsel ontstaat meestal door blessures, bijvoorbeeld door een val of overbelasting (bij het sporten). Maar ook degeneratie door veroudering, een ontsteking van de pezen en slijmbeurzen of artritis van de schouder kan dit letsel veroorzaken. Het komt vooral voor bij personen die herhaalde bewegingen met de arm boven het hoofd maken. Bijvoorbeeld bij het omhoog reiken naar planken, het naar achteren reiken of het wassen van de haren. Deze bewegingen gaan vaak gepaard met spiermoeheid. Pijn aan de schouder is het meest voorkomende verschijnsel. De pijn wordt geleidelijk voelbaar en houdt verband met de aard van de schouderbeweging.
__________________ As you see, I'm poor, so give me some karma My body is like breakfast, lunch, and dinner. I don't think about it, I just have it. Arnold Schwarzenegger |
| | |
| | #9 |
| Freaky Bodybuilder Geregistreerd: Oct 2004 Locatie: Nederland Leeftijd: 24 Geslacht: M
Karma Power: 53 | ziet er goed uit man, wijs filmpje ook met die supraspinatus/bicepspees ruptuur. beetje langdradig dat wel
__________________ The Iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told that you are a god or a total bastard. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. I have found the Iron to be my greatest friend. It never freaks out on me, never runs. Friends may come and go, but two hunderd pounds is always two hunderd pounds. |
| | |
| | #10 |
| Advanced Bodybuilder | de rotatorenmanchet: 1: M. supraspinatus oorsprong: fossa supraspinata van de scapula aanhechting: tuberculum majus van de humerus functie: abductie innervatie: n. suprascapularis 2: M. infraspinatus oorsprong: fossa infraspinata van de scapula aanhechting: tuberculum majus functie: exorotatie innervatie: n. suprascapularis 3: M. teres minor oorsprong: margo lateralis van de scapula aanhechting: tuberculum majus functie: exorotatie, zwakke adductie innervatie: n. axillaris 4. M. subscapularis oorsprong: fossa subscapularis van de scapula aanhechting: tuberculum minus functie: endorotatie innervatie: n. suprascapularis prentje Laatst aangepast door cuda : 16 January 2008 om 21:07. |
| | |
| | #11 |
| Monstrous Giant |
__________________ I BELONG TO THE WORLD "The good life is inspired by love and guided by knowledge" -Bertrand Russell Religion is a cancer eating away the heart of humanity |
| | |
| | #12 |
| Ripped Bodybuilder | Ik zou bijna zweren dat ik die ook veranderd had.... Wazig, misschien toch vergeten Edit: ik heb wel gelijk, als je bij edit kijkt en bewerkt topic titel staat er gewoon rotator cuff. Dan blijft het zo maar staan, mij stoort het iedergeval niet.
__________________ Stats: 82KG, BP 5x100, DL 7x150KG, BoxSQ 5x170KG Het oneindige log naar de 300kg dealift Wat is een pomp? |
| | |
| | #13 |
| Dutch Bodybuilder Geregistreerd: Apr 2007 Locatie: Nederland Geslacht: M
Karma Power: 3 | Die coach in een gymzaal mag weleens op zijn houding letten. Wel goede oefeningen maar hij staat zo krom als een banaan.
__________________ AKA Lobsterboy Clean & Jerk maakt mij supersterk Big Lobstar Lovers Club God is als Sinterklaas, gewoon een ouwe lul met een baard. |
| | |
| | #14 |
| Freaky Bodybuilder | Ik mis een oefening die ik niet voorbij heb zien komen Cuban press is ook een oefening om je rotator cuffs te versterken. Google Image resultaat voor http://www.netfit.co.uk/assets/cuban1.jpg Bodybuilding.com - Exercise Guides Database. ![]() ![]() ![]()
__________________ begin 18jr 172cm 60kg 19%bf stats 24jr 172cm 88kg <10%bf |
| | |
| | #15 |
| Huge Freak Geregistreerd: Mar 2007 Locatie: Nederland Leeftijd: 23 Geslacht: M
Karma Power: 50 | Goede aanvulling Luppie. Cuban press is zeker een van mijn favorieten |
| | |
| | #16 |
| Competitive Bodybuilder Geregistreerd: Sep 2006 Locatie: België, smurfenland Leeftijd: 21 Geslacht: M
Karma Power: 60 | heb soms dat er eens een knak in mijn schouder komt als ik lateral raises doe.. net alsof er iets verspringt ofzo.. |
| | |
| | #17 |
| Monstrous Giant Geregistreerd: Dec 2006 Locatie: België Leeftijd: 20 Geslacht: M
Karma Power: 49 | very nice seph !!!! another bunch of karma for you |
| | |
| | #18 |
| Colossal Veteran Geregistreerd: Apr 2006 Locatie: waar mijn bed slaapt; neerpelt dus Leeftijd: 42 Geslacht: M
Karma Power: 60 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | mooi gedaan snake mans....
__________________ Alles komt goed :zo niet dan toch meet in valkenswaard 14 juni pm me voor bankrekeningnr: Nog 18 dagen om te betalen |
| | |
| | #19 |
| Cool Novice Geregistreerd: Aug 2006 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 23 Geslacht: M
Karma Power: 3 | Probz voor snake... karma...
__________________ History: 10-07-2007: 65.1 kg 01-01-2008: 76.6 kg Doel: 01-01-2008: serieuze herstart trainen icm voedingsschema 01-07-2008 85 kg wegen bij vet% van 8-9 Krachtstats: BP: 1 RM 90 kg SQ: 1 RM 110 kg (na knieblessure) DL: 3x10x70kg |
| | |
| | #20 |
| Monstrous Giant | Nice ! Goed topic ! Ik heb ook last van m'n RC en merk dat sinds ik wat rotations en shoulder dislocations 2x per week doe, m'n schouder al stukken beter voelt, hopelijk over een maand zwaar benchen
__________________ 23 yrs | 1.72 m | 77 kg SQ: 1x185 (6x135 Full) BE: 1x112,5 DL: 1x190 Tot: 487,5 OHP: 1x75 PP: 2x80 DIP: 4xBW+50 kg WSB PL-Trainingslog Rugfilmpje |
| | |