AndroidHealthClinic

Welk splitschema werkt het beste?

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
De meeste beoefenaars van de sport splitsen de spiergroepen over de week en over verschillende trainingen. Dit is bedoeld om ze beter aan te kunnen pakken en meer vooruitgang te boeken. Maar welke spiergroepen train je nu het best samen en hoeveel dagen rust neem je na iedere training?

Hierover gaat dit topic van de week.

Welk splitschema werkt het beste?

Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:

  • Welke combinaties van spiergroepen kan je samen trainen?
  • Welke juist niet?
  • Hoe verdeel je je trainingen over de week?
  • Met welke spiergroep begin je je training en waarom?
  • Hoe vaak wissel je een trainingsschema, waarom en wat pas je dan aan?
  • Welke trainingsmethode (hitt, rippetoe, russian bear, 5x5 ed.) gebruik je het liefst bij je split en waarom?
Uit alle posts wordt er na twee weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

  • de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
  • het tweede beste artikel 500 Karma punten
Uit alle inzenders van 2008 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
__________________
 
5x5 is een set/reprange waar je alle kanten mee op kan.
Russian bear, Starting Strenght en de bekendste 5x5 routines zijn fullbody schema's en kun je dus niet gebruiken in een split.

Ik hoop dat potentiele auteurs de hoofdvraag lezen als "welk splitschema werkt voor mij(n doelen) het beste?" en zij daarbij zowel uitgangssituatie, doelen als schema uitgebreid beschrijven. Het "waarom" achter de keuzes is hier natuurlijk het meest interessant voor de lezer.

Zelf doe ik geen split, althans niet op basis van spiergroepen.
Vandaar geen artikel. Sorry:)
 
Dat is idd de bedoeling, de trainingsmethoden werden als voorbeeld gegeven (onhandig gekozen :( )
Ik wil het niet beperken tot een bepaald doel en wil de schrijvers vragen aan te geven met welk achtergrond idee en doel ze het schema verdedigen.

D
 
Ik doe weer mee deze keer
 
De mijne.

dag 1: Rug + Traps
dag 2: Borst + Buik
dag 3: Rust
dag 4: Benen + Kuiten
dag 5: Bicep + Tricep
dag 6: Schouders
dag 8: Rust
 
Het schema dat ik wil gaan doen is:

Maandag: Borst/Buik
Dinsdag: Rug
Woensdag: Benen/Buik
Donderdag: Schouders
Vrijdag: Armen/Buik
Zaterdag: Rust
Zondag: Rust
 
maandag: borst+triceps
dindag:rust
woensdag:back+biceps
donderdag rust
vrijdag:legs+triceps
zaterdag:rust
zondag:shoulders+biceps
 
het is de bedoeling dat je een artikel schrijft en uitlegt waarom het zo is aan de hand van de richtvragen. Een artikel posten wat je volgt is leuk maar niet de bedoeling van TODW.

d
 
een split die volgens mij goed werkt voor iemand die al wat langer traint en wil blijven groeien met wat meer sets als in fullbody mogelijk is en zijn trainingen kort en intensief wil houden:

dag 1: Borst en biceps
dag 2: Benen (quads en kuiten)
dag 3: rust
dag 4: Schouders (voor- en zijkant) en triceps
dag 5: Rug (acht. schouders, traps en hamstrings)
dag 6: rust
dag 7: rust (of evt weer dag 1)

Waarom werkt dit goed:
-tussen borst en schouders 2 dagen rust is prettig voor de voorste schouderkoppen
-tussen benen (squatdag) en rug (deadliftdag) 2 dagen rust
-rug en biceps zitten voldoende uit elkaar
-dag 6 en 7 (weekend) rust en tijd voor ontspannende dingen en als op vrijdag of zaterdag eens wat teveel zuipt of te laat naar je nest gaat kun je de volgende dag lekker herstellen.

Oefeningen die ik zo ongeveer doe
Dag 1: Borst/biceps
Benchpress
Flyes
decline press of decline flyes
bb curl oefening
db curl oef

Dag 2 benen:
Squat
Front/ of hacksquat
evt Lunges
Calf raise

Dag 4 schou/tric:
Oh press oefening
Side laterals
Frenchpress
Dips of db oef

Dag 5 Rug:
Row variant
Chinups/pullups
Deadlift variant
Bent over laterals of shrugs
 
  • Like
Waarderingen: SBK
een split die volgens mij goed werkt voor iemand die al wat langer traint en wil blijven groeien met wat meer sets als in fullbody mogelijk is en zijn trainingen kort en intensief wil houden:

dag 1: Borst en biceps
dag 2: Benen (quads en kuiten)
dag 3: rust
dag 4: Schouders (voor- en zijkant) en triceps
dag 5: Rug (acht. schouders, traps en hamstrings)
dag 6: rust
dag 7: rust (of evt weer dag 1)

Waarom werkt dit goed:
-tussen borst en schouders 2 dagen rust is prettig voor de voorste schouderkoppen
-tussen benen (squatdag) en rug (deadliftdag) 2 dagen rust
-rug en biceps zitten voldoende uit elkaar
-dag 6 en 7 (weekend) rust en tijd voor ontspannende dingen en als op vrijdag of zaterdag eens wat teveel zuipt of te laat naar je nest gaat kun je de volgende dag lekker herstellen.

Oefeningen die ik zo ongeveer doe
Dag 1: Borst/biceps
Benchpress
Flyes
decline press of decline flyes
bb curl oefening
db curl oef

Dag 2 benen:
Squat
Front/ of hacksquat
evt Lunges
Calf raise

Dag 4 schou/tric:
Oh press oefening
Side laterals
Frenchpress
Dips of db oef

Dag 5 Rug:
Row variant
Chinups/pullups
Deadlift variant
Bent over laterals of shrugs

dit vind ik een mooie benadering van een Split schema
 
wat vind je er precies goed of mooi aan? en waarom?

d
 
Sorry, doe toch niet mee, volgende week tentamen.
 
dag1 borst/rug
flyes/benchpress/incline db press/dippen
T Bar row/db row/chinnen/lat pull downs
dag2 benen/buik
Squats/deadlift/legextension/legcurl/calfs
hanging leg raises/crunches
dag3
schouders/traps/armen
Db press/side raises/bent over lat raises
DB shrugs
Lying triceps extension/benchdips met gewicht/rope extension
Ez Curl/db curl/pose curl
Dag 4 rust
dag 5 zie 1
dag 6 zie 2
dag 7 rust

In dit schema zit eigenlijk alles , voornamelijk veel compounds waar je veel spieren mee pakt

Bij bepaalde oefeningen switch ik nog wel eens - bijv een tbar word dan een bb row
chins/squats en deadlift hou ik er altijd we in

Na borst/rug getraind te hebben hebben mijn armen tijd zat om te herstellen t.a.v dag 3
schouders - altijd maar 1 x voorkant schouders want die worden op de borstdag al genoeg belast

het kan zijn dat ik even qua rustdagen niet uit kom en dan ga ik over in borst/schouders - benen/rug - schouders/armen - maar de oefeningen blijven wel hetzelfde
 
Velen vervallen in het noemen van een schema, een artikel mag meer kop en staart hebben....:rolleyes:
 
mijn artikel komt eraan ben nu hard bezig
 
Dit artikel is geschreven door middel van eigen ervaring en is dus niet wetenschappelijk oid.

Split-schema's : Through the eyes of a Newbje


Introductie:

Een split-schema is een veel voorkomende soort van trainen. Sommige mensen zweren bij een schema opgesplitst in lichaamsdelen en andere hebben hier een totaal andere kijk op. Split-schema’s worden vaak gekozen door het grote volume en de “pomp” die je op een spier uit kan oefenen, ook kan je veel kleine spiergroepen aanpakken zoals onderarmen ed. Als je een sportschool binnenloopt dan volgt zeker wel 50% een split-schema. Opdelen kan in zoveel dagen als je wilt maar gaat meestal vanaf minimaal 3 en maximaal 6 dagen, rust is ook belangrijk in een split, niet alleen in een fullbody. Over anabolen weet ik verder ook niks dus ik schrijf dit artikel uit het oogpunt van een natural bodybuilder.

Welke combinaties van spiergroepen kan je samen trainen? Welke juist niet?

Je kunt voor verschillende combinaties kiezen als het gaat om het indelen van spiergroepen. We onderscheiden hieronder even de verschillende spiergroepen zo globaal mogelijk.
-Borst
-Rug (Onderrug, Bovenrug, Trapezius)
-Bicep
-Tricep
-Bovenbenen (Quadriceps, Hamstrings)
-Kuiten
-Schouders
-Onderarmen
-Buik

Ik ben van mening dat het niet uitmaakt of je voor vetverlies of spieropbouw traint omdat je bij allebei gewoon het uiterste moet geven.
De meest voorkomende combinaties zijn :

Borst+Bicep of Tricep

Ik vind dat allebei de spiergroepen (bicep/tricep) goed aangepakt kunnen worden na een borst sessie. Je begint je sessie met een grote spiergroep en daarna volgt een kleine spiergroep, de kleine spiergroep is vaak een stabilisator van de grote spiergroep en is daarom al voorvermoeid.

Rug+Bicep of Tricep

Hier geldt een beetje het zelfde verhaal. Alleen weet ik dat uit persoonlijke ervaring dat ik last van mijn onderarmen krijg als ik mijn bicep train na de rug training. Daarom zou ik er zelf voor kiezen om Borst+Bicep en Rug+Tricep te doen maar beide werkt even effectief.

Bicep+Tricep


Als armen een achterstand hebben is dit vaak de key to growth om het zo maar te noemen. Als je vaak na je borst of rug training je armen traint zijn ze behoorlijk vermoeid. Als je de armen op een aparte dag pakt laat je je spieren schrikken en kan je zwaarder gewicht aan. Dit resulteert vaak in groei van de armen hoewel dit niet voor iedereen geld en je moet het niet overdrijven met het aantal oefeningen.

Schouders+Tricep

Deze combinatie is ook erg lekker omdat je met een schouder training je tricep ook al voorvermoeid en ik vind het lekker omdat ik dan biceps bij borst kan stoppen en me triceps hierbij bijvoorbeeld.

Rug/Schouders + Trapezius

Ik ben hier van mening dat het allebei kan. Je moet voor jezelf proberen wat het lekkerste voelt. Na een rug training waar je zware deadlifts heb gedaan kunnen de shrugs zwaar aanvoelen en is het soms beter om het eens een tijdje bij schouders te proberen.

Borst+Schouders Twijfelgeval

Borst en schouders samen trainen is ook een veel terugkomend concept. Er zijn mensen die erbij zweren en andere die het helemaal niks vinden. Zelf vind ik dat je met je bench press, dumbbell presses etc de voorste koppen al genoeg aanpakt en niet geschikt om daarna bijvoorbeeld nog een military press te doen. Dit is een combinatie die je moet proberen om te kijken wat je eigen ervaring ermee is.

Benen + Rug/Borst No-Go

Dit is teveel belasting voor 1 training omdat je 2 grote spiergroepen aanpakt en je in tijdsnood komt te zitten. Een training van een uur voldoet ruim aan het maximale wat je uit een training kan halen. In een uur krijg je het met een split niet voor mekaar om en een zware benentraining te doen en rug/borst. Een mogelijke optie zou bijvoorbeeld wel bovenbenen en onderrug doen omdat een deadlift bijvoorbeeld bevordelijk is voor beide groepen en je zo een beetje overlapping hebt.

Onderarmen,Kuiten

Deze 2 spiergroepen kun je overal bij indelen maar er zijn vaak wel een paar voorkeuren. Zo is het lekker om onderarmen na biceps te doen omdat ze dan al uitgeput zijn en je ze dan nog maar 1 of 2 oefeningen hoeft te geven voordat ze totaal op zijn. Kuiten worden vaak bij benen gestopt maar zoals bij mij het geval is stop ik kuiten nog op een extra dag als ik een split volg om ze 2x per week aan te pakken.

Buik

Dit is ook een spiergroep die je overal bij kunt pakken, maar let op, meer is niet altijd beter. Dus de 6x30 setjes slaan nergens op. Pak deze spiergroep effectief aan en beperk het tot maximaal 2-3 keer per week.

Hoe verdeel je je trainingen over de week?

Je kunt hier onderscheid maken tussen enkel split, doorlopende split en dubbel split.

Enkel split

Hierbij wordt het hele lichaam verdeeld over de week, alle spiergroepen komen aan bod en dit kan in 3-6 dagen gedaan worden.

Doorlopende split


Als je split bijvoorbeeld bestaat uit 3 dagen en je hebt 4 dagen vrij om te trainen dan heb je bijvoorbeeld training A,B en C. In 1 week krijg je dan :
Dag 1 A
Dag 2 B
Dag 3 C
Dag 4 A

Ook kun je dit andersom hebben dus bijvoorbeeld een split van 4 dagen in 3 dagen gestopt, you get the point.

Dubbel split

Hier ligt de frequentie hoog en de intensiteit vaak lager omdat herstel van kortere duur is. Dit is bijvoorbeeld beter haalbaar voor mensen met een snelle herstelcapaciteit of AAS gebruikers (anabolen). Alle spiergroepen worden elke week 2 keer aangepakt en dit verdelen ze vaak in 4 of 6 dagen aangezien 5 niet door 2 te delen is.

Het verdelen van de training wordt op basis van rust gedaan zo is het niet handig om de ene dag zware deadlifts te doen en dan meteen die dag erna benen, dit werkt gewoon minder lekker en kan je niet tot het uiterste gaan. Ook belemmer je het herstel van de spier door deze niet genoeg rust te geven. Kijk dus goed naar welke spiergroepen je bij elkaar stopt en waar je je rustdag neemt, hieronder staan een paar goede voorbeelden.

Maandag Borst + Tricep + Buik
Dinsdag Benen + kuiten
Woensdag Rust
Donderdag Schouders + Traps + Buik
Vrijdag Rug + Bicep + Onderarmen
Weekend Rust

Maandag Borst + Bicep + Buik
Dinsdag Benen + kuiten
Woensdag Rust
Donderdag Schouders + Tricep + Buik
Vrijdag Rug + Traps + Onderarmen
Weekend Rust

Hier zie je genoeg rust tussen de spiergroepen die dezelfde vezels aanpakken zo pakt borst de tricep aan en schouders ook, deze zijn ver genoeg uit elkaar. Als je naar de benen en rug kijkt zie je ook dat deze genoeg rust krijgen om echt zwaar te gaan op belangrijke oefeningen als de Squat en de Deadlift. Let dus vooral op genoeg rust en luister naar je lichaam, die geeft vanzelf aan als het genoeg is, zorg dat je je nooit overtraint.

Met welke spiergroep begin je je training en waarom?

De training begint altijd met een grote spiergroep gevolgt door een kleinere (isolatie). De grote spiergroepen zijn benen, borst, rug en schouders. Als je met deze spiergroep begint zorg er ook voor dat je begint met een compound omdat deze het grootste deel van de spiervezels in de desbetreffende spier aanspreken. Na deze compound kun je kiezen voor wat dumbbell en/of barbell werk, vermijd het liefst zoveel mogelijk machines omdat je hier vaak geen vrije ROM (Range of Motion) hebt. Als je klaar bent met de grote spiergroep volgt de kleinere spiergroep het zogenaamde isolatie werk. Het isolatie werk kan bestaan uit 2-4 oefeningen bestaande uit 3-5 sets, zorg er wel voor dat je niet overtraint op kleine spiergroepen, vaak heb je ze al flink aangepakt met je voorgaande spiergroep/compound.

Hoe vaak wissel je een trainingsschema, waarom en wat pas je dan aan?

Wisselen van een trainingsschema is nodig na zo’n 4-8 weken afhankelijk van je eigen groei. Je past dit aan om je spieren een nieuwe groeiprikkel te geven en te laten schrikken als het ware. Dit kan je doen door het aantal reps of sets te veranderen, door ze te verlagen of juist tijdelijk te verhogen. Je kan er ook voor kiezen om de soort oefeningen te veranderen dus een bench press vervangen door een dumbbell press bijvoorbeeld. Een nieuwe indeling maken is ook een goede manier om af te wisselen en opnieuw te beginnen, gooi eens alles door mekaar en kijk wat het beste voor jou werkt. Er is geen perfect schema, je komt hier alleen achter door naar je lichaam te luisteren en je eigen progressie te meten in massa of kracht.

Samengevat

-Om de 4-8 weken wisselen als groei in kracht/massa stagneert
-Wisselen door sets/reps te wijzigen
-Wisselen door oefeningen te wijzigen
-Wisselen door indeling van spieren om te gooien.

Welke trainingsmethode (hitt, rippetoe, russian bear, 5x5 ed.) gebruik je het liefst bij je split en waarom?

Een split moet het in mijn ogen hebben van zijn grote volume op een bepaalde spier en niet zo zeer van de intensiteit. Toch kun je dit combineren door bijvoorbeeld 5x5 te gebruiken. Ik zelf vind 5x5 op de compounds gevolgd door 4x8 op de isolatie en de wat kleinere oefeningen de lekkerste manier om te trainen, maar nogmaals :

Variation is the key to success!:D
 
niets is voor iemand anders gelijk...


dus proberen is de boodschap... srr donkers :p
 
dat zie ik graag newbbb!
 
Jammer dat er zo weinig artikelen geschreven zijn. Ik moet zeggen dat ik het stuk van Newbje er nog zeer strak uit vind zien. Jammer dat het niet wetenschappelijk is, maar alle wetenschappelijke artikelen zijn gebaseerd op eerste eigen ervaring voordat er onderzoek naar gedaan word:p. In ieder geval mijn complimenten aan Newbje
 
Back
Naar boven