Fitness Seller

Wat is een pomp?

  • Topic starter UltraX
  • Startdatum
  • Reacties 51
  • Weergaven 30K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

UltraX

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
20 aug 2006
Berichten
2.985
Waardering
10
Vaak tijdens en na de training voel jij er armen 'opgeblazen', net alsof je huid ieder moment zou kunnen scheuren. Voor velen is het een teken dat ze hard, zwaar en goed getraint hebben, maar klopt dit ook? Kan een pomp je training verbeteren, of juist het tegenovergestelde? Hoe onstaat een pomp zich? Hoe zorg je voor een goede pomp tijdens een bb-wedstrijd?

We gaan voor iedereen duidelijk maken wat een pomp is en wat je eraan kan hebben doormiddel van een mooi artikel.

Wat is een pomp?

  • Wat is een pomp?
  • Hoe onstaat een pomp?
  • Wat zijn de voor en nadelen van een pomp, kan het ook je training beinvloeden?
  • Hoe zorg je voor de beste pomp?
  • Zijn er nog supplementen die de pomp kunnen bevorderen?

Uit alle posts wordt er een week na dit topic in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Prijs voor deze week:
  • 1000 Karma punten voor het beste artikel
  • 500 Karma punten voor het tweede beste artikel
  • 250 Karma punten voor iedere waardevolle toevoeging aan dit topic
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.

NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!


Succes :)

Gerelateerde Topics

 
Laatst bewerkt:
wat is een pomp?

Het opzwellen van je spieren tijdens de trainingen word een pomp genoemd. Bijvoorbeeld als je biceps curls doet en hij zwelt op noemen wij dit een pomp.


Hoe onstaat een pomp?

Een pomp in je biceps bijvoorbeeld kan onstaan door bepaalde activiteit die deze spier moet verrichten. Bijvoorbeeld barbell curls, uit mijn eigen ervaring krijg ik altijd wel een pomp in mijn biceps maakt niet uit hoeveel reps ik maak, dit is verschillend voor ieder elk. Sommigen zeggen dat je met licht gewicht veel reps moet maken maar die effect kan ik ook halen als ik weinig reps maakt bijvoorbeeld 10 met een zwaarder gewicht. Uit mijn eigen ervaring heb ik ook geleerd dat je voeding een rol speelt bij het onstaan van een pomp, ik heb wel van die dagen dat ik niet een maximale pomp heb in me biceps toen der tijd wist ik niet hoe dit kwam. De laaste tijden neem ik vaak snelle suikers voor me trainingen zoals dextrose (grammetje of 50) en toen behaalde ik tog echt enorme pompen in me biceps. Geweldig gevoel!!!


Wat zijn de voor en nadelen van een pomp, kan het ook je training beinvloeden?

Voordelen:
-Je voelt je gewoon geweldig en alsof je opeens kilotje of 10 zwaarder bent
-Meer zelfvertrouwen omdat alles groter oogt
-Soms houd die pomp wel enkele uren soms wel dagen en dat is natuurlijk fantastisch
- Aders spatten eruit bij een lekker pomp

Nadelen:
-Door een enorme pomp die je haalt kan dit gevolgen hebbe voor je kracht, door die pomp kan je niet meer zwaarder
-Als je je shake moet drinken na afloop van je training en je hebt je biceps bijvoorbeeld gepakt kan het wat moeite kosten om je arm gebogen te houden

Ja zeker het kan zeker je training beinvloeden. Zoals ik al zei als je een pomp hebt kan dit gevolgen hebben voor de andere oefeningen die je gaat doen na bijvoorbeeld barbell curls. Op die oefeningen kan je zeer zeker niet je max zetten wegens deze enorme pomp!!!

Hoe zorg je voor de beste pomp?

Voor de beste pomp moet je niet aan 1 ding denken (curlen bijvoorbeeld) maar ook aan andere factoren zoals je voeding. Naar mijn ogen krijg je de beste pomp door voor je training wat snelle suikers in te nemen en zeer zwaar gaat met zoveel mogelijk reps, gegaranteerd dat je een pomp krijgt.


Zijn er nog supplementen die de pomp kunnen bevorderen?

Ja zeker weten. No explode bijvoorbeeld heb ik persoonlijk ook gebruikt 2 potten wel te verstaan omdat het zo geweldig was. Ik nam de aanbevolen dosering en na 1 uur ging ik naar de gym. De pomp was niet normaal, ik zou haast zeggen niet menselijk. Ik had nog nooit eerder zon pomp gevoeld. Het schijnt dat dit product je bloedstroming verbeterd en zodoende een heftigere pomp krijgt en dat kreeg ik en hoe!!!!!!!
 
heb ut geschreven uit mijn eigen ervaringen in degym
 
mooi stukje Ciko :thumbs:
 
Wat een bijzonder slecht stukje Cito. Nul diepgang en onderbouwing.
 
zal kijken of ik komende week nog wat kan schrijven
 
is het waar dat honing ook goed is voor de pomp, ik moet opletten emt snelle suiker, maar honing kan geen kwaad bij mij, moet ik dan wat honing nemen een tijdje voor de training?
 
ik zou zeggen probeer het uit, bij mij werkt dextrose goed mischien werkt het bij jou niet probeer en gij zult ervaren
 
idd ciko, zsal het doen, heb ik hier es gehoord van wedstrijdbuilder die honing gebruikte bij opwarming voor wedstrijd.
Dextrose ben ik beetje bang van, heb anleg tot diabetes, en zulke snelle suikers...
honing is toegealten voor diabetici
 
oke probeer het uit en laat me weten

ajuus
 
Ik ben wel benieuwd; ik weet wel ongeveer wat het is, maar echt helemaal niet hoe en wat. Ik kom hier dus nog wel even terug om te kijken!:coffee:

Succes allemaal!!
 
pomp is gewoon dat je spier zich vult met bloed
 
Wat is een pomp?
Een pomp is het fenomeen wat door sporters wordt waargenomen wanneer de spieren worden belast. Bij een bepaalde mate van belasting zal de spier op gaan zwellen en worden de aderen onder de huid beter zichtbaar.

Hoe ontstaat een pomp?
Om de fysiologie (oftewel het ontstaan) van een pomp te begrijpen, is het noodzakelijk dat eerst gekeken wordt naar de werking van het cardiovasculaire systeem (lees: bloedsomloop).

Voor ieder individu is een goede doorbloeding van het lichaam belangrijk. De bloedsomloop voorziet namelijk de organen en de spieren van voedingsstoffen en zuurstof. Tegelijkertijd verzorgt de bloedsomloop ook de afvoer van afvalstoffen. Voor sporters, en in het bijzonder bodybuilders, zal dit proces een grote rol spelen met het oog op massa en spierherstel.

Wanneer de spieren worden gecontraheerd, wordt er bloed(plasma) uit de haarvaten geperst door contractie tussen spier en bloedvat. Wanneer de spieren dan weer ontspannen, valt de druk in de vaten korte tijd weg en komen deze weer open te staan. Er ontstaat een soortgelijke werking als bij het hart, een zuigende kracht. Dit proces van contractie en ontspanning staat bekend als de spierpomp.

Bij een zekere mate van spierbelasting raakt de balans van spiercontractie en spierontspanning verstoord. Door deze onbalans hebben de bloedvaten onvoldoende tijd om terug te keren naar volledig ontspannen vorm. De bloedvaten waar de druk, die het hart veroorzaakt met de bloedsomloop, het laagst is ondervinden hier het meeste last van. Dit zijn normaal gesproken de aderen en haarvaten. Dit resulteert in een hoge ophoping van bloed in de spieren. Door de hoge druk in de spieren, wordt het bloedplasma (bloed bestaan voor 60% uit plasma) uit de haarvaten geperst en welke terug gestuwd wordt door de druk tussen de spiervezels. Een ander systeem wat parallel loopt aan de training, is de energievoorziening. De energievoorziening vindt plaats door middel van de citric acid cycle (hier wordt niet verder op in gegaan wegens te wetenschappelijke benadering). Een product van de c.a.c. is lactaat (lees: melkzuur). Lactaat heeft als eigenschap dat het vocht aantrekt. Het lactaat zorgt er voor dat de spiervezels verder opzwellen.

De combinatie van bloedplasma – migratie en de vochtaantrekkende eigenschappen zorgen voor het fenomeen wat bodybuilders “pomp” noemen.

Kort samengevat: pomp is een fysiologisch proces waarbij vocht in en tussen de spiervezels wordt getransporteerd. Dit resulteert in zwelling van de spiervezels.


Wat zijn de voor en nadelen van een pomp, kan het ook je training beïnvloeden?
Er zijn vele discussie gaande over de voordelen en nadelen van een pomp. Vele bodybuilders vinden het heerlijk om de spieren en de aderen te voelen. Of een pomp goed is, word in dit stuk buiten beschouwing gelaten. Enkel de voordelen en de nadelen worden uiteengezet.

Voordelen:
Door de toename van vocht in de spiervezels, worden de membranen met minieme stappen uitgerekt. Dit leidt tot een toename van opslagcapaciteit van vloeistoffen in de cel. Het gevolg is dat de spieren in het geheel meer in omvang zullen kunnen toenemen (hypertrofie) en de spieren voller en groter zullen ogen.

Nadelen:
De doorbloeding in het lichaam neemt af, terwijl een betere doorbloeding gewenst is. De reden hiervoor is dat door de toename in spieractiviteit, de spier meer voedingsstoffen nodig zal hebben en tegelijkertijd ook meer afvalstoffen zal produceren die afgevoerd zullen moeten worden. Met een lagere doorbloeding zal dus de aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen in het gedrang kunnen komen.

Kan het de training beïnvloeden?
Of een pomp de training kan beïnvloeden hangt af van wanneer deze in werking treedt. Wanneer de pomp vrij vroeg in de training begint, zal de betreffende spiergroep niet efficiënt getraind kunnen worden. Door een tekort aan voedingsstoffen en ophoping van afvalstoffen, zal de spier het potentieel tot te vergroten verliezen. De spiergroep zal verzuren, waardoor verder training vaak niet mogelijk is. De pomp kan ook aan het eind van de training beginnen. Hoewel er dan afvalstoffen worden opgeslagen in de spieren, heeft het lichaam de tijd om deze af te voeren in de periode na de training. Een voordeel van een late pomp is dat wel het potentieel van de spiercel wordt gestimuleerd, zonder dat het transport van de essentiële voedingsstoffen in het geding komt.

Hoe zorg je voor de beste pomp?
Het antwoord is dat er geen pasklaar antwoord mogelijk is, omdat bodybuilding geen exacte wetenschap is. Er is geen pasklare formule voor handen die succes garandeert. Dit komt omdat ieder individu anders reageert op prikkeling van de spieren en er nog meer factoren zijn welke een rol spelen. Dit is goed te illustreren aan de hand van normale training. Waar het ene individu genoeg heeft aan 3 maal in de week een full body schema met 60% van 1 RM om 15 kg VVM aan te zetten, heeft de andere misschien genoeg aan 1 maal in de week een spiergroep trainen om hetzelfde resultaat te krijgen. Om de beste pomp te krijgen, zal het noodzakelijk om te experimenteren. Vele profbodybuilders zweren bij sets met relatief lichte gewichten met een hoog aantal herhalingen. Anderen zullen gebruik maken van voedingssupplementen of voedingsmiddelen welke bestandsdelen (oa L-Arginine) bevatten die de vaten openzetten en pomp kunnen induceren.

Zijn er nog supplementen die de pomp kunnen bevorderen?
Er zijn supplementen op de markt die het bestandsdeel L-Arginine bevatten. Dit aminozuur speelt een belangrijke rol in de productie van nitric oxide. Nitric oxide (NO) is een klein complex van aminozuren, welke makkelijk over het celmembraan kan diffunderen. Om deze reden is NO in staat om snel informatie door te geven in het lichaam. Met deze eigenschap heeft NO een belangrijke rol in de signaal transductie in spiercellen.
NO staat in de medische wereld bekend om de eigenschap dat het op heel kort termijn (enkele seconden tot maximaal een minuut) de vaten op kan zetten en hiermee hartproblemen (tijdelijk) kan oplossen. Deze eigenschap wordt in de sportwereld gebruikt de spieren te voorzien van voldoende voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen.

Kort samengevat zijn er een aantal producten (NOS of NO – producten) op de markt welke kunnen helpen bij het induceren van een pomp.



Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de post van UltraX en is gebasseerd op mijn ervaring en kennis als Onderzoeker in Opleiding aan de Vrije Universiteit (is mijn opleiding toch nog ergens goed voor :p). Eventueel zijn er bronnen op te geven die dit stuk kunnen bevestigen.


Op verzoek van UltraX hier nog even de bronnen:

Medical Microbiology, Mims C, Dockrell HM et al, Elsevier 2004
Fundamentals of Anatomy & Physiology, Martini FH, Pearson Education 2006 p 6, 285-286, 921
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt, bronnen mag je er altijd bijgeven. Is nooit verkeerd.
 
Is nooit verkeerd? Ik snap niet dat jullie daar geen verplicht criterium van maken.

haha idd anders kan iedereen een zooitje brol typen :o
 
Back
Naar boven