MuscleMeat

Hoe periodiseer je het beste voor massa?

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Na een intensieve trainingsperiode van een aantal weken, waar je zwaar voor massa traint, went je lichaam aan de oefeningen en reps en groei je minder dan in het begin. Je weet dat je dan weer moet afwisselen en het best een kracht en herstelperiode kan inplannen maar vaak gaan we door op de automatische piloot. Dat is niet goed voor de vooruitgang.

Hierover gaat dit topic van de week.

Hoe periodiseer je het beste voor massa?

Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:

  • Hoe lang hou je je massa schema aan (weken)?
  • Hoe vaak train je (een spiergroep) per week?
  • Hoeveel reps en rust pas je toe?
  • Wat pas je aan voor je krachtcyclus?
  • Hoe lang hou je die aan?
  • Eindig je met een rustschema of zelfs echt rust?
Uit alle posts wordt er na twee weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

  • de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
  • het tweede beste artikel 500 Karma punten
Uit alle inzenders van 2009 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
 
Laatst bewerkt:
allemaal goed en wel, maar ik kan toch moeilijk elk schema appart gaan bespreken, ivm reps, spiergroepen per week,...
 
Ik vind het dom om trainingswijzen te vergelijken . De een groeit als kool op 5 reps , de ander op 10 ... Mjah . En uiteindelijk komt het toch allemaal neer op : genoeg eten .
 
  • Hoe lang hou je je massa schema aan (weken)?
Hoe lang je met een bepaald schema gas op de plank houdt is van meerdere factoren afhankelijk, o.a. door iemands trainingsniveau en ervaring.
Nadat iemand het echte beginners stadium voorbij is (na een half a 1 jaar serieuze training) geldt als vuistregel 4-6 weken load/overload en vervolgens 1 a 2 weken deload.
  • Eindig je met een rustschema of zelfs echt rust?
Soms is volkomen rust houden wenselijk of zelfs noodzakelijk (vakantie, blessures), maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan een actieve herstelfase (deload/preload) ipv. Een "echte" rust periode. Volledige rust kan ook tot te veel/ongewenste trainingsachteruitgang leiden
Een deload (dmv. Verlaging trainingsfrequentie, en/of volume en/of intensiteit) geeft meestal een sneller herstel en, belangrijker, bereidt je lichaam tegelijkertijd voor op de komende periode van zware training. (preload)
Ook wordt het trainingsresultaat van de voorgaande periode beter behouden EN overgedragen op de volgende periode.
Kortom een deloadfase houdt je fysiek en mentaal actiever binnen het trainingsproces.
Er zijn op zich veel mensen zijn die ondanks deload-perioden, toch niet vooruit gaan en overtraind raken. Dit komt met name omdat ze te kort en te minimaal deloaden. Hun ego dwingt ze er toe om toch weer zwaar te gaan.


  • Hoe vaak train je (een spiergroep) per week?
  • Hoeveel reps en rust pas je toe?
Dat hang van het doel af natuurlijk, maar de volgende tabel die in elkaar heb geflanst kan helpen om hier keuzes in te maken.
(zie aangehecht PDF bestand)

  • Wat pas je aan voor je krachtcyclus?
  • Hoe lang hou je die aan?

Even vooropgesteld dat je nooit zo strikt en zwart/wit onderscheid kunt maken tussen massa en kracht, ziet dit er bij mij als volgt uit:
"pure massa" periodes van 5 a 6 weken,
(veel high reps sets 4-6x8-12 , veel volume en dus ook veel spierpijn en daarom een betrekkelijk lage trainingsfrequentie van 1 keer per week of minder)
laat ik via een deload overgaan is een combi massa&kracht.
Ik verlaag dan het trainingsvolume en verhoog de intensiteit en frequentie enigszins. Wat je dan krijgt is het 6x6 cq. 5x5 verhaal 1 a 2 keer per week.
Dan na weer een deload een pure krachtfase: Hoge frequentie (3 a 4 keer per week), laag volume 5 - 15 reps en hoge intensiteit 85% 1RM of hoger. We praten dan met name over sets van 1-3 reps. Omdat de frequentie van zo'n krachtfase aanzienlijk hoger ligt dan daarvoor, doe ik deze niet langer dan 2 a 3 weken. Na die 2 a 3 weken neem ik gas terug qua frequentie en ook qua volume (tapering) en werk ik toe (hopelijk) naar een aantal nieuwe PR's.
En dan begint het verhaal weer opnieuw…….
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je in dat PDF bestandje bij massa 1 tot maximaal 2 keer per week een spiergroep of 1 tot maximaal 2 keer per week een fullbody?

Groeten pascal
 
Bedoel je in dat PDF bestandje bij massa 1 tot maximaal 2 keer per week een spiergroep of 1 tot maximaal 2 keer per week een fullbody?

Groeten pascal

Ik bedoel per spiergroep of per oefening(en) die een bepaalde spiergroep benadrukken. (bijv. squats/benen).
 
Oke nou mijn complimenten voor dit stuk want het ziet er heel mooi uit en bevat goede informatie.
 
@harpep;

Dat deload principe wat je een paar keer noemt aan het einde van je trainingsperiode of aan het begin van je nieuwe trainingsperiode, waar is dat op gebaseerd?
Heb je een bron voor deze techniek, is het ergens van afgeleid, of is dat puur een eigen ingeving/methode van je?
 
Ik laat me verrassen met dit topic;)...altijd leuk om verschillende werkwijzen te zien en te lezen..:coffee:.
 
...
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang hou je je massa schema aan (weken)?
week of 6/8

Hoe vaak train je (een spiergroep) per week?
1x sommige 2x

Hoeveel reps en rust pas je toe?
10/12reps

Wat pas je aan voor je krachtcyclus?
max 6reps, veel basisoefeningen, BP, DL, SQ neckpress, dumbbells

Hoe lang hou je die aan?
week of 6/8

Eindig je met een rustschema of zelfs echt rust?
paar dagen rust.

zit zelf nu in een soort cutfase, pak veel apparaten ivm blessures, cardio erbij, en sets van 8 tot 12 reps. met het afwisselen van deze opbouw van schema's boek ik zeker resultaat!
 
@harpep;

Dat deload principe wat je een paar keer noemt aan het einde van je trainingsperiode of aan het begin van je nieuwe trainingsperiode, waar is dat op gebaseerd?

Loo, dat is een bedriegelijk simpele vraag, met een complex antwoord.

In de eerste instantie ben ik geneigd te zeggen: "omdat niemand weken/maanden door kan blijven gaan met progressief opvoeren van trainingsvolume en intensiteit, zonder af en toe flink gas terug te nemen".

Maar er is meer aan de hand.

Alle trainingsprogressie is gebaseerd op het principe dat je traint (trainingsprikkels) --> je zenuwstelsel/spieren uitput (verstoring homeiostase) --> je rust en herstelt (recuperatie) --> je groter/sterker wordt (supercompensatie).

De sleutels voor ieder positief trainings-effect zijn:

1. Een trainingsprikkel die voldoende heftig is om homeiostase zodanig te verstoren, dat er inderdaad een adaptieve response plaatsvind.
2. Er voldoende rust word genomen om vooruitgang zichtbaar te maken.

Voor relatieve beginners is de trainingsprikkel van 1 zware training en een paar dagen rust meestal voldoende om dit bereiken. Dit kan best lange tijd prima werken. Je varieert eens wat qua oefeningen, sets reps etc., maar op een bepaald moment loop je echt vast. traingsprikkels hebben geen of nauwelijks nog effect.

Helaas is het namelijk realiteit dat naarmate men qua traingsniveau 'gevorderder' raakt, er een steeds heftigere trainingsprikkels nodig zijn om het lichaam tot aanpassen te dwingen. Anders kom je op een trainingsplateau.

Wat je men dan vaak ziet proberen is het volgende:

* Men verhoogd het trainingsvolume
* Men verhoogd de trainingsintensiteit
* Men verhoogd Volume EN Intensiteit.

Dit werkt een tijd prima, maar op een gegeven moment kan je daar niet mee door blijven gaan, omdat iedere sessie uiteindelijk zo enorm zwaar wordt, dat het vermogen tot herstel een beperkende factor wordt. (ondanks het feit dat ook het herstelvermogen natuurlijk groter zal worden).

Hoe dan ook, men komt weer op een plateau..........
In de hoogte en de breedte lukt niet meer, dus gaan we... in de LENGTE.

En dat is waar het "echte" periodiseren begint.

Je doet een x-aantal trainingsessies achter elkaar, waarbij de belasting progressief is (LOAD) en het herstel tussen de sessies onvolledig.

Dit leidt tot een opeenhoping van stress en vermoeidheid (ook wel Cumulative Fatique genaamd) en het lichaam komt in een stadium van overreaching(het stadium voordat er overtraining ontstaat).
Het weten dat je in die fase bent beland en gas terug moet nemen om overtraining te voorkomen is in grote lijnen in te schatten aan de hand van bestaande data, maar de fijnstelling is een pure gevoels/ervaringskwestie.

Hoe dan ook, deze Cumulative Fatique vormt feitelijk een soort langgerekte trainings-prikkel .
Echter om het effect van deze 'prikkel' merkbaar te maken is er ook weer een periode van rust nodig, maar dan wel in verhouding met de voorafgaande belasting. Dus ipv een paar dagen, meestal 1 a 2 weken. Omdat dit best een lange periode is, zijn lichte traingen voor actief herstel vaak beter dan helemaal geen training.

Net zoals je het traingseffect van 1 bepaalde training, pas merkt in de volgende training geldt ook hier dat de opgebouwde progressie meestal pas zichtbaar wordt NA de DELOAD-periode (Dus in de nieuwe load fase).
Dit fenomeen wordt ook wel Delayed After Effect genoemd.

De Dual Factor theorie verklaart dit overigens door te stellen dat tijdens de LOAD-periode de toenemende fitness volledig werd gemaskeerd door opgebouwde fatique.
De DELOAD neemt de maskerende die fatique weg.
Omdat opgebouwde fitness minder snel zal verdwijnen dan opgestapelde vermoeidheid, wordt de 'fitness' progressie pas dan zichtbaar.

Hoe je ook probeert te verklaren, ik kan slechts zeggen dat het in praktijk zo werkt zodra je beginners en intermediate stadium voorbij bent.



Heb je een bron voor deze techniek, is het ergens van afgeleid, of is dat puur een eigen ingeving/methode van je?

Over het algemeen is dat, in tijd uitgedrukt, (ongeveer) 4:1
4 weken op, 1 week af. 8 weken op 2 weken af etc.
Practische waarneming heeft er toe geleid dat voor de meeste advanced trainees 4-6 weken LOAD op 1 a 2 weken DELOAD optimaal is.
Mijn persoonlijke invulling hiervan is gebaseerd op ervaring en ingeving.

De methode is uiteraard niet van mijzelf. Het vind zijn grondslag in het concept periodisatie, iets wat al decennia geleden door met name Rusland en de oostbloklanden is uitgewerkt.

Bronnen? Talloze.

Practisch gezien is het zo dat veel bekende coaches/clubs dit toepassen.
(Westside, C. Thibeaudeaux, Charlie Francis, Poliquin etc.)

Theorie: Verkoshansky (Programming and Organization of training), M. Siff (supertraining), Rippetoe&Killgore (Practical Programming for Strength training), C. Thibeaudeax (Theory and Application of Modern Strength and Power Methods)
 
karma voor je duidelijke post bro, een helder stukje uitleg!
 
goed topic!
 
fb 1 maand - massa 1 maand - supersetten 1 maand
 
Loo, dat is een bedriegelijk simpele vraag, met een complex antwoord.

In de eerste instantie ben ik geneigd te zeggen: "omdat niemand weken/maanden door kan blijven gaan met progressief opvoeren van trainingsvolume en intensiteit, zonder af en toe flink gas terug te nemen".

Maar er is meer aan de hand.

Alle trainingsprogressie is gebaseerd op het principe dat je traint (trainingsprikkels) --> je zenuwstelsel/spieren uitput (verstoring homeiostase) --> je rust en herstelt (recuperatie) --> je groter/sterker wordt (supercompensatie).

De sleutels voor ieder positief trainings-effect zijn:

1. Een trainingsprikkel die voldoende heftig is om homeiostase zodanig te verstoren, dat er inderdaad een adaptieve response plaatsvind.
2. Er voldoende rust word genomen om vooruitgang zichtbaar te maken.

Voor relatieve beginners is de trainingsprikkel van 1 zware training en een paar dagen rust meestal voldoende om dit bereiken. Dit kan best lange tijd prima werken. Je varieert eens wat qua oefeningen, sets reps etc., maar op een bepaald moment loop je echt vast. traingsprikkels hebben geen of nauwelijks nog effect.

Helaas is het namelijk realiteit dat naarmate men qua traingsniveau 'gevorderder' raakt, er een steeds heftigere trainingsprikkels nodig zijn om het lichaam tot aanpassen te dwingen. Anders kom je op een trainingsplateau.

Wat je men dan vaak ziet proberen is het volgende:

* Men verhoogd het trainingsvolume
* Men verhoogd de trainingsintensiteit
* Men verhoogd Volume EN Intensiteit.

Dit werkt een tijd prima, maar op een gegeven moment kan je daar niet mee door blijven gaan, omdat iedere sessie uiteindelijk zo enorm zwaar wordt, dat het vermogen tot herstel een beperkende factor wordt. (ondanks het feit dat ook het herstelvermogen natuurlijk groter zal worden).

Hoe dan ook, men komt weer op een plateau..........
In de hoogte en de breedte lukt niet meer, dus gaan we... in de LENGTE.

En dat is waar het "echte" periodiseren begint.

Je doet een x-aantal trainingsessies achter elkaar, waarbij de belasting progressief is (LOAD) en het herstel tussen de sessies onvolledig.

Dit leidt tot een opeenhoping van stress en vermoeidheid (ook wel Cumulative Fatique genaamd) en het lichaam komt in een stadium van overreaching(het stadium voordat er overtraining ontstaat).
Het weten dat je in die fase bent beland en gas terug moet nemen om overtraining te voorkomen is in grote lijnen in te schatten aan de hand van bestaande data, maar de fijnstelling is een pure gevoels/ervaringskwestie.

Hoe dan ook, deze Cumulative Fatique vormt feitelijk een soort langgerekte trainings-prikkel .
Echter om het effect van deze 'prikkel' merkbaar te maken is er ook weer een periode van rust nodig, maar dan wel in verhouding met de voorafgaande belasting. Dus ipv een paar dagen, meestal 1 a 2 weken. Omdat dit best een lange periode is, zijn lichte traingen voor actief herstel vaak beter dan helemaal geen training.

Net zoals je het traingseffect van 1 bepaalde training, pas merkt in de volgende training geldt ook hier dat de opgebouwde progressie meestal pas zichtbaar wordt NA de DELOAD-periode (Dus in de nieuwe load fase).
Dit fenomeen wordt ook wel Delayed After Effect genoemd.

De Dual Factor theorie verklaart dit overigens door te stellen dat tijdens de LOAD-periode de toenemende fitness volledig werd gemaskeerd door opgebouwde fatique.
De DELOAD neemt de maskerende die fatique weg.
Omdat opgebouwde fitness minder snel zal verdwijnen dan opgestapelde vermoeidheid, wordt de 'fitness' progressie pas dan zichtbaar.

Hoe je ook probeert te verklaren, ik kan slechts zeggen dat het in praktijk zo werkt zodra je beginners en intermediate stadium voorbij bent.





Over het algemeen is dat, in tijd uitgedrukt, (ongeveer) 4:1
4 weken op, 1 week af. 8 weken op 2 weken af etc.
Practische waarneming heeft er toe geleid dat voor de meeste advanced trainees 4-6 weken LOAD op 1 a 2 weken DELOAD optimaal is.
Mijn persoonlijke invulling hiervan is gebaseerd op ervaring en ingeving.

De methode is uiteraard niet van mijzelf. Het vind zijn grondslag in het concept periodisatie, iets wat al decennia geleden door met name Rusland en de oostbloklanden is uitgewerkt.

Bronnen? Talloze.

Practisch gezien is het zo dat veel bekende coaches/clubs dit toepassen.
(Westside, C. Thibeaudeaux, Charlie Francis, Poliquin etc.)

Theorie: Verkoshansky (Programming and Organization of training), M. Siff (supertraining), Rippetoe&Killgore (Practical Programming for Strength training), C. Thibeaudeax (Theory and Application of Modern Strength and Power Methods)

Nette info en interessant om te lezen:coffeepc:.
 
mooi stuk harpep :D ik ben nu ook meer aan t variëren. de echte massa moet toch eens gaan komen he! :D
 
Hoe periodiseer je het beste voor massa?

  • Hoe lang hou je je massa schema aan (weken)?

    Het is goed om schema's met regelmaat om te wisselen.
    Zo kun je bijvoorbeeld een bepaald schema voor zo'n 6 weken effectief aanhouden,
    Maar daarna kun je beter weer het schema omgooien.
    Dit omdat je op die manier je spieren telkens weer een nieuwe 'prikkel' geeft.
    Als je steeds het zelfde schema blijft aanhouden, zul je uit eindelijk niet veel resultaten meer zien, terwijl dat als je het schema omgooit, je weer nieuwe resultaten kunt verwachten.

  • Hoe vaak train je (een spiergroep) per week?

    Eigenlijk hangt dit af van het feit hoe zwaar je traint.
    De een kiest om als die traint ook echt zwaar te gaan,
    En de ander kiest om niet al te zwaar te gaan.
    Eigenlijk zijn na een goede training na zo'n 48-72 uur, de getrainde spiergroepen weer helemaal uitgerust en klaar voor een volgende training.
    Het is en blijft dus een keuze die je zelf moet maken, door te luisteren naar je lichaam.
    Als je ongelooflijk veel spierpijn hebt, kun je natuurlijk beter niet nog eens gaan trainen.

  • Hoeveel reps en rust pas je toe?

    Het aantal reps dat je toe past hangt af van het feit of je voor massa of kracht, of zelfs voor uithoudingsvermogen traint.

    Een kleine vuistregel:

    4-8 Reps zijn meestal voor kracht.
    8-12 Reps zijn meestal voor massa.
    12+ Reps zijn meestal voor uithoudingsvermogen en een beetje massa.

    Rust tussen setjes kun je uiteraard ook zelf bepalen.
    Maar het effectiefst is het om niet al te lang rust tussen setjes te houden.

  • Wat pas je aan voor je krachtcyclus?


    Voor Kracht, kun je zoals al gezegd het beste in de 4-8 reps range gaan trainen.
    Als je echt puur voor kracht gaat, kun je natuurlijk week in week uit voor kracht trainen.
    Maar als je het voornaamst op kracht traint maar ook op massa, dan kun je ook wel 2 weken op kracht trainen, en dan 1 week op massa.
    Zo kun je dat telkens weer opnieuw toepassen.

  • Hoe lang hou je die aan?


    Als je puur voor kracht traint (Persoonlijk doe ik dit niet) Kun je week in week uit op kracht trainen, maar zoals al gezegd hierboven, kun je het ook omwisselen met een weekje of langer op massa trainen.

  • Eindig je met een rustschema of zelfs echt rust?


    Meestal train ik zelf zo'n 8 weken, en neem dan 1 week volledige rust.
    Dit om het lichaam ook de tijd te geven zich een keer volledig te herstellen.
    Maar dit kun je zelf bepalen. De een vindt het fijn om geen week rust te nemen, en de ander weer wel.

Bedankt voor het lezen.
Ik heb dit uit m'n hoofd getypt, en geen bronnen of wat dan ook gebruikt.
Puur uit eigen kennis dus.
Er kunnen dus ook dingen in staan waar je het niet mee eens bent.

Trainze!
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de dubbel post maar... wanneer komt er een uitslag? :P
 
Back
Naar boven