XXL Nutrition

Hoe en wanneer neem je je supplementen in? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Om goed je sport te ondersteunen moet je natuurlijk goed, gevarieerd en voldoende eten. Supplementeren van vitaminen e.d. wordt bovenop goede voeding echter ook vaak toegepast. Maar wat moet je nemen, en belangrijker nog hoe en wanneer nee je het in?

Hierover gaat dit topic van de week.

Hoe en wanneer neem je je supplementen in?

Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:
- Is supplementeren noodzakelijk?
- Welke supplementen heb je zelf ervaring mee?
- Is het innemen (nuchter, met eten) soms tegenstrijdig en geeft dat problemen?
- Laat je wel eens supplementen schieten omdat je niet aan de inname voorwaarden kan voldoen?
Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?
- Hou je altijd de 'recepten' of adviezen aan of wijk je wel eens bewust af?

Uit alle posts wordt er na een aantal weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
het tweede beste artikel (indien van toepassing) 500 Karma punten

Uit alle inzenders van 2009 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
 
Leuk onderwerp weer;)...zal eens kijken of we ook weer wat nuttigs kunnen posten:eek:...maar eerst ff die 1000 puntjes van een tijdje terug, voor de verzameling:evil2:.
 
=Zijn supplementen noodzakelijk?
Simpel antwoord hierop is nee. Het woord supplement geeft immers zelf aan dat het een aanvulling is. In ons geval is het een aanvulling op een goed eet patroon. Toch zijn er genoeg mensen die geloven dat veel supplementen de wondermiddelen zijn. De praatjes van de fabrikanten spelen hier makkelijk op in en zo ook het design van de verpakking. Het is absurd als je de claims ziet dat een bepaald supplement je 10kilo spiermassa brengt in 4-6 weken. Ook de reviews zijn vaak beschamend van onervaren en ontwetende sporters die beweren zoveel spiermassa behaald te hebben. Om nog maar niet te spreken over de reviews waarin gesproken wordt over een pomp als de graadmeter van een succesvol produkt. En dan hebben we het nog niet eens over weightgainers gehad voor de gemakzuchtigen.

=Welke supplementen heb jezelf ervaring mee?
Meer dan ik kan herinneren. En zodoende leer je hoe weinig produkten daadwerkelijk leveren wat ze beweren.

=Is het innemen (nuchter, met eten) soms tegenstrijdig en geeft dat problemen?
Inname op een nuchtere maag is haast onmogelijk. Zeker als je kijkt naar het verteringsproces. Er zal altijd voedsel in de maag aanwezig zijn waardoor het onmogelijk is om op een nuchtere maag iets in te nemen. In mijn interpretatie is het zo dat je het supplement moet innemen zonder enige voeding. Met goede timing kun je wel altijd iets in nemen op een "nuchtere" maag.

Als je 60-90mins voor een work-out een goede maaltijd neemt heb je tijd zat om 20mins van te voren een Chocomel, Supercharge of ander pre-workout supplement te nemen. En ja ik weet dat Chocomel geen supplement is, maar het werkt net zo goed als het niet beter is.

=Laat je wel eens supplementen schieten omdat je niet aan de inname voorwaarden kan voldoen? Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?
Uhm...de meeste supplementen werken niet. Het handje vol wat wel iets toevoegd is makkelijk in een eetschema toe te voegen zonder extreme concessies.

=Hou je altijd de 'recepten' of adviezen aan of wijk je wel eens bewust af?
Meestal is het handig om de aanbevolen hoeveelheden aan te houden. Zoals bij Animal produkten neem je de zakjes tabletten wanneer aangegeven. Zodra het creatine monohydraat betreft wijk ik wel af. Ten eerste is front-loading al lang achterhaald en begin er niet aan. Iets simpels als visolie wordt aanbevolen op 2 capsules per dag terwijl je beter 9-12 per dag kan in nemen.
 
Hoe en wanneer neem je je supplementen in?

- Is supplementeren noodzakelijk?

Nee supplementen zijn zeker niet noodzakelijk. Supplementen zijn een toevoeging aan de normale voeding. Ze kunnen helpen om op tijdstippen dat je niet je of nauwelijks tijd hebt te eten toch je te voorzien van de voedingstoffen.

- Welke supplementen heb je zelf ervaring mee?

Whey eiwit poeder
Creatine monohydraat en ethyl esteleen
Pre workout boosters als Crack, N.O.K.O en supercharge
Omega 3 capsules
Vitamine-C


- Is het innemen (nuchter, met eten) soms tegenstrijdig en geeft dat problemen?

Uiteraard. Pre-workout middelen zoals Crack, Supercharge, Superpomp etc etc geven hun beste werking op een nuchtere oftewel lege maag. Het beste tijdstip om dit in te nemen is dus 's morgens. Daarintegen heeft lichaam `s morgens behoefte aan eiwitten en (complexe) koohlydraten om het glycogeen niveau (bekend als suikerspiegel) in de spieren en de lever aan te vullen. Dit botst dus met elkaar. Neem je het supplement later op de dag nadat je al enkele keren gegeten hebt, is je glycogeen niveau in de spieren en de lever al weer voorzien van de nodige voedingstoffen. Hoe hoger het glycogeen in je spieren, hoe minder de werking van het supplement wordt.. of beter gezegd; hoe minder je de werking ervaart. Iedereen kent het verhaal van alcohol op een lege maag, tegenover alcohol dat gedronken wordt tijdens of na een (aantal) maaltijden. Zo is dat ook met supplementen die stimulerende stoffen bevatten zoals de meeste Pre workout supplementen.


- Laat je wel eens supplementen schieten omdat je niet aan de inname voorwaarden kan voldoen?

Nee. Meestal wacht ik 2 uur na mijn maaltijd tot inname van het supplement (de pre-workout ''booster'') Om zo toch nog het effect redelijk te kunnen ervaren, al dan niet met een ietswat grotere dosis (bijvoorbeeld 2 scoups in plaats van 1)

Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?
- Hou je altijd de 'recepten' of adviezen aan of wijk je wel eens bewust af?


Nee. Ik neem supplementen met caffeïne (pre workouts) niet meer in na 16:00. Aangezien ik dan niet meer voor 24:00 in slaap kom.
 
Falstyr, wat doet de chocomelk dan met je en hoe verklaar je dat?
 
dan blijft de vraag staan, wat doet het, en hoe verklaar je dat? Nu ook aan jou critmonster ;)
 
dan blijft de vraag staan, wat doet het, en hoe verklaar je dat? Nu ook aan jou critmonster ;)

ik drink het tijdens mijn training.

chocomelk is op de eerste plaats gewoon enorm lekker:D

het bevat ook flink wat snelle suikers. hoewel veel mensen zeggen dat dit heel dikmakend is (wat wel ergens klopt) geeft het je lichaam een hoop energie tijdens een training, en dat is, in de eerste plaats waar je lichaam op schreeuwt tijdens een workout.

en ten derde is het ook nog eens lekker bulkvoeder, toch al snel 300-400 kcal in een flesje,dus dat bulkt lekker.

een verklaring ofzo heb ik niet hoor, ik drink het gewoon altijd, ik ken veel mensen die het doen, en voor mij werkt het, ik merk vooruitgang sinds ik het doe, dus waarom zou ik niet :)
 
Ik heb het vandaag ook eens gedaan, de chocomel, en ik ben toch wel enigszins om, voelde veel energie en heb een deadlift PR gezet na eerst veel op de lagere gewichten gedeadlift te hebben. Ik ben wel nog steeds heel benieuwd waarom :D
 
Vind het geen argumenten, je moet gewoon goed eten (6 keer perdag) en evt pre en post workout je bouwstoffen nemen.
Als je energie nodig hebt kan je idd wat nemen maar in het kader van herstel zou ik dit minimaal combineren of beter nog vervangen door aminozuren.

Maar zoals gesteld, het voelt alsof het werkt en is niet onderbouwd.....ik ga het niet toepassen maar enthousiasme wordt over de Choc blijkbaar wel gedeeld...
 
Ik heb ook geen argumenten, heb de kennis ook niet dit soort zaken te onderbouwen. Ik weet wel dat ik 6x eet overdag maar als ik te kort voor mn workout eet zit mn eten me dwars ( lees, buikpijn en eventueel eerder kotsen bij een zware training ), nu pak ik iets meer dan een uur voor mn training een maaltijd en 30-20 minuten vantevoren chocomel. Kan uiteraard de vorm van de dag zijn, maar ik ga het toch vaker proberen kijken hoe het gevoel met en zonder is.
 
snelle suikers = energie = beter knallen

as simple as it gets
 
snelle suikers = energie = beter knallen

as simple as it gets


Hmm snelle suikers is insulinepiek is hard werken om te verbranden , beter goede maaltijd vooraf en eiwitshake of bcca's voor snelle opnamen, maar zo heeft iedereen zijn theorie.
 
Falstyr, wat doet de chocomelk dan met je en hoe verklaar je dat?

Je hebt pre-workout sups die zorgen dat je energie hebt. Als ik thuis kwam na het werk had ik vaak mentaal geen zin om iets te doen. Ik voelde me duf en sloom, maar na wat supercharge labrada was ik helder en geconcentreerd. In dat product zitten snelle suikers. Bij chocomel is dit niet anders en geeft voor de work-out een boost om aan de slag te gaan. De proteine in de chocomel zorgen net zoals whey dat je spieren beschermd zijn tegen afbraak gedurende de work-out. In verscheidene wetenschappelijke onderzoeken wordt aangetoond dat de vetten in de chocomel er voor zorgen dat de eiwitten makkelijker opgenomen worden in de spieren die getraind worden. Aan het einde van de work-out krijg je goed herstel e.d.

Chocomel is wat mijn ervaringen betreft hetzelfde als de meeste pre en postworkout supplementen samen. Maar chocomel is lekkerder en vele malen goedkoper. Voor de work-out neem ik bijvoorbeeld 200ml en na de work-out 300ml. Voor is het niks meer dan een boost voor om lekker te kunnen knallen en me uit een eventuele dip te halen. In direct helpt het dus zeker wel bij me kracht en massa ontwikkeling. Maar je moet niet gaan overdrijven door liters te gaan drinken als je geen kcal e.d. te besteden hebt na het indelen van je reguliere voeding.

Dus voor mij ziet het er ongeveer uit als volgt:
17:00 maaltijd van rijst en kip met eventueel wat casews
17:45 200ml Chocomel
18:00 begin met sport
19:30-20:00 klaar met sport en meteen 300ml chocomel. tijdens het sporten alleen water
21:00 Kwark met wat noten of een grote omelet

Ik heb dextro, whey en labrada e.d. afgezworen. Is geldverspilling wat mij betreft vergeleken met chocomel. Dat geneuzel van snelle suikers als dikmakers...doe normaal. Snelle suikers na een work-out zorgen juist dat je lichaam van katabool weer anabool wordt en juist sneller herstel plaatsvind. Combineer het met de vetten e.d. in de chocomel die er voor zorgen dat het de opname van de spieren vergroot en je hebt nergens last van qua vet aanzet. Zelfs nu verlies ik nog enigsinds vet. Maar je moet het niet de hele dag door zuipen in grote hoeveelheden. DAn krijg je inderdaad onnodige insuline pieken.
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk heeft iedereen zo zijn theorie, ik denk zelf dat het niet zo gek veel uitmaakt, ik zorg gewoon dat ik aan mijn kcal kom, als je dit nog eens volgens een vast patroon moet doen, dan wordt je toch helemaal gek:D

chocomelk bespaart me al wat kcal die ik moet innemen, dus ik doe het gewoon:cool:
 
Eiwit in chocolademelk meetellen als bouwstof gaat mij wel heel ver. maar als het goed voelt dan is het mooi.
 
In verscheidene wetenschappelijke onderzoeken wordt aangetoond dat de vetten in de chocomel er voor zorgen dat de eiwitten makkelijker opgenomen worden in de spieren die getraind worden.

Bedoel je niet dat de snelle koolhydraten uit chocomel ervoor zorgen dat de eiwitten makkelijker worden opgenomen? Dat is algemener bekend dan dat vetten dat doen. Anders ben ik heel benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek.
 
Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:

is wel geen artikel, maar toch even mijn mening :D

- Is supplementeren noodzakelijk?

ik weet dat de algemene tendens is om nee te zeggen en idd waneer je voeding 100+% procent is is dat ook, maar ik ken niemand wiens voeding dusdanig is dat hij/zij daar voldoende an heeft.

Ik kies dus voor JA. Supplemtern is voor een sporter noodzakelijk, je moet alleen goed kijken naar wat je slikt en niet zomaar alles kopen/nemem.


- Welke supplementen heb je zelf ervaring mee?

Er staat ergens nog een lijst met wat ik allemaal geprobeerd heb :D


- Is het innemen (nuchter, met eten) soms tegenstrijdig en geeft dat problemen?

Ja. Ja.


- Laat je wel eens supplementen schieten omdat je niet aan de inname voorwaarden kan voldoen?

Als je er niet aan kan voldoen moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Doe je het toch weet je nooit zeker of het doet wat het moet doen en of dat dan aan het supplement ligt of aan de manier van nemen.


- - Hou je altijd de 'recepten' of adviezen aan of wijk je wel eens bewust af?

Ik wijk er altijd bewust vanaf. vaak tot 2-3 keer de aanbevolen dosering.

Waarom? Meeste producten baseren hun werking op onderzoeken waarbij grammen gebruikt worden (vaak intraveneus) maar gebruiken in hun supplementen milligrammen.
 
Back
Naar boven